Gå til innhold

Kjøp av nytt fullformat Sony kamera.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har blitt en glad hobbyfotograf som trives med å ta bilder.

Startet for et par år siden med et 20,1 mpx Sony A58 som jeg har brukt flittig frem til nå.

Har utvidet objektivfronten min til ganske mange og ganske "dyre" til det kamera å være.

Utstyret i seg selv er helt sikkert bra nok, men synes selv at prikken over i-en mangler.

Liker egentlig å ta bilder av alt og har egentlig ingen favorittobjekter. Prøver ut det meste.

Jeg redigerer bilder veldig skjelden i etterkant slik at de bildene jeg tar er ganske ærlige og

det er mulig det er derfor jeg ikke er helt fornøyd i motsetning til mange andre fotografer i min

klasse.

Det jeg er på utkikk etter nå er et fullformatkamera. Jeg ønsker å fortsette med Sony.

Synes autofokusen er veldig bra på dem.

Jeg vipper mellom to typer kamera.

 

Det ene er speilrefleks Sony A99. 24,7 mpx. Dette er et bra kamera, men kanskje litt stort og muligens en "utgående" modell?

Det andre er et nytt kamera. Speilløst Sony A7R ii. 42,4 mpx.

Jeg har forhørt meg rundt om, men ingen vil hverken anbefale eller fraråde det ene eller det andre.

Begge to er visst suverene kamera. Har sett en del videoer på youtube uten å bli noe klokere av den grunn.

Abret med A99 er at det er stort, men 15-20 lapper billigere enn A7R ii.

 

Finnes det noen med erfaring på disse som kan gi et fornuftig svar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville aldri anbefalt noen å starte med Sony Alpha-fatning nå siden det ser ut som Sony ikke satser på den lenger. Når du først har linser med denne fatningen blir det litt annerledes, men er fortsatt redd for at du satser videre på et døende system.

 

Når det gjelder E-fatning som på A7r II så er det helt klart Sonys satsingsområde. For å bruke dine eksisterende objektiv må du ha adpater LE-EA3 eller LE-EA4. Normalt er LE-EA4 eneste fornuftige vei å gå for å få brukbar AF med a-fatning linser på e-fatning, men på A7r II er det mulig LE-EA3 vil fungere bra også. Dessverre ingen egen erfaring med dette. 

 

Det finnes jo også en A7 II med samme oppløsning som A99 hvis du vil spare litt (mye) penger, men du får ikke like bra AF som med A7r II. Om du trenger veldig bra AF må du nesten vurdere selv. Og gjør du det er kanskje ikke speilløst veien å gå foreløpig. Dpreview har akkurat laget en sammenligning/omtale av A7r II for sport: http://www.dpreview.com/articles/5684109129/lucky-number-7-shooting-pro-sports-with-the-sony-a7r-ii

 

Når du sier: "Utstyret i seg selv er helt sikkert bra nok, men synes selv at prikken over i-en mangler" er jeg i utgangspunktet enig. Utstyret er bra nesten hva du har i dag, og er sjelden problemet. Nytt utstyr løser sjelden problemene. Vil tro du har mye mer igjen for å lære det du har, og ikke minst lære basic etterbehandling som er essensielt for å få bildene slik du vil ha de. Det er jo ingenting spesielt "ekte" eller "ærlig" ved å bruke ubehandlede bilder, det betyr bare at kameraet har tatt alle beslutningene i JPG-genereringen i stedet for at du gjør.

 

Edit: Fikset skrivefeil og en uklar setning.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Det finnes jo også en A7 II med samme oppløsning som A99 hvis du vil spare litt (mye) penger, men du får ikke like bra AF som med A7r II.

Til etterretning, så har Sony lansert en firmwareoppdatering for A7 II som bøter på en del av de svakhetene. Så jeg tror ikke det er så mye dårligere enn A7R II på den fronten lenger.

 

Ellers, som Trondster sier: Greit å vite hvilken optikk kameraet skal funke med før man anbefaler noe. Hvis det i hovedsak er cropoptikk, så er antagelig A6000 et bedre valg enn ett av A7-husene.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Når det gjelder E-fatning som på A7r II så er det helt klart Sonys satsingsområde. For å bruke dine eksisterende objektiv må du ha adpater LE-EA3 eller LE-EA4. Normalt er LE-EA4 eneste fornuftige vei å gå for å få brukbar AF med a-fatning linser på e-fatning, men på A7r II er det mulig LE-EA3 vil fungere bra også. Dessverre ingen egen erfaring med dette. 

