Gå til innhold

Dette kan bli Apples store, nye funksjon i iPhone 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Bare tull at regnvær skader mobilen. Har selv aldri erfart det, og jeg kommer også fra Vestlandet. Så bruker jeg heller ikke telefonen i regnvær mer enn et par sekunder om gangen, da vannet i seg selv gjør touchbruk ubrukelig.

At din personlige erfaring ikke tilsier at *meget begrenset mengde vanndråper på skjermen* - og det er nettopp slik jeg tolket din påstand der du bruker ordene "et par sekunder om gangen" - kan føre til noe skade, betyr slettes ikke at det umulig.

Vanntett telefon er også noe helt forskjellig fra "sprutsikker", mer om konkrete definisjoner av beskyttelsesgrad finnes her:

http://glamox.com/no/beskyttelsesklasser

så mens "noen sekunder om gangen" under moderat regn vil tilsvare IP 43-55 eller kanskje lavere, alt ut fra om enheten hadde tålt samme eksponering gjentatte ganger og man kunne repetert påkjenningene 100% av tilfeller med samme resultat, så er det noe helt, helt annet enn IP67. Noen telefoner, dog disse er så å si spesialtelefoner rettet mot ekstrem bruk, kan også skryte på seg IP68 som igjen er hakket bedre og kan direkte sammenlignes med spesialproduserte "undervannshus" for kamera/mobiler, uten at man faktisk må montere på en slik.

 

Poenget her er egentlig at noe så enkelt som en mobiltelefon trenger ikke noe rakettforskning til for å bli temmelig resistent overfor vann og støv. For brukere er det bare en stor fordel å unngå ulykker som å miste mobilen i doskålen eller la den falle i vann på en tur i villmarken og dermed miste en del penger - eller for den saks skyld ta den med på stranden og ta noen bilder under vann - er en klar fordel.

 

For hvis du er uenig i det blir det litt som å si at du ser ikke vitsen med forbedring av skjermbelegget, siden akkurat *du* har aldri hatt problemer med riper på skjermen eller knust glass.

 

 

Fortell meg, er du snill, hvordan i huleste jeg skal kunne ta bilder under vann, når skjermflaten ikke fungerer? I så fall må jeg ha enten en dedikert knapp, eller tilrettelagde funksjoner for kamerabruk gjennom volumknappene -- noe den overveldende majoriteten av telefoner ikke har. 

 

Og til saken om min erfaring, så ser jeg igjen at du med vilje ser det du sier, og ikke det jeg skriver. Det er en skille mellom hva jeg vanligvis gjør, og hva jeg ellers har gjort med en telefon. Jeg har faktisk i mange tilfeller valgt å ha telefonen ute i regnet over lengre perioder, og det var fra denne erfaringen jeg kom med mine opprinnelige kommentarer.

Lenke til kommentar

Min personlige erfaring er også at telefoner fint tåler regn. Bruker telefonen selv om det regner. Men fint med den ekstra sikkerheten seff, og ikke minst noe å slå i bordet med tanke på fuktskader og kjøpslov.AtW

 

Nå har man, i følge Sony -- som liker å skryte på seg vanntette telefonen og statusen som fyrtårn for vanntetthet -- ingen garanti for vannskade på telefon. 

Lenke til kommentar

 

 

Om iPhone blir vanntett, betyr det forhåpentligvis at andre følger etter.

 

Men er ikke mange telefoner allerede vanntett i praksis (inkl. siste iPhone)? Jeg har problemer med å se hva dette skulle være så stort for.

 

 

tja, om telefonen må byttes på grunn av vannskadde ( fukt ) uten at man har druknet den  så vil ikke jeg definer det som vanntett , ikke an gang vannresistent

Jeg har sett videoer på nettet der man har puttet siste iPhone og noen andre telefonmodeller i kokende vann uten at de har tatt skade av det.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har begynt å tro at Apple venter på ryktene og lager produkter basert på tilbakemeldingene på dem.

