Gå til innhold

Litt rart spørsmål om skatt/kjøpe bolig til under takst/arv


ispep

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vi er fire søsken som skal få kjøpe et hus av foreldrene våre til deres inngangsverdi. Deres inngangsverdi er 1,5 mill og markedsverdi er nå ca 4,5 mill. De bor ikke i denne boligen selv, de leier den ut til broren min og hans samboer (altså en av søsknene som skal bli med å kjøpe boligen billig).

 

I utgangspunktet er planen å gi 1/4 av boligen til hver av søsknene og la han som nå leier boligen og samboeren hans, kjøpe den av oss andre 3. Dette blir da, slik jeg har skjønt det, skattepliktig gevinst for oss 3, ettersom inngangsverdien til foreldrene våre blir videreført til oss. 

 

Er det mulig å la broren som leier huset nå kjøpe det av foreldrene til 1,5 mill, så kan han selge halvparten av huset til sin samboer for 2,25 mill etter ett år (oppfyller da krav om botid som eier for å selge skattefritt) og bruke disse pengene til å gi oss andre tre 750k hver? Da har vi alle 4 fått 750k av foreldrene våre.

 

Er dette lovbrudd på noen måte?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet så må huset selges til markedspris til slekt/familie, ellers kommer skattefuten og lurer på hvor mye som ble betalt under bordet

Selges det til fremmede så kan dere sette prisen til 1 krone..

 

Meg bekjent betraktes verdidifferansen mellom salgspris og markedsverdi som gave/arv. Nå som vi ikke har arveavgift, er ikke dette et problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Arveoppgjør er noe dritt, har ett søskenbarn som fikk kjøpe huset til min Bestemor for under en million under takst før hennes død.. Samt hun betalte til og med leie for å så bo i huset hun solgte til barnebarnet sitt da han tok over..  På grunn av dette ble arveoppgjøret bare penger hun hadde på konto og ikke bassert på eiendom.. Så min far gikk trolig glipp av en vesentlig sum penger da pengene ble fordelt...

 

Så etter loven er det helt greit.. Selger bestemmer prisen.. Men det er uansett kjipt om noen er nærmere slektningen en den selv...

Lenke til kommentar

Arveoppgjør er noe dritt, har ett søskenbarn som fikk kjøpe huset til min Bestemor for under en million under takst før hennes død.. Samt hun betalte til og med leie for å så bo i huset hun solgte til barnebarnet sitt da han tok over..  På grunn av dette ble arveoppgjøret bare penger hun hadde på konto og ikke bassert på eiendom.. Så min far gikk trolig glipp av en vesentlig sum penger da pengene ble fordelt...

 

Det er jo ikke arveoppgjør, det er en gave gitt mens hun levde. Det er helt greit og noe annet (så lenge det ikke er snakk om uskifta bo).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Arveoppgjør er noe dritt, har ett søskenbarn som fikk kjøpe huset til min Bestemor for under en million under takst før hennes død.. Samt hun betalte til og med leie for å så bo i huset hun solgte til barnebarnet sitt da han tok over..  På grunn av dette ble arveoppgjøret bare penger hun hadde på konto og ikke bassert på eiendom.. Så min far gikk trolig glipp av en vesentlig sum penger da pengene ble fordelt...

 

Det er jo ikke arveoppgjør, det er en gave gitt mens hun levde. Det er helt greit og noe annet (så lenge det ikke er snakk om uskifta bo).

 

Kalles ikke slikt "Forskudd på arv"

Lenke til kommentar

 

Så vidt jeg vet så må huset selges til markedspris til slekt/familie, ellers kommer skattefuten og lurer på hvor mye som ble betalt under bordet

Selges det til fremmede så kan dere sette prisen til 1 krone..

 

 

Meg bekjent betraktes verdidifferansen mellom salgspris og markedsverdi som gave/arv. Nå som vi ikke har arveavgift, er ikke dette et problem.

Staten skal likevel ha dokumentavgift basert på markedspris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...