Gå til innhold

Kommer Frp til å tjene på flyktningstrømmen?


Anbefalte innlegg

I en artikkel sier Siv Jensen at folk vil endre mening om flyktningsaken etterhvert. Vil det bli sånn at FrP og andre partier som har en mer restriktiv innvandringspolitikk, vil få økt oppslutning om evt utfordringer med intregrering, og bosetting av tusenvis av nye mennesker i Norge kommer til syne? I såfall så kan jo dette være en gavepakke til FrP i forhold til neste valg.

 

 

http://www.nrk.no/norge/siv-jensen_-folk-vil-endre-mening-om-flyktningene-om-noen-maneder-1.12555913

Endret av muummi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, nordmenn begynner å gå mot en minoritet i eget land, 

 

Nei, det gjør vi ikke. Vi har ennå nesten 85% av befolkningen. Og av de resterende drøyt 15% er ca 7 prosentpoeng svensker, polakker og andre europeere og vestlige.

 

med store institusjoner som har til hensikt å hjelpe de som kommer, fremfor oss.

 

 

Hvilke?

 

Folk blir til slutt lei.

 

 

Det har innvandringsmotstandere sagt helt siden de første pakistanerne kom for 45 år siden. Når innvandringsstoppen ble vedtatt i 1975 ble det argumentert for at "det var kommet så mange" og "vi måtte integrere de vi allerede hadde mottatt." Da var det ca. 5000 av dem.

 

Geir :) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

 

Ja, nordmenn begynner å gå mot en minoritet i eget land, 

 

Nei, det gjør vi ikke. Vi har ennå nesten 85% av befolkningen. Og av de resterende drøyt 15% er ca 7 prosentpoeng svensker, polakker og andre europeere og vestlige.

 

med store institusjoner som har til hensikt å hjelpe de som kommer, fremfor oss.

 

 

Hvilke?

 

Folk blir til slutt lei.

 

 

Det har innvandringsmotstandere sagt helt siden de første pakistanerne kom for 45 år siden. Når innvandringsstoppen ble vedtatt i 1975 ble det argumentert for at "det var kommet så mange" og "vi måtte integrere de vi allerede hadde mottatt." Da var det ca. 5000 av dem.

 

Geir :)

 

 

Omtrent 9% av dem er ikke-vestlige innvandrere. 16% av den norske befolkningen er fra utlandet eller etterkommere av dem.

 

Barne-, likestilling- og integreringsdepartementet, "anti"- rasistene og alle andre organisasjoner som har til hensikt å hjelpe sine egne grupper. Da oftest på andre sin bekostning.

 

Kanskje de hadde rett allerede på 1970-tallet. Nå i dag vil vi mest sannsynlig være en minoritet innen 2070.

Lenke til kommentar

Omtrent 9% av dem er ikke-vestlige innvandrere. 16% av den norske befolkningen er fra utlandet eller etterkommere av dem.

 

Ja, vi er enige om tallene. Men uenige om at det betyr at vi "går mot en minoritet i eget land".

 

Barne-, likestilling- og integreringsdepartementet, "anti"- rasistene og alle andre organisasjoner som har til hensikt å hjelpe sine egne grupper. Da oftest på andre sin bekostning.

 

 
Av disse er det vel bare førstnevnte som fortjener betegnelsen "store institusjoner".
 
Kanskje de hadde rett allerede på 1970-tallet. 

 

 
Kanskje har de fremdeles ikke rett.
 
Nå i dag vil vi mest sannsynlig være en minoritet innen 2070.
 
Det må du gjerne vise et troverdig regnestykke for...
 
Geir :)
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

 

Omtrent 9% av dem er ikke-vestlige innvandrere. 16% av den norske befolkningen er fra utlandet eller etterkommere av dem.

 

Ja, vi er enige om tallene. Men uenige om at det betyr at vi "går mot en minoritet i eget land".

 

Barne-, likestilling- og integreringsdepartementet, "anti"- rasistene og alle andre organisasjoner som har til hensikt å hjelpe sine egne grupper. Da oftest på andre sin bekostning.

 

 
Av disse er det vel bare førstnevnte som fortjener betegnelsen "store institusjoner".
 
Kanskje de hadde rett allerede på 1970-tallet. 

 

 
Kanskje har de fremdeles ikke rett.
 
Nå i dag vil vi mest sannsynlig være en minoritet innen 2070.
 
Det må du gjerne vise et troverdig regnestykke for...
 
Geir :)

 

 

I alle fall vil hvite briter bli i mindretall i 2066, de er 80% av befolkningen i dag. 10% av den er ikke-vestlige. Link: http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/immigration/10032296/White-Britons-will-be-minority-by-2066-says-professor.html

 

Det er trolig ikke så annerledes her vil jeg tro, men det er ikke blitt regnet på det.

