Gå til innhold

Hvorfor så vanskelig å få P2P fiberlinje?


Anbefalte innlegg

Hei, nå kan jeg ikke så mye om evne, men etter å forstått det slik.

 

Fiber som altibox og bayonette bruker (For å tilby 1 gigabit eller 10 gigabit) er P2P (Betyr at man har egen fiber til nærmeste node eller helt inn til levrandøren.

 

Før i tiden var dette beregnet på bedrifter, derfor er det mange internetlinjer som henger etter 1980-1990 taller ennå. Det gjelder Telenor, canaldigital, Get, og mange andre.

 

Har senere tid antakelser siden en del kunder i altibox kun har 150 mbit tilgjengelig eller muligheter å bestille dette som maks, er antakelig samme GPON opplegg.

 

Så det jeg prøver å spørre om hvorfor er dette så vanskelig å få til, er det kommunene som ønsker å begrense dette, hvis ikke ville det vært 1000 eller 100 000 fiberkabeler i gaten.

 

Fordi problemet blir alle trenger ikke 1 gigabit begge veier, men noen har nytte av dette.

Så hvis en skal ha dette virker det ut som alle må få tilbudet?

 

For det er slik for bedriftlinje må man betale alt fra 100 000 til 1 milion bare i etablering og i tillegg ofte rundt 5000 kr måneden bare for 1 gigabit.

 

Hadde levrandørene sørget for det ble gravet ned nok fibere ville dette aldri blitt noe problem.

Som dere vet det er dyrt å flytte, så vet ikke om noen kan si hvor dette prioriteres mere en andre steder? Oslo vil jeg tro har større prioritert en bærum siden de har flere bedriftkunder.

 

Men det er få steder som man er naboen til et firma der man kan tegne 1 gigabit hastighet til rundt 600 kr måneden. I så fall er slike boliger høyt priset på boligmarkedet rundt 2.5 milioner for ca 30 kvadratmeter. Det må vel finnes noen steder hvor dette blir langt billigere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er jo, som du er inne på, kost.

Nå kjøres f.eks. et stort nabolag på en 40gbit trunk.

Det sier seg selv at de kan ha mange flere husstander knyttet til med 150mbit, enn med 1 gbit.

Kostnadene for én ekstra 40gbit trunk er ganske heftig.

 

Og det blir jo dumt dersom én person kan få 1gbit internett, men naboen på samme trunk/ISP bare kan få 150mbit?

Hvordan skal utvelgelsesprosessen være i forhold til hvem som får hvor høy hastighet?

Én med 1gbit vil jo i så måte "ta" plassen til 6-7 husstander (150mbit hver), og bør således betale 6-7 ganger mer?

 

 

Var ikke klar over at leiligheten min er verdt 6-7 mill etter jeg fikk lagt inn fiber (750kr/mnd for 1gbit).  :tease:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://vikenfiber.altibox.no/privat/kundeservice/priser/ny-prisoversikt?p_p_id=AltiboxPriceOverview_WAR_portletsassorted10SNAPSHOT&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=3&_AltiboxPriceOverview_WAR_portletsassorted10SNAPSHOT_category=INTERNET

 

Syns du ikke det er da idiotisk på tilby priser for å få folk å gå for høye hastigheter når det ikke er tilgjengelig?

 

Omtrent som elkjøp skulle selge gaming pc kun for altibox kunder. Men de kan ikke leveres siden man ikke har riktig adresse.

 

Det er jo konkuranske i bredbåndmarkedet der det kun tilbyr dårlig hastighet dårlig service til høyest mulig pris.

Riktignok er 40-100 gigabit infrastrukturen dyr, men det hjelper vel å ha flere kunder som kan betale?

 

Problemet er ofte ikke kjernenettet, men siste nodene mot kundene som gjør dette.

 

Prøvd å lage et bilde så dere forstår hva jeg mener:

Så kan håpe noen kan si, om det kommunene eller staten eller altibox (Øvrig internetlevrandørene) som velger slik teknologi enkelte steder. Har man først P2P er det dyrt å bytte til GPON eller omvent.

