Gå til innhold

[Løst] Uforutsigbar hybeleier


torry1999

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en gutt på 16 år som flyttet inn i en hybel i høst for å gå på skole. hybelen er ganske liten men ok for meg.
Problemet mitt et hybeleiern.

Da jeg flyttet inn ble vi enig om at jeg betaler for hybel med inkludert strøm. ikke noe utenom, bare internett som jeg og naboen bestilte selv. vi ble også enige om at jeg kunne ha overnattingsgjester når jeg følte for det så lenge det var stille.

Jeg har da vært litt bråkete og fått meldinger nå å da også har jeg begynt å bli mer rolig men dett er visst ikke nok for hybeleir. nå har hun tatt seg til rette å slått av strømmen vis jeg blir for bråkete, Dette liker jeg IKKE. vi ble enig om at jeg leide hybel med strøm, da synes ikke jeg at hybeleier skal kunne slå av strømmen bare fordi jeg bråker.

Nå idag gikk hun over grensen, jeg hadde da besøk av en venn som ville overnatte. da vi ryddet og flirte litt rundt kl 23 slo hun da av strømmen og sto utenfor døren min og ventet på at jeg skulle åpne, hun sa ddet skulle være stille noe jeg syntes var ok. MEN! 2 minutter etter fikk jeg en veldig stygg melding fra hybeleier, jeg nevner ikke navn men jeg skal skrive hele meldingen under her.

den er da skrevet på dialekt og jeg håper dere forstår.

D e kun du som skal overnatte på hybelen du LEI hos oss! 
all besøk skal ut kl 23, (innlegg fra meg: vi ble enig om at jeg kan ha overnattingbesøk når det passer.), 
og dåkker har 5 minutt på å få tømt hybeln for alle andre enn du som lei hær!.

Så spørsmålene mine er.

Har hun lov til å slå av strømmen når jeg betaler inkludert strøm?
Har hun lov til å kaste ut vennene mine når de overnatter, spesielt når det er veldig sent og siste bussen går om 5 minutt sånn at vi nermest får hjertestans av stress når vi må speedpakke tingene hans for at han skal nå bussen.

Han nådde såvidt bussen, hadde dette skjedd 4 min senere hadde han ikke nådd den.

Takk for eventuelle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husfred etter kl 23 er lovpålagt og normale voksne folk trenger å sove mer enn det du gjør.

Synes de er snille med deg som lar deg holde på sånn du gjør helt til kl 23 uten å klage. Husverten kunne med loven i hånd ringt politiet. Har du tenkt igjennom om det er du som kanskje er en smule urimelig her og ikke husverten ?

 

Sett på en alarm til ok tidspunkt og avslutt i tide så slipper dere at strømmen går av og å stresse med buss fordi dere bryter loven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Hun har ikke lov til å slå av strømmen. Dette er kontraktsbrudd. 
2. Hun har ikke lov til å kaste ut vennene dine når de overnatter. Om de overnatter for lenge kan det bli et spørsmål om de er opptatt i husstanden og da blir spørsmålet en annen.
 
Husleieloven § 5-2 andre ledd:
Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden.

 

Overnattingsnekt er verken en vanlig ordensregel eller et rimelig påbud. Hun kan mao. ikke nekte deg slikt besøk.

 

Foreslår likevel at dere i fremtiden ikke setter i gang med "å rydde og flire litt" etter klokken 23 på kvelden. 

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Er det avtalt ordensreglar?

Utleigaren har ganske frie tøylar for å fastsette ordensreglar så lenge dette er vanlige og fornuftige ordensreglar, men skal utleigaren kreve at slike ordensreglar blir fulgt så må ein også lage ordensreglane.

 

Mange sameiger og burettslag har husordensreglar som seier at det skal være nattero etter kl 23. Mange kommuner har også politivedtekter som påkrever nattero etter kl 23, men då på og ved offentlig sted.

Ein regel om nattero etter kl 23 vil vare ein vanlig og rimelig regel å innføre, men det er ikkje noken automatikk i at det er dette som gjelder i trådstarters tilfelle.

 

Det å kutte straumen for å få ro er ulovlig sjølvtekt frå utleigaren sin side. I tillegg vil det kunne påropast som ein mangel i forhold til husleigeavtalen med dei følgene det har.

 

 

 

Men det er også forskjell på å ha rett og å få rett. Når situasjonen har blitt slik at leigetakaren gjentatte gongar er til plage for utleigaren, og utleigaren svarer med å være ei plage for leigetakaren så har ein eigentleg kome så langt at det er vanskelig å komme til ei enigheit igjen.

 

Likevell anbefalar eg at du gjer eit forsøk på å få igong ein dialog slik at dere kan bli enige. Fyrst og fremst bør dere bli enige i kva som skal være husordensreglane i boligen. Dette er ordensreglar som går begge vegar, så om leigetakaren ikkje får støye etter kl 23, så får ikkje utleigaren gjer det heller.

 

Ellers er det vanskelig å seie så mykje nyttig når vi berre har ei side av saka, men det høyres i utgangspunktet urimelig ut å kreve stopp av vanlig inneaktivitet som samtaler med andre personar etter kl 23 utan at dette er avtalt. 

Men samtidig så må eg nesten ta utgangspunkt at utleigaren nok har gitt mange advarsler om støynivået, utan at leigetakaren har gjort meir enn å dempe lydnivået litt.

 

Men i utgangspunktet kan du påberope mangel og f.eks. holde tilbake husleige, men då vil ein fort finne seg i ein situasjon der utleigaren også gjer seg vanskelig.

Lenke til kommentar

Skjønner at det skal være stille etter kl 11. har bodd på landet hele mitt liv og netopp flyttet til bye så det er en uvane at jeg er høylytt. det er 2 huseiere men bare en av dem er streng, ingen av huseierne har jobb. ene er uføre og andre arbeidsledig. min personlige mening er at den eneste inntektskilden de har er hyblene.

Lenke til kommentar

Skjønner at det skal være stille etter kl 11. har bodd på landet hele mitt liv og netopp flyttet til bye så det er en uvane at jeg er høylytt. det er 2 huseiere men bare en av dem er streng, ingen av huseierne har jobb. ene er uføre og andre arbeidsledig. min personlige mening er at den eneste inntektskilden de har er hyblene.

 

Høylytt? Hva er det egentlig du gjør som bråker sånn? Og hvordan er leiligheten innrettet? Bor du i sokkel, eller vegg i vegg med huseier?

Lenke til kommentar

Jeg bor vegg i vegg med en nabo som er 1 år eldre enn meg. vi bor i en kjeller i huset deres, de bor i etasjen over oss.

 

Jeg spiller veldig mye og bruker headset og derfor kan det bli mye støy når jeg enten blir sint eller glad.

siden jeg bruker headset for å høre omgivelsene på spillet hører jeg ikke meg selv like bra og det kan bli roping.

 

utenom det gjør jeg ikke my annet som bråker. annet enn å lage mat (går restaurang og matfag vg1)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...