Gå til innhold

Forever Living, pyramidespill?


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Når du ser et selskap som lurer sine distributører, så ser jeg et selskap som følger lover og er åpen om alle tall.

 

 

De er jo ikke åpne om alle tall all den tid de ikke viser utgiftene opp mot inntekter for distributører, i tillegg har de flere ganger blitt stevnet som nevnt over. Men men, det kommer med tid. Som du sier er du ny, gi det litt tid så kommer vi nok på samme plan etterhvert :)

 

Selv om de er børsnotert så har de ikke krav om å oppgi hva mennesker bruker penger på. 

 

Og kom an...1993...selskapet var en brøkdel av hva de er i dag. Og hvilke selskaper i vekst har ikke vært stevnet?

 

Når Statoil legger frem sine tall, stoler du ikke på det heller da?

 

Hvem sa jeg var ny?...jeg har tjent penger med dette selskapet i 5 år. 

Endret av c0ndor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Når du ser et selskap som lurer sine distributører, så ser jeg et selskap som følger lover og er åpen om alle tall.

 

 

De er jo ikke åpne om alle tall all den tid de ikke viser utgiftene opp mot inntekter for distributører, i tillegg har de flere ganger blitt stevnet som nevnt over. Men men, det kommer med tid. Som du sier er du ny, gi det litt tid så kommer vi nok på samme plan etterhvert :)

 

 

 

Kartlegging av selskapet har vist at bare 1 av 1000 distributører for Nu Skin tjener penger dersom pålagte produktkjøp er trukket fra. Dette har igjen ført dem i forbrukermyndighetens søkelys.[14] Selskapet har likevel valgt å være åpne om sin forretningsmodell, og publiserer statistikk over omsetning ogprovisjon.[15]

 

Tar du virkelig ikke slike ting seriøst? Jeg har aldri "jobbet for" ett selskap som er under forbrukermyndighetenes søkelys, ikke har jeg lyst til å være en del av slik heller..

 

 

Jeg tar selskapets tall seriøst. Denne Wikipedia-artikkelen er velkjent. For det første så er det igjen begrepsforvirring. Kunder tjener ikke penger. Kunder er 95% av registrerte hos Nu Skin. Alle blir kalt distributører. 

 

Du uthever: "Dette har igjen ført dem i forbrukermyndighetens søkelys."

 

Jeg uthever: "Selskapet har likevel valgt å være åpne om sin forretningsmodell, og publiserer statistikk over omsetning og provisjon."

 

Ikke alltid man skal stole på Wikipedia heller.

Endret av c0ndor
Lenke til kommentar

 

 

Selv om de er børsnotert så har de ikke krav om å oppgi hva mennesker bruker penger på. 

 

Og kom an...1993...selskapet var en brøkdel av hva de er i dag. Og hvilke selskaper i vekst har ikke vært stevnet?

 

Når Statoil legger frem sine tall, stoler du ikke på det heller da?

 

Hvem sa jeg var ny?...jeg har tjent penger med dette selskapet i 5 år. 

 

 

Klart jeg stoler på Statoil sine tall, men de lønner folkene sine på en helt annen måte så en trenger ikke ta det med i betraktningen. 

 

Det var du som sa du var ny:

 

 

Har aldri regnet timelønn. Jeg har en ok bi-inntekt uten at det går ut over andre ting.

Ja, det er skrevet mye om dette...Har du spurt en nylig startet bedriftseier hvor mye han har i timen?

 

Eller mener du "en nylig startet bedriftseier" er etter 5 år? 

 

Poenget er at det er ekstremt vanskelig å finne noe positivt om dette selskapet, så du at de er under søkelyset til forbrukermyndighetene også? 

 

ang produktene: 

 

 

 

The Pharmanex LifePak Anti-Aging supplement was tested by ConsumerLab.com, and was reported as failing the overall review due to failing to clearly indicate its total Vitamin A content per FDA requirements.

 

hva med denne nylige flausen? 

 

 

 

Also in 2012, Citron Research issued a report "stating that Nu Skin's sales model on mainland China, the fastest growing market in direct-selling, amounted to an illegal multi-level marketing scheme."[31] Nu Skin dismissed the claims, calling its sales model in China kosher and stating that it had no plans to change its business model in China.[33] In January 2014, the Chinese government announced that it planned to investigate Nu Skin for allegedly operating an illegal pyramid scheme, causing the company's stock price to plunge. At least one analyst is optimistic about the outcome.[10] Following the investigation, it was announced in March 2014 that the Chinese government would fine Nu Skin for approximately $540,000 dollars due to illegal sales as well as making false product claims.[34]

 

klarer du ikke ta innover deg at det de driver med ikke er helt innenfor? 

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg tar selskapets tall seriøst. Denne Wikipedia-artikkelen er velkjent. For det første så er det igjen begrepsforvirring. Kunder tjener ikke penger. Kunder er 95% av registrerte hos Nu Skin. Alle blir kalt distributører. 

 

Du uthever: "Dette har igjen ført dem i forbrukermyndighetens søkelys."

 

Jeg uthever: "Selskapet har likevel valgt å være åpne om sin forretningsmodell, og publiserer statistikk over omsetning og provisjon."

 

Ikke alltid man skal stole på Wikipedia heller.

 

 

Og dette har du fra hvem, nuSkin? 

 

Men ja du har rett, de fleste distributørene i MLM kan kalles kunder, da det er det de i all hovedsak er, selv om de tror de er selgere.

Lenke til kommentar

 

 

Selv om de er børsnotert så har de ikke krav om å oppgi hva mennesker bruker penger på. 

 

Og kom an...1993...selskapet var en brøkdel av hva de er i dag. Og hvilke selskaper i vekst har ikke vært stevnet?

 

Når Statoil legger frem sine tall, stoler du ikke på det heller da?

 

Hvem sa jeg var ny?...jeg har tjent penger med dette selskapet i 5 år. 

 

 

Klart jeg stoler på Statoil sine tall, men de lønner folkene sine på en helt annen måte så en trenger ikke ta det med i betraktningen. 

 

Det var du som sa du var ny:

 

 

Har aldri regnet timelønn. Jeg har en ok bi-inntekt uten at det går ut over andre ting.

Ja, det er skrevet mye om dette...Har du spurt en nylig startet bedriftseier hvor mye han har i timen?

