Gå til innhold

HJELP! CM Nepton 120XL CPU kjøler lager rattling lyd, men...


Wonderchin0

Anbefalte innlegg

Hei! Håper noen kan hjelpe meg litt med dette problemet.

 

Jeg bygget en helt ny datamaskin for 2-3 uker siden, og like etter jeg startet den opp for første gang så begynte det å komme en rattling lyd fra cpu kjøleren (water cooling). Jeg gjorde litt research på internettet og har prøvd mye forskjellig.

 

1) Plugge viftekabelen til CHA1 istedenfor CPUFAN, som gjorde det bedre fordi RPM-en til radiatoren gikk ned. Fant ut at det er RPM-en som er en del av grunnen i hvor mye rattling som er til en hver tid. Altså hvis jeg gamer, eller har pcen på lenge går temperaturen i kabinettet opp og det blir mer rattling.

 

2) Jeg har snudd radiatoren+viftene for å se om orientasjonen spiller noen rolle. Ble litt bedre en stund av dette, men føler det ikke er noen forskjell lengre nå.

 

3) Sjekket at det ikke er noen løse skruer. Har også slakket litt av på skruene til kjølerhodet som sitter på prosessoren, fordi jeg mest sannsynlig skrudde den litt hardt på. Kan dette være grunnen til at jeg har rattling? Når jeg installerte cpu kjøleren skrudde jeg hodet skrunøkkel-fast, for å si det sånn. Det er egentlig ikke så lurt, så derfor har jeg slakket dem litt nå. Men kan skade på kjølerhodet/prosessoren føre til rattling?

 

Og dette er det jeg lurer på nå, om det fortsatt er rattling pga skade på komponentene?:/

 

Grunnen til at jeg har ventet til nå også er fordi jeg leste et sted at rattling kan komme av luftbobler i radiatoren/cpu kjøleren, og at dette kan gå bort ved å riste på kjøleren/radiatoren, eller at det naturlig går bort etter et par uker. Men det har ikke skjedd...

 

Derfor lurer jeg nå på om rattlingen kan være foråsaket av at jeg skrudde kjølerhodet for fast på prosessoren? Jeg gjorde en desibel-test inni maskinen og når det var rattling (som oftest) så kom støyen (høyeste desibel målingene) fra nettopp kjølerhodet på prosessoren, og ikke radiatoren/viftene. Hjelp?!

 

Hvis ikke så kan det være en defekt cpu kjøler, burde jeg da sende den inn igjen? Kjøleren er kjøpt fra Komplett.

 

Takk for alle svar og til alle som vil hjelpe meg! :)

Endret av Wonderchin0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags hovedkort har du? Denne pumpen har vel en 4 pins PWM kabel. Dermed ville jeg sjekket hovedkortet ditt, om du kan sette opp en profil på den headeren du har koblet pumpen på. Forsøk å sette denne til en flat profil, f.eks 70% hele tiden. Den bør ikke være dynamisk, da vil den bråke mer og mindre ift temperatur. Viftene kan styres på dette viset hvis ønskelig, men ikke pumpen.

 

Alternativt sett pumpe-kabelen på en 3 pins header. Da går den på full trøkk hele tiden, men kan gjerne bråke litt sånn sett også. Så forsøk å få den på en 4 pin header du kan justere, og sett så en flat profil.

 

Det er mest garantert pumpen som "rattler".

Lenke til kommentar

Hva slags hovedkort har du? Denne pumpen har vel en 4 pins PWM kabel. Dermed ville jeg sjekket hovedkortet ditt, om du kan sette opp en profil på den headeren du har koblet pumpen på. Forsøk å sette denne til en flat profil, f.eks 70% hele tiden. Den bør ikke være dynamisk, da vil den bråke mer og mindre ift temperatur. Viftene kan styres på dette viset hvis ønskelig, men ikke pumpen.

 

Alternativt sett pumpe-kabelen på en 3 pins header. Da går den på full trøkk hele tiden, men kan gjerne bråke litt sånn sett også. Så forsøk å få den på en 4 pin header du kan justere, og sett så en flat profil.

 

Det er mest garantert pumpen som "rattler".

 

Og hovedkortet mitt er et Asus X99 Sabertooth, rimelig dyrt hovedkort.

Lenke til kommentar

Asus skal ha gode muligheter her. Sjekk ut BIOS og FanXpert (nr 3 er det vel..)

Hvis du kan få satt en fast verdi på pumpen din, prøv typisk 50 - 100 % - bråker det ennå da fra enheten så er det RMA.

 

Det er et kjent problem med slike AIO kjølere at kvaliteten er middel til lav og pumpene går litt for ofte i stykker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...