 

Jeg har heller ingen erfaring med dette selv, men har vurdert oppgradering og har fulgt litt med i det siste. Kjøper man A7r II eller A7II (med oppdateringen som kom i går) fungerer AF også bra på LE-EA3 så sant objektivet har SSM. Er det objektiver med god gammeldags AF (som f.eks ZA85/1.4 eller CZ135/1.8) så er det LE-EA4 som funker.

 

For å si noe om kameravalg så ville jeg selv valgt A7II eller A7rII nå, men det lå et A99 på foto.no her om dagen til 6000 kr og det er vanvittig mye kamera for pengene. Har du mye bra optikk med A-fatning og ikke bekymrer deg for størrelsen så syntes jeg det er et fornuftig valg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takker for svar. :)

 

Etter en del snoking på google om for mot at osv... og har nå fått prøvd A7r ii er jeg egentlig solgt.

Synes autofokusen er meget bra (noe som for meg er ganske viktig da jeg har noen utfordringer som gjør at ting tar litt lengre tid. Jeg mangler en arm). + at bildekvaliteten er veldig bra før etterbehandling.

Dessuten er dette et kamera som jeg kanskje aldri vil "vokse" ut av.

Lenke til kommentar

Takker for svar. :)

 

Etter en del snoking på google om for mot at osv... og har nå fått prøvd A7r ii er jeg egentlig solgt.

Synes autofokusen er meget bra (noe som for meg er ganske viktig da jeg har noen utfordringer som gjør at ting tar litt lengre tid. Jeg mangler en arm). + at bildekvaliteten er veldig bra før etterbehandling.

Dessuten er dette et kamera som jeg kanskje aldri vil "vokse" ut av.

 

At det er et godt kamera er det ingen tvil om.

Skal du bruke zoom eller faste brennvidder? Siden du mangler en arm (er det venstre du mangler?) er det desto viktigere å velge et kamera som er godt å holde. Jeg har ikke holdt i A7, så det vet jeg ikke, men jeg har Nikon D750, og er veldig fornøyd med ergonomien på det, kan gjøre mye med bare en hånd, og det er godt å holde med en hånd.

Lenke til kommentar

 

Takker for svar. :)

 

Etter en del snoking på google om for mot at osv... og har nå fått prøvd A7r ii er jeg egentlig solgt.

Synes autofokusen er meget bra (noe som for meg er ganske viktig da jeg har noen utfordringer som gjør at ting tar litt lengre tid. Jeg mangler en arm). + at bildekvaliteten er veldig bra før etterbehandling.

Dessuten er dette et kamera som jeg kanskje aldri vil "vokse" ut av.

 

At det er et godt kamera er det ingen tvil om.

Skal du bruke zoom eller faste brennvidder? Siden du mangler en arm (er det venstre du mangler?) er det desto viktigere å velge et kamera som er godt å holde. Jeg har ikke holdt i A7, så det vet jeg ikke, men jeg har Nikon D750, og er veldig fornøyd med ergonomien på det, kan gjøre mye med bare en hånd, og det er godt å holde med en hånd.

 

Det blir en "universallinse" i 1. omgang: http://www.japanphoto.no/sony-fe-24-70mm-4-oss#.Vls_tb9ojW5

Jeg fotograferer så mye forskjellig fra bursdager, natur til biler i mørket.

Så får vi se etter hvert hva fremtiden bringer på linsefronten.

Jeg mangler høyre arm slik at jeg får godt og stødig grep om kamera med venstre.

De gangene jeg sliter med å holde stødig nok bruker jeg stativ.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det blir en "universallinse" i 1. omgang: http://www.japanphoto.no/sony-fe-24-70mm-4-oss#.Vls_tb9ojW5

Jeg fotograferer så mye forskjellig fra bursdager, natur til biler i mørket.

Så får vi se etter hvert hva fremtiden bringer på linsefronten.

Jeg mangler høyre arm slik at jeg får godt og stødig grep om kamera med venstre.

De gangene jeg sliter med å holde stødig nok bruker jeg stativ.

 

Håper du unnskylder nysgjerrigheten: Hvordan klarer du å trykke utløseren med venstre hånd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...