 

Eller mener du "en nylig startet bedriftseier" er etter 5 år? 

 

Poenget er at det er ekstremt vanskelig å finne noe positivt om dette selskapet, så du at de er under søkelyset til forbrukermyndighetene også? 

 

ang produktene: 

 

 

 

The Pharmanex LifePak Anti-Aging supplement was tested by ConsumerLab.com, and was reported as failing the overall review due to failing to clearly indicate its total Vitamin A content per FDA requirements.

 

hva med denne nylige flausen? 

 

 

 

Also in 2012, Citron Research issued a report "stating that Nu Skin's sales model on mainland China, the fastest growing market in direct-selling, amounted to an illegal multi-level marketing scheme."[31] Nu Skin dismissed the claims, calling its sales model in China kosher and stating that it had no plans to change its business model in China.[33] In January 2014, the Chinese government announced that it planned to investigate Nu Skin for allegedly operating an illegal pyramid scheme, causing the company's stock price to plunge. At least one analyst is optimistic about the outcome.[10] Following the investigation, it was announced in March 2014 that the Chinese government would fine Nu Skin for approximately $540,000 dollars due to illegal sales as well as making false product claims.[34]

 

klarer du ikke ta innover deg at det de driver med ikke er helt innenfor? 

 

 

 

 

Jeg tar selskapets tall seriøst. Denne Wikipedia-artikkelen er velkjent. For det første så er det igjen begrepsforvirring. Kunder tjener ikke penger. Kunder er 95% av registrerte hos Nu Skin. Alle blir kalt distributører. 

 

Du uthever: "Dette har igjen ført dem i forbrukermyndighetens søkelys."

 

Jeg uthever: "Selskapet har likevel valgt å være åpne om sin forretningsmodell, og publiserer statistikk over omsetning og provisjon."

 

Ikke alltid man skal stole på Wikipedia heller.

 

 

Og dette har du fra hvem, nuSkin? 

 

Men ja du har rett, de fleste distributørene i MLM kan kalles kunder, da det er det de i all hovedsak er, selv om de tror de er selgere.

 

 

 

 

 

Selv om de er børsnotert så har de ikke krav om å oppgi hva mennesker bruker penger på. 

 

Og kom an...1993...selskapet var en brøkdel av hva de er i dag. Og hvilke selskaper i vekst har ikke vært stevnet?

 

Når Statoil legger frem sine tall, stoler du ikke på det heller da?

 

Hvem sa jeg var ny?...jeg har tjent penger med dette selskapet i 5 år. 

 

 

Klart jeg stoler på Statoil sine tall, men de lønner folkene sine på en helt annen måte så en trenger ikke ta det med i betraktningen. 

 

Det var du som sa du var ny:

 

 

Har aldri regnet timelønn. Jeg har en ok bi-inntekt uten at det går ut over andre ting.

Ja, det er skrevet mye om dette...Har du spurt en nylig startet bedriftseier hvor mye han har i timen?

 

Eller mener du "en nylig startet bedriftseier" er etter 5 år? 

 

Poenget er at det er ekstremt vanskelig å finne noe positivt om dette selskapet, så du at de er under søkelyset til forbrukermyndighetene også? 

 

ang produktene: 

 

 

 

The Pharmanex LifePak Anti-Aging supplement was tested by ConsumerLab.com, and was reported as failing the overall review due to failing to clearly indicate its total Vitamin A content per FDA requirements.

 

hva med denne nylige flausen? 

 

 

 

Also in 2012, Citron Research issued a report "stating that Nu Skin's sales model on mainland China, the fastest growing market in direct-selling, amounted to an illegal multi-level marketing scheme."[31] Nu Skin dismissed the claims, calling its sales model in China kosher and stating that it had no plans to change its business model in China.[33] In January 2014, the Chinese government announced that it planned to investigate Nu Skin for allegedly operating an illegal pyramid scheme, causing the company's stock price to plunge. At least one analyst is optimistic about the outcome.[10] Following the investigation, it was announced in March 2014 that the Chinese government would fine Nu Skin for approximately $540,000 dollars due to illegal sales as well as making false product claims.[34]

 

klarer du ikke ta innover deg at det de driver med ikke er helt innenfor? 

 

Jeg kjenner til alle disse negative saken om selskapet.

Selvfølgelig beklagelig men uungåelig når man er i vekst og skal utvide. Jeg var faktisk i USA i samme rom som CEO når han fortalte at de hadde ryddet opp med de kinesiske myndigheten og kunne fortsette å bygge markedsplass i Kina.

 

Slik ordner et seriøst og ansvarlig selskap opp.

 

Nu Skin driver helt lovlig i Norge og har gjort det i 16 år.

 

Ang. tall: 

 

Så da innrømmer du begrepsforvirringen ang distributører?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kjenner til alle disse negative saken om selskapet.

Selvfølgelig beklagelig men uungåelig når man er i vekst og skal utvide. Jeg var faktisk i USA i samme rom som CEO når han fortalte at de hadde ryddet opp med de kinesiske myndigheten og kunne fortsette å bygge markedsplass i Kina.

 

Slik ordner et seriøst og ansvarlig selskap opp.

 

Nu Skin driver helt lovlig i Norge og har gjort det i 16 år.

 

Ang. tall: 

 

Så da innrømmer du begrepsforvirringen ang distributører?

 

 

Wow, tenk å blokke ut så mye skit. Hvem jobber du for på dagtid, b gjengen? 

 

Ja jeg er helt enig i at de lyver til sine distributører og sier de er distributører, de aller fleste er kunder uten at de vet det. Det er jo hele poenget.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kjenner til alle disse negative saken om selskapet.

Selvfølgelig beklagelig men uungåelig når man er i vekst og skal utvide. Jeg var faktisk i USA i samme rom som CEO når han fortalte at de hadde ryddet opp med de kinesiske myndigheten og kunne fortsette å bygge markedsplass i Kina.

 

Slik ordner et seriøst og ansvarlig selskap opp.

 

Nu Skin driver helt lovlig i Norge og har gjort det i 16 år.

 

Ang. tall: 

 

Så da innrømmer du begrepsforvirringen ang distributører?

 

 

Wow, tenk å blokke ut så mye skit. Hvem jobber du for på dagtid, b gjengen? 

