Gå til innhold

Over 15.000 stemte blankt i årets valg


LMH1

Anbefalte innlegg

 

Tenk om 90% hadde stemt blank, da hadde de 10% avgjort partiet som blir sittene.

Stemmer man blankt blir det ingen parti som sitter i regjering.

Nei, om man stemmer blankt har politikerne bestemt at det skal tolkes slik at du egentlig holder med hvem det måtte være som skulle komme til å vinne valget.

 

Hvilket noen kan få en viss mistanke om at ikke stemmer helt, men pytt du har bare overlatt din stemme til "folkemeningen".

 

Hvis du stemmer blankt, så sier du jo at du ikke støtter noen i valget. Og dermed er det på en måte en stemme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Jeg har tatt et bevist valg å ikke stemme ved årets kommunevalg, dette da det ikke var mulig å stemme på det eneste partiet som jeg har sånn noenlunde tiltro til: nemlig Liberalistene. De andre partiene stoler jeg ikke på for fem flate øre. Jeg har også lite til overs for dagens valgsystem: nemlig det representative parlamentariske systemet med sine sperregrenser og utjevningsmandater.  :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Jeg velger ikke å stemme da jeg har veldig liten tillit til noen politikere uansett parti. Samme ulla hele gjengen. Broilere ute etter å mele sin egen kake som strør rundt seg med valgløgner. Noen mener at man må stemme for å ha rett til å klage. Jeg jobber og betaler skatt til samfunnet og har all rett til å klage.

Den sittende regjerings vanstyre overskygger den forriges i folks minne, så nå er det Støre og co. sin tur til å gi falskt håp for neste valg, bare for å skuffe velgerne atter en gang.

Lenke til kommentar

Kva er den praktiske, faktiske forskjellen på å stemme blankt og å ikkje stemme i heile tatt?

Fra et stemmeperspektiv er en utelatt stemme en stemme som kunne ha stemt fra hva som helst.

I praksis er det ingen forskjell.

Vis f.eks blanke stemmer hadde ledet til at de tar opp seter i politikk, kunne man virkelig begynt å si at det er en forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Denne selvmotsigelsen har en fin ironi over seg

Næææ hvorfor det da? :)

 

 

Disse politikerne som da skal ta makten ifra andre politikere for da igjen føre en politikk som overfører makten til det de mener er bedre enn hvor makten ender med de andre politikernes politikk... Skal vi være ærlige med oss selv her så er jo samme verktøykasse som må brukes innenfor samme lovverket uansett, så med dette har vi ikke kommet noe lengre i den demokratiske prossessen alikevel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Disse politikerne som da skal ta makten ifra andre politikere for da igjen føre en politikk som overfører makten til det de mener er bedre enn hvor makten ender med de andre politikernes politikk... Skal vi være ærlige med oss selv her så er jo samme verktøykasse som må brukes innenfor samme lovverket uansett, så med dette har vi ikke kommet noe lengre i den demokratiske prossessen alikevel.

De må selvsagt forholde seg til reglene på samme måte som alle andre parti. Men så vidt jeg vet så er Liberalistene et av de få partiene (kanskje det eneste?) som har som uttalt mål å bygge ned staten. Og hvem overføres makten til da? Tja: folket kanskje? :)

Lenke til kommentar

 

Disse politikerne som da skal ta makten ifra andre politikere for da igjen føre en politikk som overfører makten til det de mener er bedre enn hvor makten ender med de andre politikernes politikk... Skal vi være ærlige med oss selv her så er jo samme verktøykasse som må brukes innenfor samme lovverket uansett, så med dette har vi ikke kommet noe lengre i den demokratiske prossessen alikevel.

De må selvsagt forholde seg til reglene på samme måte som alle andre parti. Men så vidt jeg vet så er Liberalistene et av de få partiene (kanskje det eneste?) som har som uttalt mål å bygge ned staten. Og hvem overføres makten til da? Tja: folket kanskje? :)

 

 

Hmmm, blir ikke dette akkurat det samme som når ytterste venstre vil frata politiker-pampene makten og føre den tilbake til folket, bare at der vil det gjøres med en sterk stat kontra en svak stat. 

 

Same, same but different :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hmmm, blir ikke dette akkurat det samme som når ytterste venstre vil frata politiker-pampene makten og føre den tilbake til folket, bare at der vil det gjøres med en sterk stat kontra en svak stat. 

 

Same, same but different :)

For meg blir det litt paradoksalt å gjøre staten større med det mål å frata politikerne deres makt. Men det er nå bare min mening da. :)

Lenke til kommentar

 

Hmmm, blir ikke dette akkurat det samme som når ytterste venstre vil frata politiker-pampene makten og føre den tilbake til folket, bare at der vil det gjøres med en sterk stat kontra en svak stat. 

