Gå til innhold

Korsdebatten


Anbefalte innlegg

Gjest member-7189

 

Ser jeg stilte spørsmålet feil.

Hva mener du at ateisme er?

 

 

Jeg trodde jeg hadde svart på det, men det er mulig du mener noe jeg ikke helt forstår her.. ?

 

Ja det er noe du ikke forstår. Og det er hva ateisme betyr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Har enda ikke truffet 2 ateister som forstår hverandre, så jeg for min del kan innrømme at jeg aner ikke hva ordet betyr, annet enn at noen ser ut til å tro veldig sterkt på den ismen

Lenke til kommentar

Etter min mening kan bety begge deler fustasje.

 

Person A:

I en drøm/i en bok jeg fant så sto det om en frosk som fortalte meg: Jeg er over alt, jeg ser alt, jeg er alt, jeg har laget deg og alt annet, om du følger mitt regime så vil du finne evig lykke etter din død, du og alle andre skal tilbe meg og jeg skal gi dere ubetinget kjærlighet.

 

Person B:

Jeg tror ikke at denne frosken er noe mer enn bare fantasien din som er løpt løpsk. 

Frem til noen har noe mer å komme med enn kun en påstand tatt fra en drøm eller en gammel bok så tror jeg ikke at frosken din eksisterer.

 

Person A er den religiøse som kommer en med en ekstraordinær påstand.

Person B er ateisten som velger å ikke tro på påstanden.

 

Videre handler det om hvorfor ateisten ikke tror på påstanden:

 

Det er en umulighet at en slik frosk finnes, den finnes ikke.

Vi kan ikke vite om frosken finnes eller ikke, men jeg tror ikke på andre overnaturlige ting folk fantaserer om så hvorfor skal jeg tro på frosken.

Det er litt mer som tyder på at frosken ikke er virkelig, men aldri si aldri.

osv.

 

Tipper at ingen av dere tror på frosken min, hvorfor skal dere det ut ifra ordene i denne posten?

Ikke muslimer mener nok det samme om Allah innen Islam.

 

Og det samme mener ateistene om både kristendommens gud og alle andre guder.

 

En ateist kan tro på ånder, demoner, gjenfødelse og runde firkantede* sirkler, begrepet forklarer bare en eneste ting. Og det er svaret "jeg tror ikke på deg" gitt til gud-påstanden til de religiøse.

 

 

 

Har enda ikke truffet 2 ateister som forstår hverandre

 

Har du truffet et eneste annet vesen som forstår deg? 

 

*edit -.-

Endret av Noxhaven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har enda ikke truffet 2 ateister som forstår hverandre, så jeg for min del kan innrømme at jeg aner ikke hva ordet betyr, annet enn at noen ser ut til å tro veldig sterkt på den ismen

Merkelig det der, for alle ateister jeg har møtt kan jeg forstå meget godt, og de meg

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Har enda ikke truffet 2 ateister som forstår hverandre, så jeg for min del kan innrømme at jeg aner ikke hva ordet betyr, annet enn at noen ser ut til å tro veldig sterkt på den ismen

Merkelig det der, for alle ateister jeg har møtt kan jeg forstå meget godt, og de meg

Mulig det, jeg har sett endel "dype" debatter her og andre steder, og når en nøyaktig definisjon blir etterspurt og fulgt opp med forklaringer av enkeltaspekter/detaljer, kommer det bare ulike forklaringer. Men sånn "grovt sett" kan det muligens være som du sier.

 

Er bra sikker på at det finnes få troende av noen slag som også er absolutt enige om en og samme definisjon av egen tro, det kommer an på hvor dypt man graver, så viser det seg at alle er ute av samsvar. Men i debatter er det også behagelig å tilhøre "gjengen", så føles det ikke så utsatt for angrep fra andre gjenger.

Lenke til kommentar

 

 

Har enda ikke truffet 2 ateister som forstår hverandre, så jeg for min del kan innrømme at jeg aner ikke hva ordet betyr, annet enn at noen ser ut til å tro veldig sterkt på den ismen

Merkelig det der, for alle ateister jeg har møtt kan jeg forstå meget godt, og de meg
Mulig det, jeg har sett endel "dype" debatter her og andre steder, og når en nøyaktig definisjon blir etterspurt og fulgt opp med forklaringer av enkeltaspekter/detaljer, kommer det bare ulike forklaringer. Men sånn "grovt sett" kan det muligens være som du sier.

 

Er bra sikker på at det finnes få troende av noen slag som også er absolutt enige om en og samme definisjon av egen tro, det kommer an på hvor dypt man graver, så viser det seg at alle er ute av samsvar. Men i debatter er det også behagelig å tilhøre "gjengen", så føles det ikke så utsatt for angrep fra andre gjenger.

Ok jeg ser hva du forsøker å si og du tar feil. Ateisme har ingen ting med tro å gjøre. Eneste alle ateister har tilfelles er at vi ikke tror på oldingen oppe i skyene. Vi har ingen felles tro eller dogmatiske tekster å forholde oss til Endret av crii
Lenke til kommentar

Jaja, så sier vi det da

 

Og til han metasubtile litt før deg; har du?

 

I så fall, Gratulerer med velfungerende vrangforestilling!

[sARKASME]

Ja.. Vi har vrangforestillinger, vi som vet hva ateisme er og hva det innebærer ut i fra den definisjonen som blir brukt av ateister verden over.. Alle vi tar feil. Denne karen som ikke har peiling på dette og som av en eller annen absurd grunn tror ateisme innebærer tro har åpenbart rett...

