Gå til innhold

Ønsker tips til monstermaskin


Anbefalte innlegg

Heisann, for det første takk for all god info som er skrevet her, har lest mye og blitt klokere på vannkjøling.

 

Jeg har bygget mange maskiner i mitt liv, men er noen år siden sist så er ikke oppdatert. Har heller aldri satt opp vannkjøling før.

 

Jeg har muligheten til å bygge en (unødvendig) bra maskin og har derfor gjort en del research og kommet fram til noen spesifike krav, så er jeg åpen på innspill på andre punkter.

 

Det er her jeg håpet å få tips og kanskje litt hjelp av dere som er up to date på hardwarefronten.

 

Hva jeg ønsker meg:

 

- Meget stillegående maskin

- Prosessor: i7-6700K Skylake

- Grafikkort: 2x ZOTAC Titan X Arctic Storm SLI

 

De andre detaljene er ikke så viktige for meg og regner med man kan mixe og matche ram osv. uten problemer.

 

Hadde sett for meg følgende komponenter på grunn av ønskene over, men er helt åpen for andre om det finnes bedre alternativer.

 

- Hovedkort: MSI Z170A Gaming M7

- PSU: Corsair AX 1200i

 

Grunnet min mangel på erfaring med vannkjøling og at jeg har vært ute av gamet i en del år følte jeg meg litt stuck når jeg hadde kommet til dette punktet.

 

Jeg er ikke redd for å bruke tid på å lære meg å sette sammen vannkjølingssystem etc. men er redd jeg fort ender opp med deler som ikke passer med hverandre. Hadde derfor håpet jeg kunne få hjelp fra mer erfarne med tips til hvordan jeg burde gå fram for å bygge en maskin rundt de komponentene jeg har nevnt.

 

Kom gjerne med tips eller informasjon dere har om hvordan dere ville satt opp en slik maskin. Har tittet etter kabinett og vannkjølingssystem som kunne passet med komponentene over, men sliter med å finne ut av hva som passer sammen.

 

Er noen av komponentene jeg har sett for meg dumme i et vannkjølt system?

Kunne et EKWB kit være noe? 

Har noen der ute erfaring med hva slags kabinetter som passer best til en slik type maskin?

Er det noen problemer med vannkjøling og to skjermkort i SLI?

 

Alle informasjon dere måtte ha å komme med mottas med takk, om en ekspert der ute kunne tenke seg å være en konsulent for meg i prosessen er jeg villig til å betale en slant for tjenesten:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til forumet :)

 

Mine kommentarer må bli:

 

Hvorfor Titan X? Hvorfor ikke 980 TI? Og hvorfor har du valgt GPU med custom kjøleløsning, når et referansedesign er billigere? Du røsker jo av kjøleren med en gang. Videre finnes det vel ikke EK blokker til kortene du har valgt. Gå for de billigste GTX 980 TI referansedesign korta du finner og plukk opp noen EK blokker (EK-FC Titan X blokkene går på 980 TI ref. kort).

 

Ville kanskje tatt socket 2011-3 siden du sier "monstermaskin"? Et Asus HK og en 5820K, evt 5930K eller 5960X hvis du vil kjøre i x16/x16 på skjermkorta.

 

Kabinett: LD Cooling PC-V8 hvis du har litt dyp lommebok og vil ha ultimat vannkjølingskasse. Vil du ha en rimeligere kasse som går bra mhp vannkjøling kan du se på Phanteks Enthoo Pro.

 

Fyll opp med radiatorer, gode vifter (f.eks EK Vardar), EK Supremacy Evo CPU-blokk, D5-pumpe/reservoir combo, Primoflex slange og kompresjonsnipler så har du et kanon oppsett. Ta med en EK-FC Bridge som passer hovedkortet du går for, noen vinkler og en drain.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Du burde som Kyrre sier heller velge referanse design på gpu, helst evga fordi da er du helt sikker på at du ikke mister noe garanti med å gjøre det. Går greit på en del andre, men de liker det ikke akkurat.

 

Ville virkelig ikke gått for 6700k, gå for 5820k, 5930k eller 5960x!!!!! Blir helt tull å bygge en pc med 2 titan x/980 ti og 6700k syns jeg, ihvertfall når du skal ha vannkjøling.

