Gå til innhold

bshagen's treningslogg. Følg meg og min forvandlig mot bedre en helse.


bshagen

Anbefalte innlegg

Dag 2, uke 3 (mandag)


 


Benkpress


 


55kg - 5x3. 


Neste uke er det opp 5kg (!) og må innrømme at jeg gruer meg litt til det. Men ellers så syns jeg det går greit som det gjør nå, for noen få uker siden så hadde jeg ikke sjans på 55kg 5RMx3 i benk, men det er ikke så stress nå. 60kg er jeg derimot mye mer spent på, men jeg er klar!


 


 


Knebøy


 


50kg - 5x3.


Satser på samme vekt som på mandag, men følte dette gikk litt bedre i dag. Kom ned endel dypere, mye bedre feeling enn på mandag. Skal opp på 52.5 til fredagen, bør vel kunne gå greit.


 


 


Markløft


 


75kg - 5x3. 


Hmm, følte en liten antydning til at jeg begynte å strekke litt på høyre skulderblad, for lite krum i ryggen?


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke fått fulgt så nøye med treningsloggene de siste ukene (får abstinenser av å lese). Hva er det som holder knebøyen tilbake, føler du? For meg var det først ryggen (rundt 80 kg), men en enkel form-fix gjorde susen. Deretter var det håndleddet (rundt 105 kg), det fikset jeg med et litt smalere, tommelfritt grep. På de siste øktene mine (110-115 kg) før jeg skadet meg så var det knærne som sviktet fordi jeg ikke fokuserte nok på å presse disse utover. Jeg antar du kjører low-bar(?).

 

Ellers så ser jeg at du har fin fremgang i benk, fortsett slik og du vil nå delmålet ditt i god tid før jul. Husk å skvis skulderbladene godt sammen og trekk de ned. Når ting begynner å bli tungt må man tenke på alt; form, pusteteknikk, mind-muscle connection, grep og så videre. Antar du sikkert har sett 100 youtube-videoer om temaet allerede. :p Når det gjelder pusteteknikk får man flere ulike svar, jeg tror kanskje man må prøve seg frem for å finne ut hva som funker best for en selv. Personlig er jeg fan av å holde pusten gjennom hele løftet og tar helst 3-4 reps hvis mulig på et innpust i både benk og skulderpress, men fikk ikke dette helt til i knebøy (motsatt for bøy, der noen anbefaler utpust > en rep > reset).

Lenke til kommentar

Det som holder igjen, er egentlig låra akkurat nå, de skriker og gjør vondt. Dette blir forhåpentligvis bedre etterhvert som de blir litt bedre vant med denne øvelsen.

 

Oppdatering:

Dag 1, uke 4.

 

Katastrofe! Er for tiden på ferie i Portugal, og treningsstudioet på hotellet er helt forferdelig! Alt de har er kardiomaskiner, en sånn kombibenk med en 10kg stang og noen få hantler som ikke er merket med vekt. Imorgen må jeg kikke etter en annen plass å få trent.

 

Benkpress: 60kg 5x3

Benken var forferdelig, den er så høy at jeg ikke får satt føttene skikkelig nedi bakken, og dette skal være uka for rekord på en vekt jeg aldri har klart før?

Jaggu, det gikk, men det var på det berømte håret, siste rep på siste sett ble et skjevt løft. Dette var for meg ufattelig tungt!

 

Knebøy:

Fikk ikke tatt pga mangel på utstyr, ingen stativ å få opp stanga i.

 

Markløft:

Fikk ikke tatt da de ikke hadde store løsvekter og heller ingenting å bygge opp stanga med og ingen plass på gulvet til å få utført løftet.

 

Biceps curl:

Tok denne med hantler, kg er ukjent, da de ikke var merket. Det var de største de hadde, men de var ganske små.