 

Så er det avgjort da, discussion done

 

 

[/sARKASME]

Endret av crii
Lenke til kommentar

Ikke noe nervøst antrekk her.

 

Bare 100% rein sarkasme fra oppgittheten jeg føler akkurat nå.

 

Du vet at det er ikke noe gale i å erkjenne feil når fakta blir presentert, har selv måtte gjøre det før når jeg tenker meg om er det vel noe de fleste mennesker gjør opptil flere ganger i løpet av livet, dessverre har religiøse mennesker en uheldig tedens til å stikke fingrene i ørene og si lalalalalalalalalala i slike situasjoner.

Endret av crii
Lenke til kommentar

Jaja, så sier vi det da

 

Og til han metasubtile litt før deg; har du?

 

I så fall, Gratulerer med velfungerende vrangforestilling!

 

Stilig.

 

De fleste ateister forstår at den andre ateisten ikke tror på gud. Noe mer betyr ikke begrepet ateist, så hva du mener med å forstå hverandre er det ingen annen enn deg som kjenner betydningen av.

 

Jeg har selv møtt personer som har forstått meg og ikke forstått meg, språklig. Hva du mente med uttalelsen din aner jeg ikke, derfor lurte jeg på om etter dine egene ord hadde møtt noen, samme hvilken tro eller form det har inntatt.

"Har enda ikke truffet 2 ateister som forstår hverandre

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Klandrer du meg for dine egne feil poster?

 

Nå lurer til og med jeg litt

 

Hva man tilfører I disse debattene må gudene vite, men jeg kjenner egne motiver, så jeg er helt tilbakelent og har ingen spesielle ønsker

 

Hva tilfører du?

 

Edit: "crii"

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Jaja, så sier vi det da

Og til han metasubtile litt før deg; har du?

I så fall, Gratulerer med velfungerende vrangforestilling!

 

 

Stilig.

 

De fleste ateister forstår at den andre ateisten ikke tror på gud. Noe mer betyr ikke begrepet ateist, så hva du mener med å forstå hverandre er det ingen annen enn deg som kjenner betydningen av.

 

Jeg har selv møtt personer som har forstått meg og ikke forstått meg, språklig. Hva du mente med uttalelsen din aner jeg ikke, derfor lurte jeg på om etter dine egene ord hadde møtt noen, samme hvilken tro eller form det har inntatt.

"Har enda ikke truffet 2 ateister som forstår hverandre"

Hvis du ønsker seriøse svar forventer jeg å bli sitert på en ærlig måte. Og det jeg mente og mener er at jeg til nå ikke har truffet 1 eneste ateist som har vært I fullstendig samsvar med ateist 2, når ateismen deres hver for seg skulle utdypes. Håper dette ikke også blir omgjort til "gresk" ..

Lenke til kommentar

Klandrer du meg for dine egne feil poster?

 

Nå lurer til og med jeg litt

 

Hva man tilfører I disse debattene må gudene vite, men jeg kjenner egne motiver, så jeg er helt tilbakelent og har ingen spesielle ønsker

 

Hva tilfører du?

Feil poster? Hva snakker du om?

 

Jeg har tilført for deg hva ateisme er og hva ateisme innebærer utifra den definisjonen som er korrekt. Noe du ikke ser ut til å ha akseptert, du ser fremdeles ut til å tro at ateisme er mer utover denne definisjonen.

 

Om du faktisk har blitt innforstått med hva ateisme er beklager jeg misforståelsen

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

"Limach" har forklart saken veldig oversiktlig, og link ble lagt ut av en annen her. At du er nervøs på avtrekker, og tar alt man skriver I verste mening får jeg ikke gjort noe med.

Lenke til kommentar

 

 

Jaja, så sier vi det da

Og til han metasubtile litt før deg; har du?

I så fall, Gratulerer med velfungerende vrangforestilling!

 

Stilig.

 

De fleste ateister forstår at den andre ateisten ikke tror på gud. Noe mer betyr ikke begrepet ateist, så hva du mener med å forstå hverandre er det ingen annen enn deg som kjenner betydningen av.

 

Jeg har selv møtt personer som har forstått meg og ikke forstått meg, språklig. Hva du mente med uttalelsen din aner jeg ikke, derfor lurte jeg på om etter dine egene ord hadde møtt noen, samme hvilken tro eller form det har inntatt.

"Har enda ikke truffet 2 ateister som forstår hverandre"

Hvis du ønsker seriøse svar forventer jeg å bli sitert på en ærlig måte. Og det jeg mente og mener er at jeg til nå ikke har truffet 1 eneste ateist som har vært I fullstendig samsvar med ateist 2, når ateismen deres hver for seg skulle utdypes. Håper dette ikke også blir omgjort til "gresk" ..

 

 

Jeg antok at det var dit du ville med påstanden din. ""2 personer i fullstendig samsvar"".

Finnes det 2 mennesker i hele verden som er i fullstendig samsvar? Ateist eller ikke ateist?

 

Om ikke så er uttalelsen din gresk. Den har lik betydning med alt er alt. Eller ingenting er ingenting. Men du tar ikke med alle, du plukker kun ut ateistene fra resten av folket, som en egen gruppe, og sier at disse, disse forstår ikke hverandre siden de ikke er i fullstendig samsvar - noe jeg synes var heller uærlig av deg.

 

Alt er relativt, påstander foruten relativitet mangler også mening, det er ikke forstålig - iallefall for meg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...