Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] boot loop. Maskinen starter ikke.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en litt eldre maskin som skulle få seg et nytt hovedkort. Hovedkortet ble kjøpt på finn.

Når jeg slår på maskinen slår den seg av etter 1 sekund, og prøver så å starte igjen. Dette går i en evig loop.

 

Jeg har prøvd dette:

- byttet gpu

- byttet psu

- byttet rambrikker og byttet slot.

- Prøvd oppstart med minimum tilkoblet hardware

- cleared cmos

- tatt ut bios batteri og statt dette på plass igjen

 

Ved bytte av psu fikk jeg også mange små beeps fra hovedkort speeker. I følge manualen er dette en feil med ved "power issue"

 

Hovedkortet ble sendt til meg i en norgespakke, pakke inn i en handle pose.

Pakken hadde blitt skadet i posten. Noe hadde punktert pakken. uten noen form for beskyttelse inni pakken, er jeg nå redd for at det har blitt skadet. (ingen synlige merker etter det jeg kan se)

 

Har jeg rett på erstattning fra posten? (lå en lapp på pakken merket "kom hit skadet" Østlandsterminalen. Så mellom post kontor og terminal har pakken blitt skadet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være problemer med at BIOS på hovedkortet ikke støtter CPU'en din.

 

Du kan gjøre følgende om du mistenker skade på produkt:

1, gå til postkontor du hentet pakken fra og fylle ut et skjema

2, sende bilder i epost til posten og be om tilbakebetaling.

 

Om de vil dekke dette er jeg ikke sikker på.

 

Fikk du bekreftet at HK fungerte før du fikk det tilsendt?

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

HK: Gigabyte GA-P55A-UD3 Socket 1156

CPU: i5 - 750

Ram: testet med 2 sett. corsair 1600 mhz og 1333 mhz (om jeg husker riktig)

Psu: 800 W mist (gammel) og en 500 W fra XFX (ny)

Gpu: GF 970 og radeon 7850

 

Hadde selvfølgelig koblet til 2x 4 pin strøm kontakten også.

Kunne ikke se noen bøyde pins på cpu socketen. Heller ikke på resten av hovedkortet.

 

Jeg stusset også over innpakningen. Kortet lå som sagt i en matvare plastpose løst i en norges pakke.

 

Det eneste jeg har funnet etter å ha googlet på problemet er at folk med samme problem har glemt å koble på 2x 4 pin strøm kontakten.

Endret av aenima
Lenke til kommentar

Jeg ville tatt ut hk av maskinen, hatt CPU og en rambrikke installert, ingen SSD/HDD tilkoblet, koblet til PSU, skjerm og tastatur. Koblet til startknapp eller jumpstartet psu med binders. Hvis samme problem og du mener CPU er i orden så ville jeg nok konkludert med defekt HK.

 

På socket 1156, er pinnene på CPU eller i socket på HK? Har du prøvd å sette CPU tilbake i gammelt HK for å se om det fortsatt starter?

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Pins på 1156 er fortsatt på HK.

Tipper fortsatt at det er bios oppdatering som må til.

 

Annonsøren fra finn selger også en Intel Core i3 530, så regner med denne stod i tidligere.

Mener du at kortet ikke støtter i5 750 uten en bios update? (noe som er vanskelig når oppstart aldri kommer så langt)

 

Jeg installeret avstand stykkene på hovedkortet og la kortet ved siden av kabinettet. ram og gpu installert. koblet til psu (med gammel og ny) samt skjermkort. Ingenting annet koblet til. Samme oppførsel. Prøvde så med skjermkabel og tastatur + mus. samme resultat.

 

Jeg mente pinnene på hovedkortet i posten min over.

 

Jeg skal bygge opp pcen på det gamle hovedkortet senere idag, for å sjekke at jeg ikke har skadet noe selv. Det gamle hovedkortet likte ikke gf 970 kortet. Fikk BSOD. radeon kortet fungerer uten problemer. Gigabyte hovedkortet var kjøpt for å feilsøke om hovedkortet var problemet.

 

Edit:

Sjekket gigabyte sin side:

 

Intel Core™ i5-750 2.66GHz 8MB Lynnfield  BIOS Version F8

 

F8:

  1. 1st release for PCB rev.2.0
  2. Support On/Off Charge function

    (Note) Please download GIGABYTE On/Off Charge from "Utility" link page

Endret av aenima
Lenke til kommentar

Hovedkort, pakket i handlepose. Tror jeg vet hvorfor det ikke funker.

