Gå til innhold

Snart kan iPhone-telefonene bli utstyrt med egne røykvarslere


Anbefalte innlegg

 

 

Og du er aldri på besøk hos venner? På hytta? På hotellrom som ikke har røykvarsler? I utlandet? Du virker til å leve et kjedelig liv.

Du drar virkelig "kjedelig"-argumentet for å forfekte ekstra røykvarslere? Er ikke det litt tafatt? Kanskje det er jeg som er en "dare-devil" som tør å overnatte steder uten røykvarsler på mobilen, og du er den kjedelige? Eller kanskje det er et argument som er rimelig meningsløst?

 

Stedene du nevner har alle som regel røykvarsler.

 

AtW

Fin måte å sno seg rundt et svar på. Du virker ikke interessert i å innse dine feil i det hele tatt. Dette handler ikke om deg, om du sitter i en hytte som mot formodning har røykvarsler i alle rom. Dette handler om normale folk som av ulike grunner oppholder seg steder der røykvarslere ikke er like utbredt.

 

Å kalle meg kjedelig fordi jeg sverger til enkel sikkerhet blir flåsete i denne sammenhengen. Du er klar over at mange dør i husbranner hvert år?

 

 

Røykvarsler i alle rom? Denne røykvarsleren hjelper kun der man sover. Normale folk oppholder seg stort sett alltid i bygg med røykvarsler. 

 

Helt enig, å kalle folk kjedelig som argument i denne diskusjonen er totalt dustete, det var også poenget. Og hus har gjerne røykvarsler fra før.I tillegg til at de som oftest dør i husbranner gjerne ikke har en smarttelefon av denne typen. Mao er mitt estimat: minimal nytteverdi.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

 

 

 

 

Og du er aldri på besøk hos venner? På hytta? På hotellrom som ikke har røykvarsler? I utlandet? Du virker til å leve et kjedelig liv.

Du drar virkelig "kjedelig"-argumentet for å forfekte ekstra røykvarslere? Er ikke det litt tafatt? Kanskje det er jeg som er en "dare-devil" som tør å overnatte steder uten røykvarsler på mobilen, og du er den kjedelige? Eller kanskje det er et argument som er rimelig meningsløst?

 

Stedene du nevner har alle som regel røykvarsler.

 

AtW

Fin måte å sno seg rundt et svar på. Du virker ikke interessert i å innse dine feil i det hele tatt. Dette handler ikke om deg, om du sitter i en hytte som mot formodning har røykvarsler i alle rom. Dette handler om normale folk som av ulike grunner oppholder seg steder der røykvarslere ikke er like utbredt.

 

Å kalle meg kjedelig fordi jeg sverger til enkel sikkerhet blir flåsete i denne sammenhengen. Du er klar over at mange dør i husbranner hvert år?

Røykvarsler i alle rom? Denne røykvarsleren hjelper kun der man sover. Normale folk oppholder seg stort sett alltid i bygg med røykvarsler.

 

Helt enig, å kalle folk kjedelig som argument i denne diskusjonen er totalt dustete, det var også poenget. Og hus har gjerne røykvarsler fra før.I tillegg til at de som oftest dør i husbranner gjerne ikke har en smarttelefon av denne typen. Mao er mitt estimat: minimal nytteverdi.

 

AtW

Denne røykvarsleren hjelper i alle rom den befinner seg i, til enhver tid. Det er en stor fordel over den gamle røykvarsleren.

 

Å påstå at de som dør i branner ikke har smarttelefon er en veldig skummel påstand uten å komme med kilder eller bevis på dette.

 

Du virker til å ha god kontroll på hvordan normale folk sine vaner er. Gjelder dette fordi du ser på deg selv som normal og bare multipliserer det med 7 milliarder? Denne funksjonen hjelper ikke bare folk i Norge. Den kan hjelpe alle steder hvor mennesker ferdes. For å fortsette din anekdote. Akkurat nå sitter jeg i et hus uten røykvarsler. I løpet av de 4 siste månedene har jeg 95% av min tid innendørs oppholdt meg i hus uten røykvarsler.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Og du er aldri på besøk hos venner? På hytta? På hotellrom som ikke har røykvarsler? I utlandet? Du virker til å leve et kjedelig liv.

Du drar virkelig "kjedelig"-argumentet for å forfekte ekstra røykvarslere? Er ikke det litt tafatt? Kanskje det er jeg som er en "dare-devil" som tør å overnatte steder uten røykvarsler på mobilen, og du er den kjedelige? Eller kanskje det er et argument som er rimelig meningsløst?

 

Stedene du nevner har alle som regel røykvarsler.