 

Ja jeg er helt enig i at de lyver til sine distributører og sier de er distributører, de aller fleste er kunder uten at de vet det. Det er jo hele poenget.

 

 

Personangrep er det beste forsvar...eller....

Lenke til kommentar

 

 

 

Personangrep er det beste forsvar...eller....

 

 

Jeg forsvarer ingenting, ikke var det personangrep heller. Det var ett spørsmål. Men altså, jeg ser jo hvor langt inne i det du er, så det nytter jo ikke uansett. Er forøvrig ikke mitt problem heller, men håper andre som leser tråden forstår hvor gal den bransjen er.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Personangrep er det beste forsvar...eller....

 

 

Jeg forsvarer ingenting, ikke var det personangrep heller. Det var ett spørsmål. Men altså, jeg ser jo hvor langt inne i det du er, så det nytter jo ikke uansett. Er forøvrig ikke mitt problem heller, men håper andre som leser tråden forstår hvor gal den bransjen er.

 

 

B-Gjengen...eh?...;)

 

Tror faktisk de som leser denne tråden har fått et litt mere nyansert bilde av denne bransjen:

 

Ikke miks bransje og selskap.

 

At noen ultra skeptiske leser ting på sin måte tror jeg faktisk man vil skjønne. Slik er verden:)

Lenke til kommentar

 

 

 

Ok, så de lurer folk fordi de tjener penger på det?

Sorry min feil at jeg kunne misforstå så til de grader

 

Nei pga de later som selgerne skal tjene penger på det, men i realiteten er det de som skaper inntekter for bedriften. Det er rett og slett lureri.

Jeg kan ihvertfall kun snakke for det selskapet jeg kun kjøper av men er registrert som selger hos.

 

Hva du mener med tjener på selgere bør du utdype litt...

 

I LR som jeg kjøper mange av mine private produkter av så....

 

- Koster det 1000 kr å bli registrert som selger, du får varer for ALT. Du bestiller altså varer for 1000 kr eller mer så stiller du likt med alle andre

- Varene er stort sett billigere og bedre enn det man får på apotek

- Du investerer ingen ting i aksjer eller lignende

- Du betaler ikke flere tusenlapper for å bli med eller får andre til å gjøre det, såkalt verving

- Gratis frakt om du bestiller for over 400 kr, sendes fra Tyskland og er hos deg innen en uke. Alle priser er inklusiv moms

- På grunn av alt dette ble selskapet kåret til årets MLM i 2015 (eller var det 2014?)

 

Du kan som alle andre bedrifter bestille salgsmateriell og demonstrasjonsmateriell hvis du ønsker det. Prisene der er veldig mye lavere enn om du skulle gjort det som en selvstendig bedrift.

 

Klarer ikke å se at det er lureri...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ok, så de lurer folk fordi de tjener penger på det?

Sorry min feil at jeg kunne misforstå så til de grader

 

Nei pga de later som selgerne skal tjene penger på det, men i realiteten er det de som skaper inntekter for bedriften. Det er rett og slett lureri.

Jeg kan ihvertfall kun snakke for det selskapet jeg kun kjøper av men er registrert som selger hos.

 

Hva du mener med tjener på selgere bør du utdype litt...

 

I LR som jeg kjøper mange av mine private produkter av så....

 

- Koster det 1000 kr å bli registrert som selger, du får varer for ALT. Du bestiller altså varer for 1000 kr eller mer så stiller du likt med alle andre

- Varene er stort sett billigere og bedre enn det man får på apotek

- Du investerer ingen ting i aksjer eller lignende

- Du betaler ikke flere tusenlapper for å bli med eller får andre til å gjøre det, såkalt verving

- Gratis frakt om du bestiller for over 400 kr, sendes fra Tyskland og er hos deg innen en uke. Alle priser er inklusiv moms

- På grunn av alt dette ble selskapet kåret til årets MLM i 2015 (eller var det 2014?)

 

Du kan som alle andre bedrifter bestille salgsmateriell og demonstrasjonsmateriell hvis du ønsker det. Prisene der er veldig mye lavere enn om du skulle gjort det som en selvstendig bedrift.

 

Klarer ikke å se at det er lureri...

 

 

Det har jeg jo vist til tidligere i denne tråden, over 99% er netto kjøpere, selv om de tror de er selgere. Lureriet skjer i lovnadene om å tjene penger men de ender opp med å bare betale. For å beholde status og nivå må en bestille så og så mye, dette gjør jo folk for de tror de skal tjene penger osv. Det er bare det, jeg mener de ikke er ærlig med sine selgere og at det er de som skaper inntekt for selskapet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Ok, så de lurer folk fordi de tjener penger på det?

Sorry min feil at jeg kunne misforstå så til de grader

 

Nei pga de later som selgerne skal tjene penger på det, men i realiteten er det de som skaper inntekter for bedriften. Det er rett og slett lureri.

Jeg kan ihvertfall kun snakke for det selskapet jeg kun kjøper av men er registrert som selger hos.

Hva du mener med tjener på selgere bør du utdype litt...

I LR som jeg kjøper mange av mine private produkter av så....

- Koster det 1000 kr å bli registrert som selger, du får varer for ALT. Du bestiller altså varer for 1000 kr eller mer så stiller du likt med alle andre

- Varene er stort sett billigere og bedre enn det man får på apotek

- Du investerer ingen ting i aksjer eller lignende

- Du betaler ikke flere tusenlapper for å bli med eller får andre til å gjøre det, såkalt verving

- Gratis frakt om du bestiller for over 400 kr, sendes fra Tyskland og er hos deg innen en uke. Alle priser er inklusiv moms

- På grunn av alt dette ble selskapet kåret til årets MLM i 2015 (eller var det 2014?)

Du kan som alle andre bedrifter bestille salgsmateriell og demonstrasjonsmateriell hvis du ønsker det. Prisene der er veldig mye lavere enn om du skulle gjort det som en selvstendig bedrift.

Klarer ikke å se at det er lureri...

 

Det har jeg jo vist til tidligere i denne tråden, over 99% er netto kjøpere, selv om de tror de er selgere. Lureriet skjer i lovnadene om å tjene penger men de ender opp med å bare betale. For å beholde status og nivå må en bestille så og så mye, dette gjør jo folk for de tror de skal tjene penger osv. Det er bare det, jeg mener de ikke er ærlig med sine selgere og at det er de som skaper inntekt for selskapet.

