Gå til innhold

Boliglån med både egenkapital og studielån


erikkris

Anbefalte innlegg

Jeg er nysepparert, og etter skiftet vil jeg sitte igjen med ca. 300.000 kr på konto. Samtidig har jeg ca. 600.000 i studielån. Jeg skal bo hos familien fremover for å spare opp egenkapital, så om 1-2 år regner jeg med at bankinnksuddet har økt til ca. 700.000 kr. Med andre ord vil jeg om et par år ha 700.000 kr. på konto, men samtidig vil jeg ha ca. 600.000 kr. i studielån. Vil banken da gi meg lån med utgangspunkt i at jeg kun har 100.000 kr. i egenkapital (700.000–600.000)? I så fall vil jeg jo kun få ca. 650.000 kr i boliglån – med andre ord er jeg dømt til å leie resten av livet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Typisk er at de finner ut hvor mye gjeld du takler, og gir deg et lånetilbud på det minus det du allerede har.

Så hvis din inntekt og livssituasjon tilsier at du kan takle en gjeld på 3 millioner kan du da få tilbud om 2.4 millioner.

 

Deretter kan du benytte egenkapitalen til å kjøpe et hus til 3.1 millioner.

Men husk da banken vil kreve at lånet ikke tilsvarer mer enn 85% av verdien på boligen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Planen er å starte på en doktorgrad. Lønna som stipendiat starter på ca. 430.000. Ifølge DnBs kalkulator kan jeg da betjene 1.300.000 kr i lån. Med andre ord risikerer jeg kun å få 700.000 kr i boliglån. Tenkte kanskje de var litt mindre "strenge" når det var studielån og ikke et annet bolig- eller forbrukslån. Men hvis de anser studielån som en like stor belastning må jeg belage meg på mange år hos familien.

Lenke til kommentar

Saken er den at jeg uansett skal vente 1-2 år før jeg kjøper noe. Så er mer ute etter hvordan studielån vurderes av bankene, spesielt når man har mye stående i banken (selv om formuen ikke nødvendigvis blir så stor).

 

Det er kanskje naturlig da å spørre banken om dette, men tenkte kanskje noen hadde noe generell kunnskap eller erfaring på området.

Lenke til kommentar

Du må nesten kontakte noen i bankene du vurderer direkte.

 

Betjeningsevne vurderes veldig skjønnsmessig og studielån legges mye mindre vekt enn andre type gjeld pga. de svingode betingelsene det har.

 

Da vi kjøpte huset vårt sa lånekalkulatoren til DNB at vi kunne låne 2,2 mill, mens rådgiveren i banken hadde ikke noe problemer med å låne ut nesten en million til uten kausjon. Vår egen smertegrense lå en del under DNBs...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...