 

Same, same but different :)

For meg blir det litt paradoksalt å gjøre staten større med det mål å frata politikerne deres makt. Men det er nå bare min mening da. :)

 

 

Tanken er vel da at man velger inn "riktige" politikere som fremmer folkets sak kontra de andre politikerne som heller fremmer sin egen eller saker som bare gavner ett lite utsnitt av befolkningen. Men at en politiker fremmer sin egen sak blir jo paradoksalt da politikeryrke består av å representere en folkeopinion..

 

Men nå ble dette litt mye en tidlig mandagsmorgen kjenner jeg :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg stemte blankt. Jeg er rivende uenig med alt og alle. De er en smørje, en grå masse, av sosialdemokrater som så vidt er uenige om noen få ting. Og systemet vårt er heller ikke slik at jeg føler meg ivaretatt eller verdsatt som Osloborger, når min stemme teller èn tredjedel av en stemme avlagt i nordlige fylker og halvparten av en stemme avlagt i de fleste andre fylker. Vi har også riksmedier som i økende grad løper ærender for sosialdemokratiet istedet for å være vaktbikkje. Jeg nekter å være med på å opprettholde dette urettferdige og meningsløse idiokratiet hvor alle skal være enige og kappes om å fremstå som snillest. Jeg savner faktabasert politikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg stemte blankt. Jeg er rivende uenig med alt og alle. De er en smørje, en grå masse, av sosialdemokrater som så vidt er uenige om noen få ting. Og systemet vårt er heller ikke slik at jeg føler meg ivaretatt eller verdsatt som Osloborger, når min stemme teller èn tredjedel av en stemme avlagt i nordlige fylker og halvparten av en stemme avlagt i de fleste andre fylker. Vi har også riksmedier som i økende grad løper ærender for sosialdemokratiet istedet for å være vaktbikkje. Jeg nekter å være med på å opprettholde dette urettferdige og meningsløse idiokratiet hvor alle skal være enige og kappes om å fremstå som snillest. Jeg savner faktabasert politikk.

 

Du er klar over at ved å stemme så indikerer du at du støtter dagens styresett?

Lenke til kommentar

3. Nærmer vi oss 50% grensa så må vi gjøre stemmegivningen lettere og mer praktisk (elektronisk?), ikke ved å bruke tvang, eller da vold som du liker å kalle det når du må rette deg etter lover og regler som flertallet har stemt igjennom.

 

Har klippet vekk det som ikke berører tema i video under fra ditt innlegg:

 

 

 

Vis oss det perfekte elektroniske stemmeverktøyet er du snill Skatteflyktning:

 

Interessant tanke, og selvsagt noe enhver rasjonelt Storting burde ha vedtatt og gjennomført for lenge side, desverre tror jeg ikke vi får se noe slikt på lenge. Men det er selvsagt mulig jeg tar feil.

 

Klart politikerne har vel muligens litt problemer med dette i og med at det vil gjøre indirekte demokrati noe vanskeligere å forsvare med påstanden "men vi kan jo ikke ha valg hele tiden". ;)

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Kva er den praktiske, faktiske forskjellen på å stemme blankt og å ikkje stemme i heile tatt?

Hvor mye tid du kaster bort ...

 

 

Ikke vondt ment men tror ikke du som anarkist-liberalist skal uttale deg for mye om akkurat dette kanskje, dette er jo tross alt ett felt du tydelig ikke har noe dypt forhold til.. :)

 

 

Jeg synes det er et interessant tema. Man kan stille spørsmål ved om politikeren virkelig bryr seg om de blanke stemmene, eller bare later som?

 

Ville for eksempel et Storting kjent sin plass og avviklet et indirekte demokrati dersom kun 5 % stemmer på partier og 70 % stemmer blankt? Hva ville de så valgt å erstatte dagens styresett med? Ville Kongen protestert åpenlyst på et Storting som kun opprettes basert på 5 %? Kongen ville ikke kunne gjøre noe særlig med det.

 

Kongen har vetorett, men det når kun så langt som til at før eller siden så avvikles monarkiet, og da får man vel republikk? Hva ville de 70 % som stemmer blankt gjort? Ville de gått til gaten med høygaffel og balltre, for å fjerne Stortingsrepresentantene? Hva ville media ha gjort for å tøyle eller oppvigle folkeopinionen?

 

Hva ville militæret ha gjort, med Kongen som general?

 

 

Godt poeng:

 

 

Kva er den praktiske, faktiske forskjellen på å stemme blankt og å ikkje stemme i heile tatt?

Fra et stemmeperspektiv er en utelatt stemme en stemme som kunne ha stemt fra hva som helst.

I praksis er det ingen forskjell.

Vis f.eks blanke stemmer hadde ledet til at de tar opp seter i politikk, kunne man virkelig begynt å si at det er en forskjell.

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...