Gå til innhold

Her kan du se Sonys Paris Games Week-konferanse i kveld


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Men i stedet virker det som om vi i første omgang bare får en drøss "minispill", og dermed er hele VR-greien i fare for å dø ut før den allerede har startet - akkurat som wiimote, gamepaden til Wii U, PSMove og Kinect.

 

Poenget mitt var jo at i motsetning til de andre greiene du nevner, så krever VR mye av maskinvaren. Det å utvikle store spill til konsoll innebærer allerede begrensinger i view-distance, begrensinger i FOV. Begrensning i oppløsning og framrate. Samtidig som de kjører på low, og ikke kan ha for avansert AI. Total War på konsoll hadde sikkert ikke fungert pga CPU kravene alene. Civilization ville hatt 1 år mellom rundene. Og selv dette er spill med svært begrenset AI. Spesielt med den store grafikkoppdateringen som kommer i starten av 2016 er konsollene bare utrolig svake. Det å forvente seg noe videre gode spill til VR derfra før neste gen er ikke noe jeg ville satset på!

 

Det er jo støtte til PC som må komme, ikke konsoll. Det blir små spill til neste gen uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er enkelt for utviklere å utvikle spill til PS4 da di veit kva di har å forholde seg til hardware-messig. På PC er ikkje det like enkelt sjølv om man setter eit minstemål for kva hardware man må ha. Har difor tru på at spill til PSVR kan bli bra, spesiellt alt av førstepersons synsvinkel. GTAV til PS4 med litt nedjustert sminke hadde vore knall. At det forsatt er nokon som ikkje evner å sjå fordelane med at PSVR drar VR-spillinga vidare saman med PCVR er leit. Er for få som har kraftig nok PC til å nytte VR neste år. Håper dog at det tek seg opp, men inngangsbiletten er noko dyrare på PC.

Lenke til kommentar

Det er merkelig at folk som spiller på PS4 regner VR briller til PS4 som at VR kommer, og at det kan komme og brukes så lenge utviklere kommer med spill til det. På PC så venter folk til tidlig 2016 med de nye kortene til AMD/NVIDIA som sannsynligvis vil bringe store forbedringer. Nok til at toppkortene kan bli gode nok til å få en god VR opplevelse. Folk som driver med VR til PC synes altså at dagens toppkort er i svakeste laget, kort som som koster langt mer enn hele PS4 systemet.

 

PSVR må gjerne hjelpe VR med å bli større. Det kan godt Gear VR til mobil også. En skikkelig VR opplevelse derimot vil du ikke kunne få uten en ganske dyr PC. Ja det er dyrt, men det ligger i teknologien at det må bli dyrere. Du må ha samme oppløsning, bare for to øye. Du må og ha en 50-100% økning i framrate for at det skal føles bra ut. Det sier seg at maskinkravene blir langt høyere. Spesielt når det i tilfellet for konsoll betyr en dobbling i fps (30 til 60) og dobbling av oppløsning (1x1080p til 2x1080p). Du må ta vekk litt mer en bare "litt" smike fra GTA da! Ikke misforstå meg. Jeg liker godt at folk satser på VR og øker interessen for det. Jeg har bare realistiske forventninger fra hva en low-end PC (PS4) kan gi innen VR. VR på slike maskiner er jo ikke aktuelt på PC. Ingen snakker om VR på low end. De snakker om at high end skal bli bra nok for VR. De kan muligens få GTA til å se ut som 1990 grafikk og gjøre det om til VR, men er det virkelig Viritual Reality da? Skal det liksom ikke føles som virkeligheten? Føles 1990 grafikk ut som virkeligheten? Føles 2015 grafikk ut som det? Nei, men det er ikke langt ifra! VR er altså å klare å spille et spill som ser nydelig ut, over "to" skjermer med høy refresh rate/fps.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hjelper vel litt med at folk som har god kjennskap til VR på kraftig PC-hardware har skrytt opp PSVR i skyene etter å ha testet det selv. Jeg har ikke testet VR selv, men har troa. Og det er spennende om Sony har kommet opp med en løsning som gjør det lettere å få et bra resultat på dårlige hardware.

