Gå til innhold

[Løst] Problem med nytt trådløst nett


Anbefalte innlegg

Jeg har fått installert nytt trådløst nett i min nylig overtatte bolig. Modemet ble installert og jeg mottok SSID og wpa2 (Telenor....) ganske fort. Oppkobling tok derimot noe tid, men nå er jeg på nett....på en måte.

SSID jeg fikk oppgitt forsvant fra etter installatøren hadde gjort seg ferdig, og et nytt SSID dukket opp. Det het ikke Telenor...., men derimot Begerblad(?).

Jeg gikk inn i modemet, så på oppsettet og der lå dette Begerblad-nettverksnavnet øverst som enablet, og i tillegg lå det tre andre nettverksnavn med wpa'et jeg hadde fått oppgitt av Telenor. Begerblad-ssid'en sto oppført med synlig wpa2, og når jeg kobler til dette er alt perfekt, både stabilitet og fart. Problemet er at jeg ikke kjenner dette SSID'et. 

Når jeg kobler til et av de tre andre SSID'ene som oppgis i modemet, er nettet ustabilt (kobles fra) pluss farten er bortimot null.

 

Fra før er boligen utstyrt med parabolantenne (som ikke er koblet til). Er det her dette Begerblad-greiene kommer fra? Jeg kan ikke skjønner noe annet.

 

Jeg gidder ikke gå til Telenor. Jeg går heller rett til ekspertene. :-)

 

Modemet er ZyXel P8702N. og jeg kobler til trådløst.

 

På forhånd takk for svar.

Endret av rsun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier jo du fant Begerblad-WiFiet i modemet?

Da er det jo den som sender det ut... :/

 

Jada, som sagt ingen problem. Men jeg lurer på hvor dette Begerblad-ssid'et kommer fra. Jeg har fått oppgitt et helt annet ssid og wpa fra Telenor. Og jeg måtte koble til modemet med ledning for å finne ut wpa'en til dette Begerblad-greiene. Men jeg får høre med Telenor.

Lenke til kommentar

Hmmm. Det er Routermodem du har eller? Du kan jo bare gå inn der og forandre til ditt eget. Ditt eget nettverksnavn og passord, så bytter du til WPA2 eller WPA/WPA2, så ordner det seg tenker jeg. Du trenger jo ikke å ha standard fra Telenor.

Sikker på forresten at det er ditt nett det Begerblad da og ikke noen andre sitt? Høres merkelig ut hvis du ikke vet hvor det kommer fra.

Du må iallefall gå inn på Routermodemet (Hvis det er det du har), og sjekke hva som står der inne.

Når du skal koble deg til ditt et nettverk, så vil du vanligvis få sterkere signal på ditt eget nett da det er nærmest. Lenge siden jeg har kobla meg til trådløst med Windows, så jeg er usikker på om den måler styrken med streker eller %, men hvis den måler streker, så skal du få fullt kanskje 4 eller 5 streker, og hvis den måler % så skal du få imellom 90 og 100%.

Lenke til kommentar

Hmmm. Det er Routermodem du har eller? Du kan jo bare gå inn der og forandre til ditt eget. Ditt eget nettverksnavn og passord, så bytter du til WPA2 eller WPA/WPA2, så ordner det seg tenker jeg. Du trenger jo ikke å ha standard fra Telenor.

Sikker på forresten at det er ditt nett det Begerblad da og ikke noen andre sitt? Høres merkelig ut hvis du ikke vet hvor det kommer fra.

Du må iallefall gå inn på Routermodemet (Hvis det er det du har), og sjekke hva som står der inne.

Når du skal koble deg til ditt et nettverk, så vil du vanligvis få sterkere signal på ditt eget nett da det er nærmest. Lenge siden jeg har kobla meg til trådløst med Windows, så jeg er usikker på om den måler styrken med streker eller %, men hvis den måler streker, så skal du få fullt kanskje 4 eller 5 streker, og hvis den måler % så skal du få imellom 90 og 100%.

 

Begerblad er absolutt det sterkeste. Jeg har også tre andre Telenor-SSID og velge mellom på modemet, men når jeg enabler disse er nettet tregt og ustabilt. Jeg er ikke sikker på om Begerblad ikke er andre sitt. Det dukket ikke opp på min windows-maskin, men først når jeg fikk modemet fra Telenor og montøren hadde koblet meg til nettet. Da var SSID-en og WPA'en som Telenor hadde oppgitt (og som lå ved modemet) forsvunnet og dette Begerblad-greiene dukket opp. WPA'en til Begerblad er og så personifisert at det umulig kan være Telenor som har funnet på det. Merkelige greier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eeeeeeh. Du har tre andre nettverk og velge mellom på Modemet? Nei. Du har da vel ikke det. Inne på tja. Det virker som du har Routermodem, så setter du opp din egen SSID og Passord. Da med kryptering. Gjerne WPA/WPA2. Dette gjør du på Routermodemet/Router.