Om det ikke var den harde medfarten den fikk i posten, er det nok statisk elektrisitet som har tatt knekken på kortet ditt.

Rett i en handlepose er nok grunnen ja (som statisk utladning til hovedkortets mosfets/kretser)

Jeg ville klaget til selgeren for uforsvarlig innpakking.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hehe. Kjøpe datadeler på Finn? Jaja. Noen velger vel det også. Er nok mye bedre å kjøpe et hovedkort på Komplett eller noe sånt da gitt. Betalte du mye på Hovedkortet da? Håper du ikke betalte noe mer enn 1000 kr for det. Spørsmålet er om selgeren visste at man ikke skal sende Hovedkortet i vanlig plastpose. Når jeg tenker meg om, så kan jo selger si at han ikke visste det selv om han gjorde det da.

Nei. Du må nok snakke med selger eller posten og høre om du kan få noe erstattning for det kortet der. Mest sannsynlig vil nok ikke selger gi fra seg pengene siden at han har gitt fra seg kortet.

Så det der må du nok lære av. Kjøp nytt neste gang.

Hvis det ikke blir noe løsning på problemet, så må du heller lære av dette. IKKE kjøp brukte Datadeler på finn. Man vet aldri hvilken forfattning/stand tingene er i.

Lenke til kommentar

Hehe. Kjøpe datadeler på Finn? Jaja. Noen velger vel det også. Er nok mye bedre å kjøpe et hovedkort på Komplett eller noe sånt da gitt. Betalte du mye på Hovedkortet da? Håper du ikke betalte noe mer enn 1000 kr for det. Spørsmålet er om selgeren visste at man ikke skal sende Hovedkortet i vanlig plastpose. Når jeg tenker meg om, så kan jo selger si at han ikke visste det selv om han gjorde det da.

Nei. Du må nok snakke med selger eller posten og høre om du kan få noe erstattning for det kortet der. Mest sannsynlig vil nok ikke selger gi fra seg pengene siden at han har gitt fra seg kortet.

Så det der må du nok lære av. Kjøp nytt neste gang.

Hvis det ikke blir noe løsning på problemet, så må du heller lære av dette. IKKE kjøp brukte Datadeler på finn. Man vet aldri hvilken forfattning/stand tingene er i.

 

Joda.

Kortet kostet ca 500 kr ink frakt. En liten utgift samenliknet med å kjøpe ny cpu + hk (nytt ca 3000 ,-)  for å feilsøke. Jeg testet GF 970 kortet i hoved maskinen min. der fungerte det. Så jeg kom til konklusjonen at det var trøbbel med hovedkortet på den gamle maskinen. Er ikke lett å finne gamle 1156 hovedkort for tida. Ebay finnes, men til en pris på godt over 1000 kr. 

Lenke til kommentar

 

Hehe. Kjøpe datadeler på Finn? Jaja. Noen velger vel det også. Er nok mye bedre å kjøpe et hovedkort på Komplett eller noe sånt da gitt. Betalte du mye på Hovedkortet da? Håper du ikke betalte noe mer enn 1000 kr for det. Spørsmålet er om selgeren visste at man ikke skal sende Hovedkortet i vanlig plastpose. Når jeg tenker meg om, så kan jo selger si at han ikke visste det selv om han gjorde det da.

Nei. Du må nok snakke med selger eller posten og høre om du kan få noe erstattning for det kortet der. Mest sannsynlig vil nok ikke selger gi fra seg pengene siden at han har gitt fra seg kortet.

Så det der må du nok lære av. Kjøp nytt neste gang.

Hvis det ikke blir noe løsning på problemet, så må du heller lære av dette. IKKE kjøp brukte Datadeler på finn. Man vet aldri hvilken forfattning/stand tingene er i.

 

 

Joda.

Kortet kostet ca 500 kr ink frakt. En liten utgift samenliknet med å kjøpe ny cpu + hk (nytt ca 3000 ,-)  for å feilsøke. Jeg testet GF 970 kortet i hoved maskinen min. der fungerte det. Så jeg kom til konklusjonen at det var trøbbel med hovedkortet på den gamle maskinen. Er ikke lett å finne gamle 1156 hovedkort for tida. Ebay finnes, men til en pris på godt over 1000 kr.

Får du noe post på skjermen i det hele tatt ?
Lenke til kommentar

Hehe. Kjøpe datadeler på Finn? Jaja. Noen velger vel det også. Er nok mye bedre å kjøpe et hovedkort på Komplett eller noe sånt da gitt. Betalte du mye på Hovedkortet da? Håper du ikke betalte noe mer enn 1000 kr for det. Spørsmålet er om selgeren visste at man ikke skal sende Hovedkortet i vanlig plastpose. Når jeg tenker meg om, så kan jo selger si at han ikke visste det selv om han gjorde det da.

