Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ligget med 3 forskjellige på kort tid


Anbefalte innlegg

Jeg kan godt redegjøre litt for mitt synspunkt. :)

 

Når man ligger med flere ulike partere, spesielt personer man angrer på i ettertid, så har valgene vist at man gjør ting man ikke burde. Man bør derfor tenke over sine fremtidige handlinger, ikke for andres del, men for sin egen del.

 

Antall sexpartnere illustrerer også hvor lett man har for å utsette seg for sykdommer og graviditet med andre, og hvor høy/lav terskel man har i forhold til intime grenser. Kondomer er ikke 100% sikre. Høyere antall partnere øker, logisk nok, risikoen for sykdommer. Dette er likevel bare toppen av isfjellet. Det er mange andre omstendigheter som er også medvirkende.

 

Kjenner man personene man ligger med? Ligger man med nye partnere hver uke? Beskytter man seg? Skjer det utelukkende i fylla? Dette er bare noen eksempler.

 

Hvis man ligger rundt med fremmede uten å beskytte seg, så illustrerer valgene at man er en person som ikke evner å ta vare på seg selv. Man utsetter seg for fare på utallige nivåer og i et langsiktig perspektiv. Denne faren stoppes dog ikke av en kondom alene. Det å bli med fremmede menn hjem, spesielt i fylla, er noe av det tåpeligste jeg kan tenke meg. Man ikke hva man utsetter seg selv for eller hva man kan ha i vente. Hvor mange voldtekter skal skje på denne planeten før dette begynner å synke inn hos unge jenter/kvinner? Det verste av alt er faktisk at de fleste voldtekter likevel skjer med personer man faktisk kjenner fra før, å skepsisen bør være tilstede over hele linja. Denne "gjør som du vil"-mentaliteten og "det er bare sex"-holdningen ligger til grunn for mange voldtekter i beruset tilstand.

 

Har man mange seksualpartnere, så tilsier sannsynligheten at dette skjer i helgefylla og i omstendigheter der vurderingsevnen er nedsatt. Man evner derfor dårligere å ta vare på seg selv og man kan fort glemme å beskytte seg. Statistikker over uønskede graviditeter og økning i kjønnssykdommer her til lands viser at det ofte er tilfellet. Mennesker som "gjør som de vil" og ligger rundt finner seg som regel andre "gjør som du vil"-mennesker, deretter forteller statistikken resten. Hvorfor skulle noen som holder litt tilbake pga av disse risikoene ønske å inngå en intim relasjon med de som tilhører risiko-gruppen?

 

På samme tid, så kan man også ha bakhodet at en person som har en høyere terskel for å hoppe til sengs med noen når de er singel, også vil ha den samme høye terskelen om sjansen for utroskap skulle by seg i et forhold. Det betyr ikke at alle med mange partnere bak seg er utro, men man kan ta med i vurderingen hvis noen har få partnere bak seg, så er ikke denne personen den første til å hoppe til køys med gud og hvermann hvis sjansen byr seg.

 

Det bunner derfor ut i om man vet hva man holder på med og om man tar vare på seg selv. Antall sexpartnere er derfor ikke, på langt nær, en avgjørende faktor alene for å kunne definere en person, men man kan få en god pekepinne på at her bør man være litt forsiktig hvis man skal trå over intimgrensen eller velge en partner man kan stole på.

 

Dette er bare et lite utvalg av tanker som slår meg i farten. Folk skal få gjøre som de vil, men ikke forvent at andre skal ha samme tanker og holdninger om det i ettertid som en selv har. Det er ikke all adferd som er "god reklame" for en selv. Det ligger ofte flere vurderinger i bunnen enn at noen bare er et "ekkelt felleshøl", som f.eks. både kjønnssykdommer, evnen til å ta vare på seg selv og utroskap. Vi ser ikke andres intensjoner, motiver, vurderinger og baktanker. Alt vi med sikkerhet vet er hvilke valg de har tatt.

