Gå til innhold

pust og puls


hnhn

Anbefalte innlegg

Hei.
Hvilken puls har dere når max kan svare ja og nei.
Samme korte setninger og kan føre en samtale.

Er 38 år gammel og vært lite aktiv og røyket som en svamp
ja og nei. Har jeg vel en puls på 160 pluss
140-150 i puls går vel greit med korte setninger.
under 130 kan jeg føre en samtale uten problemer tenker jeg. dette normalt? regner med å ha en max puls på rundt 185.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er poenget? Siden du nevner at du er lite aktiv og røyker mye så antar jeg at du er inne på sunnhet.

Jeg er ingen ekspert på dette feltet, men hvor mye man klarer å si ved en spesifikk puls frekvens har vel ingenting å si. Det som betyr noe er hvor lett man får høy puls. Jo lettere, jo svakere er hjertemuskelen. 

 

Det er jo ikke høyere puls som gjør at man får problemer med å snakke lenge, men høyere pustefrekvens. Begge deler er bundet sammen, har du puls på over 160 så er det nok sannsynlig at du er andpusten.

Uansett, vil du vite hvor friskt hjertet ditt er så kan du sjekke hvilepulsen din. Er den mellom 71 og 75 så er den god, er den over 83 så er den dårlig. http://www.topendsports.com/testing/heart-rate-resting-chart.htm

 

Men som sagt, jeg er ingen ekspert.

Lenke til kommentar

Skrev litt feil, er lite aktiv ( noe jeg jobber med nå ) og tidligere røyker. Sluttet for ikke lenge siden og har hørt at røykere kan slite med tung pust uten at pulsen er spesielt høy. Skjønner at dette henger tett sammen. Så bare tenkte å høre med folk flest hvordan de opplever pulsen og pusten i de forskjellige treningsonene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...