Gå til innhold

Vakt- og sikringssoldat - Luftforsvaret


Tom97

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg fikk nylig beskjed om at jeg kom videre å skal tjenestegjøre neste år i luftforsvaret, og lurte på om noen med tidligere erfaring kunne anse noen tips og svare på noen spørsmål.

 

Jeg har siktet meg hovedsakelig inn på vakt- og sikringssoldat lurte på om noen kunne dele erfaringen sin om dette? Lurte også på om det er noen som har vært dette ved akkurat Oslo.

 

På rekrutt skolen, hva slags uniformer og utstyr er det man får der?

 

Hvilke andre linjer innenfor luftforsvaret kan vært lurt å titte på?

 

Takk på forhånd,

Endret av Tom97
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg fikk nylig beskjed om at jeg kom videre å skal tjenestegjøre neste år i luftforsvaret, og lurte på om noen med tidligere erfaring kunne anse noen tips og svare på noen spørsmål.

 

Jeg har siktet meg hovedsakelig inn på vakt- og sikringssoldat lurte på om noen kunne dele erfaringen sin om dette? Lurte også på om det er noen som har vært dette ved akkurat Oslo.

 

På rekrutt skolen, hva slags uniformer og utstyr er det man får der?

 

Hvilke andre linjer innenfor luftforsvaret kan vært lurt å titte på?

 

Var ikke vakt og sikrings soldat selv, men var en del av baseforsvar. V&S er ikke akkurat en spesiell spennende tjeneste. Var flere av V&S soldatene som angret på valget når jeg var inn. Men er vel det som er det største problemet til luftforsvaret,er ikke så mange spennende tjenester.

 

Vaktsoldatene på den basen jeg var på hadde 1 uke dagvakt, 1 uke nattvakt og 1 uke fri. Når de hadde 4 vaktlag hadde de 1 uke dagvakt, 1 uke nattvakt, 1 uke militæropplæring og 1 uke fri (eventuelt 2 uker fri).

Tjenesten sto for det meste å sitte i port, gå patrulje, kjøre låserunde, diverse sikring av andre objekter. Er ikke så gøy å sitte i port på natten, var så heldig å få prøve det noen ganger.

De hadde de samme feltøvelsene som oss (vi hadde noen flere). 

 

Er det noe spesifikk du lurer på angående V&S? Er lettere å svare på det da.

 

 

Lurte også på om det er noen som har vært dette ved akkurat Oslo

 

Hadde en på rekrutten som hadde tjeneste i Oslo (husker ikke akkurat hvor). Men de kjørte for det meste på diverse objekter og passet på. Så hadde jeg en som var på Sessvollmoen (nærheten av Oslo). Han hadde for det meste vanlig vakt tjeneste. 

 

 

På rekrutt skolen, hva slags uniformer og utstyr er det man får der?

 

Av uniformer får du: arbeidsuniform (M04 hvis ikke byttet ut), feltuniform, GORTEX uniform, T1 (parade uniform),flisjakke og regntøy. 

Av luer: Feltlue, gortex lue, bjørnefitte (husker ikke hva den egentlig het), båtlue

Av diverse klær: treningsklær, undertøy, t-skjorter(hvite og grønne), ullfrote (over og underdel), netting (over og underdel), "fin" skjorte, slips

Hansker: alkis-hansker, felthansker og felthansker vinter

Sko: M77 støvler, treningssko ute og fin sko til T1

Utstyr: sovepose, stor sekk, kokekar, bestikk, liggeunderlag, stridsvest, 2 stk bag

Våpen: HK416 (de har vel byttet ut AG3 nå?)

 

Er sikkert mye mer man får. Men dette var det jeg kom på sånn i farten.

 

 

Hvilke andre linjer innenfor luftforsvaret kan vært lurt å titte på?

 

Hundefører og eventuelt hunderøkter hvis du liker å drive med hund. Ellers så kommer jeg ikke på noen andre linjer. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Dersom du ønsker en kjedelig og lite krevende tjeneste hvor du teller dager til dim så kjør på - vakt og sikring er tjenesten!

 

Gud så glad jeg er for å være ferdig der.

 

Det kommer vel helt an på hvor du havner? Svært mange avdelinger har en turnus som består av svært mye "grønn" utdanning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg fikk nylig beskjed om at jeg kom videre å skal tjenestegjøre neste år i luftforsvaret, og lurte på om noen med tidligere erfaring kunne anse noen tips og svare på noen spørsmål.

 

Jeg har siktet meg hovedsakelig inn på vakt- og sikringssoldat lurte på om noen kunne dele erfaringen sin om dette? Lurte også på om det er noen som har vært dette ved akkurat Oslo.

 

På rekrutt skolen, hva slags uniformer og utstyr er det man får der?

 

Hvilke andre linjer innenfor luftforsvaret kan vært lurt å titte på?

 

Takk på forhånd,

Hvis du synes førstehjelp er spennende kunne du jo tatt en titt på sanitet. Da blir du sendt 8 uker til Sessvollmoen (ved Gardermoen) på førstehjelp nivå 3-kurs etter rekrutten. De beste fra hvert kull pleiede å få stilling i en sanitetstroppen på Sessvollmoen. De har ganske mye grønn tjeneste, noen fikk ta utrykningslappen, de stilte skarp beredskap på mestringsøvelsen til befalsskolen og på noen sivile arrangementer... Sikkert FOS nå om dagen også, siden det er flytta til Sessvoll. De kjørte beltevogner, ambulanser og MBer. Tror det var en innmari kul tjeneste.

 

De som ikke fikk stilling der ble sendt til en av forsvarets sykestuer som sanitetsassistent. Da var det ren tilfeldighet hvor spennende hverdagen ble, men tror de innførte en ordning der man samla alle troppene på sessvoll igjen så og så ofte for å ha grønn tjeneste. 

 

Hvis du er interessert i fly kan du jo kikke på Crew Chief-assistent eller våpensystemassistent. Jobber med å gjøre klar F-16.

 

Hvis du er godt trent og har lyst på spenning kan du kikke på BRP (Brann-, rednings- og plasstjeneste). 

Endret av kristinsg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 år senere...
snurten skrev (På 5.11.2015 den 20.17):

Var inne som vakt og sikrings soldat i luft for et par siden. Er en veldig ensformig og kjedelig tjeneste som man blir fort lei. Mye grå tjeneste og de samme streifene hver dag. Jeg hadde 4 uker på og 2 uker av. 12 timers vakter.

Spør hvis du lurer på noe! :)

Hei, hvor mye er timelønningen sånn ca, innenfor vakt og sikring soldat?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Timelønna blir sjølvsagt særdeles låg når ein har dagpengar.
Men det er verdt å også ta med seg at det medfører nesten 6000 kr utbetalt i månaden som for dei fleste vernepliktige vil være under frigrensa slik at det er skattefritt. Så 6000 kr i månaden når ein ikkje har andre utgifter anna enn det ein brukar på underhaldning er ikkje si ille. Dei fleste studentar vil ha langt lågare margin enn som så sjølv med deltidsjobb når dei må betale husleige, mat og andre husholdsningsutgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...