Og alle test-demoer Sony gjør er på PC. Xbox demoer er og på PC. Søk på internet, du finner bilder hele tider med skjermer som sier xbox i både butikker og i expoer og lignende. Trailere, gameplay-videoer osv er rendret på PC. Derfor det ofte blir dårligere med release. De utvikler på en PC, så skalerer de ned til hva konsollen kan klare når de er ferdige. Som ofte er lavere enn de håpte på. Spesielt med hvor bra folk trodde next-gen skulle være. Før de fant ut at prisen på konsollen er det samme som prisen på HW, altså ikke akkurat en racer. Så jeg ville ikke stolt på noen expo, butikk osv demoer. Ingen trailere, ingenting slikt. Det er som å be om å bli lurt om igjen og om igjen. Fordi de gjør det alltid. Ikke at folk ikke gjør mye likt på PC, slikt som med Early acsess osv også. Det er bare generelt, spillbransjen gjør det hele tiden. Stadig vekk. Jeg gidder ikke å gå rundt å tro på noe greier og bli skuffet hver gang. Mye bedre å ikke tro 100% på det de viser, og ikke bli like skuffet når det viser seg å være dårligere. Slikt som next gen. Skulle jo bli 1080@60. Ikke akkurat. Ikke i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har troa på at PSVR er så bra som utallige "vet seg på slikt" har uttalt. Sony er ikke så dumme at dem skyter seg i foten ved å vise noe som ikke er 100% genuint når verdens teknologi presse følger med. Og ikke minst noe som sikkert nærmer seg 30 millioner VR klare PS4 eiere.

 

Analyse firmaet IHS har gått ut å meldt at dem ser for seg at PSVR kommer til å utselge både HTC Vive og Oculus Rift i 2016. 

 

VR på PC har helt klart potensialet til å bli veldig bra. Men når det krever så mye maskinkraft så spørs det hvor mye spill som faktisk blir utviklet som vil gjøre at VR oppleves bedre en på PSVR. Og så langt så har jeg ikke sett noe nevneverdig spennende av VR spill under produksjon til PC.

 

Og det er egentlig noe jeg har lurt på lenge nå. Hvorfor ser vi ikke noe reklame og trailere for utrolig VR opplevelser ifra store eller ukjente studioer til PC? Hvor er hype nivået som er til PSVR? Er sikkert noen dedikere kroker på nettet som er på hype toget. Men det må ut til den store gruppen spillere for at det skal bli suksess....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ehm, leser du artikler på internet? Når var slike lanseringer noen gang "genuine"? Når er dette greiene ikke fullt med masse løfter som ikke blir oppfylt. Det skjer jo oftere at noe ikke blir som det skal en motsatt. Du må være naiv hvis du tror på spillutviklere når de sier hvordan ting skal bli.

 

Så, du tror ikke PS4 trenger like mye maskinkraft? Du trenger ikke mer maskinkraft til PC enn Ps4. Overrasket over at folk fortsatt tenker slikt. Hvorfor tror du folk sette så høye krav på PC? Fordi det er det som ser bra ut. Jeg har prøvd Oculus Rift på en tech-demo. Det var nå svært dårlig. Grafikken og pikslereringen var gaaanske åpenbar for å si det slikt. Det er ikke viritual reality. Det er Viritual reality, av 10 år gamle spill. Og 10 år gamle spill ser ikke virkelige ut. Jeg beklager. Det kan være VR funker bra, men den vil ikke oppleves det minste som virkeligheten. Du vil heller ikke ha noen store titler på det, fordi de ikke klarer å skalere spillet lagt nok ned. Så enten både dårlig vanlig versjon og dårlig VR versjon, eller bare en ok versjon og ingen VR. Samtidig som PC versjonen av spillet og vil blir forferdelig da.

 

Jeg gidder ikke å svare på det siste engang. PC og konsoll virker ganske annerledes her. Og det er ingen penger i å reklamere for noe som ikke finnes. Det at Sony og MS selger ting gjennom bare reklame, og ikke fordi det er bra eller smart ser jeg nødvendigvis ikke på som positivt heller. Men hvis du er for reklame som hovedfaktor for salg, så kan du bare være det for min del.

 

Du må gjerne forklare meg hvordan du f.eks skulle lagd en VR versjon av GTA 5, som skulle kjørt på 2x1080p@60 til PS4.

Jeg kan ikke la være å tenke på dette:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

VR er ikkje at spilla skal sjå realistisk ut. VR er å dra deg inn i spillet, gje deg følelsen av å være inne i spillet og la deg ta del i alt som skjer i spillet på ein virkelighetstro måte, best forklart med at hjernen din blir lurt trill rundt og gir deg ein opplevelse vanlig skjermspilling ikkje makter.

