Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Umulig problem?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en gaming-pc fra Multicom som nå er begynt å tulle seg.

Problemet er at den restarter, eller "fryser" slik at mus og tastatur ikke får kontakt og omstart er eneste mulighet. Dette gjør den tilsynelatende uten grunn. JEg kjører ikke mange samtidige programmer, temperatur i maskina er helt på det grønne, og det er ikke noen feilmeldinger av noe slag som kommer.

Dette er en ny maskin, og jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre? Jeg har oppgradert biosen til hovedkortet, og alle drivere er såvidt jeg vet oppdatert.

Jeg må og legge til at det er sjelden dette skjer, kanskje 1-2 ganger om dagen når maskinen står på 24/7. Og sjelderne etter jeg oppgraderte hovedkortets bios.

Jeg vet dette kanskje er umulig å svare på, men jeg prøver da likevel. :-)

 

http://www.multicom.no/multicom-tywin-i824s-gaming-pc/cat-p/c/p10632097

Endret av rogeren69
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

* Sjekk at Windows og drivere er oppdatert (sjekk enhetsbehandling)

* Sjekk hendelsesloggen for eventuelle feilkoder (last eventuelt ned f.eks Nirsoft sitt program BluescreenView å sjekk feilkoder der)

* Forsøk annen mus/tastatur (hadde et tilfelle der en mus fra Logitech forårsaket frys i ny og ne)

 

Tviler sterkt på at det kan være støv når PCen er ganske så ny.

Lenke til kommentar

Jeg antar at denne PC'en har vært gjennom en "transportetappe" fra Multicom og hjem til deg?

Vel, litt risting og skrangling underveis kan føre til at plugger og kontakter ikke lenger har perfekt kontakt, og da kan det av og til hjelpe å sette pluggene ordentlig på plass igjen og trykke f.eks. skjermkort godt ned i sporet der det står. (Det er ikke nødvendig å være hardhendt.) CPU og RAM er vanligvis festet med "mothaker", så de bør det ikke være nødvendig å røre.

 

Når det er sagt, det skader ikke å kjøre en memorytest heller.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Etter nærmere studering av hva som kan være problemet, kan det være at jeg har isolert problemet. 

 

Maskinen låser seg når....:

jeg alt+tab'er mellom programmer/spill, (f.eks. mellom winamp/word)

jeg åpner nye faner i chrome

Av og til etter oppstart (Når jeg er inne i windows (10))

 

Maskinen låser seg ikke når jeg kun......:

skriver i openoffice

ser film

 

Håper dette gir noen aha-følelse på hvilken maskindel som kødder det til.

Lenke til kommentar

Om maskinen er ny tror jeg nesten jeg ville ha kontaktet Multicom. Det er en del testing du kan gjøre blant annet ved å koble fra alle komponenter du ikke trenger for å starte, f.eks. skjermkortet og teste med det innebygde osv., men så lenge du har garanti på maskinen er ikke akkurat det det lureste heller ;-)

Lenke til kommentar

Etter nærmere studering av hva som kan være problemet, kan det være at jeg har isolert problemet. 

 

Maskinen låser seg når....:

jeg alt+tab'er mellom programmer/spill, (f.eks. mellom winamp/word)

jeg åpner nye faner i chrome

Av og til etter oppstart (Når jeg er inne i windows (10))

 

Maskinen låser seg ikke når jeg kun......:

skriver i openoffice

ser film

 

Håper dette gir noen aha-følelse på hvilken maskindel som kødder det til.

 

Sjekk at du har oppgradert grafikkdriveren...

 

Minnetesten til Windows gir ikke alltid riktig svar på om minnet er bra eller ikke , om du ikke har gjort det allerede så last ned memtest86 som legges på en ekstern enhet og kjør den ved oppstart av systemet (kan være at du må velge den via bios) , du bør kunne kjøre et par runder uten feil i det hele tatt for å utelukke minnet.

 

Mens du laster ned memtest og gjør den klar til førstegangsbruk (les litt om programmet først ) så kan du jo også laste ned Occt perestroika hvor du kjører Cpu : Occt og ser om du får noe problem.

 

En annen ting som er greit å ha klart før du kjører Occt er et program som kan fortelle deg temperaturer på skjermkort og cpu, last ned fra fabrikanten til hovedkortet riktig verktøy og følg med eller Hwmonitor som også kan gjøre denne jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...