Ingen ting av det du sier stemmer ihvertfall med LR og de som presenterte meg for det.

 

Ingen lover at man tjener penger men man blir forklart hva man kan tjene og hvilke prosenter man har på de forskjellige produktene.

 

Vi har ingen status eller nivå vi må kjøpe masse ting for å beholde.

 

For meg høres det ut som du har gått i fellen selv og trodd du skulle sitte på ræva å bli rik til du innså realiteten... at du faktisk måtte jobbe for det. Deretter så konkluderer du med at alt er svindel og lureri.

 

Hvilket selskap var det?

Lenke til kommentar

 

 

Ingen ting av det du sier stemmer ihvertfall med LR og de som presenterte meg for det.

 

Ingen lover at man tjener penger men man blir forklart hva man kan tjene og hvilke prosenter man har på de forskjellige produktene.

 

Vi har ingen status eller nivå vi må kjøpe masse ting for å beholde.

 

For meg høres det ut som du har gått i fellen selv og trodd du skulle sitte på ræva å bli rik til du innså realiteten... at du faktisk måtte jobbe for det. Deretter så konkluderer du med at alt er svindel og lureri.

 

Hvilket selskap var det?

 

 

Jeg har heldigvis ikke det, nei. Men jeg har mange bekjente som har gjort det, i diverse selskap. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det hadde faktisk vært interessant og satt seg ned og gått gjennom salg og provisjons systemet deres. Jeg mener nå det skal ligge fritt ute på nett . 

Ikke nødvendigvis for å henge dere spesifikt ut, men ettersom dere sier at dere er en av de seriøse i bransjen.

 

Et av problemene blir jo hvordan en "selger konseptet" til nye håpende. Ikke alle kan bli distrubitører, og det er ikke bare innsatsen det står på. Markedet kan bare tåle et vist antall selgere før det blir for stor konkuranse om kundene eller for mange bekjente har sett seg lei av å bli forsøkt rekruttert eller har prøvd men failet.

Spørsmålet bli jo da om det er verdt timene og pengene en legger inn i det for de som da er på bunnen men tror de kan jobbe seg opp. Dersom de på bunnen kun får smuler fordi markedet er allerede mettet men blir overtalt til å bite tenna sammen og fortsette å stå på fordi uplinen ikke har lyst å miste noen fra downlinen sin ettersom det kan gå utover provisjonen/plassen
Noe som gjør at de må finnen en ny til å erstatte den personen som gav opp.

 

Andre ting jeg umiddelbart reagerer på med bransjen:
1. Ofte blir ikke navnet på bedriften nevnt når en prøver å få noen med. Alle de som har prøvd å rekruttere meg har kun sagt at de ønsker å ta en kaffe med meg og gi meg en genial buisness mulighet. Jeg måtte nesten presse frem hvilket firma det gjaldt.
2. At de som tror de går inn i det for å tjene penger men ikke klarer det (og ikke nødvendigvis fordi de ikke jobber hardt) blir ansett som kunder.

Lenke til kommentar

Men i all verden... Holder dere fortsatt på? 

 

Jeg har lest raskt igjennom det som har kommet siden sist jeg var her og det er mye jeg vil kommentere, det er mye feil og misforståelser her, men jeg har ikke tid til å ta for meg alt, så dere får heller spørre/påstå på nytt om dere vil ha svar på mer.

 

Fint at det har kommet inn en til som faktisk vet hva network marketing er. :) Jeg har ikke noe kjennskap til Nu Skin annet enn at jeg så vidt har hørt om det, men jeg har fått inntrykk av at det også er et seriøst selskap. :) Bortsett fra det, kan jeg bare snakke for Forever og network marketing generelt.

 

Jeg så dere diskuterte fordelen/ulempen ved å ha så mange ledd mellom produsent og sluttkunde.

Som det er forsøkt forklart gjentatte ganger - det er kun ett ledd mellom produsent og sluttkunde - meg/en annen FBO (Forever Business Owner).

 

Og det er ikke kjempemange ledd som får noe som helst for det heller. Hvis jeg selger noe, så får jeg selv mesteparten av fortjenesten. I tillegg betaler selskapet en liten del til min sponsor, hennes sponsor og hennes sponsor. 3 ledd som får betalt, men jeg bestiller direkte fra selskapet og får pengene derfra. De andre som får betalt for det, får de pengene direkte fra selskapet. I tradisjonell butikk er det jo enda flere som skal ha en del av kaka, pluss reklame. Og her kommer man inn på fordelen - Forever living dyrker, produserer og har lagere selv. Så det er kun ett ledd med full kontroll over hele prosessen. Så sender de produktene til meg når jeg bestiller og jeg leverer til kunde. Ingen reklameutgifter eller annet fordyrende. Jeg markedsfører selv og leverer selv til kunder, holder styr på bestillinger etc. Det vil si at jeg som forhandler fungerer som alle de andre leddene som da er kuttet ut. Hvordan er det økonomisk ulogisk?

 

De andre 3 i min upline som får litt betalt (1-18 % avhengig av hvor i karrierestigen de er og hvor jeg er - merk karrierestigen - ikke når vi startet eller hvor mange ledd det er over) får den betalingen fordi de har hjulpet meg til å bygge min business. De har satt av tid til å lære meg om produktene, karrierestigen, markedsføring, lovene og retningslinjene vi må forholde oss til, de har hjulpet meg med å sette mine mål og hjulpet meg med å nå dem. Er det ikke da rettferdig at de skal få betalt for den jobben de har gjort med å lære opp meg? De har også lært meg opp i hvordan jeg skal lære akkurat det samme videre til mitt team, som jeg får betaling for å lære bort til. Tenk over det litt - hvis de lærer meg opp bra, får jeg til mer, som fører til at de får høyere lønn. Hvis de lærer meg opp dårlig, får jeg ikke til noe, som fører til at de ikke får lønn.

 

Tror du ikke lærere i det vanlige utdanningssystemet ville vært bedre lærere og hatt høyere motivasjon dersom de hadde fått 1 % av elevenes lønn etter at de kom ut i arbeidslivet? Dersom de ender opp på nav, får læreren ingenting, dersom de blir leger etc hele gjengen, kan læreren pensjonere seg tidlig og nyte livet... Tenk over det et øyeblikk, med et åpent sinn.

