Gå til innhold

Oppgradering av PC (Skjermkort og Ram)


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har i det siste begynt og spille litt på dataen igjen, etter 2 år i boden. Merker at den ikke er helt topp lengere, og kunne nok trengt en liten oppdatering. Kjøpte denne i 2012.

 

Speclisten:

 

7piFEsS.png

 

CPUen er vell enda ganske så grei(?). Så tenkte egentlig å oppgradere skjermkortet og ramen.

Noen tanker om dette, ikke ute etter noe veldig så sinnsykt. Spiller mest CSGO og Battlefield 4. Vil også kunne kjøre noen nye spill også. Ikke på High/ultra da vell og merke.

 

Tom 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med LMH1 angående skjermkort kjøp og skjermkortet ditt er definitivt den aller største flaskehalsen i din maskin. GTX 970 er en god del bedre men koster ca 3.500,-. RAM trenger du strengt tatt ikke oppgradere da 8GB holder for det meste, hvertfall CS:GO og BF4. Men noen spill spiser mye RAM og RAM er billig så det er ingen grunn til å la vær hvis man ikke har et veldig veldig stramt budsjett, da kan man heller kan vente en måned eller to før man kjøper mer hvis det trengs.

 

Som LMH1 nevnte så er CM 212 evo et godt valg som CPU-kjøler og det er liten vits for deg å oppgradere CPU når du kan få "mer for pengene" ved litt overklokking. Edit; Du må jo bytte hovedkort også hvis du skal bytte CPU da 1155 er litt utdatert og ikke selges nytt lengre, glemte det.

 

Mange synes det er skummelt å overklokke og innbiller seg til en viss grad at det er lett å ødelegge maskinen hvis man surrer med det. Men hvis du skal overklokke så er jeg sikker på at du vil få så god hjelp her  at det går som en lek. :)

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-tDbelX

Er nok viktigere for deg å få RAM med høyere hastighet enn mer lagring. 8GB 1600 MHz burde ikke koste mye.

 

960 er også veldig god ytelse for prisen, litt avhenging av hvilken fabrikant du velger.

Lenke til kommentar

Som MajorCock er inne på så er RAM'en ganske treg. Ifølge Speccy som du bruker kjører den nå på 1333MHz (2x668MHz). Det kan være at du har raskere RAM, men at den ikke er satt opp i BIOS til å kjøre på sin høyeste mulige hastighet. I min maskin kjører min 2400MHz brikker på 1600MHz om jeg ikke endrer det manuelt. Eller rettere sagt; velger en XMP profil. Det er bare en bakoverkompatibilitets funksjon som ligger i RAM brikkene, slik at datamskinen vil starte selv om brikkene er "for" raske. 8GB er på håret nok minne fremdeles om man er flink til å skru av programmer man ikke bruker når man skal spille. Chrome med 20 åpne faner må stenges ol. Om brikkene dine er 1333MHz brikker, så begynner vi å snakke om en svært potensiell flaskehals i systemet (spesielt i BF4). Du kan prøve å kjøre dem på 1600MHz likevel. Det kan jo være de overklokker greit. Men personlig synes jeg RAM er blitt såpass rimelig at jeg ville kjøpt dette settet. 2 fluer i en smekk, både 2400MHz og 16GB for under en tusenlapp.

 

Skjermkortet ditt kom i 2 versjoner; en som trekker 170W, og en med flere CUDA cores som trekker 210W. I begge tilfeller skal det altså ikke være noe problem å putte inn et GTX970 eller GTX980 også. Om du kan vente til Black Friday og setter av ~3000Kr vil du sannsynligvis få et veldig bra GTX970 til den prisen. Kanskje også under, stock versjonene koster jo ~3000Kr nå. GTX970 er faktisk rundt 50% raskere enn GTX960, så ytelse per krone er jo omtrent lik..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...