Gå til innhold

Ingeniør i petroleumsgeologi


sabalaba

Anbefalte innlegg

Hei !

 

Jeg har valgt å gå ingeniørfag i petroleumsgeologi i uis. Ja jeg vet det dumt å ta et utdanning innen olje, men jeg har hatt lyst til å gjøre dette lenge.

har tre spørsmål: 

1. er det krevende?

2. får man tittelen som petroleums ingeniør?

3. får man bra lønn som ingeniør i petroleumsgeologi? 

 

takk på forhånd :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Jeg vil si at det er et krevende studie, men overkommelig om du legger i en del tid til arbeid. Mulig andre har opplevd noe annet.

2. Ja, jeg tror nok det.

3. Som Høststund sier, ser ikke lyst ut for oljebransjen fremover. Mange arbeidsplasser vil forsvinne noe som vil påvirke lønn.

Lenke til kommentar

1. Jeg vil si at det er et krevende studie, men overkommelig om du legger i en del tid til arbeid. Mulig andre har opplevd noe annet.

2. Ja, jeg tror nok det.

3. Som Høststund sier, ser ikke lyst ut for oljebransjen fremover. Mange arbeidsplasser vil forsvinne noe som vil påvirke lønn.

Takk for hjelpen  :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

1. Nei, det går for å være en av de lettere ingeniørutdannelsene.

2. Dersom du tar pet. ing. får du tittelen petroleumsingeniør.

3. Lønna er er dags dato skyhøy (på grensen til det latterlige). Dette har en bakside: Lønnsomheten på norsk sokkel er lav pga. høye lønninger og lav produktivitet.

 

Markedet kommer til å ta seg opp igjen. Pet. Ing. er et smart valg på sikt.

Endret av nilssonn
Lenke til kommentar

Kona har nettopp fullført denne utdannelsen, så svarer på bakgrunn av det:

 

1. Tja, det er forholdsvis krevende. På bachelornivå er det ganske lett, men du vil merke en betydelig høyere arbeidsmengde på masternivå.

2. Nå er ikke petroleumsingeniør noen beskyttet tittel, så kall deg hva du vil. Den offisielle tittelen du får er Master in Petroleum Geosciences Engineering.

3. De som har fått jobb i oljebransjen har startet på rundt 550 000, som er noenlunde det samme som ingeniører generelt i oljebransjen. Ellers har vel geologer tradisjonelt sett hatt lønn et par nivå over "vanlige" ingeniører.

 

Ikke vær så redd for å starte på petroleumsutdanning nå. Bunnpunktet skal visstnok bli nådd i 2017 før investeringene da skal begynne å øke fra 2018 og utover. Du er ikke ferdig på flere år enda, så markedet kan se ganske annerledes når du skal ut i jobb. Hvis det er geologi du trives med så kjør på, men vær obs på at det er et veldig spesialisert felt som ikke har så mange andre alternativer enn nettopp geologi.

Lenke til kommentar

Ikke vær så redd for å starte på petroleumsutdanning nå. Bunnpunktet skal visstnok bli nådd i 2017 før investeringene da skal begynne å øke fra 2018 og utover. Du er ikke ferdig på flere år enda, så markedet kan se ganske annerledes når du skal ut i jobb. Hvis det er geologi du trives med så kjør på, men vær obs på at det er et veldig spesialisert felt som ikke har så mange andre alternativer enn nettopp geologi.

 

Ikke hvis MDG, SV og V kommer i regjeringen ved neste valg. MDG skal kutte ut alle oljearbeidsplassen innen 2025.

Lenke til kommentar

 

Ikke vær så redd for å starte på petroleumsutdanning nå. Bunnpunktet skal visstnok bli nådd i 2017 før investeringene da skal begynne å øke fra 2018 og utover. Du er ikke ferdig på flere år enda, så markedet kan se ganske annerledes når du skal ut i jobb. Hvis det er geologi du trives med så kjør på, men vær obs på at det er et veldig spesialisert felt som ikke har så mange andre alternativer enn nettopp geologi.

 

Ikke hvis MDG, SV og V kommer i regjeringen ved neste valg. MDG skal kutte ut alle oljearbeidsplassen innen 2025.

 

Det kommer aldri til å skje. 

Lenke til kommentar

 

 

Ikke vær så redd for å starte på petroleumsutdanning nå. Bunnpunktet skal visstnok bli nådd i 2017 før investeringene da skal begynne å øke fra 2018 og utover. Du er ikke ferdig på flere år enda, så markedet kan se ganske annerledes når du skal ut i jobb. Hvis det er geologi du trives med så kjør på, men vær obs på at det er et veldig spesialisert felt som ikke har så mange andre alternativer enn nettopp geologi.

 

Ikke hvis MDG, SV og V kommer i regjeringen ved neste valg. MDG skal kutte ut alle oljearbeidsplassen innen 2025.

 

Det kommer aldri til å skje. 

 

Det vet du aldri - i likhet med asylstrømmingen.

Lenke til kommentar

MDGs svermerier ville jeg ikke tatt alt for hardt på (vanskelig å se for seg en situasjon der ikke Ap, Høyre og FrP har flertall), men samtidig er det jo greit å ta estimater for fremtidige investeringer med en liten trillebår salt. Ville uansett ikke latt dagens situasjon diktere alt for mye; om noe kan du være heldig og ende i en situasjon der det kommer en opptur i bransjen samtidig som det ikke er alt for mange å rekruttere fra.

 

Oljeindustrien har alltid vært syklisk, men det har aldri hindret folk fra å mene at det alltid kommer til å gå oppover når en er på topp, eller andre fra å si at det nå bare er å legge ned når prisene faller.

Lenke til kommentar

Ikke hvis MDG, SV og V kommer i regjeringen ved neste valg. MDG skal kutte ut alle oljearbeidsplassen innen 2025.

Sannsynligheten for at MDG får 50% eller mer ved et valg i nærmeste framtid er mikroskopisk. Sannsynligheten for at de andre partiene blir enig med MDG i dette målet er også mikroskopisk. Sannsynligheten for at dette faktisk kommer til å bli gjennomført gitt at MDG faktisk får 50% er enda mindre. Man kan ikke basere utdanningen sin på en så ekstremt liten sannsynlighet.
Lenke til kommentar

 

Ikke hvis MDG, SV og V kommer i regjeringen ved neste valg. MDG skal kutte ut alle oljearbeidsplassen innen 2025.

Sannsynligheten for at MDG får 50% eller mer ved et valg i nærmeste framtid er mikroskopisk. Sannsynligheten for at de andre partiene blir enig med MDG i dette målet er også mikroskopisk. Sannsynligheten for at dette faktisk kommer til å bli gjennomført gitt at MDG faktisk får 50% er enda mindre. Man kan ikke basere utdanningen sin på en så ekstremt liten sannsynlighet.

 

Oljeprisenfaller, er det på grunn av IS?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Petroleumsingeniører tjener rått, alt for godt vil enkelte si. Det er typisk at de som sitter nære oljekrana har høye inntekter. Alle vet at det ikke burde være slik, men sånn er det. Mitt inntrykk er at det ikke er problematisk å få seg jobb innen olje dersom du er flink til tross for krisa.

 

Privilegiene og lønningene til pet. ingene kan i bunn og grunn ikke forsvares, og jeg håper inntektene går ned på kraftig ned på lang sikt. Det er ingen grunn til at en petroleumsingeniør skulle tjene mer enn en elektroingeniør. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...