Gå til innhold

Trygt å reise til London?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skriver denne tråden fordi vi ønsker litt innspill og vurderinger fra andre.

 

Min samboer og jeg reiser til London i neste uke og jeg må innrømme at jeg har vært litt plaget de siste dagene av tanken på terror. Storbritannia vedtok vel igår at de skulle starte bombing i Syria og har allerede begynt.

 

Dette har gjort meg litt engstelig på å faktisk reise dit. For vår del var timing av dette dårlig. Når jeg har diskutert dette med andre så er det jo klassisk å høre at "dette kan jo skje hvor som helst og sjansen er liten". Sett i lys av at Storbritannia nettopp har meldt seg på bombingen, så tenker jeg faktisk at trusselen øker betraktelig.

 

Må innrømme at jeg sliter med å legge tankene fra meg og vi har blitt enige om å ta en vurdering i løpet av helgen om vi faktisk reiser eller ikke. Det er kun snakk om noen dager i London, men jeg ser det slik at vi må ikke for enhver pris reise. Ser det ikke som et nederlag å ikke dra, selv om vi gjerne skulle tatt turen.

 

UDI sier det er en generelt trygg by, men trusselnivået er på "SEVERE", altså nest høyeste grad og har vært det siden 2014.

 

Det sies jo at man skal ikke la frykten ta over for da oppnår de akkurat det de ønsker, men jeg mener det er lov å bruke hodet.

 

Hva tenker dere rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er åpenbart farligere å dra til Oslo enn til Molde. Men neppe så ille at en trenger bry seg. Og London? At Storbritannia nå bomber i Syria, tror jeg spiller liten rolle. Terroristene slår til hvor som helst de kan komme til, Norge og Storbritannia er samme ulla - de er begge vantro stater som fører krig mot oss, tenker de.

At faren er "severe", betyr ikke at den er det for deg. Det er er fare for at det kan skje noe med en eller annen. Selv midt under de siste, store terrorangrepene kom 89999 av 90000 parisere fra det med livet. Du skal mao. være usannsynlig uheldig om noe skal skje deg. Det er mye farligere å sette seg inn i en bil!

Lenke til kommentar

Noen av dødsårsakene siste 10 år i Storbritannia:

24 000 drept i trafikken

6000 fall i trapp

3200 overfall

1800 kvalt av mat

1700 alkoholforgiftning

550 fall fra stige

350 truffet av fallende objekt

330 elektrisk sjokk

300 druknet i badekar

170 fall fra klippe

58 drept i terrorangrep

50 drept av biestikk

 

Hvor rasjonell er du?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det jeg ville ha tenkt mere på, er hvorvidt det er nabolag i byen man skal passe seg litt for... Gjengvold er en langt mere sannsynlig trussel enn terror.

 

(Når det vel er skrevet, vil jeg likevel legge til at man kan vurdere å unngå spesielt store folkemengder, hva terror angår - men akkurat det hadde jeg gjort likevel, terror eller ikke terror...)

Lenke til kommentar

Det jeg ville ha tenkt mere på, er hvorvidt det er nabolag i byen man skal passe seg litt for... Gjengvold er en langt mere sannsynlig trussel enn terror.

 

(Når det vel er skrevet, vil jeg likevel legge til at man kan vurdere å unngå spesielt store folkemengder, hva terror angår - men akkurat det hadde jeg gjort likevel, terror eller ikke terror...)

Du skal et veldig godt stykke vekk fra der hvor turistene er for at dette skal være noe å bekymre seg over i det hele tatt.

Lenke til kommentar

 

 

Det jeg ville ha tenkt mere på, er hvorvidt det er nabolag i byen man skal passe seg litt for... Gjengvold er en langt mere sannsynlig trussel enn terror.

(Når det vel er skrevet, vil jeg likevel legge til at man kan vurdere å unngå spesielt store folkemengder, hva terror angår - men akkurat det hadde jeg gjort likevel, terror eller ikke terror...)

Du skal et veldig godt stykke vekk fra der hvor turistene er for at dette skal være noe å bekymre seg over i det hele tatt.
Punkt 1: Det er mulig.

 

Punkt 2: Jeg går ikke nødvendigvis akkurat de samme stedene som turister flest gjør, og vil uansett like å vite litt om hvor og hvordan landet ligger...

Lenke til kommentar

Joda, når én person i et vestlig land skades alvorlig i noe som kan relateres til terror kommer det i media verden over. Men husk at det samtidig er hundrevis som drepes ved overfall i Storbritannia og langt flere som skades alvorlig av dette hvert år uten at det kommer i avisene utenfor landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...