Lenke til kommentar

Det er trolig ikke så annerledes her vil jeg tro, men det er ikke blitt regnet på det.

 

Det vil du nok gjerne tro. Men jo, det har blitt regnet på det. Problemet er bare å spå om fremtiden. De færreste kan gjøre det, om de ikke er Jehovas Vitner og vet at Bibelen har forutsagt det.

 

Her er SSBs projeksjoner, basert på en høy innvandring og eller middels verdier for levealder etc. Det gir denne befolkningsutviklingen fram til år 2100: (Edit: Dette er et stablet linjediagram, hver enkelt gruppe er altså mengden mellom strekene!)

 

post-52698-0-51812100-1442411481_thumb.png post-52698-0-02771600-1442496541_thumb.png

 

Som igjen gir denne fordelingen:

 

post-52698-0-70759800-1442411486_thumb.png post-52698-0-30764100-1442496540_thumb.png

 

Edit: Med og uten fyll, så man kan se hjelpestrekene...

 

Regner vi med mindre innvandring, får vi selvsagt minde andeler innvandrere. Om du vil leke med tallene selv, kan du gjør det her: Framskrevet folkemengde, etter kjønn, alder, innvandringskategori og landbakgrunn, i 15 alternativer

 

Du behøver selvsagt ikke tro SSB, så du må gjerne komme med andre tall.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ja, nordmenn begynner å gå mot en minoritet i eget land....

1. Nordmenn er ett tomt begrep, der eksisterer ingen forskjell mellom Nordmenn og ikke-nordmenn.

 

2. Eget land er like problematisk begrep, det er intet legitimt hevd på hele det landområdet som kalles "Norge".

 

3. Ordet "eget" er i praksis feilbeskrivende da de eneste som faktisk har bestemmelsesrett over dette landet er politikerne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er trolig ikke så annerledes her vil jeg tro, men det er ikke blitt regnet på det.

 

Det vil du nok gjerne tro. Men jo, det har blitt regnet på det. Problemet er bare å spå om fremtiden. De færreste kan gjøre det, om de ikke er Jehovas Vitner og vet at Bibelen har forutsagt det.

 

Her er SSBs projeksjoner, basert på en høy innvandring og eller middels verdier for levealder etc. Det gir denne befolkningsutviklingen fram til år 2100:

 

attachicon.gifLinjeHøyStabel.png

 

Som igjen gir denne fordelingen:

 

attachicon.gifLinjeHøyProsent.png

 

Regner vi med mindre innvandring, får vi selvsagt minde andeler innvandrere. Om du vil leke med tallene selv, kan du gjør det her: Framskrevet folkemengde, etter kjønn, alder, innvandringskategori og landbakgrunn, i 15 alternativer

 

Du behøver selvsagt ikke tro SSB, så du må gjerne komme med andre tall.

 

Geir :)

 

 

Restbefolkningen øker fra 5 millioner til 12 millioner. Det kan ikke være etniske nordmenn, fordi våres fertilitetsrate er under 2.1. Kanskje 2-3 millioner er fra østeuropa/østasia, men majoriteten stammer fra Midtøsten og Afrika. 

 

Hvis innvandringen blir så høy som SSB høy-scenario, så vil de segregere seg og dermed ikke bli en del av "oss". Da vil vi bli en minoritet i våres eget land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Restbefolkningen øker fra 5 millioner til 12 millioner. Det kan ikke være etniske nordmenn, fordi våres fertilitetsrate er under 2.1. Kanskje 2-3 millioner er fra østeuropa/østasia, men majoriteten stammer fra Midtøsten og Afrika. 

 

Nei, nå misforstår du, Camlon. Dette er et stablet linjediagram. (Beklager at jeg ikke spesifiserte det.) Restbefolkningen er andelen over den grønne streken, og øker altså fra 4,4 til 5,4 millioner. 

 

Men ja, det skjer delvis ved at innvandrerne etterhvert får barnebarn og oldebarn.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, nå misforstår du, Camlon. Dette er et stablet linjediagram. (Beklager at jeg ikke spesifiserte det.) Restbefolkningen er andelen over den grønne streken, og øker altså fra 4,4 til 5,4 millioner. 

 

Men ja, det skjer delvis ved at innvandrerne etterhvert får barnebarn og oldebarn.

 

Geir :)

Skal du lage en stablet diagram, så må du fargelegge dem. Grafene dine er misvisende, og jeg foreslår at du redigerer dem.

