Gå til innhold

Beredskapstroppen


ZMBT

Anbefalte innlegg

Hei! Er 19 år og skal da snart søke om høyskole, og tenker veldig på PHS(Politi). Tenker ikke å bli vanlig politi heller, men spesialstyrken. Jeg har sagt nei til millitæret.

 

Hvordan blir jeg med i Delta-troppen? Og hvordan ser deres dag egentlig ut? Jobber de bare når de må ut på store oppdrag(terror etc)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du søker deg til opptak som består av består av både fysiske tester, psykiske tester, intervju og sikkerhetsklarering. 

 

Store deler av arbeidsdagen går til trening, trening og mer trening så lenge det ikke er oppdrag som må utføres. 

Aha, jeg skjønner. Men hvordan tester sånn cirka, da? Pushups etc på fysisk? Og hvordan psykiske da?

Lenke til kommentar

Politihøyskolen har en rekke opptakskrav.

  • Være fylt (eller fylle) minst 20 år i løpet av det året det søkes om opptak
  • Være norsk statsborger innen søknadsfristen 1. mars
  • Ha minimum karakteren 3 i norsk hovedmål (skriftlig) fra videregående skole (snitt av standpunkt og eksamen)
  • Ha gyldig førerkort klasse B innen søknadsfristen 1. mars
  • Oppfylle de medisinske kravene for opptak, så vel som de medisinske kravene for førerkort klasse D
  • Ha plettfri vandel  
  • Bestå fysiske tester
  • Bli funnet personlig egnet for opptak etter vurdering av opptaksnemnd

Under det siste punktet inngår personlighetstest, sårbarhetstest, språktest, norsktest, logisk tenkning, samt et individuelt intervju som varer i ca 45 min. Vil derfor tro at førstegangstjeneste (og da gjerne befalskole) er noe som vil telle positivt med tanke på intervjuet.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Politihøyskolen har en rekke opptakskrav.

  • Være fylt (eller fylle) minst 20 år i løpet av det året det søkes om opptak
  • Være norsk statsborger innen søknadsfristen 1. mars
  • Ha minimum karakteren 3 i norsk hovedmål (skriftlig) fra videregående skole (snitt av standpunkt og eksamen)
  • Ha gyldig førerkort klasse B innen søknadsfristen 1. mars
  • Oppfylle de medisinske kravene for opptak, så vel som de medisinske kravene for førerkort klasse D
  • Ha plettfri vandel  
  • Bestå fysiske tester
  • Bli funnet personlig egnet for opptak etter vurdering av opptaksnemnd

Under det siste punktet inngår personlighetstest, sårbarhetstest, språktest, norsktest, logisk tenkning, samt et individuelt intervju som varer i ca 45 min. Vil derfor tro at førstegangstjeneste (og da gjerne befalskole) er noe som vil telle positivt med tanke på intervjuet.

Faen, har ikke førerkort nei. Så man MÅ altså ha billappen for å komme inn på høyskole? Merkelig.

Lenke til kommentar

Egentlig ikke, kollektivtrafikk er ikke det mest effektive når en er på oppdrag og skal komme seg fra A til B... En kan ikke risikere at en person blir drept fordi det i dag tilfeldigvis var endel på jobb uten førerkort.

Når det kommer til personlig egnethet, så er dette punktene de ser på under intervjuet:

 

Åpenhet og inkludering
Viser respekt og nysgjerrighet overfor annerledeshet, og er aktivt inkluderende

Samhandling
Samarbeider godt med andre. Viser empati og gode kommunikasjonsferdigheter.

Modenhet
Fremstår som trygg, engasjert, tillitsskapende og viser selvkontroll i krevende situasjoner.

Handlekraftig
En strukturert og besluttsom person som tar ansvar, gjør selvstendige vurderinger og viser mot.

Integritet
Evner å handle på en saklig måte i tråd med etiske retningslinjer, og har plettfri vandel

Analytisk evne
Viser evne til læring og ser essensen i en kompleks fremstilling. Er reflektert og gjør rasjonelle vurderinger.

 

Altså vil befalskolen være noe som "objektivt" kan styrke deg på de fleste av disse punktene.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Egentlig ikke, kollektivtrafikk er ikke det mest effektive når en er på oppdrag og skal komme seg fra A til B...

 

Når det kommer til personlig egnethet, så er dette punktene de ser på under intervjuet:

 

Åpenhet og inkludering

Viser respekt og nysgjerrighet overfor annerledeshet, og er aktivt inkluderende

Samhandling

Samarbeider godt med andre. Viser empati og gode kommunikasjonsferdigheter.

Modenhet

Fremstår som trygg, engasjert, tillitsskapende og viser selvkontroll i krevende situasjoner.

Handlekraftig

En strukturert og besluttsom person som tar ansvar, gjør selvstendige vurderinger og viser mot.

Integritet

Evner å handle på en saklig måte i tråd med etiske retningslinjer, og har plettfri vandel

Analytisk evne

Viser evne til læring og ser essensen i en kompleks fremstilling. Er reflektert og gjør rasjonelle vurderinger.

 

Altså vil befalskolen være noe som "objektivt" kan styrke deg på de fleste av disse punktene.

Men er det ikke mulig å komme inn på politihøgskolen uten førerkort på noen som helst måte, altså?

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg gått der selv. Men dette er noe som står under krav på hjemmesiden deres [link], og ser ingen fornuftig grunn til at de skal lette på dette kravet heller. 

Okei, jeg skjønner.

 

Problemet er jo at jeg ikke har rundt 3,7-4.0 i snitt, og det holder ikke for PHS. Kan man studere poltit i utlandet, eller anbefales Norge?