 

Har tru på at PSVR holder det di lover her, dvs 1080p og 90-120fps. At kvart auge da får 1080x960 og at 45/60fps blir repetert bildemessig av PSVR-brilla slik at opplevelsen blir 90/120fps krever egentlig ikkje meir av hardware enn PS4 kan levere saman med PSVR-brilla. Viktigast er alikevel korleis spilla blir laga og at di utnytter muligheten med VR på ein god måte.

 

Det burde heller ikkje være tvil om at VR på PC eller SM vil ta opplevelsen noko lenger med dyrare hardware, men det blir for di få og etterkvart for fleire ettersom fleire oppgraderer med nyare PC. Største problemet her er at svært få sitter på dyre spill-PC'er eller kommer til å oppgradere til di. Av den grunn er det fint at Sony drar lasset for at mange kan få oppleve VR og dermed gje større håp om at VR vil slå ann på PC og kanskje via nettbrett/mobiler i ei nær framtid.

Lenke til kommentar

Viritual reality er jo en virituell virkelighet. Det skal føles ut som virkeligheten når du spiller, du skal bli ett med spillverdenen. Mulig at Sony har sin egen versjon av dette ordet, som innebærer en pikslerert hakkete verden med lave grafikk-settings. 

 

De andre derimot opererer vel med VR som det det faktisk betyr. At det skal bli en virtuell virkelighet. Ikke noe halvveis, nesten løsning som kommer tidlig bare for å skrape inn mer penger fra forbrukere. Det er selvfølgelig greit å like Sony sin halvveis, nesten-løsning. Å kalle det en skikkelig VR opplevelse blir å dra det langt. Akkurat som at 30 fps blir cinematics fps, og dermed bra. Det finnes ingen måte å du kan kalle 30 fps bra. Det er sånn halvveis, og det fungerer ok. Så lenge du ikke er vant til høyere fps hvertfall :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

VR kan være hva som helst. Det er jo hele poenget med virtuell virkelighet. Den er virtuell.

 

Nå har så mange som har prøvd PSVR sagt rett ut at det er veldig, veldig bra. Tilogmed PC fokuserte Tom's Hardware for å nevne en sier det er helt topp. Samtlige spill bli i 90 eller 120 fps. Om du ikke vet hvordan dem får til det så får du bruke google å lese deg opp litt. 

 

Men det er helt klart at spill i VR vil ha sine begrensninger når det kommer til grafikk. Det kreves relativ kraftig maskinvare for å møte Oculus sin anbefaling og Oculus Ready krav. Og PS4 med sin låste hardware sier seg selv at vil begrense hva som kan kjøres på den. Men det er samtidig en stor styrke for VR på PS4. 30+ millioner VR klare maskiner hvor utviklere vet akkurat hvilke maskinvare alle har. Betyr optimaliserte og like bra VR opplevelser for alle.

 

Det kan ikke sies om VR på PC. 

Lenke til kommentar

Du burde kanskje google forskjellen på fps og Hz. VR løsningen til Sony kommer til å være 30-60 fps, og så oppdaterer de bare bildet to ganger, med samme bilde to ganger på rad. Eller mulig at de prøver å legge noe forsøk på en blanding mellom. Akkurat som TVer som må kompensere for elendige 24 fps filmer og lignende. Så nei, det er IKKE 90-120 fps.

 

Du er klar over hvor mange VR klare PCer som finnes? Vi snakker ikke 30 millioner +. vi snakker ikke 300 millioner +. Vi snakker langt mer. Folk spiller og utrolig mye mer på PC enn konsoll. Så jeg ser ikke helt hva du vil frem til. PC trenger ikke å få støtte for noe, PC støtter bare alt.

 

Du er klar over at utviklere bare kan se på statistikk fra Steam? Så kan de se og si at spillet kan kjøres av de som har GTX 950 eller høyere. Og så ser de hvor mange som klarer det. Du kan egentlig bare droppe det der "optimalisere for HWen". Det er det du har innstillinger til. Spillet utvikles til å kjøre bra på GTX 950. Alle som har kraftigere kort, får ekstra av både fps, oppløsning og bedre grafikk. Så enkelt er det. Da vet du at spillet vil kjøre fint i VR på 950, og alle andre vil bare få det bedre. Mens på konsoll er alle stuck på det de velger. Vil du ha høy fps, og mindre eye candy, fordi du bryr deg mer om gameplay enn at det skal se mest mulig "next-gen" ut? SYND. Du kan ikke velge. Vil du ha 60 fps i VR fordi du blir kvalm av 30? TRIST, du får ikke velge. 

