Gå til innhold

Sykkel til vinteren


Uncle Scrooge

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg sykler fast til jobb, litt over 12 km hver vei. Veien er stort sett sykkelvei (i Oslo). Nå bruker jeg en landeveissykkel og det fungerer utmerket. Men til vinteren trenger jeg noe mer robust, samtidig som den bør være relativt lett å sykle på for at jeg skal gidde å sykle 25 km hver dag. Bør heller ikke være altfor dyr da jeg regner med det kommer til å bli en god del slitasje. Noen gode forslag? Jeg har piggdekk til "vanlige" sykkelhjul fra før, men er også åpen for hybrid hvis folk har gode erfaringer med det på vinterføre.

 

På forhånd takk for svar! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye penger har du lyst å bruke? Ønsker du bukkestyre?

 

Helst under 5000 kroner. Gjerne bukkestyre, men ikke et must.

 

En cyclocross har bukkestyre, ganske lik geometri som en landeveissykkel, lett å sykle på (i hvert fall hvis du kjøper noe bedre enn de billigste). Men har også plass til piggdekk, skjermer, sånt man gjerne ønsker nå som været blir dårligere.

 

Høres interessant ut, har du noen forslag?

Lenke til kommentar

Du finner ikke en cyclocross under 5000 kr. Skjønner ikke, hvorfor må det absolutt være så billig som mulig? Ikke første gang jeg hører den der. Er det ikke bedre heller å kjøpe litt kvalitet, som varer lenger? Min cyclocross kostet langt mer enn 5000 kr, men så har den fungert ganske bra de 10000 km den har gått også, da. Pluss at sykling fikk en ny mening for meg. Nå må jeg riktignok bytte noen lagre før neste sesong, men etter at sykkelen har gått så langt som den har gått, nesten uansett vær, så er ikke det unormalt. Har syklet forbi mange som har sykler med mye verre ulyder enn det som kommer fra min. Og når lagrene er byttet er den så god som ny igjen.

 

Edit: jeg sykler også fast til/fra jobb, ca like langt som deg, pluss at jeg bruker sykkelen som primært transportmiddel. Da blir det fort mange km. Og pga det vil jeg faktisk ha en sykkel som er god å sykle på, vil ikke ha noe skrapmetall. Den jeg endte opp med kostet mer enn det jeg egentlig så for meg, men du verden så mye glede jeg har fått ut av det.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Har en Biltema hybrid til litt over 2000 kroner som jeg har syklet over 5000 km på, så det går fint med billige sykler også.

Merkelig at det er så vanskelig å forstå...

 

Selv ville jeg i dag også valgt en Hybrid til pendling, da det går an å sette på bærere og fastmonterte lykter på en slik sykkel.

Skivebremser er et must...

 

Denne kanskje..

https://www.xxl.no/scott-sportster-tour-md-hybridsykkel-15/p/1108734_1_style

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Du finner ikke en cyclocross under 5000 kr. Skjønner ikke, hvorfor må det absolutt være så billig som mulig? Ikke første gang jeg hører den der. Er det ikke bedre heller å kjøpe litt kvalitet, som varer lenger? Min cyclocross kostet langt mer enn 5000 kr, men så har den fungert ganske bra de 10000 km den har gått også, da. Pluss at sykling fikk en ny mening for meg. Nå må jeg riktignok bytte noen lagre før neste sesong, men etter at sykkelen har gått så langt som den har gått, nesten uansett vær, så er ikke det unormalt. Har syklet forbi mange som har sykler med mye verre ulyder enn det som kommer fra min. Og når lagrene er byttet er den så god som ny igjen.

 

Edit: jeg sykler også fast til/fra jobb, ca like langt som deg, pluss at jeg bruker sykkelen som primært transportmiddel. Da blir det fort mange km. Og pga det vil jeg faktisk ha en sykkel som er god å sykle på, vil ikke ha noe skrapmetall. Den jeg endte opp med kostet mer enn det jeg egentlig så for meg, men du verden så mye glede jeg har fått ut av det.