Lenke til kommentar

Nei. Eneste måten å bli politi i Norge er å utdanne seg ved politihøygskolen.

 

Edit. Om det finnes noen unntak, slik Herr Brun skriver, så er ikke dette noe jeg har kunnskap om. Men vil tro at det letteste for deg er å bare fikse lappen, samt ta opp noen fag som privatist om dette er nødvendig.

Endret av blured
Lenke til kommentar

 

Ett godt utgangspunkt hadde vært å søke seg til befalskole etc i militæret!

På grunn av at da får jeg testet meg fysisk, mener du? Eller fordi det er pluss å bare ha vært med der?

 

 

Det er ett stort pluss, og så er treningen og utfordringeme ganske like. Man finner for ut om det er noe man liker eller ikke.

 

Og ja, man må ha førerkort for å komme inn også.

Lenke til kommentar

Kravene til opptak er forøvrig høyere enn du skriver. Her er poenggrensene fra de tre siste årene (hentet fra samordna opptak). (De har ikke egen kvote for førstegangsvitnemål virker det som, det står i hvert fall ikke listet). Så i 2015 måtte du ha 4.5 i snitt for å komme inn (minus ekstrapoeng).

 

2015: 45.1 (Bodø), 45.7 (Kongsvinger), 47.2 (Stavern), 49.5 (Oslo)

2014: 43.5 (Bodø), 44.6 (Kongsvinger), 46.1 (Stavern), 47.8 (Oslo)

2013: 41.5 (Bodø), 43.5 (Kongsvinger), 45,4 (Stavern), 47,5 (Oslo)

Endret av blured
Lenke til kommentar

Du kan som hovedregel ikke bli politi i Norge om du ikke har norsk politiutdannelse (det er noen unntak men det er ikke noe å satse på), og de fleste stater krever så vidt jeg vet at du er statsborger for å bli politi, på samme måte som i Norge.

Ok. Uansett drøyt med snitt på over 4,5. 

 

Kan jo hende at snittet går litt under i år?

Lenke til kommentar

Kravene til opptak er forøvrig høyere enn du skriver. Her er poenggrensene fra de tre siste årene (hentet fra samordna opptak). (De har ikke egen kvote for førstegangsvitnemål virker det som, det står i hvert fall ikke listet). Så i 2015 måtte du ha 4.5 i snitt for å komme inn (minus ekstrapoeng).

 

2015: 45.1 (Bodø), 45.7 (Kongsvinger), 47.2 (Stavern), 49.5 (Oslo)

2014: 43.5 (Bodø), 44.6 (Kongsvinger), 46.1 (Stavern), 47.8 (Oslo)

2013: 41.5 (Bodø), 43.5 (Kongsvinger), 45,4 (Stavern), 47,5 (Oslo)

Som sagt, drøyt. Visste ikke at snittet var oppimot 5 for å bli Politi. 

Lenke til kommentar

Kan jo hende at snittet går litt under i år?

 

Tja. Det har gått jevnt oppover de siste årene, i tillegg til at kvinneandelen har økt (som i snitt har noe bedre karakterer enn gutter). I tillegg så går Norge litt vanskeligere økonomiske tider i møte, og da vil antakelig politi være et attraktivt yrke mtp jobbsikkerhet.

 

Eneste løsningen er å ta opp fag, samt spare opp penger til lappen. Alternativt så kan du ta deg et år i militæret, da vil dimmepengene være nok til lappen.

 

Men ettersom karakterene jeg har listet er med tilleggspoeng, så vil du fort gå opp i poeng. Er du født i 96 så vil du i 2016 ha 2 alderspoeng, helt frem til 2019 - da har du 8 alderspoeng. I tillegg får du to poeng for å studere ett år (60 studiepoeng), gå ett år fhs, eller et år i militæret. Realfagspoeng kommer oppå alt dette.

Lenke til kommentar

 

Kan jo hende at snittet går litt under i år?

 

Tja. Det har gått jevnt oppover de siste årene, i tillegg til at kvinneandelen har økt (som i snitt har noe bedre karakterer enn gutter). I tillegg så går Norge litt vanskeligere økonomiske tider i møte, og da vil antakelig politi være et attraktivt yrke mtp jobbsikkerhet.

 

Eneste løsningen er å ta opp fag, samt spare opp penger til lappen. Alternativt så kan du ta deg et år i militæret, da vil dimmepengene være nok til lappen.

 

Men ettersom karakterene jeg har listet er med tilleggspoeng, så vil du fort gå opp i poeng. Er du født i 96 så vil du i 2016 ha 2 alderspoeng, helt frem til 2019 - da har du 8 alderspoeng. I tillegg får du to poeng for å studere ett år (60 studiepoeng), gå ett år fhs, eller et år i militæret. Realfagspoeng kommer oppå alt dette.

 

Har ikke realfag, sånn btw. ;)

 

Og alderspoeng er? Si jeg har 4.0 i snitt og får 3 alderspoeng, vil det da si at jeg har 4,3 i snitt?

Lenke til kommentar

For å svare på spørsmålet i starten av tråden. For å bli med i delta må du først ha gått politihøgskolen og deretter søke når beredskapstroppen har opptak.

 

Selve opptaket der er taushetsbelagt så der får du ikke så mye informasjon annet enn det som de skriver i utlysningsteksten.

 

Tror faktisk de rekrutterer i disse dager så det skal ligge en utlysning på www.politijobb.no

 

Edit: her er den:

http://www.jucan.no/ledige-stillinger/Oslo-politidistrikt/Politi/2822987906?asidx=5&asid=2

 

Og ja.. Man Må ha førerkort da det krever at man har hatt den i 2 år før man kan ta utrykningsførerkort som gjennomføres det andre studieåret.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...