 

AtW

Fin måte å sno seg rundt et svar på. Du virker ikke interessert i å innse dine feil i det hele tatt. Dette handler ikke om deg, om du sitter i en hytte som mot formodning har røykvarsler i alle rom. Dette handler om normale folk som av ulike grunner oppholder seg steder der røykvarslere ikke er like utbredt.

 

Å kalle meg kjedelig fordi jeg sverger til enkel sikkerhet blir flåsete i denne sammenhengen. Du er klar over at mange dør i husbranner hvert år?

Røykvarsler i alle rom? Denne røykvarsleren hjelper kun der man sover. Normale folk oppholder seg stort sett alltid i bygg med røykvarsler.

 

Helt enig, å kalle folk kjedelig som argument i denne diskusjonen er totalt dustete, det var også poenget. Og hus har gjerne røykvarsler fra før.I tillegg til at de som oftest dør i husbranner gjerne ikke har en smarttelefon av denne typen. Mao er mitt estimat: minimal nytteverdi.

 

AtW

Denne røykvarsleren hjelper i alle rom den befinner seg i, til enhver tid. Det er en stor fordel over den gamle røykvarsleren.

 

Å påstå at de som dør i branner ikke har smarttelefon er en veldig skummel påstand uten å komme med kilder eller bevis på dette.

 

Du virker til å ha god kontroll på hvordan normale folk sine vaner er. Gjelder dette fordi du ser på deg selv som normal og bare multipliserer det med 7 milliarder? Denne funksjonen hjelper ikke bare folk i Norge. Den kan hjelpe alle steder hvor mennesker ferdes. For å fortsette din anekdote. Akkurat nå sitter jeg i et hus uten røykvarsler. I løpet av de 4 siste månedene har jeg 95% av min tid innendørs oppholdt meg i hus uten røykvarsler.

 

 

Nei, den gjør ikke det, fordi man merker røyk og brann selv raskere enn en røykvarsler (i samme rom, og ikke sovende)

 

Det var heller ikke det jeg påsto, du spisser påstandene mine for så å argumentere imot en spisset påstand. Eldre er sterkt overrepresentert i branndødsfall.

 

Det er åpenbart at en slik påstand om nytteverdien til et produkt til en viss grad baserer seg på hvor man er, feks i norge, jeg ville ikke sagt at kamera på iphone er unyttig, fordi det finnes milliarder som ikke har råd til en iphone feks. Ellers trodde jeg du "sverget til enkel sikkerhet"? Jeg anbefaler deg å skaffe en røykvarsler, de er billige. Faktisk har jeg noen til overs, jeg kan sende de til deg i posten om du sender en PM med adressen din (med et mini-forbehold om at jeg finner de i boden min)

 

AtW

Lenke til kommentar

Helt ubrukelig. Ser at noen bruker argumenter som "tenk om man ikke har røykvarsler i soverommet" Det er et krav i Norge og sikkert de fleste vestlige land om at det SKAL være røykvarsler der folk sover. Og røykvarsleren er montert i taket fordi røyken samler seg der først. Nettopp for å få en tidlig varsel. En Iphone på nattbordet vil ikke kunne detektere røyken før røyken har kommet ned til benhøyde. Og da kan man regne med at brannen også har utviklet seg betraktelig. Det er falsk trygghet. Og jeg håper vi aldri får problemer med at noen ikke bytter batterier på røykvarsleren på soverommet fordi de stoler på Iphonen. Dessuten brannvarslere er underlagt en streng regulering. Nettopp fordi det kan være livsfarlig om det ikke skulle fungere når situasjonen oppstår. Kommer Iphone til å få en slik sertifisering? Jeg mener, apple sier selv at de ikke kan garantere at vekkealarmen skal starte på morran. Dette høres mer farlig ut enn at det skal føre til mer trygghet. Heller falsk trygghet som får ekte trygghet til å bli mer nedprioritert.

Endret av Kron
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elendig oppsett, ikke på grunn av at det er Apple, eller jo, det er det som er litt av problemet.

Kun røykvarsling på mobiltelefonen vil ha en svært begrenset nytteverdi, om denne kan henge og spille på lag med eksisterende røykvarsler anlegg så kan denne faktisk ha en verdi.

 

Helt til du tenker på at det er Apple som står bak, Apple vil da om de følger sin vanlige tankegang, mekke sin egen standard og protokoll for røykvarsler kommunikasjon og som da blir dårlig dokumentert og nesten ingen støtter.

Så om du da vil ha støtte for dette så må du handle iRøyk varslere som snakker denne properitære protokollen.

Problemet du da møter på er at ingen blir å gjøre det grunnet ekstra kostnader og arbeidet med å bytte ut varslere som allerede er installert i hjemmet.