Rykte; Apple skal lage vanntett telefon. Kommentarfeltene; Wooohoo, må ha. Apple's hovedkvarter; Ja, da går vi for det.

Hvorfor tror du det? Tror du slike produkter lages over natten eller?

 

De lages ganske kjapt. En smarttelefon er en samling av flere maskinvarekomponenter, hvor mange av dem lanseres så tidlig som måneder etter lanseringen av dets enkeltkomponenter. SD ble nylig lansert, og den første smarttelefonen med brikken vil lanseres allerede i år.

 

I realiteten er det altså bare design som jobbes med; resten av delene er i stor grad tilrettelagt størrelsestandarden (4-6") på telefonene, og utover det er det bare OS (og brukergrensesnitt) som skiller dem. Jeg vil anta det ikke inngår mer vanskeligheter å produsere en ny telefon i en modellserie som en ny laptop (som for eks. en Asus ROG). Markedet er langt større og krever definitivt mer, og budsjettet og arbeidet i smarttelefoner er derfor markant større, men i det store og hele er det de samme reningslinjene.

 

Men det er jo slett ikke tilfelle. Slike ting lages ikke over natten eller på kort tid. Og å påstå at et bare er design på telefoner det jobbes med er bare tull. Dette gjelder alle produsenter, naturligvis. Det er ikke bare å slenge en haug med standardkomponenter nærmest tilfeldig inn i en veldesignet boks.

 

Si meg, troller du?

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har begynt å tro at Apple venter på ryktene og lager produkter basert på tilbakemeldingene på dem.

Rykte; Apple skal lage vanntett telefon. Kommentarfeltene; Wooohoo, må ha. Apple's hovedkvarter; Ja, da går vi for det.

Hvorfor tror du det? Tror du slike produkter lages over natten eller?

 

De lages ganske kjapt. En smarttelefon er en samling av flere maskinvarekomponenter, hvor mange av dem lanseres så tidlig som måneder etter lanseringen av dets enkeltkomponenter. SD ble nylig lansert, og den første smarttelefonen med brikken vil lanseres allerede i år.

 

I realiteten er det altså bare design som jobbes med; resten av delene er i stor grad tilrettelagt størrelsestandarden (4-6") på telefonene, og utover det er det bare OS (og brukergrensesnitt) som skiller dem. Jeg vil anta det ikke inngår mer vanskeligheter å produsere en ny telefon i en modellserie som en ny laptop (som for eks. en Asus ROG). Markedet er langt større og krever definitivt mer, og budsjettet og arbeidet i smarttelefoner er derfor markant større, men i det store og hele er det de samme reningslinjene.

 

Men det er jo slett ikke tilfelle. Slike ting lages ikke over natten eller på kort tid. Og å påstå at et bare er design på telefoner det jobbes med er bare tull. Dette gjelder alle produsenter, naturligvis. Det er ikke bare å slenge en haug med standardkomponenter nærmest tilfeldig inn i en veldesignet boks.

 

Si meg, troller du?

 

 

I det store og hele er det den samme praksisen med utvikling av nye telefonmodeller som det er med nye laptopmodeller, osv. At utviklingsfasen er 1 år er noe jeg såklart er enig med, men at de kan gjøre (og gjør) større endringer av telefonen til rett før produksjon av de essensielle komponentene går i gang, må du gjerne forsøke å motbevise.

Lenke til kommentar

Theodor harselerer over at minste iPhone bare har 16 gb lagringsplass og koster skjorta. Det er som å lage en bil med 15 liters bensintank. Faen, der sa jeg det igjen. Nå nlir jeg vel flama av folk som skal misjonere om skylagring.

 

I 2016 kommer chevrolet volt med en revolusjonerende bensintank på 33 liter.

Den bilen, sammen med en iphone 16 gb... Det blir bra. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...