 

Jeg legger gjerne en del penger i en ordentlig sykkel som jeg bruker nesten hele året, og det har jeg allerede gjort. Nå er det snakk om en sykkel som antakeligvis brukes i maks 3 måneder, samt får masse slitasje pga. salt osv.

 

EDIT:

Har du noen forslag til en rimelig cyclocross da? Skjønner at kvaliteten blir en del bedre om man går over i en høyere prisklasse, men har ikke så mye penger å bruke akkurat nå (i tillegg til at jeg heller prioriterer å kjøpe meg en bedre landeveissykkel). Ser at den billigste på XXL er:

https://www.xxl.no/merida-cx-100-claris-15-cyclocross-sykkel/p/1109238_1_style#details

Ellers finner jeg også:

http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=1009_1015&products_id=6730&zenid=b09jp8ju8f227lf5e505ert486

http://www.sykkelbutikken.no/sykkel/cyclocross/merida-cyclocross-300/

https://www.antonsport.no/kategorier/sykkel/cyclocross/produkter/gekko-firm-cx-2240/grey-red-16-10137

 

Bør vel være en del tilbud i disse dager på sykler i og med at sesongen er over.

 

 

Har en Biltema hybrid til litt over 2000 kroner som jeg har syklet over 5000 km på, så det går fint med billige sykler også.

Merkelig at det er så vanskelig å forstå...

 

Selv ville jeg i dag også valgt en Hybrid til pendling, da det går an å sette på bærere og fastmonterte lykter på en slik sykkel.

Skivebremser er et must...

 

Denne kanskje..

https://www.xxl.no/scott-sportster-tour-md-hybridsykkel-15/p/1108734_1_style

 

Det er noe sånt jeg tenker på, men så ut som den hadde fått dårlig anmeldelser fra brukerne.

 

Kommer nok til å bytte til klikk-pedaler, + selvfølgelig skifte til piggdekk. 

Endret av Uncle Scrooge
Lenke til kommentar

Jeg legger gjerne en del penger i en ordentlig sykkel som jeg bruker nesten hele året, og det har jeg allerede gjort. Nå er det snakk om en sykkel som antakeligvis brukes i maks 3 måneder, samt får masse slitasje pga. salt osv. Har bedre ting å bruke penger på enn det.

Regner det pleier jeg å spyle av skitten på sykkelen når jeg kommer på jobb. Når jeg kommer hjem heller jeg over en bøtte varmt vann. Det er for å få vekk sand, salt osv.

Lenke til kommentar

 

Jeg legger gjerne en del penger i en ordentlig sykkel som jeg bruker nesten hele året, og det har jeg allerede gjort. Nå er det snakk om en sykkel som antakeligvis brukes i maks 3 måneder, samt får masse slitasje pga. salt osv. Har bedre ting å bruke penger på enn det.

Regner det pleier jeg å spyle av skitten på sykkelen når jeg kommer på jobb. Når jeg kommer hjem heller jeg over en bøtte varmt vann. Det er for å få vekk sand, salt osv.

 

 

Bør vel sies at jeg er veldig dårlig til å vedlikehold ting. Min filosofi er at jeg heller bruker et par tusen på å kjøpe nytt i året enn å bruke 5 min hver dag på vedlikehold.

 

Endret forresten forrige innlegg med noen forslag til cyclocross, hadde vært fint om du hadde giddet å se litt på det!

Lenke til kommentar

Bør vel sies at jeg er veldig dårlig til å vedlikehold ting. Min filosofi er at jeg heller bruker et par tusen på å kjøpe nytt i året enn å bruke 5 min hver dag på vedlikehold.

 

Endret forresten forrige innlegg med noen forslag til cyclocross, hadde vært fint om du hadde giddet å se litt på det!