 

Det å ligge rundt kan derfor komme i konflikt med andres ønsker og krav til en partner, med mindre de selvfølgelig bare ønsker seg et knull. Da har man, med andre ord, satt standarden selv ved vise at det er den "lett knull"-kategorien man har en tendens til å tilhøre. 

 

Håper dette illustrerte noenlunde hvorfor jeg mener det jeg mener.  :)

 

"Gjør som du vil" betyr ikke "utsett deg selv unødig for risiko".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nå har jeg ikke lest alt her i tråden, men er dere virkelig så komfortable med å ha ei jente som har ligget med mange? 

 

Eg er ikkje komfortabel med det, nei. Mange vil nok meine at det er snerpete av meg, men sida jenter er fri til å ha sex med kven dei vil so er eg fri til å sjå etter jenter som tenkjer seg om før dei har sex med alle som vil.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvilken del av innlegget mitt du besvarer her eller hva du mener min moral i denne sammenhengen innebærer?

 

Jeg skal ta det punktvis, så ser vi hvor vi ender. :)

 

Jeg kan godt redegjøre litt for mitt synspunkt. :)

 

Når man ligger med flere ulike partere, spesielt personer man angrer på i ettertid, så har valgene vist at man gjør ting man ikke burde. Man bør derfor tenke over sine fremtidige handlinger, ikke for andres del, men for sin egen del.

 

Nja. Jeg vill sagt det slik: "Når man har ligget med personer man angrer på i ettertid..." Om de er flere, og/eller ulike, betyr ikke at man har gjort noe man ikke burde. Antallet er irrelevant, det er den enkelte opplevelsen som avgjør om det tilfellet var positivt eller negativt den gangen. At sannsynligheten for negative opplevelser øker med antallet er en annen sak. Det gjør jo sannsynligheten for positive opplevelser også. Man kan la være å ha sex, da er man sikker på å slippe både de positive og de negative...

 

Antall sexpartnere illustrerer også hvor lett man har for å utsette seg for sykdommer og graviditet med andre, og hvor høy/lav terskel man har i forhold til intime grenser. 

 

 

Ja, sjansen for sykdom øker med antall partnere. Sjansen for graviditet gjør det ikke, den er like stor om man har sex 100 ganger med en person som om man har sex 1 gang med 100 personer. (Med mindre førstnevnte er steril.)

 

Og ja, det illustrerer sikkert "terskelen", men å ha en lav terskel er ikke i seg selv negativt, så lenge man kontrollerer hvem som slipper over terskelen. Intime grenser er ikke til for sin egen skyld, de har ingen egenverdi moralsk eller på annen måte. De er der bare for å beskytte individet mot uønskede handlinger. (Overgrep.)

 

Kondomer er ikke 100% sikre. Høyere antall partnere øker, logisk nok, risikoen for sykdommer. 

 

 

Ja, er du redd for å bli syk, så bør du ikke omgås mennesker. Nå må selvsagt risikoen ved slik omgang veies opp mot gevinsten, derfor velger de fleste av oss (selv vi som sliter med angst) å være sosiale. Sex er ikke prinsipielt anderledes enn andre sosiale aktiviteter. Du velger å ha sex som du velger andre ting, fordi du synes opplevelsen er verd risikoen. Noen hopper i fallskjerm, selv kjørte jeg motorsykkel i mange år. Og synes det samme som jeg synes om sex: Det er verd risikoen.

 

Dette er likevel bare toppen av isfjellet. Det er mange andre omstendigheter som er også medvirkende. Kjenner man personene man ligger med? Ligger man med nye partnere hver uke? Beskytter man seg? Skjer det utelukkende i fylla? Dette er bare noen eksempler.

 

 

Ja, flere og ukjente partnere øker risikoen for sykdom. Og ja, selvsagt bør man beskytte seg, og være forsiktig med promillene. Men så lenge man kjenner risikoen, og beskytter seg, så er det i seg selv ikke noe galt i å ha sex med fremmede.

