Gå til innhold

TEST: SteelSeries Apex M800


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ah og dermed mer sårbart?

Nå er det nok litt mer som med pixelfeil på en PC skjerm, men har lest på en del tråder om ulike tastatur hvor LED-lys dør etter noen måneder (innen 1 år virker det som) på hvertfall Corsair sine.  Mener det samme problemet kan oppstå på CM Storm og QPAD.  Selvfølgelig har en reklamasjonsrett i Norge, men vil helst unngå det.  Men som sagt, det er jo den som roper høyest som blir hørt ;)   God sjans at det er kun en liten brøkdel som opplever det.  https://www.google.com/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=corsair+led+dies+site:forum.corsair.com

 

Edit: Nå skal det sies at Corsair sender deg et nytt tastatur i posten gratis når du nevner det på tråden og prater med dem via PM ser det ut som.  Du må ikke engang sende det gamle inn.  Om dette er god service eller om de bare er fullt klar over det er ukjent.

Endret av Nado
Lenke til kommentar

Godt skrevet artikkel og en god og ærlig anmeldelse.

 

Gikk dessverre over til den mekaniske siden for omtrent 2 år siden selv. Ser ikke nytte i det i forhold til gaming. Det støyer bare som juling og er ikke spesielt behagelig å trykke på.

 

Skjønner ikke hvorfor folk trenger både lyd og ekstra fysiske klikk for å bekrefte at de har trykket ned en tast. Vet da utmerket godt når tasten har blitt trykt ned selv. En annen ting som irriterer meg med en del av disse "gaming" tastaturene er at W-knappen er plassert noe lengre til venstre. Ikke mye, veldig minimalt, men nok til at det merkes når man spiller mye. Blir ofte til at man trykker på kanten av knappen og nesten trykker ned E-knappen også. Er selv vant med en del Razer tastatur, og vanlige Logitech media greier før det.

 

Har planer om å kaste ut Blackwidow-tastaturet og kjøre på med Razer Anansi isteden. De ekstra macro-knappene ved spacebaren er kjekk, samt at det generelt sett er et veldig behagelig tastatur.

Lenke til kommentar

Gikk i fra Steelseries 7G med sorte MXtaster til dette tastaturet.

 

7G hadde ett stort minus, og det var at backspace tasten var kort, og de hadde flyttet " ' " tasten opp på tall raden. Men ble vant med det etter hvert også.

 

Det som irriterer med Apex 800 i forhold til MX brytere, er at avstanden mellom tastene er litt mindre. Når jeg holder fingrene min på ASD så hadde fingrene litt mellomrom på MX bryterene, mens her så er de klin inntil hverandre.

 

Det andre er at Caps lock tasten ikke ha en forsenket del mot A tasten, slik at denne er det veldig lett å aktiverene når man er vant til at A sitter litt lenger til venstre enn den gjør her.

 

Det siste er Macro tastene. Normalt så har det alltid vært så enkelt å slenge hånde opp i venstre hjørne for å trykke ESC, men her sitter det nå en macro tast i stedet. Det problemet løste jeg enkelt ved å programmere den til også å være ESC tast. Det samme problemet kommer jeg over nede i venstre hjørne. Der treffer jeg av og til macro tast 5 når lillefingeren prøver å være litt kjapp til å trykke på CRTL.

 

Macro taster er i og for seg en god ting. Men hvis man utnytter programvaren til tastaturet skikkelig, og har egne macroer for hvert program, så er det komplett umulig å huske hva som er hva etter hvert. Her hadde det vært skikkelig artig om noen kom med OLED taster for kun disse, som man kunne programmere til å vise hva som var. Slik det altfor dyre tastaturet hadde til alle taster (husker ikke navnet her og nå)

 

 

Men ellers så skal Steelseries få skikkelig skryt for programvaren (Dog jeg har ikke funnet noen dimme setting der enda, men egentlig ikke så farlig). Det er lett å skjønne etter å teste litt, uten å måtte lese seg frem til noe. Det er gode programmerings muligheter for alle taster. Har f.eks. satt opp Caps lock og num lock til å lyse i en egen farge når disse er aktiviert. Det er også synd at sidene og Steelseries logoen ikke kan programmeres separat, men kun sammen.

 

En ting man må være litt obs på med slike tastaturere. Det er jo artig at man kan la tastene bytte til en annen farge når man har trykket på den, og fade tilbake til standard fargen. Bare litt kjip hvis man sitter på LAN og taster inn passord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...