Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Altibox dårligere ytelse på kveldstid


Anbefalte innlegg

Kjernetid... Hele verden surfer på kveldstid.

Servere blir overbelasta.

Om du får dårlig hastighet fra enkelte plasser mens bra fra andre er det ikke noe i veien med linja di.

Prv min test. Garanterer du maxer linja.

 

Den testa jeg tidligere. Fikk knapt 1Mbit, nå ligger den på rundt 1.5. Bruker den siden her https://www.debian.org/CD/http-ftp/#stable

 

Så vidt jeg husker fra noen år tilbake, så fikk jeg full spiker når jeg lasta ned Linux den gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ok, jeg kjørte nå i gang en nedlasting på Steam. Resultat? 5.5MB/s som tilsvarer 44Mbit. Hvordan kan det ha seg at jeg kan laste ned helt greit i Steam, men alle nedlastingstester viser halvert resultat, samt at youtube og Twitch bare sitter og bufrer på høy kvalitet? Kan det være et routingproblem mot diverse utenlandske tjenester? Så vidt jeg vet så har Steam distribution-servere i Norge, så det kan hende det er derfor det går kjapt der.

 

Du betaler for maksimal hastighet på 50/50, ikke garantert 50/50 til hvor som helst på kloden. Routingproblemet du nevner er nok ikke noe annet enn at en eller annen linje er saturert. Man kan fint få god hastighet til andre (slik som Steam cdn). Det er også mulig at ISP cacher endel av den vanligste trafikken fra diverse CDN og at man dermed får utnyttet mer av linjen sin.

 

 

Vel, nå er det jo veldig lett å finne ut av ved at du eller dere som tviler på at jeg har rett kjører en av disse hastighetstestene selv. Får dere korrekt hastighet fra tptest eller speedometer.altibox.no så er det jo ikke serverne deres som er overbelastet. Jeg har heller aldri opplevd at Youtube/Twitch sitter og bufrer konstant ved bruk av 1080p eller 720p. Det er ikke umulig at ISP har lagt inn en limiter for disse tjenestene (streaming/hastighetstester) på kveldstid. Uansett skal jeg ringe i morgen og finne ut av dette.

 

 

Ser forresten at hastigheten er tilbake til 50/50 hos tptest.se nå, og Twitch sitter ikke og bufrer ved høyeste kvalitet. Her er det jo en klar sammenheng.

Endret av SIR WOLFIE 87
Lenke til kommentar

 

Vel, nå er det jo veldig lett å finne ut av ved at du eller dere som tviler på at jeg har rett kjører en av disse hastighetstestene selv. Får dere korrekt hastighet fra tptest eller speedometer.altibox.no så er det jo ikke serverne deres som er overbelastet. Jeg har heller aldri opplevd at Youtube/Twitch sitter og bufrer konstant ved bruk av 1080p eller 720p. Det er ikke umulig at ISP har lagt inn en limiter for disse tjenestene (streaming/hastighetstester) på kveldstid. Uansett skal jeg ringe i morgen og finne ut av dette.

 

Ser forresten at hastigheten er tilbake til 50/50 hos tptest.se nå, og Twitch sitter ikke og bufrer ved høyeste kvalitet. Her er det jo en klar sammenheng.

 

Jeg tviler ikke på dine målinger. La meg spørre deg et spørsmål.

 

Altiboks fungerer som en hub for sine kunder. Altiboks leier kapsitet ut på internett fra en annen leverandør (som regel tier 1 eller en annen tier 2). 

All trafikk som skal ut på internet går via den linjen (de har selvfølgelig flere, men kapsaitetsmessig kan vi tenke på det som en linje).

 

Tror du denne "linjen" har kapasitet til at alle kundene kan utnytte sin linje maksimalt på samme tidspunkt?

 

ca 400.000 kunder hvor 40/40 er minimum. Så la oss si gjennomsnitt 100/100 (underestimat).

 

400.000 kunder med 100Mbit gir 40Tbit.

 

Tror du Altiboks har 40Tbit ut fra seg?

Lenke til kommentar

 

 

Vel, nå er det jo veldig lett å finne ut av ved at du eller dere som tviler på at jeg har rett kjører en av disse hastighetstestene selv. Får dere korrekt hastighet fra tptest eller speedometer.altibox.no så er det jo ikke serverne deres som er overbelastet. Jeg har heller aldri opplevd at Youtube/Twitch sitter og bufrer konstant ved bruk av 1080p eller 720p. Det er ikke umulig at ISP har lagt inn en limiter for disse tjenestene (streaming/hastighetstester) på kveldstid. Uansett skal jeg ringe i morgen og finne ut av dette.

 

Ser forresten at hastigheten er tilbake til 50/50 hos tptest.se nå, og Twitch sitter ikke og bufrer ved høyeste kvalitet. Her er det jo en klar sammenheng.

 

Jeg tviler ikke på dine målinger. La meg spørre deg et spørsmål.

 

Altiboks fungerer som en hub for sine kunder. Altiboks leier kapsitet ut på internett fra en annen leverandør (som regel tier 1 eller en annen tier 2). 

All trafikk som skal ut på internet går via den linjen (de har selvfølgelig flere, men kapsaitetsmessig kan vi tenke på det som en linje).

