Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Oppgraderte til Windows 10, nå vil ikke datamaskinen boote.


Anbefalte innlegg

Hei. Posta dette problemet på microsoft sine community sider, men for å øke sjansen for en løsning, så spør jeg dere ivrige sjeler her inne også :) I forgårs oppgraderte jeg til Windows 10, fra Windows 7. Alt fungerte greit, og jeg spilte litt og så på film etc på kvelden. Så skrudde jeg den av for første gang. Så etter jobb igår så skulle jeg skru den på og den vil ikke boote. Jeg har prøvd å endre boot order inne på MSI siden(trykker delete), men ingen av alternativene funker. Prøvd å sette alt der til første priorite. Så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Meldingen jeg får til slutt når det stopper opp er som følger:

 

//Intel® Boot Agent GE v1.3.76

Copyright © 1997-2011, intel corporation

 

CLIENT MAC ADDR: 8C 89 A5 C1 43 8E    GUID:  AAAAAAAA AAAA AAAA AAAA 8C89A5C1438E

CLIENT IP: 10.0.042    MASK: 255.255.255.0    DHCP   IP: 10.0.0.138

GATEWAY IP: 10.0.0.138

PXE-E76: Bad or missing multicast discovery address

 

PXE-M0F Exiting Intel Boot Agent.

 

 

Reboot and Select proper Boot device 

or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key.//

 

Kommer til å bli rimelig pissed hvis dette ikke har en løsning som ikke innebærer clean install eller noe slikt piss.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dobbeltsjekk at du ikke har en minnepinne el.lign plugget i maskinen.

Har opplevd denne feilmeldingen opptil flere ganger hos brukere.

 

-j

Nope, bare det vanlige. Hvis ikke Kona har plugga noe i da, men det tviler jeg sterkt på. Men skal dobbeltsjekke når jeg kommer hjem.

 

Det finnes et alternativ i Boot order hvor jeg kan velge noe som heter network. Prøvde den, funka ikke. 

Lenke til kommentar

Du har en "boot order"-liste i BIOS/UEFI. Primærharddisk skal stå som boot1, og så kan du velge om USB eller CD skal være boot2. 

Husk også å sjekke hvilken status AHCI har? Er den aktivert, eller kjører du "native IDE"?

 

Kan tenkes at bios'n har tullet litt iløpet av natta, enten pga strømbrudd, slitent batteri på hovedkortet eller rett og slett en liten feil. 

Lenke til kommentar

Jeg skal komme tilbake med det jeg ser når jeg kommer hjem i ettermiddag. Setter umåtelig stor pris alle svar, så det er bare å fortsette å foreslå ting dere tror det kan være.

 

En ting til bare: Alt dette foregår i Bios Setup for MSI? Kan trykke CTRL+S litt tidligere i oppstartfasen, men der kan jeg ikke endre stort egentlig. 

Lenke til kommentar

 

Dobbeltsjekk at du ikke har en minnepinne el.lign plugget i maskinen.

Har opplevd denne feilmeldingen opptil flere ganger hos brukere.

 

-j

Nope, bare det vanlige. Hvis ikke Kona har plugga noe i da, men det tviler jeg sterkt på. Men skal dobbeltsjekke når jeg kommer hjem.

 

Det finnes et alternativ i Boot order hvor jeg kan velge noe som heter network. Prøvde den, funka ikke. 

 

Den feilmeldingen kommer fordi datamaskinen prøver å boote fra nettverket.

 

Hvis du ikke trenger å boote fra usb/cd/nettverk så kan du forsøke å sette "windows boot loader" øverst i "boot order". Og skru av alternativet for å boote fra nettverket.

 

Windows 10 bruker vel også uefi-bios og ikke legacy-bios som standard (ulikt fra win7), så pass på at begge oppstartsalternativene er aktivert i biosen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Har du sjekket at hardisken er i livet og at kabelen som er tilkoblet den sitter helt i?

 

Du får nemlig samme symptomer og der ikke registreres noen harddisk i oppstart.

Lenke til kommentar

Det der er PXE boot, dvs boot over netverk. Sett Disken du har installert OS på til å være den du booter på. Hvis du har flere disker og surret med installasjon tidligere så prøv de forskjellige diskene som boot device, da bootdisken kan være på en annen disk enn der du har installert OSet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...