Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

noen her som har to komfyrer? erfaring med dampkomfyr?


Anbefalte innlegg

Vi lager nytt kjøkken og jeg vurderer to komfyrer, men er litt usikker. Er dette å overdrive? Noen her som har to komfyrer og er dere fornøyde med det? Noen som har komfyr med damp funksjon. Jeg har også sett på dette, og tenker litt på en vanlig komfyr og en med damp, men har ingen erfaring med denne type komfyr, så jeg håper det er noen her som dele sine erfaringer? Jeg har også vurdert mikro, men det har vi ikke nå og jeg savner det egentlig ikke. Her ble den for det meste brukt til popkorn og ostesmørbrød, og det kan vi fikse på annet vis. Jeg har forresten sett på Bosch eller siemens ettersom det ser ut som det skal være gode komfyrer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bosch og Siemens er noe av det bedre. 

 

Jeg har kjenninger som har kjøpt begge deler og de har faktisk kvitta seg med dampovnen for den har de brukt lite. 

Selv har jeg kasta meg på en meget avansert mikrobølgeovn med stekefunksjon for pizza og har omtrent alt "utstyr"

 

Skulle jeg hatt 2 komfyrer så ville jeg nok heller hatt 2 platetopper, en med gass og en induksjon. 

Vi skiftet kjøkkenet vårt nylig og kjøpte heller dobbelt størrelse induksjonstopp med soneinndeling så vi kan velge hvor vi skal ha varme. Meget fornøyd med det. 

Lenke til kommentar

Har bare det på papiret, jeg har fått alle hvitevarene til huset, men de er ikke montert enda. 

Jeg valgte 2 komfyrer og en micro pga jeg ikke fant god nok micro med "komfyr" i seg så man kan steke kake mens man lager middag i den andre. 

 

Jeg kjøpte alt i bosch , (i 9-14k pr del-enden av modellene) 

Valget var ikke tilfeldig, men basert på hva jeg har sett etter noen år i en butikk som selger hvitevarer. 

 

Bosch eller siemens finnes bare på papiret, det er samme selskap, de heter bosh siemens. 

Merkevarer og målgrupper og bare PR-opplegg. 

 

Lefdal-Elkjøp 

 

Eller liebherr og miele som lager skapene på samme fabrikk, samme person som skrur på de og samme robot. 

Samme eske og pakking også, bare annen print og design og pris og målgruppe. 

Lenke til kommentar

Jeg har en Siemens dampovn og er veldig fornøyd. Det er mange som ikke bruker dampovnen når de først får den i hus, men for min del så er det støtt og stadig i bruk. Det krever jo selvfølgelig litt innsats om man skal bruke den (til å begynne med). 

 

Den jeg har er en kombidamp, som vil si den har varmluft og damp. Man kan benytte den som en ren dampovn, ren varmluft eller kombinert damp og varmluft. Vann fylles på en beholder når man skal bruke ovnen. Det finnes de som krever vanntilkobling.

Ser at endel oppskrifter på nett har en prosentvis instilling på mengde damp, det har ikke ovnen jeg har. Men det har ikke vært et problem for min del.

 

Har brukt den til:

Spare ribs

Hel kylling 

Kyllingbryst

Lammestek

Pinnekjøtt
Fisk

Ris

Grønnsaker

 

Ellers så kan jeg nevne at den må tørkes av etter hver bruk (med svamp for å suge opp vann som evnt ligger igjen). Sørg for å ha kurs/sikring som tåler den sammen med annet som skal benyttes. 

Det er relativt få oppskrifter til dampovn på nett (i forhold til vanlig ovn), så endel prøving og feiling må nesten påregnes. 

Nå synes jeg det gøy, så for min del er positivt :)

Det er også fint å ha en ekstra ovn til avlasting når man skal ha folk på stormiddag. 

 

Men som nevnt, de fleste bruker ikke dampovnen sin. Så tenkt deg nøye om før du investerer i en.

