Gå til innhold

bshagen's treningslogg. Følg meg og min forvandlig mot bedre en helse.


bshagen

Anbefalte innlegg

Noob gains er jeg til dels enig i - litt gain i en syltynn periode, gjelder også for folk som er sterkt overvektige.

 

Men resten - å bygge muskler på kcal underskudd er grunnleggende feil :)

 

Jeg tenker at du blander litt her, kroppen våkner, man får pump og mer blodgjennomstrømming i musklene hvilket fører til fastere/strammere hud/kropp, mer synlige muskler, tydligere markeringer og mer synlige blodåret etterhvert som fettet renner av - Men muskelvekst er det ikke.

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hønemannen har rett igjen. 

Det er helt umulig å bygge /øke muskelmassen på kcal-underskudd. 

Man klarer ikke engang å øke den ett gram om man øker totale kcal med 1000 til (2 middager) 

Da er man opp i vedlikeholds-kcal , og det er her de fleste som trener uten resultater ligger. 

 

Når man er på underskudd , så er det siste kroppen vil å bevare energikrevende muskemasse og uten proteininntaket og styrketreningen på deff som sender "dette trenger vi-signaler" ville kroppen ha kvittet seg med en halvkilo muskelmasse i uka på deff. 

 

Om man spiser nok protein, samtidig som man trener på deffen , så vil man i ytterste grad til nød om man er flink klare å beholde 99,x% av den muskelmassen man har og det er langt ifra å øke den. 

 

"noob-gains" er på bulk (treningen gir mer sult, så selv de som ikke teller kcal vil ofte spise mer) og da vil glykogenlagre fylles, teknikk forbedres og nervesystem tennes og de økte glykogenlagrene her , den nye muskelmassen og den nye livsstilen vil gi så rask "nybegynnereffekt" at fettprosenten vil synke, ikke i kg med i % pga nytt kjøtt/glykogen. 

 

 

Med trening på deff, hvor man bryter bindevev og rakner fibre kroppen må reparere, men i tillegg klare å få den til å donere energi til å forsterke fibre på et underskudd blir som å tru på 4 julenisser, det er ganske så helt umulig. 

 

Men ja, strammere blir man, økt trykk i muskelaturen , glykogenlagrene som fylles vil bli som en tørr svamp (muskel) man fukter (glykogen) , så mer markert vil man bli , sammen med mindre vann , fett og mat i systemet vil gi følesen av økt masse. 

 

Men styrken vil øke drastisk om man er nybegynner, mest pga teknikker som forbedres og at man er sterkere nå en man trudde /tror. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mener du 5rm-vektene til jul eller 1RM?

Vanligvis setter man seg 1RM-mål.

 

Tipper 1RM allerede er 8x kg.

Teknikk vil bedres og vekter økes uavhengig av styrken og kjøtt også, så det kommer til å gå fort i starten.

140 til sommeren kanskje, om etter jul = bulk

Hva mener du med 8x kg?

 

Målet jeg har satt er for 5RM, visste ikke at man satte 1RM.

Lenke til kommentar

100 på deff, ja, pga teknikk og at du nå er sterkere en du tror , rent genetisk. 

Du har bare latt hestekreftene støve ned.

 

Bedre teknikk vil aktivere mer kjøtt også, for eks baken i rett høyde i mark vil aktivere hamstrings som vil hjelpe til.

 

Ved juletider kan du sjekke baseøvelsene, hvor er det tyngst i løftet og basert på resultatene her legge inn fokus på de områdene med isolasjonsøvelser og vips så kan det være en filleting som hindrer de neste 20kg utover den normale progresjonen, så det kan gå like fort opp til 150.

Lenke til kommentar

Oppdatering i førstepost.
I dag har jeg funnet ut at jeg greier 50kg knebøy 5x1. Litt mindre enn jeg håpet på, men da har jeg vel desto mer å gå på? :)

Mandag så braker det løs!

 

EDIT:
Jeg har også vært på vekta I dag også, og det har begynt å krype nedpå 86-tallet (vanskelig å finne ekstakt, da bølgene gjør at det går mellom 85-88kg, så setter den midt I mellom.)

 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Da var økta ferdig. Pheww :D

 

Benk. Ok. 50kg er allerede min 5rm, så det var tungt på de siste, men det gikk fint. Teknikken er litt bedre nå, prøver å huske å ha kroppen i litt mer oppspent bue, rumpa ned og skuldre ned, opp med rygg og bryst. Som sagt, tungt, men en fin øvelse.

 

Knebøy. Har jo ikke 1.25kg vekter. Gikk for 45 kg. Skulle gått for 50kg. Teknikken her er ikke den beste, men det føltes helt greit ut, kjente ingen umiddelbare feilløft.

 

Mark. 65kg. Teknikken på trynet, men gjorde ikke vondt noen steder. Her skulle jeg ønske noen kunne spotte meg, dreiv av med mye rart, det er ikke så lett å se for seg Sandvik sine YT-videoer mens man løfter. Synd jeg ikke har kamera. Vekta er grei, midt på treet. Tror nok kanskje 70RM skal være litt under det jeg egentlig klarer.

 

Biceps curl: 15x2. Gikk veldig fint. 17.5kg eller 20. Det er full forvirring rundt hvor mye stanga veier, og det er ikke noen vekt nede i trimrommet.

Liker denne øvelsen, syns den gikk veldig fint.

 

Alt i alt. Flott! Men teknikk teknikk teknikk.

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Ok, så da løftet jeg 20kg da, endene 50mm, samme som den olympiske stanga i benk, bruker de samme vektene. Takk for den. :)

 

Problemet er at jeg trener mutters alene, så får ikke tatt bilde heller. Må se om jeg kan finne på noe lurt senere. Har en go pro hjemme som jeg kunne tatt med meg på studioet. Neste økt blir torsdag, jeg reiser fra Afrika på onsdag, er hjemme på torsdag ettermiddag, så får ikke tid til å gymme før jeg drar, går rett av skift og reiser. :)

 

Litt ot men, dere aner ikke hvor deilig det er å komme hjem etter 4 uker her nede, man føler man er født på nytt. Helt nydelig, såpass deilig at det er verdt hele turen! :D

Lenke til kommentar

Det er arti å se at du fullførte 3sett med 5RM i BP idag.

Det bekrefter bare at 5RM for deg som er fersk i øvelsene kun er et holde/oppstartspunkt.

Du har ennå ikke peil på hvor mye kroppen din er dugende til ennå og det blir morsomt å følge med her.

Man føler seg ikke "hjemme" med øvelsene før etter 1-2mnd (relativt) og i tillegg blir man vant til smerteterskel-nivået raskt slik at det enkelt blir hevet til neste nivå.

 

----------

 

Hvor lang tid brukte du på økta?

 

----------

 

Selv om du jobber oppholder deg 50% i Angola er det lov å kjøpe seg en telefon med kamera/filmefunksjon.

Tydeligvis, for enkelte er det viktigere å støtte opp om lokalsamfunnet enn det er å skaffe livsviktige funksjoner for seg selv :rofl:

 

----------

 

Det er nå skal skal prøve å få med deg en kollega på treninga - Utrolig viktig med spottere i BP etterhvert og ikke minst for motivasjonen/konkurranseinstinktet.

Om du er alene og skal kjøre tung BP - ikke sett "låser" på stanga. Du bør ha muligheten til å kunne riste av skivene om ting går til hæl.... :evil:

 

----------

 

@War - Går ut ifra at det er du som står bak og prikker den ene dama på ryggen?

"Ikke bra nok" tenker jeg du sier :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...