Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Overtale pappa til lettsykkel


Anbefalte innlegg

Hei,har lenge prøvd og overtale pappa til å få kjøpe lettsykkel, men med alt jeg har sagt så har jeg ikke klart og overtale han. jeg har allerede mopedlappen,men siden planen er i seinere tid at jeg skal gå over til mellomtung, så hadde det vore lurt og ta lettsykkel. Mopeden jeg kjører nå er trimmet, slik jeg klarer å halde følge med trafikken, og dette har jeg fått lov til. Han har sagt at det ikke er økonomien som er problemet, men det at det er mye større sansynlighet for ulykke.

 

Men det jeg da lurte på, var om noen kunne komme med noen saklege argument for at jeg skal få ta lettsykkel, og erfaringene dere har rundt dette.

Takker utrolig mye for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faren din mener sikkert at det er farlig. Og det er riktig. Statistikk viser at motorsykkel er det farligste framkomstmiddelet.

Det kombinert med at unge menn er de minst trafikksikre med flest ulykker.

 

Hvis du faktisk er moden nok og har vurdert risikoen, så synes jeg du skal vise det ved å slutte å tigge om penger(?) og prøve å tjene dine egne.

Endret av Mad Esc
Lenke til kommentar

Faren din mener sikkert at det er farlig. Og det er riktig. Statistikk viser at motorsykkel er det farligste framkomstmiddelet.

Det kombinert med at unge menn er de minst trafikksikre med flest ulykker.

 

Hvis du faktisk er moden nok og har vurdert risikoen, så synes jeg du skal vise det ved å slutte å tigge om penger(?) og prøve å tjene dine egne.

Statistikk viser også at de som kjører lett sykkel er veldig umodene i trafikken forhold til de som kjører moped. Kan si meg enig i om at du burde prøve å få deg jobb for å tjene egne penger.

 

Det du også kan gjøre er å spørre pappaen din om å kjøpe en sykkel som derbi gpr eller noe som har sperre på 110 om jeg ikke tar feil. Du har trimmet mopped og jeg regner med at den går i 85-90 (????), og det blir jo derfor ikke så stor forskjell. Gjør også bittelitt ekstra, som å sette fatet i oppvask maskina om du er vant med å legge den i vasken for eksempel. 

 

Jeg regner med at han kjører en ganske så grei bil. Spør han hvordan han hadde klart seg om han hadde en bil som bare kunne kjøre i 85-90 når og helt forferdelig akselerasjon. (Spesielt på motorveien). 

Lenke til kommentar

What? Dette henger ikke på greip.

 

Mopeden jeg kjører nå er trimmet, slik jeg klarer å halde følge med trafikken, og dette har jeg fått lov til.

"Fått lov til" som i at din far er vel vitende om at den er ulovlig trimmet, og har akseptert dette?

 

Han har sagt at det ikke er økonomien som er problemet, men det at det er mye større sansynlighet for ulykke.

En lettmotorsykkel som er laget for å gå i 110 og går i 110 er ikke mindre trafikksikker enn en moped som er laget for å gå i 45 og går i 90. Du ville ikke satt deg inn i en racerbil med stasjonsvognbremser for å si det slik.

 

Det stemmer helt sikkert at (lett-)motorsyklister er høyere representert enn andre trafikantgrupper på ulykkesstatistikken, men det henger isåfall sammen med at de aller, aller fleste som kjører lettsykkel er unge gutter/menn, som er høyest representert i ulykkesstatistikken uansett kjøretøyklasse. Det nytter ikke å vise til slik statistikk for å avgjøre om en type kjøretøy er tryggere å kjøre enn en annen for deg. For ikke å snakke om at når han først godkjenner at du putrer rundt på en pseudo-lettsykkel så skulle det nesten bare mangle at du får adekvat kjøreopplæring istedenfor steinerskolepraksisen man bedriver frem til de ferske mopedistene slippes ut i trafikken, slik at man faktisk har mulighet til å bli en ansvarlig og reflektert trafikant fremfor å bare lære seg forskjell på gass og brems.

Lenke til kommentar

Når jeg var på din alder fristet det veldig med en lettsykkel. Etter en samtale rundt bordet den gangen, kom jeg frem til at pengene som skulle gå til lettsykkel, heller ble spart til den dagen jeg skulle ha bil. Har nå en ganske dyr bil, og syklene som kompisene mine kjøpte har enten blitt til spiker eller solgt med stort tap. Det er jeg som sitter igjen som vinneren :)

Lenke til kommentar

Mopeden jeg kjører nå er trimmet, slik jeg klarer å halde følge med trafikken, og dette har jeg fått lov til. Han har sagt at det ikke er økonomien som er problemet, men det at det er mye større sansynlighet for ulykke.

