Gå til innhold

Gamer PC til ca. 12 000kr


Anbefalte innlegg

Det er på tide å oppgradere til ny gaming pc for meg, da min nåverende pc med et GTX 550 Ti kort på bare 1 GB begynner å slite veldig med dagens spill. Har et budsjett på rundt 12 000 kr, ikke mer.

 

Så litt på denne (link under) og lurte på om dette er noe som duger.

http://www.multicom.no/multicom-tycho-i528s-gaming-pc/cat-p/c100583/p10631754

 

Grafikk kort er et GTX 970 kort på 4GB, så dette burde være meget bra tenker jeg, og om jeg får fatt i et 980 kort senere til en grei pris kan vel det være en grei oppgradering.

CPU ser også ut som den er ganske bra, på 3,5 GHz, firekjernet. 8GB Ram burde også være nok til de fleste spill i dag tenker jeg.

​​

Jeg la ut et innlegg her for en stund siden angående en PC på Komplett som jeg syntes var aktuell, men jeg vet lite om for eksempel strømforsyninger og hovedkort, jeg kan mest om hvilke GPU'er og CPU'er som er av interesse for mitt bruk. I det innlegget sa mange at jeg burde velge en annen strømforsyning da Komplett tilbyr å konfigurere PC'en du kjøper selv, og så setter de den sammen. Hvordan er den fra multicom i så tilfelle på hovedkort og strømforsyning? Eventuelt, er det noen andre (helst ferdigbygde PC'er) i denne prisklassen? Den på multicom må jeg kjøpe Windows 10 til, så da blir jo prisen totalt sett ca. 12 000kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, Halloweenman.

Selv om en 970 med *3.5GB med funsjionell VRAM ser bra ut, er jeg nesten nøtt til å si at hvis du har lyst på 980 performance for det samme som en 970 koster, hvis ikke billigere, burde du gå for en MSI 390 (ikke x versonen). Koster kansje en 10 kroning mer i strøm i løpet av et år (har gjort matta), men for øyeblikket slår den 970en i stort sett allt og konkurerer med 980en for like mye penger som du ville brukt på en top-tier 970. 390en har også 8GB med VRAM noe som gjør at hvis du vill kan du lett bruke denne i 4K uten problemene som du ville hatt med 970en på de siste 500MBene som stort sett ikke virker på denne.

 

Du burde også styre milevis unna alt som heter ferdigbygd siden der blir det ofte lagt till et par tusen i prisen for det som hadde vært 30-60 minutter for en som aldri har bygd en PC før. Det er stort sett som å bygge med lego bare at der er ledninger. Tusner av kjempegode video tutorials du kan se på også hvis bruksanvisningene ikke forteller nokk, noe som de burde.

 

Dette sagt så er her en liste med komponenter som jeg føler ville passe midt i blinken for deg og dine behov. Hvis du har noen spørsmål til grunn bak komponenter, som for eksempel hvorfor jeg la til en semi-overkill CPU og powersupply er det mer fordi disse delene er en pain in the ass å oppgradere senere, og jeg kan nesten garangtere at uansett om du har lyst å kjøpe hva nå en den neste store støm-sultne komponenten er så har du muligheten til det, og hovedkortet, som støtter DDR4 vill nokk være med deg i noen år. Dette går litt over budsjettet ditt, men hvis du har lyst å ende nøyaktig på 12k, så kan du gå ned til 8GB ram, noe som mulig ville være et problem hvis du skal spille for eksempel Black Ops 3 som krever en minimum av 6GB, som kan bli problematisk hvis du både har Chrome oppe og Windows 10 bestemmer seg for å bruke halvparten av minnet ditt, som den ofte like å gjøre.

 

Edit: Byttet ut hovedkort med Z170A etter at MaKo0 poengterte at X99en som jeg tideligere linket ikke var helt kompatibel.

SspZWka.png

 

Hvis du har noen spørsmål føl deg fri til å stille de. (ugh norsk.)

 

Edit: Der er mye dokumentasjon på hvor mye bedre 390en er for samme pris som 970en, spesielt på de nye driverene hvor der er en hele 20% increase i enkelte sammenhenger. Dette er ett benchmark gjort på de gamle driverene i en hau med Nvidia Gameworks sponsette spill, hvor 390en slår 970 med en stor margin.

Endret av Lil' Nødstopp
Lenke til kommentar

Forslaget ditt Lil' Nodstopp har vel ikke kompatibelt CPU (1151) og HK (2011-3)?

Du har også glemt SSD, som Hallowenmannen muligens ønsker.

