Gå til innhold

PlayStation VR - Generell diskusjon


LarZen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fullførte RE7-demoen da den først kom, men har fortsatt ikke spilt gjennom den siden VR-versjonen kom. Jeg prøvde! Men fy så ekkelt det var! Jeg lever meg altfor mye inn i spill. Tro meg; spillet skal kjøpes! Men for en utfordring det blir! Jeg grugleder meg!

Jeg synes du skal teste Resident Evil 7 i VR før du får spillet da må du spille Resident evil 7. :wee: det er så mye og se på i spillet du jo mere jeg spillet Resident Evil 7 jo mere fant jeg ut da.  :eek:

Lenke til kommentar

 

Jeg fullførte RE7-demoen da den først kom, men har fortsatt ikke spilt gjennom den siden VR-versjonen kom. Jeg prøvde! Men fy så ekkelt det var! Jeg lever meg altfor mye inn i spill. Tro meg; spillet skal kjøpes! Men for en utfordring det blir! Jeg grugleder meg!

Jeg synes du skal teste Resident Evil 7 i VR før du får spillet da må du spille Resident evil 7. :wee: det er så mye og se på i spillet du jo mere jeg spillet Resident Evil 7 jo mere fant jeg ut da. :eek:

Prøvde det litt. Skal nok spille mer av demoen før fullversjonen kommer. Må bare manne meg opp litt først :)

Lenke til kommentar

En ting som er greit å være klar over med PSVR (så man ikke blir skuffet) mot de andre mye dyrere løsningene.

 

- Man får en del mer nettingeffekt.

Dette er denne generasjonens største svakhet.

 

- Ting på avstand blir blurry.

I starten tenker man at det må være synet som er ute av fokus men når man beveger seg mot objektet blir det alltid klarere.

 

- Lyslekkasje er litt immersive-breaking.

Det minimalt av dette i de dyre løsningene men ulempen med tettere briller er at man lettere får dugg i brillene eller svetter raskere i spill hvor pulsen heves.

 

- PSVR har høyere framerate enn de dyrere løsningene

Så sant spillene utnytter det. Dette gir mindre sjangse for motion sickness. Noen spill med dårlig VR implementasjon vil gi det uansett.

 

- Noen klager på litt unøyaktighet på kamera og move kontrollere. Man kan eks. oppleve at de står og "vibrerer" i bildet i enkelte posisjoner. Dette har med retrofit av gammelt utstyr å gjøre men det fungerer mer enn bra nok.

 

- PSVR krever en del ekstra utstyr montert men de andre løsningene krever kraftige PCer.

 

 

VR er veldig dyrt nå men slik er det alltid for early adopters. I løpet av året vil Microsoft og andre aktører sørge for å få prisene nedover med flere alternativer og specs/krav på løsningene.

 

VR er fantastisk gøy og helt en annen WoW faktor enn 3D-TV og Wii Motion kontrollere var. Som eurogamer sa godt, "revitaliserende". Det får en til å virkelig se detaljene og verdsette detaljene i teksturene på en helt annen måte. Jeg har dratt fram masse spill og utstyr jeg var lei av elller uinteressert i for 2D skjerm og kommer til å spille disse mye kun pga. VR. Det er som et nytt univers eller dimensjon åpenbarer seg.

 

Det er dyrt, det krever tilvenning, har en større ubehagsfaktor enn 2D-skjerm aktivitet over lengre tid. Men det er bare så veldig verdt det.

 

Jeg er ekstremt fornøyd med å være early adopter på VR, vesentlig mindre fornøyd med å være det på smartklokker.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
- Lyslekkasje er litt immersive-breaking.

Det minimalt av dette i de dyre løsningene men ulempen med tettere briller er at man lettere får dugg i brillene eller svetter raskere i spill hvor pulsen heves.

Mulig det er formuleringen som forvirrer meg litt, men har du altså lyslekkasje med PSVR-brillene? Hos meg er det fullstendig svart, har derimot mer problemer med at det fort blir dugg på skjermene.

Lenke til kommentar

Vil bare skyte inn et par ting ang innlegget til Theo343.

 

Denne nettingeffekten eller screen door som det også kalles er at en ser pikslene. Og PSVR er faktisk det VR headsettet som er ute nå som har minst screen door effekt tro det eller ei. Dette pga Sony gikk for et fult RGB panel. Den har lavere oppløsning men dem av dere som har brukt fks HTC Vive vil se at screen door effekten er vesentlig mindre.

 

YfArSLX.jpg

 

 

En annen ting PSVR har eller mer korrekt. Ikke har. Er fresnel linser. Noe som gjør at hvit blir et slags skinnende lyst fenomen. Noe som er etter min mening det dårligste med dyrere alternativer som HTC Vive.

