Gå til innhold

Kort spørsmål


Anbefalte innlegg

Oscar hater folk som innvandrer til Sverige.

Oscar liker folk som innvandrer til Finland.

 

Har dette spørsmålet noen sanne svar hvis svaret kun kan oppgis som 'Ja' eller 'Nei' eller en kombinasjon av dem?

 

1) 'Hater Oscar innvandrere? Ja'

2) 'Hater Oscar innvandrere? Nei'

3) 'Hater Oscar innvandrere? Nei og Ja'

 

Hvem av disse spørsmål-svar parrene er sanne og hvem er usanne?

Endret av Raterd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Sann. Man kan si at det finnes innvandrere som Oscar hater, dermed er påstanden sann.

2) Usann. Samme som over. Det finnes innvandrere han hater.

3) Denne følte jeg gav lite mening. I utsagnslogikk må både da svar "ja" og "nei" være sanne for at Ja og Nei (Ja Union Nei) er sant. Syntes dermed formuleringen var veldig rar, men jeg går ut ifra at dette også er usant, ettersom ikke både "ja" og "nei" er sanne svar for påstanden.

Lenke til kommentar

1) Sann. Man kan si at det finnes innvandrere som Oscar hater, dermed er påstanden sann.

2) Usann. Samme som over. Det finnes innvandrere han hater.

3) Denne følte jeg gav lite mening. I utsagnslogikk må både da svar "ja" og "nei" være sanne for at Ja og Nei (Ja Union Nei) er sant. Syntes dermed formuleringen var veldig rar, men jeg går ut ifra at dette også er usant, ettersom ikke både "ja" og "nei" er sanne svar for påstanden.

Kan man ikke også si at det finnes innvandrere som Oscar ikke hater og dermed kan svaret være nei også være sant? Eller blir det feil? Hvis det er som du sier og vi introduserer spørsmålet 'liker Oscar innvandrere?' Så vil jo det et ja svar til det være sant.

 

Da vil man kunne lage en sann påstand 'Oscar liker innvandrere men, Oscar hater innvandrere'

Lenke til kommentar

Du lager undergrupper av gruppen "innvandrere" som du sier Oscar liker en av men ikke den andre. Deretter inkluderer du ikke undergruppene i spørsmålene du stiller. Dette er i beste fall upresist. Spørsmålene er for dårlig formulert dersom de første premissene (altså Oscars standpunkt angående innvandrer i henholdsvis Sverige og Finland) er korrekte. Jeg kan godt si at jeg liker folk på generelt grunnlag. Betyr det at jeg liker alle enkeltmennesker godt? Ikke i mitt hode i hvert fall.

Lenke til kommentar

Du lager undergrupper av gruppen "innvandrere" som du sier Oscar liker en av men ikke den andre. Deretter inkluderer du ikke undergruppene i spørsmålene du stiller. Dette er i beste fall upresist. Spørsmålene er for dårlig formulert dersom de første premissene (altså Oscars standpunkt angående innvandrer i henholdsvis Sverige og Finland) er korrekte. Jeg kan godt si at jeg liker folk på generelt grunnlag. Betyr det at jeg liker alle enkeltmennesker godt? Ikke i mitt hode i hvert fall.

Å lage undergrupper hadde vært en god praktisk løsning men, meningen med original posten er nettopp å avgjøre om disse klønete upresise spørsmålene med tilhørende svar er sanne eller ikke.

 

Det er altså to elementer, A og B som er tilhørene til en gruppe Y. Alle elementer i gruppe Y kan også kalles Å.

Oscar liker element A og hater element B.

 

Er spørsmål-svar parrene under sanne eller usanne?

'Liker Oscar Å? - Ja'

'Liker Oscar Å? - Nei'

'Liker Oscar Å? - Njai'

'Hater Oscar Å? - Ja'

'Hater Oscar Å? - Nei'

'Hater Oscar Å? - Njai'

 

Jeg er ikke særlig god i logikk men, jeg ser såpass at enten så er alle Ja parrene sanne og resten usanne, ellers så er alle nei parrene sanne og resten usanne ellers så er alt sant.

Endret av Raterd
Lenke til kommentar

Oscar hater folk som innvandrer til Sverige.

Oscar liker folk som innvandrer til Finland.

 

Har dette spørsmålet noen sanne svar hvis svaret kun kan oppgis som 'Ja' eller 'Nei' eller en kombinasjon av dem?

 

1) 'Hater Oscar innvandrere? Ja'

2) 'Hater Oscar innvandrere? Nei'

3) 'Hater Oscar innvandrere? Nei og Ja'

 

Hvem av disse spørsmål-svar parrene er sanne og hvem er usanne?