 

Blir litt som dette fancy sykkelregistret som eksisterer i Norge, svært få melder sin sykkel inn grunnet kostnaden og at det er "Opt in", så skal dette ha skikkelig nytteverdi så må Apple droppe patenter og for første gang i sitt liv lage en åpen standard som kan uten kostnad implenteres i varslerne og andre enheter.

 

litt av problemet er at Apple som er et amerikansk selskap ikke tåler at noen lager ting som fungerer bedre , da må de også gjøre det på sin egen måte 

 

Det er enkelte ting som irriterer meg , et av dem er påstanden om at Apple hele tiden følger standarder .

man kaller det for en standard , men lappe gjør den proprietær lit for ofte , som da medfører at alle kopier Apple for å ikke dumme seg

ut . hvor mye de må ut med i patent rettigheter er det vel nesten ingen som vet

 

Det funger på en måte , men det funger ikke slik det burde gjort

 

argumentert for å ikke følge vanlig standard er at den er for dårlig 

 

her mistanker jeg at Microsoft fikke pepper for noe lignede da de kom med Internett eksplorer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

 

 

 

 

Og du er aldri på besøk hos venner? På hytta? På hotellrom som ikke har røykvarsler? I utlandet? Du virker til å leve et kjedelig liv.

Du drar virkelig "kjedelig"-argumentet for å forfekte ekstra røykvarslere? Er ikke det litt tafatt? Kanskje det er jeg som er en "dare-devil" som tør å overnatte steder uten røykvarsler på mobilen, og du er den kjedelige? Eller kanskje det er et argument som er rimelig meningsløst?

 

Stedene du nevner har alle som regel røykvarsler.

 

AtW

Fin måte å sno seg rundt et svar på. Du virker ikke interessert i å innse dine feil i det hele tatt. Dette handler ikke om deg, om du sitter i en hytte som mot formodning har røykvarsler i alle rom. Dette handler om normale folk som av ulike grunner oppholder seg steder der røykvarslere ikke er like utbredt.

 

Å kalle meg kjedelig fordi jeg sverger til enkel sikkerhet blir flåsete i denne sammenhengen. Du er klar over at mange dør i husbranner hvert år?

Røykvarsler i alle rom? Denne røykvarsleren hjelper kun der man sover. Normale folk oppholder seg stort sett alltid i bygg med røykvarsler.

 

Helt enig, å kalle folk kjedelig som argument i denne diskusjonen er totalt dustete, det var også poenget. Og hus har gjerne røykvarsler fra før.I tillegg til at de som oftest dør i husbranner gjerne ikke har en smarttelefon av denne typen. Mao er mitt estimat: minimal nytteverdi.

 

AtW

Denne røykvarsleren hjelper i alle rom den befinner seg i, til enhver tid. Det er en stor fordel over den gamle røykvarsleren.

 

Å påstå at de som dør i branner ikke har smarttelefon er en veldig skummel påstand uten å komme med kilder eller bevis på dette.

 

Du virker til å ha god kontroll på hvordan normale folk sine vaner er. Gjelder dette fordi du ser på deg selv som normal og bare multipliserer det med 7 milliarder? Denne funksjonen hjelper ikke bare folk i Norge. Den kan hjelpe alle steder hvor mennesker ferdes. For å fortsette din anekdote. Akkurat nå sitter jeg i et hus uten røykvarsler. I løpet av de 4 siste månedene har jeg 95% av min tid innendørs oppholdt meg i hus uten røykvarsler.

 

 

Nei, den gjør ikke det, fordi man merker røyk og brann selv raskere enn en røykvarsler (i samme rom, og ikke sovende)

 

Det var heller ikke det jeg påsto, du spisser påstandene mine for så å argumentere imot en spisset påstand. Eldre er sterkt overrepresentert i branndødsfall.

 

Det er åpenbart at en slik påstand om nytteverdien til et produkt til en viss grad baserer seg på hvor man er, feks i norge, jeg ville ikke sagt at kamera på iphone er unyttig, fordi det finnes milliarder som ikke har råd til en iphone feks. Ellers trodde jeg du "sverget til enkel sikkerhet"? Jeg anbefaler deg å skaffe en røykvarsler, de er billige. Faktisk har jeg noen til overs, jeg kan sende de til deg i posten om du sender en PM med adressen din (med et mini-forbehold om at jeg finner de i boden min)

 

AtW

 

 

Det var jo du som skrev at dette var useless. Jeg overdriver vel ikke det? At det ikke akkurat hjelper overklassen i Norge får så være. Men det finnes da vitterlig mange i andre deler av verden som ikke har samme tilgangen som vi har.