 

I forhold til den diskusjonen ble det også satt spørsmål til hvordan det påvirker kunder at "det er så mange ledd". Det påvirker ikke kunder på noen som helst måte. :) Mine kunder bestiller fra meg og jeg bestiller inn fra selskapet. Kunden får personlig levering på døra, jeg hjelper dem med å finne ut hvilke produkter som passer for akkurat dem, de kan stille meg spørsmål når som helst uten å måtte dra til butikken og få et standard-svar og de får personlig oppfølging. Om det er noe jeg ikke kan svare på, spør jeg min sponsor. Hvis kunden er misfornøyd, leverer hun/han kvitteringen og produktemballasje til meg og får alle pengene tilbake. Jeg videreformidler dette til selskapet som gir tilbake til meg. Vi har 90 dagers fornøydgaranti og det står det klart og tydelig på kvitteringene (som vi selvsagt er forpliktet til å gi ut) og vi er forpliktet til å informere kunden om det i tillegg. 

 

Du som skrev at produktene inneholder mer alkohol og "annet faenskap" enn aloe vera - jeg lurer veldig på hvor i all verden du får dette fra? Det er uhyre få produkter som inneholder noe som helst alkohol (kun hand sanitizer og shave gel) og de produktene er begge nylanserte så jeg tviler på at du har prøvd dem. "annet faenskap" må du gjerne definere litt bedre. Hvis det er f.eks parabener du mener så ja - det er det i flere av våre produkter og det er jeg glad for! Har du undersøkt litt om alternativene til det? Parabener er det som er forsket mest på og er det sikreste av det som er kjent. Vi vil ikke teste nye former for konservering uten dokumentasjon på at det er trygt. MEN det som er av parabener og andre slike stoffer må være der for at produktet ikke skal mugne og det er veldig lite av det. Hvis du ser på ingredienslisten på produkter så er det første ingrediens som produktet inneholder mest av. Aloe vera står som første ingrediens på mange av produktene og nær toppen på resten. Vi har også noen produkter der det ikke er en ingrediens i det hele tatt. I tillegg til å være verdensledende på aloe vera er vi også verdensledende på bie-produkter, så det er også en hovedingrediens i flere produkter. Gjerne fortell meg hvilke produkter du mener er "destruktive".

Om noen har kommet med medisinske påstander i forhold til våre produkter, så kan du gjerne gi meg navnet på vedkommende i innboksen samt hva slags påstander det var, så skal jeg gi beskjed til deres veileder og evt. kontoret (med mindre dette var lenge siden - regelverket har forandret seg en del de siste årene og det var mer som var lov til å si før). 90 dagers garantien har derimot alltid vært der - siden vi startet opp i 1978, så jeg håper du fikk tilbake pengene dine hvis du hadde kjøpt noe.

 

Tilbake til business-modellen - har dere hørt om Residual income? Det er litt av idéen med network marketing og flere nivåer, rekruttering osv. Først jobber man hardt for lite penger - så jobber man mindre, men får da fortsatt inntekt fra det man gjorde tidligere. Derfor kan man ikke regne timeslønn nei. Min timeslønn da jeg startet var ikke mye å skryte av. Jeg jobbet 6 timer + daglig og tjente mellom 1000-5000 i mnd. Nå jobber jeg 2-4 timer timer daglig og tjener 10 000-30 000 i mnd. Om et år - det kommer an på hva jeg gjør nå. 

 

Og nei - de "på toppen" får ikke nødvendigvis mer mens de bare "slapper av". Et eksempel på det er at min sponsor for 4 dager siden kvalifiserte seg til 5 stjerners Hellas-tur, mens hennes sponsor ikke kom i mål med det samme. Jeg kan forbigå min sponsor og hele min upline hvis jeg jobber hardere enn dem. Og nei - det er ikke noe jeg har blitt hjernevasket til å tro. Det er noe man ser selv på businessmodellen og man trenger ikke være rakettforsker for å se det heller. 

 

Jeg møter stadig på folk som ikke har hørt om Forever før, så markedet er ikke mettet. Folk trodde jo markedet var mettet i Norge for 3 år siden, men etter det har vi hatt den største veksten noen gang og Skandinavia kom på 2. plass i verden i 2015 (Forever er i 158 land). Det kommer jo nye mennesker hele tiden og det er stadig flere som ønsker en forandring av noe slag, enten med produktene eller muligheten. Vi løper ikke rundt hele tiden og prøver å finne nye kunder. Jeg har 30 faste kunder som handler jevnlig siden vi har forbruksvarer. De fleste ligger på 20-30 faste når de har opparbeidet seg en kundekrets. Da går fokuset over på å hjelpe andre til å gjøre det samme. Dere som har vært på møter og har reagert på at det kun er fokus på rekruttering der - det er fordi du har vært på et business-møte... Hvis du drar på et jobbintervju på kiwi så er det vel ikke naturlig at de skal bruke intervjuet til å fortelle deg om matvarer? 

 

Du som snakket om zinzino - her har du faktisk litt rett. Jeg kjenner ikke veldig godt til det selskapet, men har snakket med en som var tidligere distributør og jeg har lest litt om det. Det er i utgangspunktet en lovlig business, men med en svært vanskelig businessmodell som gjør at det er vanskelig å lykkes... De bruker 4x4 systemet, altså at du må rekruttere akkurat så mange og alle de må rekruttere akkurat så mange. Det er ikke rom for at folk kan bygge i ulikt tempo eller ha ulike mål. Alle må klare akkurat det samme. Det er fortsatt ikke pyramidestruktur og så vidt jeg vet er produktene gode, men det er en håpløs forretningsmodell. Det vil si - den går ikke innenfor pyramidespill fordi problemene med den modellen er ikke av det slaget, men den er vanskelig og uetisk på andre måter. 

 

Ja, det blir konkurranse på en måte, men vi jobber med personlig salg så det gjelder å være flink til å følge opp, være ærlig med kundene, svare på spørsmål etc. Jeg har aldri mistet mine kunder til andre fordi de er lojale mot meg siden jeg gir bedre oppfølging. De som behandler kunder dårlig, får ikke kunder. Det blir jo på samme måte som med andre butikker det - jeg handler bevisst på Rema i stedet for Coop selv om Rema er litt lenger unna - fordi det er hyggeligere betjening. Selv om andre har hatt tilbud har mine kunder handlet hos meg. Vi har ikke lov til gi rabatt heller - fordi vi skal konkurrere om kundeservice, ikke pris. 