 

Jaja. Får leite litt etter en annen plass tror jeg. Men ny rekord i Benkpress! Det er jeg fornøyd med, særlig fordi det var i en vaglete møkkabenk som var høy og fæl. :D

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter en god ferie, som dessverre ble uten trening, så hadde jeg så dårlig samvittighet at jeg kjørte på i dag. Det har vært altfor mye god mat, og har gått opp en kilo. :(

 

Dette er da siste dag på uke 8, så i dag skulle jeg kjøre for å se hvor mye jeg greide i de 3 øvelsene på MAX,

 

 

Benkpress:

 

5x2: 62.5kg fy faaa dette var tungt!

5x1: 60kg

 

Ny PB: 62.5kg. Dette var dritungt! 62.5kg er min nye 5RM, ny PB!

 

Knebøy:

 

3 sett med 55kg. Denne øvelsen sliter jeg i, så dette er da min max nå.

 

 

Markløft:

 

5x1: 90kg. Dette gikk såpass lett at jeg la på litt (for mye) til neste sett.

1x1: 110kg. Fikk opp løftet, men maktet ikke flere enn ett løft. Kjente det strakk veldig mye i høyre skulder, på baksiden. Ble litt redd for å skade meg.

5x1: 100kg. Dette gikk ganske fint egentlig, tungt men god motivasjon!

5x1: 105kg. Ny PB og dette blir min nye 5RM i ML! Etter denne så var jeg så sliten at jeg måtte legge meg ned litt på gulvet. Føltes helt fantastisk ut! :D

 

 

Stortsett fornøyd, stolt over at jeg greide 105kg i ML! Men jeg har jævlig dårlig samvittighet pga ferien min, for en latsekk!

På 105kg så merker jeg også at fingrene er på bristepunktet. Holdt så hardt jeg bare kunne, hvite knoker, men det var like før på den siste reppet. Men det gikk fint! :D

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Yo! Blitt noe fremgang på benken din siste tre uker? :)

Hehe, har visst ikke oppdaterert noe særlig her jeg gitt. :p

 

Jada, men er på min tredje uke med de-load, så det er kanskje ikke så spennede lesning? Måtte flytte dagen i dag til imorra, så skal komme med en oppdatering på den dagen, samt de to foregående ukene jeg. :)

Lenke til kommentar

Båttrening nå ja :)

 

Var det 75kg x1 eller x5 du satte deg som mål til jul, i BP?

Mener å huske du tok 62.5kg ved forrige 5RM forsøk? Da er ihvertfall ikke 1RM-målet langt unna tipper jeg.

 

Du kommer til å ha stor økning i lang tid ennå. Det mest vanlige er vel at økningen begynner å gå litt saktere først etter 6-12mnd om man klarer å holde seg i nakken :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Neida, jeg hakke daua! ;)

Men jeg har vondt i hånda. Jeg fikk et slag på toppen av håndbaken mens jeg var på jobb, så det har satt meg ut endel, har faktisk ikke trent på halvannen uke! :(

Hånda er bra nå (tror jeg), så skal bort på gymmen i morgen får å se hvordan det går, håper det ikke blir en for stor hindring, jeg kjenner det enda, men tror det skal gå bra. 

Kan jeg fortsette som før, eller må jeg gjøre om på hele opplegget nå som det har vært "pause"? 

Kan også fortelle at jeg har gått ned 10kg (!)

Lenke til kommentar

Fortsett som før!

Etter et par løft, ev etter første treningen, vil du bare føle deg sterkere enn det du var før pausen :)

 

Gratulerer med milepæl og håper det går bra med neven.

Ja, regnet ikke helt med den, og motivasjonen akkurat da var ikke helt på topp heller. Men det går da bedre nå. :)

Da maler vi på som før. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 år senere...