Lenke til kommentar

Jeg har lest at ettersom du kan bruke en dampkomfyr for å lage både potet og grønnsaker, så trenger du kun platetopp med fire soner? For tiden baker å lager jeg ikke så mye mat, men jeg håper jo å kunne bruke mer tid på det om noen år. Dessuten er vi 5 i familien, slik at når jeg baker så baker jeg mye og da kan det være greit å ha to komfyrer i sving.....tenker jeg :) , men jeg er fryktelig redd for at jeg skal angre når det er en ganske dyr investering. Er komfyr med dampfunksjon like god komfyr som annen komfyr? Ja da tenker jeg for å steke bakverk i?

Lenke til kommentar

Dampovn er bra til brød og boller og slikt, men har ikke forsøkt kaker. Aner ikke om det lar seg gjøre. 

Men om det er en like god komfyr som en annen?  vel.. det er en annerledes komfyr. Så om du ikke spesifikt vil ha en dampovn er det nok å anbefale at du ikke kjøper :)

Lenke til kommentar

Vi byttet kjøkken for noen år siden, og satte inn 2 stekeovner. Det er veldig praktisk for oss som lager mye mat, det gjør det mulig å tilberede retter med forskjellig temperatur samtidig. Brukes minst en gang i uken.

 

Vi har 5 kurser på kjøkkenet:

- Induksjonstopp

- Stekeovn i skap

- Stekeovn i høyskap

- Mikro i høyskap og oppvaskmaskin

- Lys, varme, ventilator og kjøleskap

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Vi byttet kjøkken for noen år siden, og satte inn 2 stekeovner. Det er veldig praktisk for oss som lager mye mat, det gjør det mulig å tilberede retter med forskjellig temperatur samtidig.

Det trenger du ikke to stekeovner til. Bare å kjøpe en vanlig med to rom.

 

 

 

Jeg har også vurdert mikro, men det har vi ikke nå og jeg savner det egentlig ikke. Her ble den for det meste brukt til popkorn og ostesmørbrød, og det kan vi fikse på annet vis.
Det finnes ikke noe en mikro passer dårligere til enn ostesmørbrød. Generelt, alt med gluten som varmes til over romtemperatur i mikroen blir helt forferdelig, spør du meg.

 

Mikroen er utmerket til tining av frossen mat og tilbredning av ferdigretter. Jeg anbefaler virkelig en mikro.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

 

Vi byttet kjøkken for noen år siden, og satte inn 2 stekeovner. Det er veldig praktisk for oss som lager mye mat, det gjør det mulig å tilberede retter med forskjellig temperatur samtidig.

Det trenger du ikke to stekeovner til. Bare å kjøpe en vanlig med to rom.

 Da må hver stekovn være veldig liten. Kan du lenke til et eksempel?

Lenke til kommentar

Da må hver stekovn være veldig liten. Kan du lenke til et eksempel?

Min egen, som jeg fikk gratis for 7 år siden fordi den var utrangert allerede da, har dette. Den øverste ovnen er normal størrelse med grill og varmluft. Det rommet under, der man vanligvis bare har rister som er til overs, har en termostat og kun grill. Det er 20 cm høyt. Dette er stort nok til at det er tre posisjoner man kan ha brettet på.

 

I tillegg har platetoppen en termostatplate. Det er ubegripelig for meg at ikke dette er standard på alle nye komfyrer.

 

Her er det et utvalg:

http://www.electrolux.se/kitchen/cooking/cookers/double-oven-cookers/

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

 

Da må hver stekovn være veldig liten. Kan du lenke til et eksempel?

Min egen, som jeg fikk gratis for 7 år siden fordi den var utrangert allerede da, har dette. Den øverste ovnen er normal størrelse med grill og varmluft. Det rommet under, der man vanligvis bare har rister som er til overs, har en termostat og kun grill. Det er 20 cm høyt. Dette er stort nok til at det er tre posisjoner man kan ha brettet på.

 

Her er det et utvalg:

http://www.electrolux.se/kitchen/cooking/cookers/double-oven-cookers/

 

Dette er jo komfyrer, ikke stekovner for innbygging. Da vi bygget nytt kjøkken var det helt uaktuelt med frittstående hvitevarer, som komfyr, og vi fant ikke innbyggingsstekovner med 2 ovnsrom da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...