 

Faren din tenker ikke logisk her. Grunnen til at man vil ha lettsykkel er fordi man kan følge trafikken bedre fordi det da blir mindre sjanse for ulykke.

 

Faren din synes det er bedre at du gjør noe ulovlig for å være tryggere i trafikken enn å gjøre noe lovlig for å oppnå samme resultat. :wallbash:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjører du trimmet moped og krasjer, la oss si at du er uheldig og lemlester en fotgjenger. Da er du gjeldsslave resten av livet.

Gjør du det samme med en lovlig motorsykkel vil straffen bli betydelig mildere.

Opplæringen på mopedlappen er en vits. Du lærer knapt noenting fornuftig.

Opplæring på lett MC er (henimot) identisk til tung MC, og i praksis enda strengere enn på bil (minus mørkekjøring etc).

Største hinderet er din modenhet, og trafikkerfaring. Her i Norge har de fleste 16-åringer knapt kjørt noe motorisert, og har knapt et forhold til trafikk. Mange som "i gamle dager" syklet/gikk til skole og derved ble litt vant med trafikk, blir nå kjørt til skolen eller tar bussen. Motormiljø for ungdom eksisterer knapt.
Om du samtidig har foreldre/familie som knapt interesserer seg for MC, ja da har du mange odds mot deg. Jeg forstår din fars skepsis, men han burde være minst like skeptisk til mopeden du kjører rundt på. Minst.
LettMC er i forhold til moped bedre på alle måter: Opplæringen er en helt annen, og motorsykkelen er i nesten alle tilfeller sikrere å kjøre med bedre veiegenskaper.
Om penger ikke er en utfordring og du uansett kommer til å kjøre noe på 2 hjul, så er det kun positivt å kjøre lettMC. Du får i det minste en brukbar opplæring, som muligens kan få deg til å tenke med hodet før du tar sjanser i trafikken.

Dessuten kan du få nye lettMC med bla.a. ABS, som er noe å vurdere. Å kjøpe nytt er forresten det beste regnestykket vil jeg påstå. En lettMC kjøpt for f.eks 50.000,- vil ikke tape seg mer enn maks 10.000,- på 1-2 år, så sant du steller den og tar den på service. Du slipper mye utgifter som kjede/drev/dekk/bremser, med mindre du kjører mye. Kjøper du brukt er den ofte skrudd på av overmodige 16-åringer, og det er fort gjort at feil-skruing medfører utgifter som langt overstiger det tapet du har på en ny.
Å bruke ulykkesstatistikken som et argument mot lettMC men for moped, blir veldig feil. Det er langt fler som kjører moped som bare tutler rundt i relativt ufarlige omgivelser. Alle som tar lappen på lettMC har et forhold til motorsykkel, og ville uansett kjøretøy utfordret skjebnen stadig vekk.
Det mest fornuftige din far kan gjøre er å surre deg fast i midterste baksete i Volvoen hans, med hjelm, redningsvest og GPS-sporer. Men du er snart voksen, du trenger å få ansvar, og vise at du kan ta ansvar.
Personlig vil jeg anbefale deg å ta kontakt med MC-miljøet/motormiljøet der du bor (NAF MC kan være et godt sted å starte), flere MC-klubber som gjerne tar imot ungdommer og som mer enn gjerne vil dytte i deg litt sunn fornuft. 
Eller gi fanden i MC og heller starte med øvelseskjøring til bil. MC er dyrt, men det er himla gøy. Hilsen en som har kjørt siden 1985.

Lenke til kommentar

Egentlig er det ikke noen gode grunner for å ta lett lappen hvis du ser på ulykkestatistikken. Mange uerfarne verdensmestre som ødelegger seg og andre. En ting som hvertfall er bedre med A1 er at du får en mye bedre opplæring enn på moped. Du lærer krypkjøring,unnamanøver, trafikkregler, plassering og plassering i svinger osv. Jeg vil i hvertfall anbefale deg lett lappen. Har hatt mye moro og fine turer denne sesongen. Og skulle du ta A2 har du jo masse erfaring så det vil jo hjelpe på og.

