Gå til innhold

[Løst] Windows restarter seg "uten grunn"


TBJ

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en maskin her restarter seg selv en til to ganger i døgnet.

 

Jeg har tatt en titt på loggen (Windows Event Viewer -> Windows Logs -> System) uten at jeg blir noe særlig klok på det (må sies jeg jeg heller ikke er så god til å tolke den loggen).

 

Maskina kjører ny-installert WIndows 10 (fra clean). Hadde også problemet i Windows 7.

Nytt power og ny harddik (ikke på OS) er kjøpt inn siden Win8, men fremdeles problemer.

 

Jeg har lagt med loggen i håp om at noen som er flinkere enn meg kan gi meg et hint om hva som kan være galt.

 

 

Endre navn på vedlegget til "Logg.evtx" og den åpner seg i Windows Event Viewer.

Logg.txt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk at ikke Windows oppdateringer er satt til å installeres automatisk.

Opplevde også at maskinen restartet vilkårlig, helt til jeg satt på "Schedule Reboots" elns.

 

Hørtes dog mye ut med to ganger daglig.

 

men vil den da rapportere "The previous system shutdown at 19.24.45 on ‎30.‎08.‎2015 was unexpected." da?

Se logg 19:49:53

 

Kl. 19:49:46 skriver loggen "The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly."

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123486210

Etter å ha sjekka fila du sendte så ser det ut som en driverfeil , men er ikke helt sikker :)

Men bare prøv og reinstaller de om du trur det er det som er problemet :)

Lenke til kommentar

Om en pc slår seg av uten videre så må man sjekke :

 

*Temperatur på cpu , skjermkort og lignende.

*Spenninger og stabilitet på strømforsyning , kjør gjerne en stresstest som Occt Perestroika sin psu test.

*Endringer i hastighet på cpu og Vcore? Av og til må man justere dette en liten smule , spesielt med dårlige hovedkort som ikke regulerer ordentlig spenningen cpu skal ha (kombo billig psu + billig hk).

Lenke til kommentar
 

Etter å ha sjekka fila du sendte så ser det ut som en driverfeil , men er ikke helt sikker  :)

Men bare prøv og reinstaller de om du trur det er det som er problemet  :)

Jo.. hadde samme problemet med Win7, så jeg tror nesten ikke det. Skulle da likt å vite hvilken driver.

 

Har mer tro på HW-feil. Vi byttet jo power, uten at det hjalp.

Skal be eieren om å sjekke om minne sitter skikkelig, samt kjøre en RAM stress-test.

Fikk et tips om at det kan være RAM'en og at man kan testet med å øke spenningen en smule på de.

 

Om en pc slår seg av uten videre så må man sjekke :

 

*Temperatur på cpu , skjermkort og lignende.

*Spenninger og stabilitet på strømforsyning , kjør gjerne en stresstest som Occt Perestroika sin psu test.

*Endringer i hastighet på cpu og Vcore? Av og til må man justere dette en liten smule , spesielt med dårlige hovedkort som ikke regulerer ordentlig spenningen cpu skal ha (kombo billig psu + billig hk).

Skal få han til å teste Occt Perestroika.

Vil helst ikke endre hastigheten på CPU da han ikke er 100% fornøyd med farta i dag.

 

Ja, det var en billig PC med sikkert også "dårlig" hovedkort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123486210

 

 

Etter å ha sjekka fila du sendte så ser det ut som en driverfeil , men er ikke helt sikker  :)

Men bare prøv og reinstaller de om du trur det er det som er problemet  :)

Jo.. hadde samme problemet med Win7, så jeg tror nesten ikke det. Skulle da likt å vite hvilken driver.

 

Har mer tro på HW-feil. Vi byttet jo power, uten at det hjalp.

Skal be eieren om å sjekke om minne sitter skikkelig, samt kjøre en RAM stress-test.

Fikk et tips om at det kan være RAM'en og at man kan testet med å øke spenningen en smule på de.

 

Om en pc slår seg av uten videre så må man sjekke :

 

*Temperatur på cpu , skjermkort og lignende.

*Spenninger og stabilitet på strømforsyning , kjør gjerne en stresstest som Occt Perestroika sin psu test.

*Endringer i hastighet på cpu og Vcore? Av og til må man justere dette en liten smule , spesielt med dårlige hovedkort som ikke regulerer ordentlig spenningen cpu skal ha (kombo billig psu + billig hk).

Skal få han til å teste Occt Perestroika.

Vil helst ikke endre hastigheten på CPU da han ikke er 100% fornøyd med farta i dag.

 

Ja, det var en billig PC med sikkert også "dårlig" hovedkort.

 

viss du skal sjekke om en driver er ødelagt så sjekker du enhetsadministrering eller noe sånt (husker ikke navnet :/)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Om en pc slår seg av uten videre så må man sjekke :

 

*Temperatur på cpu , skjermkort og lignende.

*Spenninger og stabilitet på strømforsyning , kjør gjerne en stresstest som Occt Perestroika sin psu test.

*Endringer i hastighet på cpu og Vcore? Av og til må man justere dette en liten smule , spesielt med dårlige hovedkort som ikke regulerer ordentlig spenningen cpu skal ha (kombo billig psu + billig hk).

 

Sukk. Løsningen var rett og slett så enkelt at maskina (spesielt CPU) var full støv og den ble derfor altfor varm.

Aaargh, Så banal at jeg rett og slett ikke tenkte på det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ja, ofte er det ikke så vanskelig å finne årsaken, derfor er det lurt å sjekke som sagt temperatur for å se om den blir for høy , da er det som regel noe feil med kjøleløsningen eller støv som du fant ut av selv.

 

Ting er mer normale nå?

Jepp. Bra nå.

Takk for hjelpen!

Endret av TBJ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...