Godt mulig det er slik P2P linje må det være mange som bestiller over 500 mbit før det skal lønne seg for internetlevrandøren ellers blir GPON valgt.

 

isp.png

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er jo tilgjengelig, men som du sier har det en høyere etableringsavgift ettersom de ikke ønsker å overbelaste eksisterende trunk.

I praksis blir det jo da nærmere utilgjengelig ettersom særdeles få er villige til å betale den etableringsavgiften.

Når samfunnet ser et behov (og etterspørsel) for høyere hastigheter (1gbit) vil prisene falle, og utbygging bli billigere. Da vil hvermansen kunne få 1gbit internett til en grei månedspris. Per dags dato er vi ikke der.

 

Hovedproblemet er nok mangel på konkurranse i fibermarkedet. Altibox har tilnærmet monopol, kun utfordret av Bayonette i Oslo. Og en og annen mikro-ISP rundtom, slik jeg ser det. I tillegg leier ikke Altibox ut fiberlinjene sine til andre leverandører etter mitt kjennskap, slik som blir gjort på kobberlinjene.

 

Har du et behov for 1gbit internettlinje, eller er dette mer en diskusjon rundt prissetting og utbyggingen av høye hastigheter?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil trenge\trenger minst 300-500 mbit, men hvis prisen er så lite i forskjell opp mot 1 gigabit så hvor ikke.

Men tviler på telenor\canaldigital neppe har dette klart for 1-2 år kanskje ennå lengere. Til informasjon så ønsker jeg ikke å være med borettslag som man må betale TVpakker i tillegg (Ha dekoder i felleskostnadene man ikke vil bli kvitt) ofte er det veldig stort problem med borettslagavtale da dekoderen i så fall tilhører borettslaget og man kan ikke sende den til styret og nekte å betale for dette.

 

Så du kan ikke si blanding av kommunen og lengdestrekk (tror fiber maks kan strekkes 10 mil) eller noe slik uten å være tilkoblet node.

Det er et problem for de fleste på P2P om det er 15-20 mil unna internetlevrandøren så blir det dyrt å legge fiber.

 

Fordi det er jo slik en fiberlinje eller 50 fiber i en kabel er liten kostnad for internetlevrandør, om det som koster penger er å grave flere fiber senere og her gjør de fleste internetlevrandøren feilen, de tenker kun hva som trengs i dag ikke om 10-15 år.

Eller om det finnes avtale\ graveinstruks i f.eks drammen og bærum at det kun kan legges et fiberpar i et området.

 

Så dermed kan man ikke legge 1000 fiberkabler for P2P forbindelse i tilfellet flere skulle trenge dette.

 

Slik inntrykk jeg har av altibox:

https://lyse.altibox.no/presse?p_p_id=62_INSTANCE_ap9Q&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_62_INSTANCE_ap9Q_struts_action=%2Fjournal_articles%2Fview&_62_INSTANCE_ap9Q_groupId=10327&_62_INSTANCE_ap9Q_articleId=8258247&_62_INSTANCE_ap9Q_version=1.0

 

Men godt mulig det er umulig i praksis for alle å få det til.

Særlig hvis det er slik enkelte har GPON fint om noen kan bekrefte dette.

 

I ditt tilfelle kan du velge lavere hastighet eller får du kun valgt 300,500, 1000 mbit men du kan bestille 10 gigabit om du vil?

Så hvis du skulle ønske 150 mbit sier altibox at i ditt området tilbyr det kun de høyeste hastighetene?

 

Nå vil det ikke være problem for meg men med P2P linje forstår jeg hvorfor levrandørene ikke vil tilby lavere hastighet.

Siden hva er vits å gjøre det når konkuransen er så dårlig?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så P2P forbindelse er aldri slik at det går enkel fiber direkte til ISP.