Ah, har gått AMD-veien på CPU-siden selv, så la ikke med det første merke til det. En Z170A for rundt samme pris ville vell også gjørt jobben ganske bra vill jeg no tro. Har selv en 850 evo med 260GB, men i min meining er SSDer litt for dyre till å justifisere de forann å kjøpe det beste man kan med ett limitert budsjett. For meg ble dette noe jeg investerte i senere.

Endret av Lil' Nødstopp
Lenke til kommentar

Som du nevner blir det vell litt dyrere å kjøpe ferdigbygget enn å bygge selv. Kommer ikke til å kjøpe PC de neste ukene, men vil vite hva som blir aktuelt å velge mellom. Å bygge selv er ikke uaktuelt.

 

Men for en som ikke skal spille Black Ops 3 (har hørt at dette spillet har mange problemer på PC, i hvertfall i følge diskusjonene på Steam forumet på Launch day), og som heller kommer til å spille litt mindre krevende spill (ønsker jo å kunne spille noen av topp-selgerne som for eksempel Fallout 4, men blir mye annet som ikke krever like god PC), hvordan blir den multicom PC-en jeg linket til? Og eventuelt, er det noen "kit" på for eksempel Komplett som er å anbefale? Liker å kjøpe en pakke løsning og få alt jeg trenger i den. Komplett har jo "PC i deler" med Intel pakker og AMD pakker.

Lenke til kommentar

Som du nevner blir det vell litt dyrere å kjøpe ferdigbygget enn å bygge selv. Kommer ikke til å kjøpe PC de neste ukene, men vil vite hva som blir aktuelt å velge mellom. Å bygge selv er ikke uaktuelt.

 

Men for en som ikke skal spille Black Ops 3 (har hørt at dette spillet har mange problemer på PC, i hvertfall i følge diskusjonene på Steam forumet på Launch day), og som heller kommer til å spille litt mindre krevende spill (ønsker jo å kunne spille noen av topp-selgerne som for eksempel Fallout 4, men blir mye annet som ikke krever like god PC), hvordan blir den multicom PC-en jeg linket til? Og eventuelt, er det noen "kit" på for eksempel Komplett som er å anbefale? Liker å kjøpe en pakke løsning og få alt jeg trenger i den. Komplett har jo "PC i deler" med Intel pakker og AMD pakker.

Vell, det er ingen dårlig PC for å si det sann, og det ser ikke ut til at de tar en for stor cut, selv om du ville kansje spart deg en tusenlapp på den enkle jobben som er å bygge den selv. Når det kommer til AMD og Intel pakkene på komplett, uten å ha sett igjennom alt, ser det ut til at komplett tar en litt for stor cut for å justifisere å kjøpe de der, og de ser ut til å for det meste ha valget mellom Intel/Nvidia og AMD/AMD. Dette er litt dumt siden "Bulldozer" snart er fem år gammelt, og du ikke vill ha muligheten till å oppgradere CPU i framtiden uten å kjøpe nytt hovedkort.

 

Hvis du absolut er i mot å bygge selv vill jeg si go for it, men for den prisen kunne du lett har fått noe som ville vart deg mye lengre og kjørt spill et lite hakk bedre for samme pris. Men siden det er opp till deg, vill jeg konkludere med å si at for en prebuilt er det der ett ganske greit prisa build, og selv om 970en ikke akuratt vill kjøre de aller nyeste spillene på Ultra med konstant over 60 fps, vill du ikke akuratt angre deg noe serlig, så lenge Nvidia ikke gjør enda en 700-serie type tabbe, hvor de bare glømmer hele serien og lar de forfalle til halvparten av performancen de brukte å ha i forhold til konkurentene.

 

Håper jeg var til hjelp,

Lil' Nødstop aka Den Originale Pannekaken.

Lenke til kommentar

Takker for hjelpen! Må nok si at jeg kanskje går for en ferdig bygget PC. Den fra Multicom ser ut som den vil dekke mine behov. Å spille de nyeste og mest krevende spillene på høyeste grafikk settings og få rundt 60fps er ikke et krav jeg har, bare jeg kan spille for eksempel spill som Fallout på høy/medium med akseptabel FPS. Men å oppgradere til et 980 kort senere om jeg finner noen gode tilbud blir vel kanskje aktuelt, eventuelt andre oppgraderinger for å få litt mer ut av PC-en. PC i deler blir ikke helt uaktuelt.

 

Om det skulle være andre (helst ferdigbygget) PC-er i denne prisklassen som er bedre enn den jeg har linket til så er jeg åpen for å ta en titt på de og takker for hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...