 

Statistikk om sannsynligheten for å lykkes kan ikke brukes i network marketing. Det blir litt som å si at sannsynligheten for å komme på landslaget i fotball er *** % basert på hvor mange i Norge som spiller fotball og da ta med alle skolelag osv...

Det er ikke alle som vil gjøre karriere i utgangspunktet - noen vil ha produktene til innkjøpspris, noen selger litt for å dekke eget bruk, noen har det som en hobby, noen gjør det for å ha noe å gjøre i mammaperm eller som ufør, mange vil ha en ekstrainntekt etc. og det er stor forskjell på hvor mye folk gjør.

Selv fører jeg skjemaer i teamet for å se hvor folk stopper opp. De fleste stopper opp når de ikke blir med på opplæringsseminarer (og nei, det er ikke masse penger det er snakk om - mye er gratis og via nettet og mesteparten av de fysiske arrangementene - som er ca 5 ganger i året koster 200 kr inkl mat. De store arrangementene koster opp til 2500 kr, men det forventes ikke at man er med på som ny heller). De som gjør alle basic punktene jeg ber dem om å gjøre, lykkes - uten unntak! 

 

Det at mange velger å ikke nevne navn på selskapet før de sitter der sammen med dere er fordi mennesker som dere gir oss et ufortjent rykte og vi ønsker da å få muligheten til å gi dere hele bildet samtidig i stedet for at dere skal avvise det før dere har hørt noe fordi dere "hørte noe om at en venninne av en fetter prøvde seg på noe sånt en gang og det funka ikke". 

 

Vi må heller ikke selge så og så mye for å beholde posisjon, men vi må selge for ca 6000 i mnd for å få betalt for salgene lenger ned (teambonus) for den måneden (Vi mister ikke muligheten til å være forhandler eller mister nivå eller rabatt, som flere her påstår). Dette er selvsagt fordi ingen skal "sitte på toppen og tjene masse på de under uten å gjøre noe selv". Jobber du ikke selv en måned, så får du heller ikke betalt den mnd selv om de du har rekruttert jobber og får sin lønn.

 

Og til dere som skulle bli fristet til å igjen komme med kommentarer som: "dette har du tatt rett ut fra et av heftene" - nei, dette er mine ord. 

 

Ps: For å sende postkort må jeg ha adresse, og de neste 5 stjerners-turene selskapet spanderer på meg og mannen er til Roma, Monte carlo og Barcelona - Hawaii blir litt senere. 

 

Vær så snill og les igjennom med et åpent sinn og SPØR hvis noe er uklart, ikke prøv å lete etter feil du kan ta meg eller selskapet på - Spør. 

Endret av Maria Øyhaugen - Laptop Lifestyle
Lenke til kommentar

Ja da....her kommer alle MLM-mytene som perler på en snor....igjen..

 

1. Jeg snakker risiko. Hvor mye må man gå inn med for å starte et trad. firma?....500.000?

I prisnippet er det ingen risiko i denne bransjen. Derfor er den også dessverre relativt useriøs

 

2. Subjektiv synsing. Det er mange som starter pa andre måter og lykkes. Bakgrunnsjekk?

 

3. Det kan nok stemme, med det er prisen man betaler for å være uavhengig. Man har ingen andre forpliktelser overfor selskapet.

 

4. Stort sett alle registrerte blir definert som distributør for å kunne få fordelen av å handle produkter til innkjøpspris. For å tjene penger må man gå igjennom en kvalifisering. Hvis du går igjennom tallene dine vil du finne det:) Selv hos Nu Skin tjener ikke kunder penger selv om de har et veldig godt bonusprogram.

 

5. Den dokumentasjonen vil jeg gjerne se. Selskapet oppfordrer alle til å kalle seg "uavhengig distributør for Nu Skin"

 

6. Subjektiv synsing igjen. 

 

 

1. Jeg har venner som har tapt sekssifrede beløp på MLM (selv om dette ikke er det mest vanlige, de fleste taper mellom 10.000 og 20.000 kr). Dette er absolutt ikke risikofritt, og det er bare en liten prosentandel av dem som kjøper Nu Skin sin oppstartspakke som noen ganger tjener denne inn igjen.

 

2. Bakgrunnsjekken er markedsføringen til MLM-selskapene hvor det legges stort press på nye deltakere å investere i oppstartspakkene for å få en kick-start på sin forretning.

 

3. Jo, de aller fleste MLM-selskaper har obligatoriske kjøp (normalt autoship) som kvalifisering for deltakelse i provisjonsprogrammet, og for de fleste MLM-selskaper utgjør disse obligatoriske kjøpene størsteparten av omsetningen.

 

4. Tallene jeg refererte til gjelder aktive distributører, sitat: "On a monthly basis, an average of 12.68% of U.S. Active Distributors earned a commission check. Active Distributors represented an average of 41.61% of total distributors." Om vi regner alle distributører med er det bare ca. 5 % som får månedslønn. De få som faktisk fikk månedslønn tjente mindre enn tusenlappen i snitt, og siden dette på ingen måte er jevnt fordelt er det klart at de fleste av dem ikke klarer å dekke sine obligatoriske kjøp med månedslønnen. Uansett hvordan man snur og vender på det er det katastrofalt dårlige prognoser for å tjene penger som Nu Skin-selger.

 

5. Denne dokumentasjonen har jeg delt med Aina Rønning og Jan Fredrik Torgersen, du kan be dem om kopi. Det er en samling innrømmelser fra Nu Skin-selgere som oppgir at de har blitt nøye instruert av selskapet i å nekte å opplyse firmanavnet i første kontakt med nye prospekter. Rønning lovte dyrt og hellig å ordne opp i dette, men jeg har også dokumentasjon på at denne praksisen slett ikke er stanset.