 

Her er den virkelige restbefolkningen, basert på ingen innvandring. Som vi kan se i grafene under, så vil det bli 4.2 millioner etniske nordmenn og 4.2 millioner første og andre generasjon innvandre fra ikke-vestlige land i 2100. Inkluderer vi deres barn. så får vi ca 5 millioner ikke-vestlige.

 

Hvis innvandringen blir så høy som i høy-estimatet, så kommer de til å segregere seg, og vi vil bli en minoritet i våres eget land. 

 

restbefolkningNorge.png

 

innvandreSSB.png

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du lage en stablet diagram, så må du fargelegge dem. Grafene dine er misvisende, og jeg foreslår at du redigerer dem.

 

Sorry. Jeg gjorde faktisk det opprinnelig, men da så man ikke strekene igjennom. Her er de:

 

post-52698-0-37936800-1442496093_thumb.png

 

post-52698-0-37206400-1442496099_thumb.png

 

Edit: Har lagt til de fylte versjonene i det opprinnelige innlegget.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Her er den virkelige restbefolkningen, basert på ingen innvandring. Som vi kan se i grafene under, så vil det bli 4.2 millioner etniske nordmenn og 4.2 millioner første og andre generasjon innvandre fra ikke-vestlige land i 2100. Inkluderer vi deres barn. så får vi ca 5 millioner ikke-vestlige.

 

Du har ulike alternativer i første og andre diagram: MM00 og MMMH. Og forusetter null integrering. Det kan du selvsagt gjøre så lenge du har det som premiss.

 

Hvis innvandringen blir så høy som i høy-estimatet, så kommer de til å segregere seg, og vi vil bli en minoritet i våres eget land. 

 

 

Du vet jeg har litt problem med definisjonen på "våres eget land". Det er innvandrere jeg har mer til felles med enn en del etniske nordmenn. Selvsagt også det motsatte, men om jeg fikk være diktator i "mitt eget land" så var det ikke etnisitet som avgjorde hvem som fikk bo der.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Du har ulike alternativer i første og andre diagram: MM00 og MMMH. Og forusetter null integrering. Det kan du selvsagt gjøre så lenge du har det som premis

Grunnen til at jeg bruker MM00, er fordi den tar ikke med innvandring. Da kan vi vite, hvor mange etniske nordmenn som vil bo i Norge i 2100, og det er 4.2 millioner. 

 

Selvfølgelig vil en del av øst-europeerne og vestlige innvandre bli identiske med andre nordmenn, men selv om du inkluderer dem så er det forsatt bare 5.7 millioner "etniske" nordmenn i 2100. Resten vil komme fra ikke-vestlige land, og om de segregerer seg, så vil vi bli en minoritet i Norge. Legger vi til at et slikt folkebytte, vil føre til langt mindre vestlig innvandring, og høyere utvandring, så er det ingen tvil om at vi vil bli en minoritet i høy-scenarioet.

 

Du hevder de kan bli integrert, men det er helt avhengig av tempoet. En innvandrer som vokser opp i et område med 90% utlendinger, vil ikke klare å integrere seg.

 

Du vet jeg har litt problem med definisjonen på "våres eget land". Det er innvandrere jeg har mer til felles med enn en del etniske nordmenn. Selvsagt også det motsatte, men om jeg fikk være diktator i "mitt eget land" så var det ikke etnisitet som avgjorde hvem som fikk bo der.

 

Jeg har mer til felles med noen typer innvandre, og vil derfor flytte til Kina om noen år. Men jeg har mer til felles med nordmenn, enn muslimene som kommer til Europa. Det tror jeg også du har, hvis du tenker på saker som religion, kvinnesyn, demokrati, og kulturelle normer,

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

 

Det er trolig ikke så annerledes her vil jeg tro, men det er ikke blitt regnet på det.

 

Det vil du nok gjerne tro. Men jo, det har blitt regnet på det. Problemet er bare å spå om fremtiden. De færreste kan gjøre det, om de ikke er Jehovas Vitner og vet at Bibelen har forutsagt det.

 

Her er SSBs projeksjoner, basert på en høy innvandring og eller middels verdier for levealder etc. Det gir denne befolkningsutviklingen fram til år 2100: (Edit: Dette er et stablet linjediagram, hver enkelt gruppe er altså mengden mellom strekene!)

 

attachicon.gifLinjeHøyStabel.png attachicon.gifHøyTotal.png

 

Som igjen gir denne fordelingen:

 

attachicon.gifLinjeHøyProsent.png attachicon.gifHøyProsent.png

 

Edit: Med og uten fyll, så man kan se hjelpestrekene...

 

Regner vi med mindre innvandring, får vi selvsagt minde andeler innvandrere. Om du vil leke med tallene selv, kan du gjør det her: Framskrevet folkemengde, etter kjønn, alder, innvandringskategori og landbakgrunn, i 15 alternativer

 

Du behøver selvsagt ikke tro SSB, så du må gjerne komme med andre tall.

