Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Batteri til Audi A4 B8


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

 

Møller skal ha over 8000,- (!) for nytt batteri ink montering.

Noen her som vet hva slags batteri OEM er ? Møller selv sier bare orignalt battery, men hvem er produsenten ?

 

Ser Varta selger Silver Dynamic AGM 595 901 085 til drøya 2200,- og kan enkelt bytte selv, evt feilkoder fikses med VagCom.

 

Noen med erfaring rundt dette ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

På noen nyere biler må batteribytte registreres i ECU. Noen sier det går helt fint så lenge du setter inn batteri med samme Ah. Det viktigste er at du får ca. samme Ah og samme plassering av batteripolene.

 

På min BMW ville de ha 2500,- for omprogrammering og registrering. Pluss 2500,- til for batteriet.

 

Edit: Jeg kjøpte på Biltema og monterte/programmerte selv.

Endret av sedsberg
Skrevet

Vet ikke hvorfor noen må omprogrammeres.

Vil det si om batteriet går tomt at hjernen mister configen sin? Denne skal vel ha et backup batteri?

Biltema sine har jo tilnermet identiske batteri som de originale.

Skrevet

Hvis det er strømbruddet idet du bytter batteri som et problemet, hva om du benytter noen ledninger for å koble bilen til gammelt og nytt batteri samtidig,før du fjerner det gamle?

Da får du ikke strømbrudd i det hele tatt.

Merker bilen det?

Skrevet

Har bilen start/stopp system?

 

I så fall handler det vel om at bilen må vite kapasitet på batteri i forhold til strømforbruk og lading. Nyere biler lader vel knapt under vanlig kjøring, men lader heftig under bremsing.

Skrevet

Strømbrudd eller ei ved batteribytte spiller ingen rolle. Det er naturligvis en fordel å ha strøm tilkoblet når man bytter batteri. Man "resetter" batteristyreenheten for å få bilen til å tilpasse ladingen til et nytt batteri og ikke beholde samme lading som ved det gamle batteriet.

 

Hvis bilen "merker" at batteriet begynner å bli dårlig kan den redusere strømforbruket ved å slå av ting og tang tidligere og samtidig "skru opp" dynamoen. 

 

Skrevet (endret)

Bilen min er grei å bytte batteri på.

Hvorfor trenger noen biler å omprogrammeres? Det er jo 12volt uansett.

Bilens ECU holder styr på hvor gammelt batteriet er. Ettersom batteriet eldes forandrer ECU-en ladeprogrammet for å få maksimal utnyttelse av batteriet.

 

I tillegg bruker ECU-en forskjellige ladeprofiler avhengig av kapasitet (Ah) og type batteri (GEL/AGM/Vanlig). BIlen kan ikke detektere dette selv så dette må programmeres. Derfor anbefales det sterkt å bytte til batteri med like mange Ah. Da slipper man programmeringsbiten. Et batteri med høy kapasitet kan lades med høyere strøm enn et med liten kapasitet. Er bilen da programmert for et 95Ah-batteri og du bytter til et 40Ah så kan ting faktisk gå virkelig galt.

Endret av sedsberg
Skrevet

Jeg mener likevel at det bør finnes en meny for avanserte innstillinger i bilens datamaskin, så du slipper å koble til laptop på verkstedet.

Mange biler har jo en skjerm der du kan se kart for GPS-navigering, og utføre enkle innstillinger.

 

Vil bilen være brukbar om du bytter batteriet selv, og ikke programmerer den?

Jeg forstår at ladingen kanskje ikke blir optimal, men det er dumt om bilen f.eks. Nektet å starte.

Skrevet (endret)

Bilens ECU holder styr på hvor gammelt batteriet er. Ettersom batteriet eldes forandrer ECU-en ladeprogrammet for å få maksimal utnyttelse av batteriet.

 

 Derfor anbefales det sterkt å bytte til batteri med like mange Ah. Da slipper man programmeringsbiten. 

 

Vil tro dette varierer fra merke til merke, men slik jeg har forstått det så vil ikke bilen skjønne at det har blitt satt inn et nytt batteri. Derfor må du "tilbakestille matematikken" bak ladeprogrammet for å få en fresh ladekurve for nytt batteri.

