Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Drenering av en husvegg


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har skrået tomt mot husvegg, og må nå til og drenere da det er litt småvått i kjeller, det er kun den veggen det er slik på, men ikke hele veggen, går det and og legge ny drenering til kun den veggen? resten av huse er greit da det er tørre vegger og gulv. huset er fra 1957, så er ikke helt sikker på hva slags rør som ligger der, går det and og legge nedi nye rør og skjøte på gamle?

 

Takk for svar.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har samme problem selv som jeg må få fikset på. Mine fuktproblemer er dog rimelig omfattende, er tjukt med salt/kalk på veggene der nede og den er ubrukelig slik den står nå. Jeg er imidlertid ganske heldig med hensyn på drenering da jeg har en skråning nedover på ene siden av huset. Men jeg vil nok tro at du må gjøre noe lignende det jeg må gjøre, grave rundt huset, på med knotteplast og isolasjon og pukke langs muren, og selvfølgelig nye rør til å drenere vekk i bunnen. Mitt hus er fra 1954 og er ingen antydning til drenering i det hele tatt her, mulig det ligger noe rør hos deg men det er ikke alltid så godt å vite.

 

PS: alt jeg sier må tas med en klype salt da jeg kun snakker med sunn fornuft som bagasje og ikke har noe særlig relevant faglig kunnskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det aller første du skal gjøre er å skaffe deg en luftavfukter slik at lufta i kjelleren ikke blir så fuktig at det utvikler seg til et muggproblem, deretter foreslår jeg det samme som El-Ateisten gjør.

Fukt i kjelleren er ikke til å kødde med og fuktige kjellere kan skape problemer på sikt for resten av huset også.

Lenke til kommentar

Har samme problem selv som jeg må få fikset på. Mine fuktproblemer er dog rimelig omfattende, er tjukt med salt/kalk på veggene der nede og den er ubrukelig slik den står nå. Jeg er imidlertid ganske heldig med hensyn på drenering da jeg har en skråning nedover på ene siden av huset. Men jeg vil nok tro at du må gjøre noe lignende det jeg må gjøre, grave rundt huset, på med knotteplast og isolasjon og pukke langs muren, og selvfølgelig nye rør til å drenere vekk i bunnen. Mitt hus er fra 1954 og er ingen antydning til drenering i det hele tatt her, mulig det ligger noe rør hos deg men det er ikke alltid så godt å vite.

 

PS: alt jeg sier må tas med en klype salt da jeg kun snakker med sunn fornuft som bagasje og ikke har noe særlig relevant faglig kunnskap.

takk for god info, tror jeg skal ta å grave litt på siden av huset slik jeg kan finne ut om der er noe rør, er bare snakk om hallmeter tror jeg :) i verste fall så får jeg bare gjøre som deg :)

 

 

 

Det aller første du skal gjøre er å skaffe deg en luftavfukter slik at lufta i kjelleren ikke blir så fuktig at det utvikler seg til et muggproblem, deretter foreslår jeg det samme som El-Ateisten gjør.

Fukt i kjelleren er ikke til å kødde med og fuktige kjellere kan skape problemer på sikt for resten av huset også.

 

Skaffet meg avfukter i går fra svigers som nå står og går, tar det fullt på alvor da jeg har sett hus med fryktelig soppproblem.

Lenke til kommentar

TS. Du er litt upressis, i din forklaring. :) Og avfukter, er ikke en permanent løsning!

 

Men kommer det fukt, i gjennom grunnmuen (eller opp i mellom betong gulv), er det ordentlig drennering som gjelder! Og utgraving (drenering) må under inv. kjeller gulv, helst min. 30 cm under inv. overflate. Og ideelt så burde hele hustet (gulv/såle) vært oppbygd med sprengstein/pukk, før støping av betong gulv, så vann kan renne rett under. Men disse gamle husene, ble ikke konstrusert slik. Fere ønsket også en fuktig kjeller, med tanke på oppbevaring av grønnsaker. de visse om fuktproblemer, men kompanserte med tilstrekkelig med ventiler. Og var det det, var det ikke noe bygningsmessig problem.

 

Men de fleste av disse husene, så er grunnmur støpt direkte ned på fjell, uten drenering under og det er fylt jord inntill grunnmuren. (Uten noe drennering) Samtidig så la en inv. gulv lavest mulig. Dette resulterter i, at det står et "vannspeil"/vanntrykk (demning), mot mange grunnmurer, samtidig kan det bli et vannresovar under betong gulv, som trykker på og skapper ennå mer fukt.

 

Ved grunnmur helt ned til fjell og lavt inv. golv, kan det være problematisk å fjerne all fukt ved kun å drennere. Men å drennere og lage en "hulkil" i bunn, mot grunnmur hjelper normalt veldig mye. Og så bør en ta hensyn til problemene og ikke kle inv. grumnnmur med inv. utforing, isolering og platekledning/panel. Behold (eller rehab.) av invendig grunnmur, og la det bli med det. Ingen innredning mot utv. grunnmur. Den må "puste". 

 

Med slike problemer, bør du kontakte et godkjent firma (maskinenterprenør, i Tiltaksklasse 2), for å hjelpe deg. Eller en rådgivende ing. (RIF), som gir råd og som kontrollerer prosessen. Uansett, det holder ikke å utføre en drennering perfekt, hvis ikke vannet i drensrørene ikke kommer videre til Overvannsladning, eller til lavere terreng/steinbrønn.

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...