Gå til innhold

Velge siv.ing-retning på NTNU


prim

Anbefalte innlegg

Hei. I likhet med veldig mange andre, sliter også jeg med å velge studium. Setter pris på alle innspill og kommentarer :)

 

Jeg går første året bachelor matematikk på ntnu nå, men vet at jeg vil skifte til siv.ing til neste år. Jeg har tenkt og lest(bl.a. i form av gamle tråder) svært mye om de forskjellige linjene, og har kokt det ned til to som er mer aktuelle enn andre:

- Energi og miljø, eller

- Kybernetikk og robotikk.

Tidligere vurderte jeg også datateknikk, men føler jeg mangler den spesielle interessen.

 

Har forstått det slik at kyb på en måte er en kombinasjon av data og elektronikk, noe som høres veldig interessant ut for meg. På den annen side sies det å være et av de vanskeligere studiene(mattetungt?), noe som kanskje er et lite minus. Leser også at en ferdigutdannet kybber på en måte blir en "potet". Jeg vet ikke helt hva jeg synes om det, for er det ikke bedre å få en spesiell kompetanse som færre andre har?

 

En av grunnene til at jeg har plukket ut energi og miljø er at det virker som en av retningene som har tryggest arbeidsmarked. Med årene har jeg også lyst til å ha muligheten til å flytte til hjembygden min, hvor det er flere store kraftverk o.l. i distriktet. Derfor tenker jeg at en slik utdanning ville gi meg muligheten til å få en god jobb i hjemnære strøk. På den annen side er jeg litt redd for at energi&miljø ikke er like spennende som kyb. Energi virker uansett som et veldig safe valg.

 

Har sett på emnene som retningene har de første årene, og tenker at kyb-emnene kanskje virker litt mer interessante, men er usikker.

 

Slik jeg har forstått det så vil lønnen være nogenlunde lik for begge retningene. Stemmer dette? Hvilket studium gir de beste mulighetene for en god konsulentstilling? Er det stor forskjell på hva jeg vil kunne(eller antakeligvis) jobbe med? Hvordan er arbeidsmarkedet ellers, og hvordan tror dere det vil utvikle seg i årene fremover?

 

Hvor stor er forskjellen på linjeforeningene? Hvem har f.eks. de fleste og beste bedriftspresentasjonene? Sosialt ellers?

 

Sorry hvis dette ble for rotete :hm:  Ønsker innspill av alle slag! Er virkelig lost i valget, så både korte kommentarer og lengre utfyllende svar mottas med takk :wee:

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig vil jeg anbefale kybernetikk og robotikk, men ut ifra det du skriver så tror jeg energi og miljø vil være det rette for det. Du har korrekt når du forteller at energi og miljø ikke er like spennende for deg, men kyb jobber finnes hovedsaklig i større urbane strøk, og mindre av det i bygda.

 

Eksempelvis skriver du

 

En av grunnene til at jeg har plukket ut energi og miljø er at det virker som en av retningene som har tryggest arbeidsmarked. Med årene har jeg også lyst til å ha muligheten til å flytte til hjembygden min, hvor det er flere store kraftverk o.l. i distriktet.

 

Hva er viktigst for deg? i) bo i bygda  eller ii) interessen din for kyb.

Lenke til kommentar

Jeg byttet fra emil til kyb etter halvannet år. For meg gikk det i bunn og grunn på emnene og interessen for disse. Innså etter ITGK at jeg virkelig liker programmering, og byttet gikk uten at jeg endte opp med manglende emner. 

 

Du bør egentlig bare se på emnene og hva du synes virker morsomst. Du skal tross alt studere dette i fem år, og jobbmuligheter handler jo mye om hvor flink du er til å selge deg inn hos en arbeidsgiver. Gode karakterer kommer også lettere om du har det gøy. Et alternativ for deg kan jo være å gå mot hovedprofilen "Styring av smarte nett og fornybar energi". Da får du mye av det interessante ved kyb-studiet samtidig som du kan velge mange elkraft-emner. 

 

Både kyb og emil har ganske vide retninger. Emil kan jo grovt sett gå for elkraft, prosess eller den berømte "midtlinja". Kyb sine retninger har du sikkert sjekket ut, men om du ser på emnene for de ulike retningene ser du at det gir ganske mange ulike kombinasjoner.