 

JQfQk9X.jpg

 

 

 

 

Lenke til kommentar

 

Jeg fullførte RE7-demoen da den først kom, men har fortsatt ikke spilt gjennom den siden VR-versjonen kom. Jeg prøvde! Men fy så ekkelt det var! Jeg lever meg altfor mye inn i spill. Tro meg; spillet skal kjøpes! Men for en utfordring det blir! Jeg grugleder meg!

Jeg synes du skal teste Resident Evil 7 i VR før du får spillet da må du spille Resident evil 7. :wee: det er så mye og se på i spillet du jo mere jeg spillet Resident Evil 7 jo mere fant jeg ut da.  :eek:

 

Jeg har testet RE7 demoen i PSVR og en ting er sikkert.. skal spille fullversjonen i VR før jeg gjør det på dataskjerm.. Det å ikke hvite hva som kom til å dukke opp fikk meg til å nesten drite i buksa hver gang jeg kikket rundt et hjørne.. første gangen jeg gikk gjennom brukte jeg kanskje 45-60minutter.. Andre gangen jeg testet så visste jeg mye om hva som kom til å skje så da blåste jeg gjennom demoen på 10 minutter..

Lenke til kommentar

 

 

Jeg fullførte RE7-demoen da den først kom, men har fortsatt ikke spilt gjennom den siden VR-versjonen kom. Jeg prøvde! Men fy så ekkelt det var! Jeg lever meg altfor mye inn i spill. Tro meg; spillet skal kjøpes! Men for en utfordring det blir! Jeg grugleder meg!

Jeg synes du skal teste Resident Evil 7 i VR før du får spillet da må du spille Resident evil 7. :wee: det er så mye og se på i spillet du jo mere jeg spillet Resident Evil 7 jo mere fant jeg ut da.  :eek:

 

Jeg har testet RE7 demoen i PSVR og en ting er sikkert.. skal spille fullversjonen i VR før jeg gjør det på dataskjerm.. Det å ikke hvite hva som kom til å dukke opp fikk meg til å nesten drite i buksa hver gang jeg kikket rundt et hjørne.. første gangen jeg gikk gjennom brukte jeg kanskje 45-60minutter.. Andre gangen jeg testet så visste jeg mye om hva som kom til å skje så da blåste jeg gjennom demoen på 10 minutter..

 

Du vet det her,  :D

Får vi en «Resident Evil 2 Remake»-demo?icon_drooling-5.gificon_drooling-5.gificon_drooling-5.gificon_drooling-5.gif

Endret av Jokingnutria
Lenke til kommentar

Har sittet og spilt Super Stardust Ultra VR nå i et par timer å må si det er et av mine favoritt spill til PSVR, det blir ganske heftig og stressende etterhvert, sitter her å svetter men storkoser meg  :grin:

 

Har spilt litt Loading Human å men orket rett og slett ikke mer pga forferdelig kontroll på han fyren du er, har ikke prøvd med Move kontroller enda, noen som vet om det blir noe bedre da?

Lenke til kommentar

Har nettopp fått PS VR i hus. Spillene jeg har nå er Driveclub VR og Until Dawn: Rush of Blood. Noen andre anbefalinger? Super Stardust Ultra VR som er nevnt ovenfor ser meget lovende ut, så det må jeg kanskje prøve.

Beste opplevelse til nå er utvilsomt Kitchen demoen til Resident Evil 7.

Lenke til kommentar

Har nettopp fått PS VR i hus. Spillene jeg har nå er Driveclub VR og Until Dawn: Rush of Blood. Noen andre anbefalinger? Super Stardust Ultra VR som er nevnt ovenfor ser meget lovende ut, så det må jeg kanskje prøve.

 

Beste opplevelse til nå er utvilsomt Kitchen demoen til Resident Evil 7.

Du må teste den andre demo av Resident evil 7,  ikke Kitchen demo jeg mener da, det er en demo til Resident evil 7. er noen vr spill jeg har kjøpt spillet et av de er Wayward sky. :D 

Wayward Sky E3 Trailer | PS4

Lenke til kommentar

 

- Lyslekkasje er litt immersive-breaking.

Det minimalt av dette i de dyre løsningene men ulempen med tettere briller er at man lettere får dugg i brillene eller svetter raskere i spill hvor pulsen heves.

Mulig det er formuleringen som forvirrer meg litt, men har du altså lyslekkasje med PSVR-brillene? Hos meg er det fullstendig svart, har derimot mer problemer med at det fort blir dugg på skjermene.

 

Testere/Castere bekrefter det samme som meg. Dvs. det kommer litt lys underfra ved neseområdet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Vil bare skyte inn et par ting ang innlegget til Theo343.