 

Bilen blir kjørbar ja, men det kan oppstå merkelige feil samt at levetiden på nytt batteri kan blir redusert.

Endret av BigJackW
Skrevet

Ja det varierer fra modell til modell og det er omdiskutert hvor mye virkning registrering av nytt batteri egentlig har. Spiller det f.eks. noen rolle om man mister et år eller to av levetiden på batteriet hvis batteriet allerede er 1/3 av prisen av et OEM-batteri?

Skrevet

Noen Audi-modeller (iallfall) har batteri med en liten chip som kommuniserer med "noe" i bilen. Var i lokalavisen for ikke så mange år siden en kar med en nokså ordinær Audi (jeg husker virkelig ikke detaljer her) som var pent nødt å kjøpe originalbatteri om han ville kunne kjøre bilen.

 

Ang stopp-start og div annen moderne teknologi er det min oppfattelse at det slett ikke er nødvendig å lage til noen programmering for å få ting til å virke i.f.m. batteribytte. Så sant man bytter til samme teknologi og kapasitet batteri skal det være greit. Iallfall er det slik på de nyere bilene jeg har sett på (bla.a. fra PSA). Bytt batteri, tut og kjør. De bilene er ikke noe mindre teknologisk avansert enn diverse fra VAG, men de bygger jo tydeligvis biler ut i fra 2 vidt forskjellige utgangspunkt.

  • 2 uker senere...
Skrevet

 

 De bilene er ikke noe mindre teknologisk avansert enn diverse fra VAG, men de bygger jo tydeligvis biler ut i fra 2 vidt forskjellige utgangspunkt.

 

Det er vel kanskje det at VAG er litt mer opptatt av miljøet? Ved å feks lade mer ved retardasjon og mindre i oppoverbakke... :wee:

 

Men fra spøk til allvor så er det tilsynelatende noen gode hensikter bak dette; redusert drivstoff-forbruk, forlenget levetid på batteri, aktiv kontroll over strømforbrukere/resursforvaltning som først foregår i kulissene, og som etterhvert varsler hvis det er sannsynlig at batterikapasiteten synker under det som er nødvendig for oppstart. Og det muliggjør varsling om defekt batteri, før det er for sent og man står der...

 

I praksis må jeg likevel si meg helt enig i at dette virker unødvendig kompliserende, og veldig lite forbrukervennlig. Og riktignok kun "synsing" basert på lesing og interesse for problemet med batteri-koding siden det kom på A8 i 03 eller noe sånt, har jeg ikke fått noe sterkt intrykk av at batteriene varer lenger enn normalt. Men jeg kan ta feil, de færreste skriver vel noe om batterier på forum, med mindre det er et problem.

 

Uansett har jeg nå en A4 B8 og det første jeg tenkte da jeg så batteriet var at det så veldig stort ut til bensin-motor og være, og sikkert dyrt hos Møller. Men 8000,- er jo helt sinnsykt!! :dribble::dontgetit:

Bilen min er 2009 og gått 48K og jeg antar det er originalbatteri, så tenkte jeg ville ta en liten sjekk av hva bilen mener om tilstand. Såvidt jeg kan skjønne så det ikke veldig oppløftende ut...

 

post-56388-0-74631000-1446840811_thumb.jpg

 

 

Også tenkte jeg på trådstarters spørsmål ang produsent, så jeg gikk inn på rekoding av batteri. Her ser du jo i alle fall listen over hvilke merker VAGCOM kan kode inn. (Jeg har versjonen hvor dette er i can-gate via canbus) Men jeg vet jo da ikke om feks Varta'n du nevner har de nødvendige "BEM-koder"?