 

Når det gjelder matematikk så ja, det er mye matematikk, men det er fokus på anvendelse. Mye matriseregning osv, men når du bruker det til å lage en regulator eller et støyfilter så er det egentlig bare kult. Anbefaler mao. å følge interessene dine, så slipper du å bytte linje. Men velger du feil er ikke kyb<->emil det vanskeligste byttet å gjøre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har forstått det slik at kyb på en måte er en kombinasjon av data og elektronikk, noe som høres veldig interessant ut for meg. 

 

Det trudde eg òg ein gong, men eg vart irettesett av ein kyb-postdoc. Eg klarer ikkje heilt å gjengi kva han sa, men han understreka at dei teoretiske metodane er meir relevante i kybernetikk enn implementasjonen.

 

Det finst sikkert ein og annan kybernetiker her som kan gi betre svar på ka kybernetikk eigentleg går ut på.

 

Det som i alle fall er heilt sikkert, er at Datateknologi er ein kombinasjon av data og elektronikk.

 

 

Slik jeg har forstått det så vil lønnen være nogenlunde lik for begge retningene. Stemmer dette?  

 

 

Lønna er nogenlunde lik for alle nordmenn.

 

 

 

Hvilket studium gir de beste mulighetene for en god konsulentstilling?

 

 

Indøk.

 

Eg tipper det er ein større andel EMILar enn kybar som går inn i konsulentbransjen etter NTNU.

 

 

 

Hvem har f.eks. de fleste og beste bedriftspresentasjonene?

 

 

Indøk har dei fleste og beste bedriftspresentasjonane. 

 

 

 

 

Hvor stor er forskjellen på linjeforeningene?

 

 

EMIL si linjeforening kjemper om å vere den mest livlige studentforeninga i Trondheim. Dei har konkurranse av Mannhullet og Smørekoppen. 

Lenke til kommentar

Personlig vil jeg anbefale kybernetikk og robotikk, men ut ifra det du skriver så tror jeg energi og miljø vil være det rette for det. Du har korrekt når du forteller at energi og miljø ikke er like spennende for deg, men kyb jobber finnes hovedsaklig i større urbane strøk, og mindre av det i bygda.

...

Hva er viktigst for deg? i) bo i bygda  eller ii) interessen din for kyb.

Hmm, det er akkurat det spørsmålet jeg ikke helt har klart å finne ut av ennå...

 

Jeg byttet fra emil til kyb etter halvannet år. For meg gikk det i bunn og grunn på emnene og interessen for disse. Innså etter ITGK at jeg virkelig liker programmering, og byttet gikk uten at jeg endte opp med manglende emner. 

 

Du bør egentlig bare se på emnene og hva du synes virker morsomst. Du skal tross alt studere dette i fem år, og jobbmuligheter handler jo mye om hvor flink du er til å selge deg inn hos en arbeidsgiver. Gode karakterer kommer også lettere om du har det gøy. Et alternativ for deg kan jo være å gå mot hovedprofilen "Styring av smarte nett og fornybar energi". Da får du mye av det interessante ved kyb-studiet samtidig som du kan velge mange elkraft-emner. 

 

Både kyb og emil har ganske vide retninger. Emil kan jo grovt sett gå for elkraft, prosess eller den berømte "midtlinja". Kyb sine retninger har du sikkert sjekket ut, men om du ser på emnene for de ulike retningene ser du at det gir ganske mange ulike kombinasjoner.

 

Når det gjelder matematikk så ja, det er mye matematikk, men det er fokus på anvendelse. Mye matriseregning osv, men når du bruker det til å lage en regulator eller et støyfilter så er det egentlig bare kult. Anbefaler mao. å følge interessene dine, så slipper du å bytte linje. Men velger du feil er ikke kyb<->emil det vanskeligste byttet å gjøre. 

Veldig betryggende å høre at det lar seg gjøre å bytte mellom de to uten for store problemer! Velge kyb og deretter "styring av smarte nett og fornybar energi" virker jo egentlig veldig fornuftig. Da får jeg jo fortsatt gå kyb, men ender kanskje også opp med litt elkraftkompetanse som det er behov for også på bygda.

Lenke til kommentar

 

Hvilket studium gir de beste mulighetene for en god konsulentstilling?

 

 

Indøk.