 

De burde kalle det LA-VR. Limited, Almost Viritual Reality. Eller VR-1990. Viritual Reality in 1990.

 

Det at de faktisk har tenkt til å lansere spill i 30 fps til VR er jo hårreisende... standarden på VR til PC er 3 ganger høyere....

 

 

Og bare hvis du lurte. PC er ikke konsoll. Ingen stopper deg i å kjøpe Oculus rift og koble det til en PC som kostet 4-5K. Du kan godt gjøre det om du vil. Du vil ikke få en veldig god opplevelse, men det samme gjelder jo PSVR.

 

I tillegg, angående folk som sier PSVR er bra. Dette er folk som har fått prøvd det. Det vil si at det er en svært stor sjangs for at Sony kjører det fra en PC. Slik MS/Sony/Nintendo/EA/Ubisoft osv gjør stadig vekk. Som sagt, det er naivt å tro på at det er drevet av en konsoll, med mindre du direkte kan verifisere at det faktisk er en konsoll den kjører på. Konsoller er jo utrolig følsomme. Setter du en demo på dem som mangler 6 mnd optimalisering f.eks, så sitter du der med en 10 fps demo. Da blir det å hente PCen fram, og kjøre det der. Så blir det plutselig høy fps og bra grafikk. Så kommer den i hyllene i butikken, og folk ser på spillet. Så lurer de på hva som skjedde mellom E3 og hyllene. Og folk blir like overrasket hver gang, og det skjer hvert år.

 

Se så bra Batman ser ut til konsoll. NEXT GEN:

http://static1.gamespot.com/uploads/original/148/1489900/2561141-9688196357-Xbox-.jpg

Ehm... Hva gjør Windows logoen der? hmmmmmmmmm

Lenke til kommentar

Hvorfor drar du frem Batman? En katastrofal port som fire måneder etter launch fremdeles kjører som dritt på PC.

Jeg tok et tilfeldig bilde, der det var Batman.

 

Jeg var ikke klar over at den var tilgjengelig på PC? Eller relanserte de den nettopp?

 

Men ja, i høyeste grad en katastrofal port. Unity var jo bare elendig generelt, men Batman fungerte jo klart mye bedre til ps4 enn noen PC. Eller, ikke lirik sin PC.

Lenke til kommentar

Det er jo enda verre enn spill som Need for spedd som var kodet etter fps (!). Så når du kjørte det på PC der du ikke var låst til 30 fps, så gikk bilen 2x raskere (!) Det var helt latterlig. Dette spillet er åpenbart bare laget med PS4 i tankene. 

 

Men uansett hvor forferdlig de har klart å gjøre spillet, så kjører det fortsatt bedre på en Titan X, eller 980 ti enn en Ps4. Det er jo det som er poenget. Uansett hvor elendig du lager spillet ditt for lansering på konsoll, så skal du være ekstremt god hvis et 980 Ti ikke skal klare å kjøre det. Det koster jo mer enn PS4 gjør med god margin.

 

 

Uansett, det jeg prøver å si i denne diskusjonen:

Jeg har ingen tro på at PSVR til PS4 blir noe veldig. Uansett hvilke triks de gjør, så er PS et alternativ som skal koste lite. Da setter det jo og en grense for hva du kan forvente deg. VR er veldig krevende, og svært utsatt for at folk blir kvalme og uvel, med mindre det er skikkelig (stor forskjell på 3D, noe 3D kan du bli dårlig av, mens noe blir nesten ingen kvalm av). Det blir og svært lett veldig pikslerert, i en tid der folk kjøper 4K TVer, mobiler har 1080p/1440p skjermer, og svært mange bærbare kommer med høye oppløsninger også. Jeg tror rett og slett ikke konsoll er klar til å gi en god nok VR opplevelse til at folk kommer til å ta det i bruk i noe videre grad.

 

Andre her tror derimot på Sony sine tech-demoer og tror at dette kommer til å bli noe mange kommer til å kjøpe. Jeg vet jo selvfølgelig ikke hva som skjer i fremtiden, og er ikke 100% sikker på at jeg har rett. Jeg sier bare jeg har liten tro på det. Samtidig har jeg mer tro på Sony sin evne til markedsføring, og diverse kampanjer med hyping av VR osv, få med seg media og selger VR av hype, media og markedsføring og muligens spilltitler enn faktisk vilje blant folk til å kjøpe PSVR fordi det er et godt produkt og verdt pengene. Mye mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...