 

6. Basert på det jeg refererte til i punkt 4 dokumenterer selskapet selv at utsagnet er helt korrekt. Nu Skin presenterer det som en "verdens beste mulighet", men i virkeligheten er det en taperfabrikk. Det er bare å se på finn.no hvor mislykkede selgere i hopetall prøver å kvitte seg med sine startpakker og AgeLoc til dumpingpriser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det er ikke kjempemange ledd som får noe som helst for det heller. Hvis jeg selger noe, så får jeg selv mesteparten av fortjenesten. I tillegg betaler selskapet en liten del til min sponsor, hennes sponsor og hennes sponsor. 3 ledd som får betalt, men jeg bestiller direkte fra selskapet og får pengene derfra. De andre som får betalt for det, får de pengene direkte fra selskapet. I tradisjonell butikk er det jo enda flere som skal ha en del av kaka, pluss reklame. Og her kommer man inn på fordelen - Forever living dyrker, produserer og har lagere selv. Så det er kun ett ledd med full kontroll over hele prosessen. Så sender de produktene til meg når jeg bestiller og jeg leverer til kunde. Ingen reklameutgifter eller annet fordyrende. Jeg markedsfører selv og leverer selv til kunder, holder styr på bestillinger etc. Det vil si at jeg som forhandler fungerer som alle de andre leddene som da er kuttet ut. Hvordan er det økonomisk ulogisk?

 

Det er riktig at det rent logistisk er kortere mellom produsent og sluttkunde i MLM, men det er ikke det samme som at det er mer kosteffektiv. I tradisjonell varehandel utgjør fortjenesten i detaljleddet normalt 25-30 % av utsalgsprisen. I Forever Living ligger den tett opp til 50 %, altså skal nesten halvparten av det sluttkunden betaler fordeles til et hierarki av distributører. Det betyr at hvis en vare koster 50 kr inn til Norge så vil den koste ca. 70 kr eks. mva. i en vanlig butikk, men nesten 100 kr gjennom Forever Livings MLM-modell. Det er dette som gjør at MLM overhodet ikke er konkurransedyktig i forhold til tradisjonell varehandel. Det er for mange som skal ha sin del av kaken, hvilket er et stort paradoks når forretningsmodellen fremstilles som en måte å kutte fordyrende mellomledd på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja da....her kommer alle MLM-mytene som perler på en snor....igjen..

 

1. Jeg snakker risiko. Hvor mye må man gå inn med for å starte et trad. firma?....500.000?

I prisnippet er det ingen risiko i denne bransjen. Derfor er den også dessverre relativt useriøs

 

2. Subjektiv synsing. Det er mange som starter pa andre måter og lykkes. Bakgrunnsjekk?

 

3. Det kan nok stemme, med det er prisen man betaler for å være uavhengig. Man har ingen andre forpliktelser overfor selskapet.

 

4. Stort sett alle registrerte blir definert som distributør for å kunne få fordelen av å handle produkter til innkjøpspris. For å tjene penger må man gå igjennom en kvalifisering. Hvis du går igjennom tallene dine vil du finne det:) Selv hos Nu Skin tjener ikke kunder penger selv om de har et veldig godt bonusprogram.

 

5. Den dokumentasjonen vil jeg gjerne se. Selskapet oppfordrer alle til å kalle seg "uavhengig distributør for Nu Skin"

 

6. Subjektiv synsing igjen. 

 

 

1. Jeg har venner som har tapt sekssifrede beløp på MLM (selv om dette ikke er det mest vanlige, de fleste taper mellom 10.000 og 20.000 kr). Dette er absolutt ikke risikofritt, og det er bare en liten prosentandel av dem som kjøper Nu Skin sin oppstartspakke som noen ganger tjener denne inn igjen.

 

2. Bakgrunnsjekken er markedsføringen til MLM-selskapene hvor det legges stort press på nye deltakere å investere i oppstartspakkene for å få en kick-start på sin forretning.

 

3. Jo, de aller fleste MLM-selskaper har obligatoriske kjøp (normalt autoship) som kvalifisering for deltakelse i provisjonsprogrammet, og for de fleste MLM-selskaper utgjør disse obligatoriske kjøpene størsteparten av omsetningen.

 

4. Tallene jeg refererte til gjelder aktive distributører, sitat: "On a monthly basis, an average of 12.68% of U.S. Active Distributors earned a commission check. Active Distributors represented an average of 41.61% of total distributors." Om vi regner alle distributører med er det bare ca. 5 % som får månedslønn. De få som faktisk fikk månedslønn tjente mindre enn tusenlappen i snitt, og siden dette på ingen måte er jevnt fordelt er det klart at de fleste av dem ikke klarer å dekke sine obligatoriske kjøp med månedslønnen. Uansett hvordan man snur og vender på det er det katastrofalt dårlige prognoser for å tjene penger som Nu Skin-selger.

 

5. Denne dokumentasjonen har jeg delt med Aina Rønning og Jan Fredrik Torgersen, du kan be dem om kopi. Det er en samling innrømmelser fra Nu Skin-selgere som oppgir at de har blitt nøye instruert av selskapet i å nekte å opplyse firmanavnet i første kontakt med nye prospekter. Rønning lovte dyrt og hellig å ordne opp i dette, men jeg har også dokumentasjon på at denne praksisen slett ikke er stanset.

 

6. Basert på det jeg refererte til i punkt 4 dokumenterer selskapet selv at utsagnet er helt korrekt. Nu Skin presenterer det som en "verdens beste mulighet", men i virkeligheten er det en taperfabrikk. Det er bare å se på finn.no hvor mislykkede selgere i hopetall prøver å kvitte seg med sine startpakker og AgeLoc til dumpingpriser.

 

 

1. 6-sifret. Det må virkelig tilhøre sjeldenhetene. For å nyansere litt så taper man aldri rene penger. Man får kvalitetsprodukter (min oppfatning) for pengene man eventuelt satser.

 

2. Kjenner meg ikke igjen her. Andre leder kan gjøre dette. Og overivrige MLM'ere

 

3. Som sagt stemmer det. Nyanse igjen: Hvordan kan man stå for et produkt om man faktisk ikke kjenner det og forbruker det selv?

 

4. Hvor finner du disse tallene? De siste tallen som kom frem i år sier at ca 55'000 av nærmere en 1'000'000 er aktive og har vært i en kvalifisering for å tjene penger. 

 

5. Kjenner meg ikke igjen her heller. Har aldri hørt selskapet si det. Tror muligens igjen at du blander det sammen med overivrige uplines og uavhengige leder ellers som pusher for mye. 