 

Eg tipper det er ein større andel EMILar enn kybar som går inn i konsulentbransjen etter NTNU.

 

 

Hvem har f.eks. de fleste og beste bedriftspresentasjonene?

 

Indøk har dei fleste og beste bedriftspresentasjonane.

 

Nå tenkte jeg først og fremst mellom kyb og energi, men skjønner at indøk trumfer de på disse områdene :)  Indøk er vel egentlig utelukket for meg av andre grunner..

 

Takk for alle innspill så langt! :wee:

Endret av prim
Lenke til kommentar

Vil bare si at det ikke nødvendigvis er slik at du vil ha problemer med å finne jobb med Kyb-utdannelse selv om det er på "bygda". Det vil jo selvsagt komme an på hvor "bygda" dette er. F.eks min egen hjemby, som så absolutt er en "bygd" sammenliknet med større byer som Oslo, Bergen etc, er faktisk i Norgestoppen i utvikling av en type teknologi som rekrutterer flere typer teknologer. Dessuten så er det de færreste forunt å være i en jobbsituasjon uten noen form for pendling. Du burde heller velge ut i fra det som interesserer deg mest, og det du vil jobbe med.

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Eg hadde Data GK-eksamen for eit par timar sidan og sitt med ei anna kjensle i fanget.

 

Data GK og kretsteknikk er vel de to emnene jeg har hatt på data som inneholder noe særlig elektronikk. Det eneste jeg husker av elektronikk i data gk (hvert fall på eksamen) er at man måtte kunne noe adressedekoding og tolke et mikroarkitekturskjema. Mulig de endret emnet i høst? Øvingsopplegget bestod av å spille AoC og eksamen var bortimot den samme hvert år.

Lenke til kommentar

Vil bare si at det ikke nødvendigvis er slik at du vil ha problemer med å finne jobb med Kyb-utdannelse selv om det er på "bygda".

Nei, det er nok sant. Tenker kanskje at man får større/flere muligheter med en "energi"-utdannelse der.

 

Det vil jo selvsagt komme an på hvor "bygda" dette er. F.eks min egen hjemby, som så absolutt er en "bygd" sammenliknet med større byer som Oslo, Bergen etc, er faktisk i Norgestoppen i utvikling av en type teknologi som rekrutterer flere typer teknologer. Dessuten så er det de færreste forunt å være i en jobbsituasjon uten noen form for pendling.

Det er snakk om en liten bygd, <2000 innbyggere, landbruksbasert. Flere nabokommuner med noe større innbyggertall og industri, så det er absolutt er mulig med pendling.

 

Jeg begynner kanskje nesten å lene meg smått mot kybernetikk.

Lenke til kommentar

Jobber egentlig sivilingeniører fra med elkraft bakgrunn på kraftverk? Ville tro man heller endte opp på et hovedkontor eller lignende? 

 

I svært liten grad vil jeg tro. De fleste sitter nok på hovedkontoret ja. Dog har jo kraftselskapene endel driftssentraler og vedlikeholdsgrupper på nokså usentrale plasser. Statkraft har kontorer i Luster i Sogn, Korgen i Nordland og på Sauda. Trønderenergi har på Berkåk. Ellers har man Sira-Kvina kraft som har på Tonstad, lengst oppe i Sira-vassdraget.

 

Den vanligste jobben for de med elkraftbakgrunn er nok Statnett. Dernest Siemens og ABB og deretter konsulentselskapene. Det er også endel som arbeider i kraftselskaper, men færre enn det man skulle tro.

Lenke til kommentar

Fra en kybernetiker:

Det viktigste du lærer på fem år på Gløshaugen er å lære. Du lærer deg å ta til deg nye vanskelige teknologiske emner og viser en fremtidig arbeidsgiver at du mest sannsynlig kan sette deg inn i de problemstillingene de trenger å løse. Jeg sier ikke at det du lærer på Gløs er irrelevant og ubrukelig etter endt utdanning, men spør du de fleste siv.inger vil de nok si at det meste av det de bruker i hverdagen har de lært etter at de ble ferdige.

 

Det er ganske lett å bytte linje etter at du har begynt. I verste fall må du ta et år ekstra, men heller det enn å havne på feil hylle resten av livet.

 

Linjeforeningen til kyb og elektro er en av de gode gamle med mye veldig bra aktiviteter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...