Altså. Nettverkene rundt deg, da i tilfelle naboene dine, dukker opp på en datamaskin/mobil enhet og ikke Routermodemet ditt. Der setter du din egen SSID og Kryptering.

Så det du faktisk må finne ut er om hva nettverket ditt heter. Hvis du ikke er sikker, så går du inn på Routermodemet og sjekker det der inne. Der vil du da få opp et nettverksnavn og eventuelt kryptering. Står vel under Trådløs/Wireless eller noe i den duren på Routermodemet.

Må du skrive inn passord på det Begerblad eller er det åpent?

Lenke til kommentar

Eeeeeeh. Du har tre andre nettverk og velge mellom på Modemet? Nei. Du har da vel ikke det. Inne på tja. Det virker som du har Routermodem, så setter du opp din egen SSID og Passord. Da med kryptering. Gjerne WPA/WPA2. Dette gjør du på Routermodemet/Router.

Altså. Nettverkene rundt deg, da i tilfelle naboene dine, dukker opp på en datamaskin/mobil enhet og ikke Routermodemet ditt. Der setter du din egen SSID og Kryptering.

Så det du faktisk må finne ut er om hva nettverket ditt heter. Hvis du ikke er sikker, så går du inn på Routermodemet og sjekker det der inne. Der vil du da få opp et nettverksnavn og eventuelt kryptering. Står vel under Trådløs/Wireless eller noe i den duren på Routermodemet.

Må du skrive inn passord på det Begerblad eller er det åpent?

 

Hvis det er problemet kan han jo bare plugge ut modemet og sjekke hvilke nettverk som fortsatt er der, og gå via elimineringsmetoden :p

Lenke til kommentar

De 3 andre nettene er gjestenett, de kan du bare la være slått av (dersom du ikke har bruk for dem) ved å ikke hake av for Enable.

 

Når det gjelder hovednettet, kan du kalle det hva du vil. Anbefaler å velge egen SSID for 5 GHz, slik at du har kontroll på hvilke enheter som er på de enkelte nettene, for eks MittNett (for 2,4 GHz) og MittNett5 (for 5). Velg WPA2-PSK, og velg din egen krypteringskode (minst 8 tegn). Du kan gjerne ha samme nøkkel på begge nettene. Bruk inSSIDer (PC) eller WiFi Analytics (Android telefon/tablet) for å finne beste kanal for 2,4 GHz dersom du har mange naboer. Auto-funksjonen på routermodemet funker ikke alltid bra.

 

Sjekk også at routermodemet har nyeste SW, siste versjon er 100AAJX9D0.

Lenke til kommentar

Jeg har fått installert nytt trådløst nett i min nylig overtatte bolig. Modemet ble installert og jeg mottok SSID og wpa2 (Telenor....) ganske fort. Oppkobling tok derimot noe tid, men nå er jeg på nett....på en måte.

SSID jeg fikk oppgitt forsvant fra etter installatøren hadde gjort seg ferdig, og et nytt SSID dukket opp. Det het ikke Telenor...., men derimot Begerblad(?).

Jeg gikk inn i modemet, så på oppsettet og der lå dette Begerblad-nettverksnavnet øverst som enablet, og i tillegg lå det tre andre nettverksnavn med wpa'et jeg hadde fått oppgitt av Telenor. Begerblad-ssid'en sto oppført med synlig wpa2, og når jeg kobler til dette er alt perfekt, både stabilitet og fart. Problemet er at jeg ikke kjenner dette SSID'et. 

Når jeg kobler til et av de tre andre SSID'ene som oppgis i modemet, er nettet ustabilt (kobles fra) pluss farten er bortimot null.

 

Fra før er boligen utstyrt med parabolantenne (som ikke er koblet til). Er det her dette Begerblad-greiene kommer fra? Jeg kan ikke skjønner noe annet.

 

Jeg gidder ikke gå til Telenor. Jeg går heller rett til ekspertene. :-)

 

Modemet er ZyXel P8702N. og jeg kobler til trådløst.

 

På forhånd takk for svar.

 

Telenor bruker et system som kalles "walled garden" hvor du ikke kommer på nett før SSID og passord er endret fra standardinnstillingene. Dette skal du ha fått opp første gang du koblet deg på nett. Det som KAN ha skjedd er at installatøren har klikket seg rett forbi dette uten å oppgi de nye innstillingene til deg. I praksis har dette ingen betydning, og du kan fint endre dem til hva du vil.

 

En annen (og litt mer alvorlig) mulighet er at installatøren har koblet deg på feil DSLAM-port på sentralen. Da vil modemet automatisk laste ned innstillingene til kunden som EGENTLIG henger på denne porten (i tro om at denne kunden bare har byttet modem), og du har fått trådløse innstillinger som du ikke kjenner til.

 

For å være sikker er det greiest å ringe til Telenor, og så nappe ut nettet mens de er tilkoblet ditt modem. Da vet du i alle fall at det stemmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...