 

Tror du denne "linjen" har kapasitet til at alle kundene kan utnytte sin linje maksimalt på samme tidspunkt?

 

ca 400.000 kunder hvor 40/40 er minimum. Så la oss si gjennomsnitt 100/100 (underestimat).

 

400.000 kunder med 100Mbit gir 40Tbit.

 

Tror du Altiboks har 40Tbit ut fra seg?

 

 

Tror nok det eksemplet der er veldig overdrevet. Uansett, snakket med support i dag, og de fortalte meg at de ikke skal ha noen problemer med kapasiteten. Det at det er kjernetid skulle ikke ha noe å si.

 

Så langt i dag har det ikke vært problemer, men det bruker å komme når klokka nærmer seg 21.

Lenke til kommentar

 

Tror nok det eksemplet der er veldig overdrevet. Uansett, snakket med support i dag, og de fortalte meg at de ikke skal ha noen problemer med kapasiteten. Det at det er kjernetid skulle ikke ha noe å si.

 

Så langt i dag har det ikke vært problemer, men det bruker å komme når klokka nærmer seg 21.

 

Joda. Det er veldig overdrevet, men kun for å få frem et poeng. Saken er at dette gjelder ikke bare Altiboks. Om du skal nå en annen maskin så vil den stå på en annen ISP som har akkurat samme problemstilling. Båndbredde på internett er en begrenset resurs og deles mellom mange klienter.

Lenke til kommentar

Lyse har jo et av 2 kjernetnett i norge nå..

Mener de er selvforsynte etterhvert.

Tidligere leide de av bl.a banetele men jeg vet at f.eks lyse leverer mørk fiber som en av 6 leverandører til green mountain som er et av norges råeste datasentre der også de andre store leverer så om de hadde leid kapasitet hadde ikke det vært aktuelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Kjernetid betyr neppe noe for altibox sitt nett.

Men for andre servere og linjer så har det akkurat det.

 

Forøvrig har altibox en kapasitet på 8Tbit

 

Det er WDMen i Altibox sitt kjernenett som har det. Transittlinkene har ikke det.

 

 

Det høres mer rimelig ut, det er stor forskjell på hva en WDM node kan modulere, og hva den er brukt til. (Potensiell kapasitet, og faktisk kapasitet).

 

Ut i fra hva ARJ skriver i denne tråden, og unnlater å svarer på så mistenker jeg at fyren bare farer med tall han tar fra hodet.

Eventuelt at han har lest en artikkel uten å forstå hva som står i den og tar seg ganske store friheter i tolkingen av innholdet.

Lenke til kommentar

Det hadde vært helt uaktuelt for meg å ikke klage på å få betraktelig dårligere hastighet enn jeg betaler for. Den tiden det er flest brukere på er den tiden det er mest aktuelt å bruke nettet for alle. 20 ms+ er også dårlig på fiber, spesielt om det er mot en oppegående server i Norge. Det er ingen unnskyldning for Altibox at de ikke har kapasitet til å levere det de selger. Her er det bare å klage til de fikser det og fikser de det ikke så er det bare å ta saken videre. Kommentaren er basert på at det er leverandøren som er problemet.

Selv bor jeg i et byggefelt der eneboligene/rekkehusene/leilighetene er fra mellom 2008-2011.
De aller fleste som bor her er under 40, mange er under 30. Alle har fiber fra GET, selv har jeg 200/200 og har 1 ms på speedtest mot GET sin server i Oslo. Ellers viser speedtest 190-200 hver vei og 5% differanse er greit. 25-50% derimot er ikke greit. De som påstår dette er greit de må jo nesten jobbe for Altibox eller normalt akseptere at de ikke får det de betaler for. Dette er jo som å skulle flytte inn i en ny leilighet på 80m2 for å så plutselig få vite at man ikke bestemmer over 20m2 av leiligheten 3-4 timer om dagen!  :eek:  

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det hadde vært helt uaktuelt for meg å ikke klage på å få betraktelig dårligere hastighet enn jeg betaler for. Den tiden det er flest brukere på er den tiden det er mest aktuelt å bruke nettet for alle. 20 ms+ er også dårlig på fiber, spesielt om det er mot en oppegående server i Norge. Det er ingen unnskyldning for Altibox at de ikke har kapasitet til å levere det de selger. Her er det bare å klage til de fikser det og fikser de det ikke så er det bare å ta saken videre. Kommentaren er basert på at det er leverandøren som er problemet.

 

Selv bor jeg i et byggefelt der eneboligene/rekkehusene/leilighetene er fra mellom 2008-2011.

De aller fleste som bor her er under 40, mange er under 30. Alle har fiber fra GET, selv har jeg 200/200 og har 1 ms på speedtest mot GET sin server i Oslo. Ellers viser speedtest 190-200 hver vei og 5% differanse er greit. 25-50% derimot er ikke greit. De som påstår dette er greit de må jo nesten jobbe for Altibox eller normalt akseptere at de ikke får det de betaler for. Dette er jo som å skulle flytte inn i en ny leilighet på 80m2 for å så plutselig få vite at man ikke bestemmer over 20m2 av leiligheten 3-4 timer om dagen!  :eek:  

 

Helt enig. 5% er greit, over 10% da får du ikke produktet du betaler for spør du meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...