Hva angår vedlikehold, det er ikke så mye som skal til. Litt olje på kjedet før det blir tørt, spyle av møkk etter å ha syklet i regn eller hvis det er salt på veiene, sørge for nok luft i dekkene, en grundig vask i ny og ne, måle kjedet ift. utskiftning. Da har man noe som varer. Jeg for min del synes det blir litt sløsing å kjøpe noe billig som man skroter etter kort tid, så jeg kjøper heller noe ordentlig med en gang, og så tar jeg heller litt mer vare på gjenstanden, det er min filosofi. Faktisk kan det lønne seg i det lange løp, enten mtp. økonomi eller på andre områder, eks. kjøreglede, merbruk når det kommer til sykling. Min cyclocross kostet langt mer enn det du i utgangspunktet har vært villig til å betale, men så har det blitt LANGT mer sykling på meg enn det jeg var i nærheten av å se for meg før jeg fikk den. Den har forresten, siden jeg kjøpte den i fjor sommer, allerede gått over 10000 km (må snart bytte lagre). Hadde noen fortalt meg for 2-3 år siden at jeg kom til å sykle over 11000 km i løpet av en sesong, som i år, ville jeg sagt at personen var gal.

 

Edit: husk også at en godt vedlikeholdt sykkel også gir god sikkerhet, noe som er veldig viktig når man sykler.

 

Hva angår cyclocross, hva man bør velge, siden jeg allerede har blitt "vant" til 11-delt gir ville jeg minimum gått for det (minimum Shimano 105 girsystem). Ser ikke at du har listet opp noen alternativer med 11-delt girsystem. Nå vet ikke jeg hva slags vei du har til/fra jobb, men jeg synes at 11-delt gir bak samt 46/36T utveksling foran gir en veldig god match ift. sykling med mye start/stopp, som det gjerne er i sentrumsnære strøk. Det er det jeg har på cyclocrossen. Har 50/34T foran på raceren og det synes i hvert fall ikke jeg er helt ideelt når det kommer til pendling, blir i tyngste laget.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

 

Bør vel sies at jeg er veldig dårlig til å vedlikehold ting. Min filosofi er at jeg heller bruker et par tusen på å kjøpe nytt i året enn å bruke 5 min hver dag på vedlikehold.

 

Endret forresten forrige innlegg med noen forslag til cyclocross, hadde vært fint om du hadde giddet å se litt på det!

Hva angår vedlikehold, det er ikke så mye som skal til. Litt olje på kjedet før det blir tørt, spyle av møkk etter å ha syklet i regn eller hvis det er salt på veiene, sørge for nok luft i dekkene, en grundig vask i ny og ne, måle kjedet ift. utskiftning. Da har man noe som varer. Jeg for min del synes det blir litt sløsing å kjøpe noe billig som man skroter etter kort tid, så jeg kjøper heller noe ordentlig med en gang, og så tar jeg heller litt mer vare på gjenstanden, det er min filosofi. Faktisk kan det lønne seg i det lange løp, enten mtp. økonomi eller på andre områder, eks. kjøreglede, merbruk når det kommer til sykling. Min cyclocross kostet langt mer enn det du i utgangspunktet har vært villig til å betale, men så har det blitt LANGT mer sykling på meg enn det jeg var i nærheten av å se for meg før jeg fikk den. Den har forresten, siden jeg kjøpte den i fjor sommer, allerede gått over 10000 km (må snart bytte lagre). Hadde noen fortalt meg for 2-3 år siden at jeg kom til å sykle over 11000 km i løpet av en sesong, som i år, ville jeg sagt at personen var gal.

 

Edit: husk også at en godt vedlikeholdt sykkel også gir god sikkerhet, noe som er veldig viktig når man sykler.

 

Hva angår cyclocross, hva man bør velge, siden jeg allerede har blitt "vant" til 11-delt gir ville jeg minimum gått for det (minimum Shimano 105 girsystem). Ser ikke at du har listet opp noen alternativer med 11-delt girsystem. Nå vet ikke jeg hva slags vei du har til/fra jobb, men jeg synes at 11-delt gir bak samt 46/36T utveksling foran gir en veldig god match ift. sykling med mye start/stopp, som det gjerne er i sentrumsnære strøk. Det er det jeg har på cyclocrossen. Har 50/34T foran på raceren og det synes i hvert fall ikke jeg er helt ideelt når det kommer til pendling, blir i tyngste laget.