I´m back bebe :D

Her har det vært stille dessverre, rett og slett slitt med noe aldeles forferdelig kjærringspetakkel og gikk derfor inn i en *liten* depresjon :( 
Siden sist så har jeg trent, men i realiteten så har jeg vært litt jo-jo på akkurat dette. Hodet har bare vært stappfullt. De gode nyhetene er uansett at jeg har tømt hele hodet mitt nå om ikke annet og kjærring har reist 

 

 

Likevel, håper dere tar meg tilbake (Countryman også :blush:)

 

Siden sist så er dette var dette min 1RM ved 78kg:

Mark - 145kg. Testet etter en Crossfit WOD. Så kanskje har jeg bittelitt mer å gå på

Knebøy - 85kg. Siste jeg prøvde dette så er jeg sikker på at jeg kunne lagt på 15-20kg til, men turte ikke når jeg ikke hadde med meg belte, og ryggen begynte å bøye seg. Men det kjentes ikke tungt ut.

Benkpress - 60kg. Her er det stopp

Nåværende vekt er 95kg og jeg er feit som faen. Ser ut som en feilstoppa teddybjørn. Men jeg greier å dra på det samme som 1RM enda likevel, selv om vinteren har vært lang med øl og faenskap

Har startet på square one igjen, med Countryman sitt opplegg. Vil komme til å poste fremgangen her etterhvert :)

 

EDIT: Jeg har også bestilt meg mat i fra makroboks.no som jeg skal hente meg når jeg kommer meg hjem i fra jobb her i Afrika. Noen som kjenner til disse? Tenkte å teste ut mens jeg mekker litt mat på egenhånd også.

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt klart :)

Følte meg bra i fjor sommer, veide 78kg og var aktiv med CrossFit. Men det er vinteren som har tatt meg. Låste døra helt og satt meg i sofaen pga drit som skjedde. Dette er selvsagt ingen unnskyldning, men likevel.
 
Denne gangen så skal jeg droppe CrossFiten og rett og slett heller fokusere på vektene i stedet. Målet er å gå ned i fettprosent til et bra nivå, gjerne under 15%, og deretter kjøre en clean bulk der jeg gradvis legger på muskler, for det er noe jeg har et behov for. Har også fundert om jeg skal bulke fra der jeg er nå også, men usikker på hvordan dette stiller seg, ikke noe særlig hypp på å bli feitere enn det jeg er nå, men på en annen side så slipper jeg unna en ekstra cut. (Tips mottas med takk her nå)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

For meg så virker det som du helst vil få ned fettprosenten først.

Jeg ville ha gjort det også. Det er kjipt å trøkke i seg mat om du egentlig synes du er for feit allerede. Få den ned, slik du sier, kanskje under 15 %, og så derfra spise mer og legge på deg muskler. Optimalt sett for muskelmasse skulle du sikkert bare peisa på og spist masse, samt trent mye, men er du misfornøyd med fettprosenten nå så er kanskje ikke dette det lureste.

 

Du bør jo trene styrke selv om, kanskje du får litt nybegynnergains (hvis du ikke har trent så lenge før). Uansett med et godt proteininnhold og styrketrening holder du bedre på massen du allerede har, slik at du  ikke mister for mye muskler selv om du går ned.

Når du har kommet til ønsket fettprosent kan du jo øke matinntaket.

 

Jeg har selv treningslogg og trent i nesten tre måneder. Har godt opp 5-6 kg totalt, og 2,2 kg den siste måneden.

Har kommet litt ekstra på magen, men ikke veldig mye. Jeg kommer uansett ikke til å spise som en gris fremover, rett og slett fordi jeg ikke gidder å bli feit. Tenker heller å bulke litt hardere til vinteren, og eventuelt rippe av mot neste sommer  :)

 

Det beste hadde jo vært å ha en kropp som kan fungere hele året. Eventuelt "clean-bulke" som du nevnte. 

F.eks neste år hvor jeg har "sommerkroppen", og kan øke kalori-inntaket litt, men ikke så mye at jeg legger på meg så mye fett.

Endret av ræss93
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...