 

Geir :)

 

 

Tallene de bruker når det gjelder fremtidig befolkning er veldig farlig å se på. For noen definerer nordmenn annerledes enn andre. Eksempelvis har en representat for SSB sagt at nordmenn aldri vil bli i mindretall i eget land, fordi at innvanrere blir nordmenn etter en generasjon eller to. Så på den der statistikken vil vi muligens ha etterkommere av innvandrere i delen for nordmenn.

 

Faktumet er at omtrent 1/4 av alle barn i Norge blir født av ei ikke-norsk kvinne. Det betyr at nordmenn i løp av ikke lenge vil utgjør 3/4 av befolkningen, noe som vil si 75%. Med en innvandring som vi ser i dag, med en økende utenlandsk og ikke-vestlig befolkning er det naturlig å tenke at utiklingen vil fortsette. Dette har forandret seg stort siden bare 2000, for 15 år siden.

 

Når det gjelder befolkninger øker den eksponensielt. Det vil si at at til flere det blir, til fortere øker den og til flere blir de. La oss si at alle innvandrere får 4 barn hver, da får vi et slikt regnestykke: a * 2^b. Der a er antall innvandrere og b er perioder befolkningen fordobles. Eksempelvis 30 år.

 

For å ta en utregning av det her personlig, vil jeg basere meg på trenden av fødsler. I 2000 ble ca. 10% av barn født av en utenlandsk mor, i dag er det trolig mer enn 23%, men siden artikkelen jeg baserer meg på er fra i fjord, får vi si det tallet.

 

I løp av disse årene har altså prosentandelen økt med 13%. Det er en økning på 13/10 = 1,3. En økning på 230%. I gjennomsnitt har den økt med 13/15. 0,87 poeng. Som sagt er denne økningen ekponensiell og ikke linær, så det er naturlig å tro at økningen vil skje fortere enn ved enn ved en linært regnestykke. 23 + 0,87 * x = 50. 0,87 * x = 50 - 23. x = 27/0,87. x = 31. Med andre ord tyder mine beregninger på at nordmenn vil være i mindretall av fødte i 2046.

 

Det er dersom en ikke tar med det faktum at populasjoner har en ekponelsiell og ikke en linær vekst, samt at særlig ikke vestlig innvandring i dag skyter fart. For min del er jeg ikke usikker, jeg er sikker på at den norske befolkningen vil være i mindretall innen 2080. Da vil ikke-vestlige ganske sikkert være en majoritet og.

 

Link: https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/fruktbarhet-og-annen-demografi-hos-innvandrere-og-deres-barn-fodt-i-norge

 

Jeg har og en kritikk mot SSB. Hvorfor mener de at den norske befolkningen vil øke i antall når vi går mot 2070? Har de noen anelse på hvordan demografien vil utvikle seg? Svaret er absolutt nei, de har ingen anelse. Innvandringen øker med befolkningsveksten i ikke-vestlige land. Det er nada som sier at innvandringen vil minke i styrke. Særlig med folk som Obama med roret, som destabiliserte hele midtøsten.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

 

Ja, nordmenn begynner å gå mot en minoritet i eget land....

1. Nordmenn er ett tomt begrep, der eksisterer ingen forskjell mellom Nordmenn og ikke-nordmenn.

 

2. Eget land er like problematisk begrep, det er intet legitimt hevd på hele det landområdet som kalles "Norge".

 

3. Ordet "eget" er i praksis feilbeskrivende da de eneste som faktisk har bestemmelsesrett over dette landet er politikerne.

 

 

1. I slekt gjør det det, samt historie, språk og kultur.

2. Vi er etterkommere av de som har bygd landet, har ikke vi rett til å arve det våre forfedre har skapt, dødd og kjempet for? I alle fall har de rett til å gi det videre, og som regel er ikke de så veldig glade i innvandringen som skjer.

3. Egentlig var vel tanken at landet skulle tilhøre nasjonen Norge, ellers kunne vi bare vert under danskekongen eller svenskene.

Lenke til kommentar

Jeg har mer til felles med noen typer innvandre, og vil derfor flytte til Kina om noen år. Men jeg har mer til felles med nordmenn, enn muslimene som kommer til Europa. Det tror jeg også du har, hvis du tenker på saker som religion, kvinnesyn, demokrati, og kulturelle normer,

 

For ordens skyld, svaret på det er ja. Men jeg er vel mer optimistisk om at det går seg til over tid. Jeg tror velstand fører til sekularisering, også blant muslimer. (Og ja, jeg blir litt i tvil når jeg ser på kristne amerikanere...)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...