 

1: Han hater alle innvandrere, spesiellt de som innvandrer til Sverige. Han liker at de innvandrer til Finland siden han ikke liker finner. Han hater noen og velger da å svare ja.

 

2: Han hater ikke innvandrere generellt, men hater innvandringen til Sverige. Han hater bare noen innvandrere og velger da å svare nei.

 

3: En kombinasjon av de over. Ja han hater innvandring til Sverige og dermed den gruppen med innvandrere. Nei, han hater ikke innvandring til Finland og/ eller så hater han Finland og dermed så liker han disse.

 

Spørsmålet ditt er vanskelig å svare på siden man må tolke meningene til Oscar uten at de beskrives nærmere. Blir samme som meg, jeg synes innvandringspolitikken er litt feilslått og dermed kan det sies at jeg hater innvandrere, men jeg er veldig for det å hjelpe dem basert på grunnlaget de har for å flykte så jeg "liker" innvandrere. Å si at man liker innvandrere er et sterkt ord og egentlig ikke det samme som å synes synd på dem og ønske å hjelpe dem.

 

Vi får heller ikke opplyst hvilken etnisitet Oscar tilhører, han kan fint være en araber som har fått et utradisjonellt navn :rofl:

Lenke til kommentar

Oscar hater folk som innvandrer til Sverige.

Oscar liker folk som innvandrer til Finland.

 

Har dette spørsmålet noen sanne svar hvis svaret kun kan oppgis som 'Ja' eller 'Nei' eller en kombinasjon av dem?

 

1) 'Hater Oscar innvandrere? Ja'

2) 'Hater Oscar innvandrere? Nei'

3) 'Hater Oscar innvandrere? Nei og Ja'

 

Hvem av disse spørsmål-svar parrene er sanne og hvem er usanne?

Er det virkelig slik at dersom et spørsmål stilles på en grammatisk riktig måte, men på feil premisser - så finner logikere og filosofer det interessant å diskutere spørsmålet?

 

1) 'Hater Oscar innvandrere? Ja'

 

Oskar er en drittsekk. Han hater innvandrere, men driter i om de vandrer inn i Finland, noe som gjør han til en enda større drittsekk.  

Lenke til kommentar

Oskar er en drittsekk. Han hater innvandrere, men driter i om de vandrer inn i Finland, noe som gjør han til en enda større drittsekk.

Oscar er en fin kar, han elsker innvandrere, men han hater at svenskene ikke tar godt nok vare på innvandrere. Så han vil at innvandrere skal komme til hans hjemland(Finnland) istede hvor de blir bra tatt vare på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Oskar er en drittsekk. Han hater innvandrere, men driter i om de vandrer inn i Finland, noe som gjør han til en enda større drittsekk.

Oscar er en fin kar, han elsker innvandrere, men han hater at svenskene ikke tar godt nok vare på innvandrere. Så han vil at innvandrere skal komme til hans hjemland(Finnland) istede hvor de blir bra tatt vare på.

 

 

Påstanden handler om menneskene som innvandrer, ikke Sverige og Finlands innvandringspolitikk eller deres aksept av de som innvandrer.

 

"Oscar hater folk som innvandrer til Sverige."

"Oscar liker folk som innvandrer til Finland."

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja så klart det gjør det, Oscars tanker rundt innvandrere.. ikke om innvandringspolitikken i Sverige eller Finland som du prøvde å vri det over til? Og hva er det for noe bs?

Så du sier det er umulig at innvandringspolitikken i de to landene påvirker oscars tanker om tema? Jeg synes vi har alt for lite informasjon til å si noe om hvorfor oscar tenker det han gjør.

Lenke til kommentar

 

Ja så klart det gjør det, Oscars tanker rundt innvandrere.. ikke om innvandringspolitikken i Sverige eller Finland som du prøvde å vri det over til? Og hva er det for noe bs?

Så du sier det er umulig at innvandringspolitikken i de to landene påvirker oscars tanker om tema? Jeg synes vi har alt for lite informasjon til å si noe om hvorfor oscar tenker det han gjør.

 

 

Nei jeg sier at tankene hans handler om menneskene som innvandrer og ikke politikken i landene som disse menneskene innvandrer til. Vi har nok informasjon til å komme frem til dette ut fra det TS skriver.

 

"Oscar hater folk som innvandrer til Sverige."

"Oscar liker folk som innvandrer til Finland."

 

Ed: Kan også legge til at om Oscar mener noe som helst om politikken i disse landene så er det helt uvesentlig ut ifra informasjonen vi har fått. Det blir ren ønsketenkning fra din side og påpeke Oscars meninger om politikken.

Endret av Noxhaven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...