 

Hvis man ligger rundt med fremmede uten å beskytte seg, så illustrerer valgene at man er en person som ikke evner å ta vare på seg selv. 

 

 

Men nå er det ingen her som har foreslått at man ikke skal beskytte seg.

 

Man utsetter seg for fare på utallige nivåer og i et langsiktig perspektiv. Denne faren stoppes dog ikke av en kondom alene. Det å bli med fremmede menn hjem, spesielt i fylla, er noe av det tåpeligste jeg kan tenke meg. Man ikke hva man utsetter seg selv for eller hva man kan ha i vente. Hvor mange voldtekter skal skje på denne planeten før dette begynner å synke inn hos unge jenter/kvinner? Det verste av alt er faktisk at de fleste voldtekter likevel skjer med personer man faktisk kjenner fra før, å skepsisen bør være tilstede over hele linja. Denne "gjør som du vil"-mentaliteten og "det er bare sex"-holdningen ligger til grunn for mange voldtekter i beruset tilstand.

 

 

Nei, det er ikke "det er bare sex"-holdningen som er problemet. Det er "gjør som du vil"-mentaliteten hos den som utnytter berusede personer som er det. Jamnfør "Don't give them tea" over. Og ja, de fleste voldtekter skjer med folk du kjenner. Uansett om det er en du kjenner eller ikke, det er overgriperens feil. At jenter skal slutte å ha sex fordi det kan ende galt overlater jeg til religiøse å mene. Vi må lære gutter når og hvordan de skal servere te, ikke jentene at de ikke må drikke den (før ekteskapet...)

 

Har man mange seksualpartnere, så tilsier sannsynligheten at dette skjer i helgefylla og i omstendigheter der vurderingsevnen er nedsatt. Man evner derfor dårligere å ta vare på seg selv og man kan fort glemme å beskytte seg.

 

 

Ja. "Fylla har skylda". For dette som så mye. Det er et argument mot helgefyll, ikke mot sex.

 

Statistikker over uønskede graviditeter og økning i kjønnssykdommer her til lands viser at det ofte er tilfellet.

 

 

Hvilke statistikker, og hva viser de? Post dem gjerne, jeg er glad i statistikker.

 

Mennesker som "gjør som de vil" og ligger rundt finner seg som regel andre "gjør som du vil"-mennesker, deretter forteller statistikken resten. Hvorfor skulle noen som holder litt tilbake pga av disse risikoene ønske å inngå en intim relasjon med de som tilhører risiko-gruppen?

 

 

Har du ikke lyst, så la det være. Det betyr ikke at det er noe galt med de som har lyst.

 

På samme tid, så kan man også ha bakhodet at en person som har en høyere terskel for å hoppe til sengs med noen når de er singel, også vil ha den samme høye terskelen om sjansen for utroskap skulle by seg i et forhold. Det betyr ikke at alle med mange partnere bak seg er utro, men man kan ta med i vurderingen hvis noen har få partnere bak seg, så er ikke denne personen den første til å hoppe til køys med gud og hvermann hvis sjansen byr seg.

 

 

Eller man kan velge å stole på mennesker man er glad i. Når jeg giftet meg for 30 år siden var det fordi jeg hadde funnet et menneske jeg ville dele livet med, ikke fordi jeg hadde regnet på risikoen for det ene eller andre. Edit: Etter 30 år kan jeg si av erfaring at mange av de risikoene som slo til hadde jeg uansett ikke regnet med på forhånd. Ekteskapet, og andre forhold, skal ikke være enkelt. Det krever at begge parter er villig til å ta utfordringene og møte kneikene når de kommer. 

 

Sjansen for utroskap er i mine øyne ikke noe argument mot å inngå et forhold, men det kan selvsagt være et argument for å avslutte det. Jeg ønsket meg (før jeg ble gift) spennende og utfordrende partnere, ikke porselensdokker. Erfaring var i grunnen et pluss i min bok.

