Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

VPN med lav ms, og ikke logging.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis dere skal bruke ExpressVPN så sørg hvertfall for å vite hvordan du blokkerer IP leaks. Som f.eks WebRTC og UPnP bug. Jeg kan ikke se at ExpressVPN har noen sikkerhets funksjoner som sørger for dette, ergo må du aktivt sørge for å gjøre dette på egen hånd.

Endret av strike_84
Lenke til kommentar

Da har du mest sannsynlig enten bevisst eller ubevisst blokkert de selv.. F.eks er ikke alle browsere berørt av WebRTC, kansje du bruker en av dem? Eller du har blokkert WebRTC request i din browser selv enten helt eller ved å bruke f.eks NoScript eller andre plugins/extentions som sørger for dette? Kansje du også har skrudd av UPnP selv? Poenget mitt er at du må gjøre det på egenhånd, ExpressVPN gjør det ikke for deg og det må brukere være klar over, var det jeg mente.

Lenke til kommentar

Jeg nevnte ingen ting om at VPN tjenester kunne skru av UPnP på ruteren, selvfølgelig er det akkurat det du bør gjøre, men det finns også andre måter å blokkere UPnP på i de programmene som benytter seg av dette. Evt blokkere slik trafikk med firewall rules som f.eks AirVPN gjør. Jeg vet ikke om noen sider som tester akkurat denne type lekkasje som går ut på å utnytte UpnP og UDP traffik. Så om man ikke spesifikt vet om det og vet hvordan man skal stoppe lekkasjen så er det litt vanskelig for brukere å beskytte seg med mindre VPN tjenesten gjør det for deg.

Ang WebRTC, hvilken side brukte du får å teste denne type lekkasje? Om du bruker chrome å ikke har gjort noe selv for å blokkere slike request så er det godt mulig at ExpressVPN har oppdatert sin "network lock" til å blokkere dette. De skriver hvertfall ikke noe om det på sine sider, der skriver de bare hvordan man blokkerer lekkasjen selv så det er vanskelig for meg å vite uten å teste selv.

Lenke til kommentar

dnsleaktest.com

 

Jeg bruker iVPN. Ikke en av de billigste, men definitivt en av de mest seriøse. Egen klient med innebygget dns leak sperre, innebygget "firewall" som gjør at man kan være sikker på at ingenting noengang kommer forbi VPN-tunnelen, selv ikke før VPN-klienten har startet ved oppstart av maskinen. De tilbyr også (gratis) multihopping, dvs at man kan koble seg gjennom 2 av serverne deres (man velger selv fritt hvilke), med full krypering mellom dem. Gjør arbeidet til eventuelle snokere dobbelt så vanskelig. Minst.

Fungerer utmerket på min Android også.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

og hva betyr ipleaks ? gjør regne med det ligger i navnet, men hvorfor funker dette ? hva skjer om det skjer liksom ?

Ja, du har rett det ligger i navnet. At din IP lekker betyr at din virkelige IP lekker ut enten mens du er tilkoblet VPN eller i det du blir koblet fra. Dette er noe du ikke vil skal skje, grunnen til at de fleste bruker VPN er nettopp for å skjule den virkelige IP adressen. Jeg syns det derfor at det er viktig at de som bruker VPN kjenner til alle måtene din IP kan lekke og sørge for å blokkere dette, ellers sitter du igjen med en falsk trygghet og kan like gjerne la være å bruke VPN.

 

Jeg har brukt VPN i et tiår allerde, men det har i det siste blitt populært pga all blokkering og nye lover. Nye brukere tror det er bare å skaffe seg den første og beste VPN tjenesten også tror de at de er safe. Vel i noen tilfeller er dette korrekt, de fleste VPN tjenester har på plass sikkerthets funksjoner for å stoppe de fleste lekkasjene hvis de har utviklet sin egen app. Har de ikke det og man f.eks sitter igjen med å bruke den offisielle OpenVPN appen eller de mindre sikre tilkoblings mulighetene så må man sørge for å blokkere alle lekkasjer selv. Noen av VPN tjeneste har sikkerhets funksjonene på som standard, mens andre har det ikke. Det er derfor viktig som bruker å være klar over nettopp hvordan din IP kan lekke og hvordan stoppe det enten på egen hånd eller igjennom appen til VPN tjenesten.

 

Endret av strike_84
Lenke til kommentar

 

 grunnen til at de fleste bruker VPN er nettopp for å skjule den virkelige IP adressen. 

 

 

Nei, de fleste VPN brukerne er nok bedriftskunder som skal koble til sitt interne bedriftsnett.

Det er dette VPN ble skapt for.

 

Jojo, men nå mente jeg slike VPN tjenester som blir diskutert her og så å si alle VPN tråder som blir opprettet nå om dagen. Bedrifts VPN blir jo en annen sak med et helt annet bruksområde. Bedrifts VPN abbonerer heller ikke på slike VPN tjenester jeg sikter til, hvertfall har jeg aldri vært borti det. Men joda teknisk sett så har du rett, du skal ha det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...