 

6. Fikk 17 treff på Finn.  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

 

 

1. 6-sifret. Det må virkelig tilhøre sjeldenhetene. For å nyansere litt så taper man aldri rene penger. Man får kvalitetsprodukter (min oppfatning) for pengene man eventuelt satser.

 

2. Kjenner meg ikke igjen her. Andre leder kan gjøre dette. Og overivrige MLM'ere

 

3. Som sagt stemmer det. Nyanse igjen: Hvordan kan man stå for et produkt om man faktisk ikke kjenner det og forbruker det selv?

 

4. Hvor finner du disse tallene? De siste tallen som kom frem i år sier at ca 55'000 av nærmere en 1'000'000 er aktive og har vært i en kvalifisering for å tjene penger. 

 

5. Kjenner meg ikke igjen her heller. Har aldri hørt selskapet si det. Tror muligens igjen at du blander det sammen med overivrige uplines og uavhengige leder ellers som pusher for mye. 

 

6. Fikk 17 treff på Finn.  

 

 

 

1. Produkter kjøpt på hvilke premisser? Dersom en kjøper produkter i tro om at dette er starten på en ny inntekt eller karrière, vil jeg nok si at den personen har all rett til å føle seg lurt når det viser seg det er mer umulig enn han først ble fortalt.

Ikke fordi personen ikke gir nok innsats, men at alle han har spurt har allerede blitt spurt av andre venner om å bli med eller bli kunde, at de er skeptisk til MLM og har fått med seg dens dårlige ryktet eller rett og slett ikke er interessert i produktene eller å bli selger.

Om det i tillegg er snakk om en person som allerede er dårlig stilt eller sliter økonomisk, men trodde dette ville være redningen, vil jeg også si at det er ganske umoralsk.

At de ikke taper penger fordi de sitter igjen med "kvalitets produkter" , til en skyhøy pris,   tror jeg Halgeir Kvadsheim vil si seg uenig i.

Jeg personlig kunne aldri falt meg inn å bruke så mye penger på skjønnhetsprodukter, kaffe eller helsedrikker, men det er nå meg :)

 

2. Alle i MLM bransjen peker på hverandre og sier det er dem andre som er svindlerne.

 

Dersom en faktisk må ha folk under seg for å tjene greit til livets opphold, eller det blir såpass mange selgere at en ikke kan gå i pluss på å kun være "selger". Så er det som sakt ikke holdbart "i lengden"

Når noen faller fra må de erstattes for at upplinen skal kunne opprettholde sin plass. Hvor mange har dere rekruttert som har falt fra?

 

Alt i alt er det for mye som kan gå galt eller ting som skurret til  at det etter min menig ikke er en smart investering eller noe å satse på.

Jeg tviler ikke på at det er ment godt og ikke forsøker å svindle noen. Det kan også godt hende at dere er de bedre i bransjen, men jeg har bare ikke troen på konseptet.

 

Kritikken er med andre ord ikke personlig ment ;)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

 

 

 

 

1. 6-sifret. Det må virkelig tilhøre sjeldenhetene. For å nyansere litt så taper man aldri rene penger. Man får kvalitetsprodukter (min oppfatning) for pengene man eventuelt satser.

 

2. Kjenner meg ikke igjen her. Andre leder kan gjøre dette. Og overivrige MLM'ere

 

3. Som sagt stemmer det. Nyanse igjen: Hvordan kan man stå for et produkt om man faktisk ikke kjenner det og forbruker det selv?

 

4. Hvor finner du disse tallene? De siste tallen som kom frem i år sier at ca 55'000 av nærmere en 1'000'000 er aktive og har vært i en kvalifisering for å tjene penger. 

 

5. Kjenner meg ikke igjen her heller. Har aldri hørt selskapet si det. Tror muligens igjen at du blander det sammen med overivrige uplines og uavhengige leder ellers som pusher for mye. 

 

6. Fikk 17 treff på Finn.  

 

 

 

1. Produkter kjøpt på hvilke premisser? Dersom en kjøper produkter i tro om at dette er starten på en ny inntekt eller karrière, vil jeg nok si at den personen har all rett til å føle seg lurt når det viser seg det er mer umulig enn han først ble fortalt.

Ikke fordi personen ikke gir nok innsats, men at alle han har spurt har allerede blitt spurt av andre venner om å bli med eller bli kunde, at de er skeptisk til MLM og har fått med seg dens dårlige ryktet eller rett og slett ikke er interessert i produktene eller å bli selger.

Om det i tillegg er snakk om en person som allerede er dårlig stilt eller sliter økonomisk, men trodde dette ville være redningen, vil jeg også si at det er ganske umoralsk.

At de ikke taper penger fordi de sitter igjen med "kvalitets produkter" , til en skyhøy pris,   tror jeg Halgeir Kvadsheim vil si seg uenig i.

Jeg personlig kunne aldri falt meg inn å bruke så mye penger på skjønnhetsprodukter, kaffe eller helsedrikker, men det er nå meg :)

 

2. Alle i MLM bransjen peker på hverandre og sier det er dem andre som er svindlerne.

 

Dersom en faktisk må ha folk under seg for å tjene greit til livets opphold, eller det blir såpass mange selgere at en ikke kan gå i pluss på å kun være "selger". Så er det som sakt ikke holdbart "i lengden"

Når noen faller fra må de erstattes for at upplinen skal kunne opprettholde sin plass. Hvor mange har dere rekruttert som har falt fra?

 

Alt i alt er det for mye som kan gå galt eller ting som skurret til  at det etter min menig ikke er en smart investering eller noe å satse på.

Jeg tviler ikke på at det er ment godt og ikke forsøker å svindle noen, det kan også godt hende at dere er de bedre i bransjen, men jeg har bare ikke troen på konseptet.

 

 

1. Enig at det er essensielt hvordan man får det presentert

 

2. Jeg sier ingen fra andre seriøse selskaper er svindlere

 

3. MLM = Multi level marketing. Det er hele ideen for konseptet.

Men det kan faktisk funke godt med langsiktig jobbing med moral og etikk i bunn, og selvfølgelig gode produkter.

 

Ser jo også at det kommer an på perspektiv. Det kan ofte bli veldig stor avstand mellom synspunktene fra noen som har en negativ erfaring/oppfatning til det motsatte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...