Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Dekkstørrelse til felger?


ACRohan

Anbefalte innlegg

Hei, har litt lite grunnleggende kunnskaper om dekkstørrleser og slikt, men mitt spørsmål er som følger.

 

Dersom vognkortet mitt sier at bilen skal ha 195/55 r15 felger, og kjører på 185/60 r15 felger. Vil jeg kunne bytte til 185/65 dekk og sette dem på samme felger som står på bilen nå? (Altså kan man endre dimensjon fra 185/60 => 185/65 og beholde samme 15 tommers felger?)

Takker på forhånd for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er regler for hvor smale/brede dekk man kan ha på hvilke felger, se for eks her: http://www.tyresizecalculator.com/charts/tire-width-for-a-wheel-rim-size-chart. Dersom man har felger som er 6" brede, kan man ha 175-205-dekk. Lovlig dekkprofil bestemmes av rullediameter, som ikke kan avvike mer enn 5% fra den dimensjon som står som standard i vognkortet. I tillegg må både lasteindeks og hastighetindeks være lik eller bedre enn kravene i vognkortet. Det er unntak for vinterdekk, her kan hastighetsindeks være Q (=160 km/t).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I og med at faktorenes orden er likegyldig når man multipliserer, og fordi forholdet mellom hjulets diameter og omkretsen alltid er pi (3,14), så kan man for enkelhets skyld sjekke om hjuldiameteren varerierer med pluss minus 5%. Er diameteren 4,76% større, så er også rulleomkretsen 4,76% større.

 

Tallet 185 er dekkets bredde i mm, som Llandari nevnte er 65 dekksidens høyde i prosent av dekkbredden (dekkets profil), mens 15 er felgens diameter i tommer, målt der dekkets innvendige kant ligger an mot felgen. Ytterkanten (felgkanten) på en 15-tommers felg er altså større enn 15 tommer.

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...