Nei. Du må nok snakke med selger eller posten og høre om du kan få noe erstattning for det kortet der. Mest sannsynlig vil nok ikke selger gi fra seg pengene siden at han har gitt fra seg kortet.

Så det der må du nok lære av. Kjøp nytt neste gang.

Hvis det ikke blir noe løsning på problemet, så må du heller lære av dette. IKKE kjøp brukte Datadeler på finn. Man vet aldri hvilken forfattning/stand tingene er i.

 

Meget vanskelig å finne et 1156 HK nytt fra fabrikant om du hadde orket å lese hva TS snakket om.

Ja, det er vanskelig å si hvilken stand varen er i. Jeg har solgt datadeler på Finn, men har samtidig passet på å pakke de ordentlig og selvfølgelig i antistatisk pose.

Å få bevis på at varen faktisk fungerer før man betaler kan også være en fordel.

Man må gjerne bruke Finn sin "Sikkert kjøp" funksjon i slike tilfeller, men her kan og vil jeg tro selger vil fraskrive seg alt ansvar, men det er lov å håpe på noe bedre.

Ellers blir det første tur til Posten, men om det ikke er påbevist nok skade på pakken vil nok ikke Posten dekke defekte varer fra selger.

Lenke til kommentar

 

 

Hehe. Kjøpe datadeler på Finn? Jaja. Noen velger vel det også. Er nok mye bedre å kjøpe et hovedkort på Komplett eller noe sånt da gitt. Betalte du mye på Hovedkortet da? Håper du ikke betalte noe mer enn 1000 kr for det. Spørsmålet er om selgeren visste at man ikke skal sende Hovedkortet i vanlig plastpose. Når jeg tenker meg om, så kan jo selger si at han ikke visste det selv om han gjorde det da.

Nei. Du må nok snakke med selger eller posten og høre om du kan få noe erstattning for det kortet der. Mest sannsynlig vil nok ikke selger gi fra seg pengene siden at han har gitt fra seg kortet.

Så det der må du nok lære av. Kjøp nytt neste gang.

Hvis det ikke blir noe løsning på problemet, så må du heller lære av dette. IKKE kjøp brukte Datadeler på finn. Man vet aldri hvilken forfattning/stand tingene er i.

 

Joda.

Kortet kostet ca 500 kr ink frakt. En liten utgift samenliknet med å kjøpe ny cpu + hk (nytt ca 3000 ,-)  for å feilsøke. Jeg testet GF 970 kortet i hoved maskinen min. der fungerte det. Så jeg kom til konklusjonen at det var trøbbel med hovedkortet på den gamle maskinen. Er ikke lett å finne gamle 1156 hovedkort for tida. Ebay finnes, men til en pris på godt over 1000 kr.

Får du noe post på skjermen i det hele tatt ?

 

Nei, ingen post på skjermen. 

 

Koblet alt av hw på mitt gamle hk. booter helt fint. Altså ingen skade på andre komponenter under montering. (cpuen overklokkes lett til 4 ghz)

 

Tviler på at Posten vil være behjelpelig, men verdt et forsøk.

Var en liten sum, så den bryr jeg meg ikke mye om. Men det å finne et 1156 hk til fornuftig pris er verre.

Lenke til kommentar

Hva med om du kjøper bare en billig Oppgraderingspakke fra komplett da? Sikkert like greit det, så får du noe som fungerer iallefall.

Jeg skjønner at det ikke var det du hadde tenkt, men det spørs om du i det hele tatt kommer noe lenger med problemet ditt.

Med en billig Oppgraderingspakke på komplett og en 250 GB Samsung SSD, så er du langt på vei til en bra PC.

Endret av wil
Lenke til kommentar

Hva med om du kjøper bare en billig Oppgraderingspakke fra komplett da? Sikkert like greit det, så får du noe som fungerer iallefall.

Jeg skjønner at det ikke var det du hadde tenkt, men det spørs om du i det hele tatt kommer noe lenger med problemet ditt.

Med en billig Oppgraderingspakke på komplett og en 250 GB Samsung SSD, så er du langt på vei til en bra PC.

 

Det er alltid en mulighet. Dette var mer et forsøk på holde liv i gammel (men kurrant) hardware litt lengre. Synd å måtte pensjonere min trofaste i5 750. Den er jo et overklokkingsmonster :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...