Lenke til kommentar

Egentlig er det ikke noen gode grunner for å ta lett lappen hvis du ser på ulykkestatistikken.

Liten vits i å kjøpe seg hus eller leilighet om man skal se på ulykkes statistikken, der de fleste ulykkene som skjer er hjemme ulykker...

 

Syntes din fars logikk er helt på trynet her... Han lar deg kjøre en trimma ped med dårligere ramme og bremser enn en lettsykkel, men vil ikke la deg kjøre en sykkel som faktisk er konstruert for den farten du nå holder på moped...? Sinnsyk logikk.. Mine gutter hadde fått ja på spørsmål om å få lettsykkel, men et klart NEI på spørsmålet om å få moped... uten tvil!!

 

Mopeder er livsfarlige... Til og med kjøre læreren min på MC var hellig overbevist om det, grunnet den lave farten mopeder har og på grunn av heller dårlige egenskaper i en moped...

Lenke til kommentar

 

Egentlig er det ikke noen gode grunner for å ta lett lappen hvis du ser på ulykkestatistikken.

Liten vits i å kjøpe seg hus eller leilighet om man skal se på ulykkes statistikken, der de fleste ulykkene som skjer er hjemme ulykker...

 

Syntes din fars logikk er helt på trynet her... Han lar deg kjøre en trimma ped med dårligere ramme og bremser enn en lettsykkel, men vil ikke la deg kjøre en sykkel som faktisk er konstruert for den farten du nå holder på moped...? Sinnsyk logikk.. Mine gutter hadde fått ja på spørsmål om å få lettsykkel, men et klart NEI på spørsmålet om å få moped... uten tvil!!

 

Mopeder er livsfarlige... Til og med kjøre læreren min på MC var hellig overbevist om det, grunnet den lave farten mopeder har og på grunn av heller dårlige egenskaper i en moped...

 

Statistikk er urelevant. Det er lett å se hvor jeg bor at det er mange flere jenter som kjøper seg moped enn lett sykkel. Vi gutter er litt "tøffere" og kjører derfor litt fortere og ulydig i trafikken. Ikke bare det, men de som har lett sykkel har en større fart enn de med moped har og fristes derfor til å kjøre litt fortere. Om vi hadde sammenlignet statistikken på trimmet moped og lett sykkel så vil jeg helt ærlig si at de med trimmet moped sikkert har mye større ulykkestatistikk. (Selv om jeg ikke kan bekrefte det). Ikke bare det, men er jo nesten livsfarlig å bare kunne kjøre 50 på enkelte plasser, ihvertfall hvor jeg bor med mange svingete veier og enkelte plasser kan det være mye trafikk eller trange veier.

Lenke til kommentar

Synes faren din er litt trangsynt her...
Han synes det er greit at du kjører rundt på trimmet moped som ikke har bremser og annet som står i stil til kreftene/farten. Han sier med dette også at set er greit at du kan bli økonomisk gjeldslave resten av livet hvis du skulle være uheldig og lemleste en fotgjenger/syklist etc... Merkelig.

Er jo mye tryggere å kjøre en lett sykkel i samme hastighet. For det første gjør du det helt lovlig, og for det andre så er sykkelen konstruert for høyere hastigheter. Opplæringen er også langt mer inngående. Alt i alt så mener jeg det er tryggere å kjøre en lett motorsykkel enn en trimmet moped.

Det er jo ikke slik at en lett motorsykkel går noe så inn i gamperæva fort. Den holder følge med vanlig trafikk og i en aksellerasjonsduell så vil den uansett tape for de fleste biler.

Jeg synes faren din bør ta seg en bolle, for her er han litt ute å sykler synes jeg...

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hva slags utstyr bruker du når du kjører i dag? Om det er som mopedister flest kan et alternativ være å gjøre en avtale med faren din om at du bare får kjøre med fullt sikkerhetsutstyr. En stor andel av ulykker på to hjul skjer i hastigheter du kan oppnå på lettsykkel, og det er ganske vesentlig forskjell i hvordan en bomullsgenser fra H&M oppleves mens du sklir bortover på asfalt kontra skinn eller andre egnede stoff. Førerutvikling kan også brukes som premiss, dog vet jeg ikke om det er noe særlig tilbud på det for lettsyklister.

 

Med flere hester og bedre bremser kommer også bedre og tryggere kjørestil, det er i alle fall min personlige erfaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...