Gå til innhold

Intensjonen bak Pay2Win og hvor nødvendig det faktisk er


Anbefalte innlegg

Pay-to-win (pay2win/p2w) er et videospills oppsett som er designet på den måten at spilleren blir ofte fristet eller presset til å bruke virkelige penger på å kjøpe in-game elementer som gjør spillet enklere eller mer......fleksibelt. dette sees hovedsakelig i gratis nedlastbare online spill, dominant skytespill sjangeren. Dine penger brukes da til å for eks. kjøpe våpen som gjør at du da er på lik linje med andre som før rundhjulte deg for å bruke default våpen ergo fordi du ikke dreit ut penger.

 

Jeg har ikke spilt så mye online og p2w produkter men har støtt borti noen som for eks. APB Reloaded og lest om nylige Ghost in The Shell First Assault av Nexon.......aaah seff Nexon.

 

Jeg må spør. Hva er intensjonen bak å lage p2w spill som lurer folk med å si det er free-to-play og hvorfor lager synes de det er nødvendig å implementere slikt?! Som spilldesigner selv har jeg funnet gleden av feedbacken og burde ikke det være nokk? Om du vil ha betalt kan man vel lage et vanleg spill for salg og om en lager et spill som faktisk er helt gratis så faller ikke selskapet ditt rett i den økonomiske døden xD med mindre du sliter fra før av da seff

 

Skjønner ikke hvorfor det skal være slik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spillere liker å ha det slik av en eller annen merkelig grunn og de som lager spillet tjener MYE mer penger på denne modellen. Selv om det kun er "pay2lookcool" så tjener de mer penger enn å selge spillet for en gitt sum. Det er lettere for folk å teste et gratisspill og hvis de liker det så er alle så opptatt av "bling bling" nå at de betaler med glede for å få ting som blir "unikt". Det gjør det også lettere for de som lager spillet å forbedre det siden de kan lansere en ny kjole for eksempel og da får de inn veldig mye penger.

 

Det er med god grunn og det er faktisk tatt imot med åpne armer av spillerne. Man hører kun klagingen fordi klagerne alltid roper høyest og de som faktisk har brukt 20,- på en rosa hatt vil ikke innrømme det :p

 

Angående nødvendigheten så vil jeg si at det nesten er "livsnødvendig". Mange studioer som har laget knallspill som "ingen" har kjøpt, litt pga reklame og litt pga pris. Det er vanskeligere å kjøpe et spill til 300,- når det ikke har vært en reklamekampanje til noen millioner € i bakhånd. Lager man et gratisspill så får man lettere bølgeeffekten og man trenger heller ikke lage et skikkelig godt spill til å begynne med.

 

+ at man tjener mer penger på "P2W" eller "P4Bling", som jeg skrev over, og alle vet at alt går på €€€€€ nå til dags.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Fordelen med p2w er at utviklere jobber med spillet lenger enn hva som er tradisjonelt med b2p, med enkelte unntak. Eksempel er alle mmoer som starter b2p men går over til f2p blant annet på grunn av sviktende inntekter. Hadde ikke f2p vært en mulighet ville de måtte ha forlatt videreutviklingen av spillet på grunn av manglende finansiering. Før i tiden ble et spill gitt ut og forlatt veldig tidlig av utviklerne. dlc og f2p modeller har endret helt på dette.

 

Jeg synes ikke p2w er greit, og foretrekker at det er løst på en god måte. F.eks kun salg av kosmetiske oppgraderinger. Jeg føler for eksempel ikke at hearthstone har en god modell. Å gå inn i det spillet som en ny spiller er helt håpløst nå, om du ikke er villig til å investere en del penger. med unntak av arena modus.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

En SVÆRT viktig ting å huske på er at det er enorm forskjell på Pay 2 Win og Free 2 Play. PS2W er noe makkverk som utelukkende er laget for å lure penger ut av idioter. Sånne spillutviklere burde få en del piskeslag på ballene og kastes i et dypt hull der de ikke kan gjøre noen mer skade.

 

Free 2 Play er derimot noe helt annet. Her snakker vi spill det ikke koster noe som helst å laste ned og spille, og i de fleste tilfellene kan du spille 100% gratis uten å miste noe som helst. Eneste minuset her er at du da ofte må grinde litt for å tjene en viss valuta i spillet du kan bruke for å kjøpe ting - eller betale ekte penger for å få litt fortgang i sakene. Free 2 Pay er dermed en litt misvisende beskrivelse. En bedre er nok Pay What You Want, eller Betal Det Du Vil. En interessant ting å huske på her er at studier har vist at 90% av spillerne aldri betaler en krone for noe som helst, men de resterende betaler nok til å holde alt flytende. Selv elsker jeg sånne spill, når de er gjort rett. Gratis spill i topp kvalitet? Gjerne for meg. :)

 

En del søppel er det jo selvsagt i F2P kategorien, men ta en titt på spill som Path of Exile, Marvel Heroes og Neverwinter for å se hvordan ting kan gjøres. Svært bra spill, koster ikke en krone. Win-win. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...