Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

StillegåendeVifte / datavifte til hus ventilasjon e.l.


Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter stillegående vifte for å bruke til ventilasjon (få luftstrøm - sirkulering).


 


Har en sjakt mellom etasjene i huset som er 35 x 23 cm. Her så jeg får meg at jeg f eks kunne hatt to stk kabinett vifter på 14 x 14 cm (det er det største jeg finner på komplett.no). montert dem på siden av hverandre, enten i nedfelt i parkett eller inni selve sjakten svevende i strik, wire eller noe annet lurt.


 


Men siden disse viftene ikke skal få strøm av en pc. Finnes det en omformer eller slik som kan hjelpe meg med strøm til disse. 


 


Kan slike vifter regulere hastigheten betjent av meg.


 


Kunne jeg fjernstyrt dem. Av/ på , samt hastighet...


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

letteste er og finne en trafo slik du bruker på mobil lader osv.. kan kjøpes på biltema/clas. 

bare sørg for at det er 12v

 

du kan kjøpe en regulator dimmer men denne må være laget for 12v og ha min. belastning (w) tilpasset viftene.

 

du kan fjernstyre enkelt med trådløs smart house som de selger på bil/clas. men hastigheten vill nokk kreve noe dyrere oppsett

Lenke til kommentar

Hva er poenget med dette? Det vil jo bli trekk.

 

Her har de endel vifter:

http://www.scan.co.uk/shop/computer-hardware/all/coolers-air/system-case-fans-170mm-230mm

 

Jeg vil tro du greier deg med 1 stk vifte på 200 mm hvis du tetter resten av hullet rundt.

 

Edit: De har jo større på komplett:

https://www.komplett.no/product/488294/datautstyr/casemods/vifter/cooler-master-megaflow-200-bl-led-vifte

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor hardt du har tenkt at disse viftene skal suge eller hvor tett huset er ellers, men et sted jeg bodde før kunne jeg ikke skru på kjøkkenviften uten å åpne alle vinduene når jeg fyrte i ovnen, for ellers ble all røyken dratt inn i stuen i stedet for opp pipen.

Lenke til kommentar

Dette er ikke i selve pipen, men sjakt som er laget i taket over vedovn. Mtp at varmen skal stige opp der når man fyrer. Det fungerer svært dårlig - så tanken m viftene er at de skal hjelpe på m luftskifte, sirkulasjon. Dvs at fyres det i ovn vil viften kanskje hjelpe m å føre varmluft opp og ellers hjelpe til med luftskifte.

Ovn står på bakkenivå og er lav. Viften vil være i takhøyde ++ så viften blir ikke utsatt for noen ekstrem varm.

Hvor hardt de skal blåse vet jeg ikke for det må gi lite støy. Det ideelle var hvis man kunne regulerer hastighet på dem på enklere måte enn å montere sånn motstand - eller lignende

Mener jeg googlet at det finnes slike vifter til 220v og.

Det hadde heller ikke trengt å være kabinett vifte , men det var det som slo meg som mest aktuelt. Men det finnes kanskje mer tekniske ting og dupeditter enn jeg kan forestille meg...

 

Så andre tips til vifter, regulering, strøm etc. Tips gjerne

 

Og takk for alle svar så langt.

Lenke til kommentar

så lenge hullet er over oven vil jo varme naturlig stige opp , men om du ønsker vifte så selger jula/biltema/claus olshon vifter som funker på 220v , jeg vil tippe kabinettvifter ikke er rette veien og gå . 

 

noe som dette kanskje , den er laget for det formålet du beskriver http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ventilasjon/Vifter/Luft--og-varmeflytter-2000035312/

 

denne kan sikkert og funke http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ventilasjon/Vifter/iMax-Vent-2000031888/

 

 

når det kommer til utførelse så ville jeg montert en form for rørgang i selve kanalen om den ikke allerede har tette vegger , om veggene ikke er tette er det liten hensikt med vifte da luften ikke havner der du vil ha den .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...