 

 

Jeg oljer kjeden innimellom, bytter bremseklosser når de er slitt og annet som må gjøres, men f.eks. vask gjør jeg ikke. Hovedsaklig for at det ikke er lett tilgjengelig. Filosofien min bugner i at 5 minutter per jobbdag = 1175 min per år = 20 timer. 20 timer med overtidsjobb gjør at jeg nesten har en ny sykkel i året. 

 

Men nok om det, har Ultegra-gir på landeveissykkelen og er veldig fornøyd med det. Skulle selvfølgelig gjerne hatt det på cyclocrossen også, men det koster jo. 105 er vel det som gir best pris/funksjonforhold, men da snakker vi vel fort min. 10000 kr, som jeg syns blir for mye nå for en vintersykkel. I tillegg kommer sikkert utstyr for et par tusen. Hvis du vet av noen gode tilbud på en sykkel med 105-systemet, send gjerne en link.

 

Har ikke altfor mye start/stopp på ruten, kommer opp i greie hastigheter på en del strekk, så 12 km går vel på ca. 25 min.

Lenke til kommentar

Jeg oljer kjeden innimellom, bytter bremseklosser når de er slitt og annet som må gjøres, men f.eks. vask gjør jeg ikke. Hovedsaklig for at det ikke er lett tilgjengelig. Filosofien min bugner i at 5 minutter per jobbdag = 1175 min per år = 20 timer. 20 timer med overtidsjobb gjør at jeg nesten har en ny sykkel i året. 

 

Men nok om det, har Ultegra-gir på landeveissykkelen og er veldig fornøyd med det. Skulle selvfølgelig gjerne hatt det på cyclocrossen også, men det koster jo. 105 er vel det som gir best pris/funksjonforhold, men da snakker vi vel fort min. 10000 kr, som jeg syns blir for mye nå for en vintersykkel. I tillegg kommer sikkert utstyr for et par tusen. Hvis du vet av noen gode tilbud på en sykkel med 105-systemet, send gjerne en link.

 

Har ikke altfor mye start/stopp på ruten, kommer opp i greie hastigheter på en del strekk, så 12 km går vel på ca. 25 min.

Synes det blir litt feil å regne overtidstimer på den måten. De 5 min man bruker på å spyle raskt over sykkelen er uansett ikke tid man får "utnyttet" i form av overtidsjobbing. Dessuten, synes det er ekstra hyggelig å kunne sykle på en gullende ren sykkel etter en grundig vask. Og, hvis man jobber 20 timer overtid ekstra i året, hvorfor svi av de pengene på ny sykkel hvis man med relativt enkle midler kan holde vedlike det man har? Da kan man jo heller spare de pengene, eller bruke de på noe annet hyggelig?

 

Til pendling og nyttekjøring bruker jeg cyclocross uavhengig av årstid, fordi jeg synes det er en sykkeltype som egner seg bedre til slik kjøring enn en ren landeveissykkel. Pga at det nå går mot kaldere tider har jeg satt på piggdekk. Ellers i løpet av året kjører jeg med hybriddekk med mønster på cyclocrossen for bedre å takle regn, sykler 99.99% på asfalt, så jeg bruker også landeveispedaler på denne (SPD-SL). Til/fra jobb er det ikke veldig mange start/stopp, så kommer også opp i fine hastigheter, men tilstrekkelig til at forskjellen i tidsbruk mellom kjøring med cyclocross og racer ikke er veldig stor. Som nevnt over, også jeg sykler 12 km hver vei til/fra jobb. Og det kan fort bli en svipptur nedom sentrum (Oslo) etter jobb, da er det VELDIG mye mer behagelig å kjøre cyclocross enn racer, mtp. fortauskanter, trikkeskinner, varierende asfalt, grus m.m. Når du sier "utstyr", hva tenker du på da? Klær? Sko? Pedaler? Det tar man jo etter behov, og sånne ting kommer jo uansett?

