Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bil 15-20k


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bil er risiko uansett hvilket merke man kjøper, selv de som har rykte på seg for å være driftssikre kan gi problemer. Det viktigste er å finne ut hva som er behovet ditt; stasjonsvogn, suv, liten/stor kombi, bensin, diesel, skal du bruke bilen til langkjøring eller småkjøring, osv. 

 

Finn en bil med så lav kmstand som mulig, og kjøp av merkeforhandler som tilbyr lang garanti. Vanskelig å gi noen tips uten at jeg vet hva som er behovet ditt i en bil, så kanskje du kan fortelle litt om det først? :)

Lenke til kommentar

Bil er risiko uansett hvilket merke man kjøper, selv de som har rykte på seg for å være driftssikre kan gi problemer. Det viktigste er å finne ut hva som er behovet ditt; stasjonsvogn, suv, liten/stor kombi, bensin, diesel, skal du bruke bilen til langkjøring eller småkjøring, osv. 

 

Finn en bil med så lav kmstand som mulig, og kjøp av merkeforhandler som tilbyr lang garanti. Vanskelig å gi noen tips uten at jeg vet hva som er behovet ditt i en bil, så kanskje du kan fortelle litt om det først? :)

Du tror ikke på ordentlig at en bil i denne prisklassen selges med lang og god garanti?

 

Kilometerstand er heller ikke så viktig på biler i klassen under 20k, her er det generell tilstand og vedlikehold som er viktig.

Lenke til kommentar

skal kjøpe en mazda 6 som har gått 174tusen, nylig eu godkjent alle servicer er fulgt opp. Jeg regner med det er ett godt kjøp til 17 500 inkl omreg

Det er vel omtrent så lite det går an å betale for en bil uten kjente showstoppers.

 

Har solgt to biler i prisklasse ~10-20 laken selv de siste årene. Selv om det er gamle og tydelig medtatte biler fra 90-tallet så har dem gått  omtrent på dagen annonsene lå ute.

Lenke til kommentar

Nei altså jeg regner jo med at siden den er gått igjennom EU så må den vel være "up to date" eller at den ikke ryker innen 2 uker

 

 

EU kontroll skal bare sjekke at bilen er trafikk- og miljøsikker på visningstidspunktet.

 

Om f.eks er rustet hull i gulvet i bagasjerommet eller clutchen holder på å si takk for seg, eller den ikke er så glad i å bli satt i 2. gir lenger, eller en hel haug av andre ganske kjipe og dyre ting som ikke har med sikkerhet eller miljø å gjøre skal gå rett gjennom EU kontroll.

Lenke til kommentar

 

Bil er risiko uansett hvilket merke man kjøper, selv de som har rykte på seg for å være driftssikre kan gi problemer. Det viktigste er å finne ut hva som er behovet ditt; stasjonsvogn, suv, liten/stor kombi, bensin, diesel, skal du bruke bilen til langkjøring eller småkjøring, osv. 

 

Finn en bil med så lav kmstand som mulig, og kjøp av merkeforhandler som tilbyr lang garanti. Vanskelig å gi noen tips uten at jeg vet hva som er behovet ditt i en bil, så kanskje du kan fortelle litt om det først? :)

Du tror ikke på ordentlig at en bil i denne prisklassen selges med lang og god garanti?

 

Kilometerstand er heller ikke så viktig på biler i klassen under 20k, her er det generell tilstand og vedlikehold som er viktig.

 

Jeg ser jeg har blingset totalt på summen, jeg leste 150-200. Beklager :)

Lenke til kommentar

ja det er sant.. skal ikke være lett og kjøpe bil :p Noen punkter jeg burde se etter når jeg drar og ser på den ?

 

Tror jeg hadde sett etter noe omtrent som:

 

- Servicehistorikken stemmer, registerreim ikke er kjørt for langt.

 

- Generelt tilstand: Interiøret er helt og i orden. Det skal være rent og pent, helt tørt og ikke noe sur/muggen lukt noe sted selv om bilen har stått ute. Førersetet kan være slitt etter 170000km om det har vært mye av/påstiging og småkjøring.

 

- Ikke påfallende mye rust noe sted? På såpass billig bil mener jeg litt overflaterust og kanskje bobler på hjulbuer må kunne aksepteres. Sjekk i reservehjulsbrønn og bak bensinlokk, der kan det være rustet hull uten at det er symptomer andre steder.

 

- Synlige lekasjer i motorrom, f.eks rundt toppakning og toppdekselpakning. Jeg hadde bøyd meg ned og sett under, rundt bunnpannen også.

 

- Når du først står på knærne og kikker, ta også en kikk på andre ting der. Alle gummideler man får tilgang til er hele og uten sprekkdannelse? (Mansjetter og foringer.). Rust vil det være, men så mye at det er sprekkdannelser, eller ser man kan pikke av biter med et verktøy skal det ikke være. På en del japser er vel travers bak av og til et svakt punkt.

 

- Bremseklossene synlige gjennom forhjulene? Er det mindre enn 4-5mm igjen må dem gjerne byttes til våren igjen. Dem EU godkjennes ned i 2mm, da varer dem kanskje et par tusen km til.

 

- Ta av oljelokket og se/lukt. Skal ikke lukte brent, og skal ikke være grått/melkehvitt belegg nedi der.

 

- Holder dekkene en sesong til?

 

Prøvekjøring:

- Motor starter lett, og går uten ulyder?

 

- Clutch griper ca midt på pedalvandringen og det er ingen vibrasjoner eller lyder som kommer/går når den trykkes ned? (Prøv med åpent vindu. Er det rasle-/skurrelyder eller vibrasjoner som kommer og går med clutchbruk så takker du pent nei.).

 

- Går lett inn og ut av alle gir?

 

- Ingen klunking, kverning, knakking eller vibrasjoner i rattet?

     - Prøv noen humper.

     - Prøv med fullt svingutslag begge veier med litt fart både forover og bakover.

     * Begynnende slark i hjuloppheng og styring er dem etter min erfaring rask med å anmerke på EU-kontroll, så her har den kanskje litt verdi...

 

- Den bremser uten å dra til noen side? Prøv en litt kraftig oppbremsing på sikkert sted.

 

 

Jeg hadde lagt 15-16' på bordet  om alt det så bra ut, da med utgangspunkt i at jeg da har kjøpt en billig gammel bil og det kan oppstå ting når som helst som forventning.

 

Det beste er jo en bruktbiltest hos NAF, men på en bil i denne prisklassen er ikke det veldig realistisk å forvente.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Nei altså jeg regner jo med at siden den er gått igjennom EU så må den vel være "up to date" eller at den ikke ryker innen 2 uker

 

Det trenger ikke være tilfelle.

 

Lykke til med den tankegangen. EU ok sier bare at bilen antaglivis ikke er trafikkfarlig de neste 2 årene.

 

Nei, EU-ok sier bare at den er i forskriftsmessig stand på visningstidpunktet.

 

ja det er sant.. skal ikke være lett og kjøpe bil :p Noen punkter jeg burde se etter når jeg drar og ser på den ?

Få med deg en bilkyndig for å ta en titt, så øker sannsynligheten for å treffe blink.

Lenke til kommentar

Det er vel heller ikke registerreim på Mazda 6 men sånn kjede istede.
Eneste jeg har lest om mazda 6 som er veldig negativt er jo at de rett og slett ruster bort. Men om jeg er flink til å vaske bilen godt en gang i uka gjennom vinteren så kan den jo sikkert fint holde ett par år

Endret av Terrorific
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...