Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bil, slitte bremser


sirtommen

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg en helt ny Kia i mars 2012.

Denne bilen er kjørt 56 000km.

 

For noen månder siden så hengte bremsene seg opp bak, slik at det begynte kvine noe veldig og felgen ble veldig varm.

 

Hastet bilen på merkeverksted (for forøvrig har tatt alle servicer) og de "smørte opp" bremsene. Det hjalp litt, men jeg merket bilen lugget noe veldig når jeg løste den ut, og konkluderte igjen med at bremsene hang.

 

Nå for en uke siden var jeg igjen innom vekstedet å fortalte om feilen, de konkluderte etter å ha sett på bilen at jeg måtte bytte ALLE bremseskivene, og 2 klosser.

 

Er det normalt? Å bytte bremser etter så kort tid? Greit å bytte klosser først tenker jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres normalt ut.  Klosser framme f.eks. hver 25K og skiver ca hver 50K  høres helt vanlig ut.

 

Klossene/skivene bak slites vanligvis ikke like mye, pga at fordelingen av bremsekraft er mest på forhjulene, men hvis det her f.eks. har vært at klossene bak har ligget og subbet pga håndbrekkvaier som har satt seg fast (kan være det utifra forklaringen) så slites disse også.

 

Kommer selvfølgelig an på individuell kjørestil om det kan bli kortere/lengre.  Noen skiver kan i tillegg ruste mye pga saltlaken vi kjører i om vinteren - som kan nedsette levetiden.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Kommer veldig an på vedlikehold, kjørestil og -forhold. Langkjøring på tørre sommerveier sliter mye mindre enn bykjøring på saltede vinterveier. Også stor forskjell fra bil til bil, etter min erfaring: Min MB må ha nye klosser og skiver foran etter 50-60 k og bak etter 110, mens både klosser og skiver foran på min Opel holder ca 130k, og tromler og bånd bak på den holder 200k.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...