 

Denne nettingeffekten eller screen door som det også kalles er at en ser pikslene. Og PSVR er faktisk det VR headsettet som er ute nå som har minst screen door effekt tro det eller ei. Dette pga Sony gikk for et fult RGB panel. Den har lavere oppløsning men dem av dere som har brukt fks HTC Vive vil se at screen door effekten er vesentlig mindre.

 

YfArSLX.jpg

 

 

En annen ting PSVR har eller mer korrekt. Ikke har. Er fresnel linser. Noe som gjør at hvit blir et slags skinnende lyst fenomen. Noe som er etter min mening det dårligste med dyrere alternativer som HTC Vive.

 

JQfQk9X.jpg

 

Det er pixel density som skaper screendoor effekten. På Sony er det større avstand mellom pixlene som gir en mer merkbar screendoor effekt. Dette var ikke noe jeg fant på selv men har lest av div. testere før jeg kjøpte.

 

Dette med hvit tekst på helmørk bakgrunn nevnte jeg jo i mitt innlegg ;). Men det er som regel kun i introen og har forløpig ikke opplevd det i spillene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

En ting som er greit å være klar over med PSVR (så man ikke blir skuffet) mot de andre mye dyrere løsningene.

 

- Man får en del mer nettingeffekt.

Dette er denne generasjonens største svakhet.

 

 

Jeg er av oppfatning, som nevnt over, at PSVR er best på dette området.

 

Angående oppløsning er jeg enig - men PS4 PRO kan faktisk kompensere hvis utviklere tar seg tid til å optimalisere.

Lenke til kommentar

 

Det er pixel density som skaper screendoor effekten. På Sony er det større avstand mellom pixlene som gir en mer merkbar screendoor effekt. Dette var ikke noe jeg fant på selv men har lest av div. testere før jeg kjøpte.

 

Dette med hvit tekst på mørk helmørk bakgrunn nevnte jeg jo i mitt innlegg ;). Men det er som regel kun i introen og har forløpig ikke opplevd det i spillene.

 

 

Fult klar over hva screen door effekten er for noe. Men at screen door effekten er mer merkbar på PSVR en fks HTC Vive er ikke tilfellet. Jeg burde vite det da jeg har hatt HTC Vive en god stund før jeg solgt den. 

 

En skulle kanskje tro at siden Vive/Rift har høyere oppløsning så burde screen door effekten være mindre. Men det er ikke tilfellet og grunnen til dette er pga det er et RGB panel i PSVR i motsetning til et PenTile i Rift/Vive. 

 

Et PenTile panel har 2 sub piksler pr piksel. Mens et RGB panel har 3 sub piksler pr piksel.

 

Så når vi regner piksler og da inkluder sub piksler så har et PenTile panel 5.185.000 Mens et RGB panel har 6.220.800. Ca 20% høyere.

 

Derfor selv ved lavere oppløsning så er screen door effekten lavere på PSVR selv om bildet ikke er like skarpt som på Vive/Rift.  

Endret av LarZen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sier ikke at det er noe galt med teorien men bare merkverdig at alt jeg leste før kjøp sa det motsatte. Men det kan dog være at det gjaldt generelt all VR i denne generasjonen og at det ble listet opp som en større ulempe på PSVR og ikke på Rift. Vive har jeg ingen erfaring med.

 

Når du sier det så kan det være skarpheten som var lavere på PSVR men at alle hadde screendoor effekt. Jeg legger merke til den på Rift (kun når alt står stille), men det oppleves mer som "grain" effekten TW3 har eller filteret U2711 monitorer kom med. For min del er skarpheten viktig. Husker jeg hadde en monitor som var  dårlig og fikk meg til å oppsøke optiker mens det var monitoren det var noe feil med.

 

En annen ting med Rift er at jeg kan kjøre på med supersampling som har en veldig god effekt billedkvaliteten. Jeg tipper at Pro også vil få mer støtte for dette ift. PSVR.

PSVR er uansett knall og det settet jeg vil  anbefale først til alle som er vr-nysjerrige.

 

Dette var mer som info at man vil helt klart merke at disse er first-gen men still awesome og absolutt ingen døgnflue slik Wii Motion, Kinnect, PS Move og 3D-TV var.

 

 

Og en anbefalt fantastisk artikkel:

http://www.eurogamer.net/articles/2017-01-08-new-years-resolution

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg er også enig i det LarZen skriver. Før sommeren i fjor testet jeg først HTC Vive, med en zombie shooter demo, og uten at jeg hadde lest meg noe opp på det, merket jeg med en gang denne screen door effekten, et par dager senere fikk jeg testet PSVR med The Deep demoen, screen door effekten er tilstede her også, men jeg merket den ikke i like stor grad, i mangel av bedre ord.

 

Nå kan det godt hende at "The Deep" demoen var mer interessant og forseggjort enn "The Brookhaven Experiment" som jeg spilte på Vive, som gjorde at jeg ikke merket det på samme måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...