Der det switcher derfra istedenfor i et node i boligfelt?

 

Eller man kan sammenlignde GPON som router\swich med kun 1 WAN port og resten LAN.

Mens P2P blir at det brukes flere linjer?

 

For det sies det koster rundt 1 milion for 10 gigabit node (Endefordeling) til boligfelt.

Men vet ikke om det er samme pris på alt utstyr?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så P2P forbindelse er aldri slik at det går enkel fiber direkte til ISP.

Der det switcher derfra istedenfor i et node i boligfelt?

Uten å vite det 100% så antar jeg at du har din egen fiber til kant switch hos Altibox (det er altibox vi diskuterer her?).

 

 

Eller man kan sammenlignde GPON som router\swich med kun 1 WAN port og resten LAN.

Mens P2P blir at det brukes flere linjer?

 

PON betyr jo bare at fiberen er delt, tilsvarende coax nettet til get. Teknologien som gjør dette mulig er da TDMA, som gir hver enkelt endepunkt ett tidsrom hvor den kan "prate" uten å kollidere med andre, merk det finnes også andre teknologier som f.eks  CDMA.

 

Forskjellen ligger i om delingen skjer aktivt ved en switch, eller om fiberen er delt fysisk.

 

For det sies det koster rundt 1 milion for 10 gigabit node (Endefordeling) til boligfelt.

Men vet ikke om det er samme pris på alt utstyr?

Hvis du tenker én million for en kant switch, så syntes jeg det hørtes billig ut, hvis man drar inn graving osv.

Endret av kpolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis altibox.

 

Nå vet jeg ikke om det er riktig (Stort sett Altibox, bayonette) og de større P2P fiberlevrandørene bruker samme type fiber?

Eneste er kanskje bølgelengde kan være forskjellig?

 

Men med TDMA eller CDMA kan det gi i perioder variene hastighet hvis nettet er lite brukt og mye?

Siden merker på PON speed kan variere fra 70-80 mbit til i bestefall på 130 mbit i perioder.

 

Så vet ikke om det komminikasjonen mellom enhetene som gjør det. Eller speedtest.net som måler feil.

 

For problemer er vel for de som har 1-10 gigabit i et node, skal noen ha mere hastighet eller om det er overbukket blir det problemer.

Er vel få borettslag som normalsett har 40-100 gigabit inn i bygget.

Lenke til kommentar

Alle vet:

https://www.get.no

Hvorfor hybrid fiber fra Get?
  • Høyhastighetsnett - Gigabithastigheter i dag, 10 Gigabit  kommer i 2014/2015.

  • Dedikert kapasitet per tjeneste - Bredbånd og TV/Telefoni deler ikke båndbredde

  • Du får den hastigheten du betaler for – Målinger hos PT/Nettfart.no viser at Get gir deg best fart i forhold til den hastigheten du har bestilt, sammenliknet med alle fiber/bredbåndsleverandører i markedet.

/hjem/nomu/gigabit

 

http://www.side3.no/teknologi/bredbandet-som-er-sa-bra-at-ingen-har-det/8482188.html

 

 

Møter tøff konkurranse

Innen oppgraderingen som vil være ferdig i 2016, møter selskapet derimot tøff konkurranse fra kabel-TV-operatørene:

Mot slutten av neste år antar kabel-TV-operatørene å rulle ut den nye standarden Docsis 3.1, som vil gi mye, mye høyere hastigheter enn i dag.

 

Side3 vet at for eksempel Altibox-partneren Hadeland og Ringerike Bredbånd (HBR), hvor det nylig ble avslørt betydelig underslag, ikke har noen planer om å oppgradere sentralene til kunder som ønsker høyere hastigheter. Dermed kan mange kunder med vanlig kabel-TV-internett få høyere hastigheter enn de som har fiber - i alle fall på nedlastingshastighet.

 

Så ut i fra dette er det godt nok bevis dette ikke er helt riktig. Med mindre andre har annet informasjon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...