 

post-56388-0-36302100-1446841399_thumb.jpg

 

 

Det er mange som setter inn et batteri som er mest mulig identisk med det gamle, og bare endrer siste tall i serienr som koding. De har sett at tallene med kapasitet har oppdatert seg etter noe tid, og ingen problemer oppdaget. Mange har jo også bare byttet, det er slett ikke alle som er klar over at det "må" kodes, men det er jo veldig vanskelig å vite noe sikkert om hva dette gjør eller ikke gjør, og hvorvidt fremtidige problemer har noen sammenheng eller ei. Poenget er neppe at bilen ikke starter, det er mer snakk om sporadiske problemer med ting som vinduer, setevarme,dynamo/ladesystem sentrallås, klima, mm. Og man kan nok være rimelig trygg på at Møller vil beordre nytt korrekt batteri, nesten samme hva problemet er hvis man må dit med noe snev av elektrisk i fremtiden.

  • 2 uker senere...
Skrevet

Takk for svar, har ikke somla meg til å bytte batteriet enda.

 

Sjekket tilstanden i VCDS igår

 

post-327917-0-97478500-1447847672_thumb.jpg

 

Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det men batteriet utlades fra 100% til 50% over natten i disse dager. Frykter den kommende vinter.. :)

 

Tok også en titt på batteriet bak i bagasjerommet å sammenlignet med hva som stod i VCDS

 

post-327917-0-41797000-1447847677_thumb.jpg

 

post-327917-0-12932500-1447847682_thumb.jpg

 

Som du ser stemmer ikke dette med hva jeg finner i VCDS ??

 

post-327917-0-35885900-1447847666_thumb.jpg

 

Hva er grunnen til det ?

 

Ser også at det batteriet som sitter i bilen nå er et Varta JCB 12v 105ah 580a, det jeg har funnet og som varta-automotive.no refererer til min bil er Varta Ultra dynamic AGM G14 850A 95A (http://www.torshovbil.no/varta-ultra-dynamic-agm-g14-850a-95a).

 

Har det noe å si om jeg bytter til dette med 10ah mindre kapasitet samt høyere kaldstart ampere ?

 

 

ref
 
Det refereres til 3 versjoner av "Battery Energy Management".
Ref VCDS har jeg også can-gate via canbus. 
Får ikke endret eller korrigert batteriet under "61 battery regulation" i VCDS.
Får dog tilgang under "19 CAN Gateway" men her er det ikke mulig å sette egendefinert batteriverdi som ah osv.
 
Gjøres dette automatisk når jeg jeg legger til koden her under 19 CAN Gateway?
 
Mye uklart mao, er derfor veldig usikker på hva jeg skal gjøre :)
Skrevet (endret)

Kjøpt meg Varta AGM H15 som er identisk med det batteriet som sitter i bilen idag, VARTA START-STOP PLUS AGM H15 12V 105AH 950A.

 

20151119_164518.jpg

 

Dette er eksisterende koding i VCDS idag på OEM batteri.

20151117_201216.jpg

 

Noen som vet hva jeg legger inn som ny kode ?

Endret av Nic -42I4CXUI
Skrevet (endret)

Koding og gammelt batteri er vel i grunn forbausende likt? (til å være ulikt). Ser ut til at kun en bokstav er byttet med et tall i BEM-koden.

 

Bilen:   210413D0SD

Batteri: 2B0413D0SD

 

Men hvilken årsmodell har du, og er dette original-batteri eller kan det være byttet før? Såvidt jeg kan se er det produsert ca april 2011.

 

 

Jeg kan ta feil, men slik jeg har forstått dette har ikke ditt nye batteri en BEM-kode, og jeg får ikke frem noe mer fornuftig ved å scanne QR-koden heller. (Kan tenkes det har flere nummer/QR-lapper noe annet sted). En del synes å mene at det som i ditt tilfelle er "210413" er en dato-kode, men jeg får ikke det til å stemme med 15-11 stempelet på minuspolen, så jeg vet ikke.

 

Selv tror jeg, i mangel av bedre forslag, at jeg hadde prøvd å bytte JVB til VA0 og byttet det siste 3 tallet med en 5 tall. Eventuelt kanskje bare byttet tallet hvis endring ikke går gjennom. Også sjekket innom med VagCom når bilen har vært brukt litt. 

 

Du skal ikke behøve å endre noe annet sted enn i gateway, og muligheten for å legge inn ampere osv manuelt tror jeg er en luksus som er forbehold de med UDS-kommunikasjon istedenfor CAN.

Endret av pcp160

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...