Gå til innhold

Eh, stoppe vifte men beholde lys


Stor Oddnoga

Anbefalte innlegg

Ok, mulig at dette høres ut som et utrolig teit spørsmål, men la gå.

 

Jeg har dette kabinettet:

 

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SBAC1CL1

 

med 5 stk vifter av denne typen i forskjellige farger (mine er uten regulerbar motstand):

 

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SBLF4GRPM

 

 

Det er fem plasser til vifter på kabinettet og det ser noe dumt ut å droppe noen vifter da dette etterlater hull.

Det jeg lurer på er om det er mulig å stoppe så viften går rundt (lei av støy), men beholde lyset i den?

 

Jeg er helt håpløst på elektronikk men kan det være noe så enkelt som å kutte en ledning?

 

EDIT: Jeg bommet på topic'en. Denne skal selvfølgelig være under kjølere, luft.

Endret av Swag
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kobler viften på en vanlig strømkontakt slik som du normalt kobler til harddisk og cd drev! da må du altså klippe ledningen på viften og helst lodde på, men tape funker det også..

 

for å få 5volt kobler du viften mellom svart og rød kabel på strømkontakten.

for å få 7volt kobler du viften mellom rød og gul kabel.

 

correct me if i'm wrong!

Lenke til kommentar

Eg har løsningen: Sett ein liten tapebit eller noko slikt i mellom viftebladene slik at den stopper :D

 

Nå veit eg ikkje om den tar skade av dette over lengre tid, men på skulen har me 2 230V vifter som har gjennomgått det meste av belastninger iom. at det er såpass små straumer og motorer skal det gå bra, men eg er ikkje 100% sikker.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Eg har løsningen: Sett ein liten tapebit eller noko slikt i mellom viftebladene slik at den stopper :D

 

Nå veit eg ikkje om den tar skade av dette over lengre tid, men på skulen har me 2 230V vifter som har gjennomgått det meste av belastninger iom. at det er såpass små straumer og motorer skal det gå bra, men eg er ikkje 100% sikker.

Brenner motoren med en gang da.. men det funker sikkert..

Lenke til kommentar
Eg har løsningen: Sett ein liten tapebit eller noko slikt i mellom viftebladene slik at den stopper :D

 

Nå veit eg ikkje om den tar skade av dette over lengre tid, men på skulen har me 2 230V vifter som har gjennomgått det meste av belastninger iom. at det er såpass små straumer og motorer skal det gå bra, men eg er ikkje 100% sikker.

Brenner motoren med en gang da.. men det funker sikkert..

Brenner motoren? Eg har gjort slikt 100vis av ganger på mine vifter, både 230V, 24V og 12V. Ingen har tatt kvelden. Eg trudde den kom å gjere det sjølv, men neida, de funker den dag i dag alle sammen.

 

Eg kan ikkje garantere at vifta di ikkje virker etter dette, så alt eg foreslår er på eige ansvar og eg tar intet ansvar for noko som går gale :p

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Eg har løsningen: Sett ein liten tapebit eller noko slikt i mellom viftebladene slik at den stopper :D

 

Nå veit eg ikkje om den tar skade av dette over lengre tid, men på skulen har me 2 230V vifter som har gjennomgått det meste av belastninger iom. at det er såpass små straumer og motorer skal det gå bra, men eg er ikkje 100% sikker.

Brenner motoren med en gang da.. men det funker sikkert..

Er ikke motor i datavifter, men elektromagneter. Er ikke sikker på om det er spes lurt å stoppe den allikevel.

 

Prøv heller å koble av ledningen til diodene, og legg den ut som egen ledning. Da kan du strupe kun viften.

Lenke til kommentar

det er elektromagneter som driver store motorer og. Inni vifta er det ein elektromotor som driver den rundt.

 

@ Topic: Skal vifta stoppe forever eller bare midlertidlig?

 

Permanent: Stopp vifta fysisk

Midlertidlig: Trur det er små kretskort inni viftene der ledningen kjem inn og går til vifte og leds. Du må nok kutte forbindelsen til vifta, noko som sikkert gjer det vanskelig å fikse på igjen seinare.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
du kan jo kjøre viftene på 7 eller 5 volt, da snurrer de fortsatt rundt, bare saktere slik at det blir mye mindre støy! :)

 

 

søk litt på forumet så finner du mange emner om dette!

Når du setter på en motstand eller en baybus, setter du ned spenningen på strømmen til ledsene også. Jo mer du setter ned spenningen jo dårligere lys får du.

 

Det du kan gjøre er å fjerne tapen bakpå viften (hvis det er en tape) Der skal du kunne se loddepungtene til viftemotoren. Disse kan du lodde eller klippe av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...