 

Å det er jo idiotisk å tro at dette skal ta over for normale røykvarslere. Det er da ingen som faktisk tror dette? Det blir jo bare et ekstra sikkerhetslag.

Lenke til kommentar

For det første skrev jeg ikke "useless" uten modifikasjoner, for det andre peker det åpenbart på at du skrev "å påstå at de som dør i branner ikke har smarttelefon....", det er dette som er en misvisende presentasjon av det jeg sa. Forøvrig, har man ikke "tilgang" til en røykvarsler (kan ikke få tak i det), så har man neppe tilgang til en iphone.

 

Du forslo jo selv å la den ta over for en normal røykvarsler, du sa jo selv at du oppholdt deg i hus uten røykvarslere, og tilsynelatende gjør det over lenge tid også.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

For det første skrev jeg ikke "useless" uten modifikasjoner, for det andre peker det åpenbart på at du skrev "å påstå at de som dør i branner ikke har smarttelefon....", det er dette som er en misvisende presentasjon av det jeg sa. Forøvrig, har man ikke "tilgang" til en røykvarsler (kan ikke få tak i det), så har man neppe tilgang til en iphone.

 

Du forslo jo selv å la den ta over for en normal røykvarsler, du sa jo selv at du oppholdt deg i hus uten røykvarslere, og tilsynelatende gjør det over lenge tid også.

 

AtW

Jeg har jo aldri foreslått at den skal ta over? Poenget er at når man oppholder seg i  korte perioder et sted, så er det en ekstra sikkerhet å ha denne funksjonen. Jeg skjønner ikke helt hva du ikke klarer å forstå? Først så kaller du det useless, så er det plutselig ikke useless lenger? 

Lenke til kommentar

 

For det første skrev jeg ikke "useless" uten modifikasjoner, for det andre peker det åpenbart på at du skrev "å påstå at de som dør i branner ikke har smarttelefon....", det er dette som er en misvisende presentasjon av det jeg sa. Forøvrig, har man ikke "tilgang" til en røykvarsler (kan ikke få tak i det), så har man neppe tilgang til en iphone.

 

Du forslo jo selv å la den ta over for en normal røykvarsler, du sa jo selv at du oppholdt deg i hus uten røykvarslere, og tilsynelatende gjør det over lenge tid også.

 

AtW

 

Jeg har jo aldri foreslått at den skal ta over? Poenget er at når man oppholder seg i  korte perioder et sted, så er det en ekstra sikkerhet å ha denne funksjonen. Jeg skjønner ikke helt hva du ikke klarer å forstå? Først så kaller du det useless, så er det plutselig ikke useless lenger?

Er du ny her? Har du ikke gått ned endeløse diskusjoner med AtW før...(?)

 

...:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For det første skrev jeg ikke "useless" uten modifikasjoner, for det andre peker det åpenbart på at du skrev "å påstå at de som dør i branner ikke har smarttelefon....", det er dette som er en misvisende presentasjon av det jeg sa. Forøvrig, har man ikke "tilgang" til en røykvarsler (kan ikke få tak i det), så har man neppe tilgang til en iphone.

 

Du forslo jo selv å la den ta over for en normal røykvarsler, du sa jo selv at du oppholdt deg i hus uten røykvarslere, og tilsynelatende gjør det over lenge tid også.

 

AtW

Jeg har jo aldri foreslått at den skal ta over? Poenget er at når man oppholder seg i  korte perioder et sted, så er det en ekstra sikkerhet å ha denne funksjonen. Jeg skjønner ikke helt hva du ikke klarer å forstå? Først så kaller du det useless, så er det plutselig ikke useless lenger? 

 

 

Det virket da som du mente den skulle ta over for deg, som hadde vært nesten et halvår uten røykvarsler, hva er det da den gjør om ikke? Iogmed at du ikke skaffer en røykvarsler? Om det ikke er det du tenker, hvor er relevansen til dine måneder uten røykvarsler?

 

Jeg har vært ganske konsistent i mine uttalelser. Jeg sa den var "ganske useless", hva har jeg sagt som strider imot det senere?

 

AtW

Lenke til kommentar

Rekner med at dette er meir nyttig i USA der det ikkje er eit myndigheitskrav om røykvarsler i private hjem (enkelte forsikringsselskap har sjølvsagt krav om dette).

 

Om folk har røykvarsleren i form av ein telefon liggande på nattbordet så er ikkje det opptimalt, men det er betre enn dersom det ikkje er røykvarslar i rommet.