 

Det bunner derfor ut i om man vet hva man holder på med og om man tar vare på seg selv. Antall sexpartnere er derfor ikke, på langt nær, en avgjørende faktor alene for å kunne definere en person, men man kan få en god pekepinne på at her bør man være litt forsiktig hvis man skal trå over intimgrensen eller velge en partner man kan stole på.

 

 

Antallet sexpartnere er ikke en avgjørende faktor for om man tar vare på seg selv nei. Alkoholforbruket er det.

 

Og du fremstiller det som om intimgrensen er noe håndfast og absolutt. Men det er den ikke. Den varier med personen og situasjonen. Det er ikke noe mål i seg selv at den skal være absolutt. Og det definerer ikke personen, i mine øyne. Den gjør det kanskje i dine, men det viser jo bare at sånt ikke avhenger av personen selv, men av øynene som ser.

 

Dette er bare et lite utvalg av tanker som slår meg i farten. Folk skal få gjøre som de vil, men ikke forvent at andre skal ha samme tanker og holdninger om det i ettertid som en selv har. Det er ikke all adferd som er "god reklame" for en selv. 

 

 

Hvis du er opptatt av å reklamere for deg selv, så avhenger det vel om hvilke "kjøpere" du er ute etter hva som er "god reklame". Folk som ikke liker reklamen får la være å kjøpe. Men du og likesinnede har ingen moralsk rett til å definere dette for andre enn dere selv.

 

Det ligger ofte flere vurderinger i bunnen enn at noen bare er et "ekkelt felleshøl", som f.eks. både kjønnssykdommer, evnen til å ta vare på seg selv og utroskap. Vi ser ikke andres intensjoner, motiver, vurderinger og baktanker. Alt vi med sikkerhet vet er hvilke valg de har tatt.

 

 

Er du redd for kjønnssykdommer, så hold deg til jomfruer. Ellers går det jo an å teste seg. Er du redd for utroskap før dere i det hele tatt er blitt sammen foreslår jeg at du lar det være, paranoia er et dårlig utgangspunkt for et godt forhold. Nå er litt av poenget med å innlede et forhold nettopp å komme under huden på vedkommende, og lære dennes intensjoner, motiver og vurderinger å kjenne. Og ja, også eventuell baktanker. De som velger å skue hunden på hårene kan gå glipp av mange gode partnere. En rufsete kjøter kan som kjent være mer kjærlig og trofast enn en innavlet rasehund. De kan selvsagt hevde at de er "føre var", og om det er en god begrunnelse for å la sjansen gå fra seg får de selv avgjøre.

 

Det å ligge rundt kan derfor komme i konflikt med andres ønsker og krav til en partner, med mindre de selvfølgelig bare ønsker seg et knull. Da har man, med andre ord, satt standarden selv ved vise at det er den "lett knull"-kategorien man har en tendens til å tilhøre. 

 

 

Nei. Det kan øyensynlig komme i konflikt med dine (og likesinnedes) ønsker og krav. Men de er ikke i konflikt med mine (og likesinnedes.) "Man" har ikke satt noen standard, den er det du som har satt, og du veier folk mot den og finner dem for lette. Det er et problem for dere, og blir bare andres problem fordi dere ønsker at de skal dele deres moralske standard.

 

Håper dette illustrerte noenlunde hvorfor jeg mener det jeg mener.   :)

 

 

Ja, det synes jeg det gjorde. :)

 

Håper mitt svar var illustrerende også.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

*snip*

2 av de går fortsatt på samme skole som meg.

*snip*

Synes dette var litt artig, får det nesten til å høres ut som at du har fått denne personen til å slutte på skolen ^^,

 

Men fra spøk til revolver, det er hva du synes om deg selv som er viktigst. Du risikerer å bli kalt løs osv så klart, men prøv å ikke bry deg med slikt. Du kommer best ut av det med hevet hode, noe du heller ikke har noen grunn til ikke å ha. For fremtiden kan du kanskje roe ned litt med hjemmebrenten, og husk alltid å bruk kondom :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...