 

Mener å huske at Anton Sport hadde tilbud på en Cannondale cyclocross med Shimano 105 gir til rundt 10000 kr tidligere i høst.  Men er usikker på hvor gode tilbud man finner på cyclocross nå, siden det tross alt er en sykkeltype som kan brukes året rundt. Ser imidlertid at Anton Sport fortsatt selger en Cannondale cyclocross til en redusert pris. Men denne har karbonramme og koster likevel deretter. Og de har tilbud på en Cannondale racer med Shimano 105 gir og skivebremser, også rundt 10000 kr (ikke veldig aktuelt nå, riktignok).

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

 

Jeg legger gjerne en del penger i en ordentlig sykkel som jeg bruker nesten hele året, og det har jeg allerede gjort. Nå er det snakk om en sykkel som antakeligvis brukes i maks 3 måneder, samt får masse slitasje pga. salt osv. Har bedre ting å bruke penger på enn det.

Regner det pleier jeg å spyle av skitten på sykkelen når jeg kommer på jobb. Når jeg kommer hjem heller jeg over en bøtte varmt vann. Det er for å få vekk sand, salt osv.

 

Jeg synes en relativt stor vanningskanne (10-15L) med dusjtut gjør en god jobb. Ikke koster de allverden heller.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ville satset på en typisk "sportshybrid" hvis jeg var deg, og slengt på noen 32mm piggdekk og et par skjermer. Du vil nok finne noen rimelige der ute på denne tiden av året hvis du tar en titt.

Har 35mm piggdekk og skjermer på cyclocrossen nå, går helt fint. Og likevel parkerer jeg de fleste på hybrid.

 

Jeg synes en relativt stor vanningskanne (10-15L) med dusjtut gjør en god jobb. Ikke koster de allverden heller.

Funker det og, men nå har ikke jeg en vanningskanne da jeg heller ikke har ting å vanne, som f.eks. blomster. Kanskje jeg kjøper meg en? Ikke dumt, når jeg tenker meg om.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror jeg ville satset på en typisk "sportshybrid" hvis jeg var deg, og slengt på noen 32mm piggdekk og et par skjermer. Du vil nok finne noen rimelige der ute på denne tiden av året hvis du tar en titt.

Har 35mm piggdekk og skjermer på cyclocrossen nå, går helt fint. Og likevel parkerer jeg de fleste på hybrid.

 

Jeg synes en relativt stor vanningskanne (10-15L) med dusjtut gjør en god jobb. Ikke koster de allverden heller.

Funker det og, men nå har ikke jeg en vanningskanne da jeg heller ikke har ting å vanne, som f.eks. blomster. Kanskje jeg kjøper meg en? Ikke dumt, når jeg tenker meg om.

 

Man slipper i allefal å bruke 10l vann på "ett sted" liksom. De har dem vanligvis der de selger hageutstyr.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøpte meg vannkanne, bor rett ved Plantasjen. Og det fungerer fint, det, har brukt den et par ganger allerede.

 

Noen sa over at man kan kjøre langt på en billig sykkel. Sikkert, kjørte jo noen mil på mitt gamle vrak av en terrengsykkel. Men ga det noen god opplevelse? Nei, det syntes jeg ikke. Og da jeg fikk cyclocrossen fikk jeg plutselig mye større kjøreglede. Fordi sykkelen er så god å sykle på blir terskelen for å bruke sykkelen fremfor andre transportmiddel lavere. Det blir litt som med bil. Joda, billige biler kan sikkert gå et stykke. Men mange sverger likevel til biler i de øvre prissjikter, da de synes de får mer glede ut av det enn de billige. Og man får gjerne også kvalitet på kjøpet. I grove trekk, man får det man betaler for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...