 

Ein anna fordel er at folk flest er meir opptatt av at det er nok straum på telefonen enn at røykvarslaren virker, i tillegg bytter folk flest telefon når den sluttar å virke medan røykvarslaren lett blir hengande sjølv om den ikkje lenger fungerer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

 

For det første skrev jeg ikke "useless" uten modifikasjoner, for det andre peker det åpenbart på at du skrev "å påstå at de som dør i branner ikke har smarttelefon....", det er dette som er en misvisende presentasjon av det jeg sa. Forøvrig, har man ikke "tilgang" til en røykvarsler (kan ikke få tak i det), så har man neppe tilgang til en iphone.

 

Du forslo jo selv å la den ta over for en normal røykvarsler, du sa jo selv at du oppholdt deg i hus uten røykvarslere, og tilsynelatende gjør det over lenge tid også.

 

AtW

Jeg har jo aldri foreslått at den skal ta over? Poenget er at når man oppholder seg i  korte perioder et sted, så er det en ekstra sikkerhet å ha denne funksjonen. Jeg skjønner ikke helt hva du ikke klarer å forstå? Først så kaller du det useless, så er det plutselig ikke useless lenger? 

 

 

Det virket da som du mente den skulle ta over for deg, som hadde vært nesten et halvår uten røykvarsler, hva er det da den gjør om ikke? Iogmed at du ikke skaffer en røykvarsler? Om det ikke er det du tenker, hvor er relevansen til dine måneder uten røykvarsler?

 

Jeg har vært ganske konsistent i mine uttalelser. Jeg sa den var "ganske useless", hva har jeg sagt som strider imot det senere?

 

AtW

 

Vel, du spiller ganske dum om du trodde at jeg så etter en erstatter for røykvarsleren.

Relevansen ligger i at ikke alle lever innelåst i sitt eget hus hele tiden, da kan det være en fordel å ha en portabel enhet i tillegg. Selv om den ikke er like sikker er iallefall terskelen for  å ta den med lavere. Det kan også øke fokuset på brannvarsling. Ikke mye useless i mine øyne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det blir jo en erstatter for røykvarsleren i ditt tilfelle? Du har bodd månedsvis uten røykvarsler, og istedet for å kjøpe en, så ser du for deg å bruke telefonen, er ikke det definisjonsmessig en erstatning? Jeg skjønner ikke helt hva du mener, for å være ærlig.

 

AtW

Nå vet jeg ikke om du tror jeg har direkte kontakt med Apple, men jeg har altså ikke iPhone med røykvarsler innebygd.

Lenke til kommentar

 

Det blir jo en erstatter for røykvarsleren i ditt tilfelle? Du har bodd månedsvis uten røykvarsler, og istedet for å kjøpe en, så ser du for deg å bruke telefonen, er ikke det definisjonsmessig en erstatning? Jeg skjønner ikke helt hva du mener, for å være ærlig.

 

AtW

Nå vet jeg ikke om du tror jeg har direkte kontakt med Apple, men jeg har altså ikke iPhone med røykvarsler innebygd.

 

 

Som sagt "så ser du for deg", ikke "har allerede gjort".

 

AtW

Lenke til kommentar

Jo mer jeg tenker på det, jo smartere virker denne ideen om en sensor for røyk og dermed røykvarsling i iPhone. Kanskje de også kommer med sensor for gass til bruk på steder der de ikke har elektrisitet og dermed må være ekstra oppmerksomme på gasslekkasjer.

 

Jeg tror Apple virkelig er på sporet av noe smart igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

 

Det blir jo en erstatter for røykvarsleren i ditt tilfelle? Du har bodd månedsvis uten røykvarsler, og istedet for å kjøpe en, så ser du for deg å bruke telefonen, er ikke det definisjonsmessig en erstatning? Jeg skjønner ikke helt hva du mener, for å være ærlig.

 

AtW

Nå vet jeg ikke om du tror jeg har direkte kontakt med Apple, men jeg har altså ikke iPhone med røykvarsler innebygd.

 

 

Som sagt "så ser du for deg", ikke "har allerede gjort".

 

AtW

 

Jeg ser ikke for meg å bruke dette som førstehånds varsling nei. Men den er praktisk og enkelt flyttbar. Jeg ser ikke helt problemet med det? Hva er det egentlig du er redd for? At den ikke fungerer når man trenger den? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Jeg er ikke redd for noe som helst (i denne sammenhengen), jeg synes bare ikke den virker spesielt nyttig. Hva får deg til å tro at jeg er redd for noe? Har heller aldri framstilt det som noe problem at det er noen varsler i telefonen.

 

AtW

Men samtidig så klarer du ikke å se at funksjonen kan være nyttig for noen?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...