Lenke til kommentar

Takk for innspill:-)

 

Hvorfor titan: Regner med at det ga god ytelsesøkning over andre kort. Er det slik at 980 TI gir relativt lik eller bedre ytelse? Ønsker å kunne spille med god grafikk i 4K oppløsning.

 

Slik jeg forsto det har kortet jeg lenket til allerede oppsett for vannkjøling så man bare kobler de rett på loopen?

 

Prosessor: Er grunnen til at dere anbefaler å droppe skylake at det blir overkill eller har jeg ikke fått med meg noe ref. Dens ytelse vs de dere nevner?

 

Slik jeg forsto det var ikke antall kjerner viktig for ytelse i spill, men kun i videoredigering. Vil nok bli mer spilling enn videored. Med maskinen.

 

Takk for tips om kabinett, skal sjekke det ut og lese meg opp på de. Står det enkelt beskrevet dimensjoner på vifter/radioator så bør det jo være enkelt å finne ut hvilke man kan kjøpe.

 

Regner med at jeg har noen spørsmål når jeg har tittet på det, kommer da tilbake til dere:-)

Endret av Fesan
Lenke til kommentar

980Ti gir omtrent lik ytelse (3-5% forskjell), og har kun halvparten av vram'en som titan x har, ellers er de helt like.

 

Er mye billigere, og finere å kjøpe en med kun vannblokk, og ikke vifter også. Det kortet du linker til er ektremt tung, og vil bøye seg over tid, hvis du ikke støtter det opp (Tror det følger med, men er jo en stang du må sette i kabinett for å holde den oppe).

Beste er å kjøpe referansekort, og sette på en vannblokk fra ek selv :)

 

Haswell-E (x99) er bedre enn skylake (z170), derfor den anbefales.

- Begge har ddr4, men x99 har quad channel, istedenfor dual.

- Flere pcie lanes på x99 (28 på 5820k, 40 på 5930k/5960x, 16 på 6700k).

- Flere kjerner, 4 på 6700k, 6 på 5820k/5930k og 8 på 5960x.

- Overklokker omtrent like langt.

- x99 støtter M.2 med pcie 3.0, og kan derfor oppnå mye høyere hastigheter.

Lenke til kommentar

Flott forklaring, tusen takk:-)

 

Såvidt jeg forstår er det 16x2 pcie lanes på 2x 980 TI så det beste vil være 5930K/5960X.

 

Blir isåfall PC-V8 kasse med 5930K og 980TI SLI.

 

Er HyperX ram-typen å gå for eller er det ikke verdt den ekstra kostnaden?

 

Er det noen spesiel PSU som anbefales til vannkjølte maskiner eller er den jeg linker grei? Evt. Er det nok med en versjon med mindre Watt?

 

Om dere ikke har noe imot det hadde jeg blitt glad om jeg kunne postet hvilke hvifter/radiator etc. Jeg tenker og bestille og se om det ser greit ut:-)

 

Igjen tusen takk! Inputen har allerede hatt stor påvirkning på maskinen.

Lenke til kommentar

Hvilken farge-kombo har du tenkt deg? G.skill lager ganske fete ram brikker, som kunne passet inn i bygget ditt. Bra kvalitet også. Ta 4 stk brikker, så du kan sette de i quad channel.

 

Psu'en du har valgt ut er veldig bra, hva med noen custom kabler også? Komplett har noen i kun en farge, men hvis du har mulighet ville jeg mye heller kjøpt fra Cablemods. Inet.se i Sverige har kabler fra cablemods (de har fysiske butikker også), så hvis du er/skal innom Sverige så kan du jo plukke meg deg noen slike, hvis ikke så må du bestille fra utlandet.

Lenke til kommentar

Du vet at det finnes Titan X med køleblokkene installert billigere enn kortene du har valgt? Det er vel også stock overclocka...

 

https://www.komplett.no/product/847354/datautstyr/skjermkort/pci-express/evga-geforce-gtx-titan-x-12gb

 

Gå for den om du føler du trenger 12 GB vram til bruk, kan være nyttig ved høyere oppløsninger som 4k, ellers gå for noe bitte litt svakere som de sier her 980 ti.

Endret av Rudde
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...