Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Lykkelig uten barn / Best uten barn


Anbefalte innlegg

NB: Les teksten i bunnen av innlegget mitt for siste oppdatering! Skulle gjerne endret tittel og!

 

Siden jeg ikke fant en annen tråd om dette emnet, og jeg klarte heller ikke plassere denne tråden en annen plass, så bestemte jeg meg for å lage en som jeg plasserte her.

 

Deler også en link som omhandler dette emnet: http://www.singelnett.no/?catid=4&ItemID=201

 

 

Jeg er forresten en mann på 25år.

 

Mange syns barn er viktig, mange lever for barn, men det finnes mange som ikke ønsker eller som ikke har barn, og de har et like godt liv uten barn (de fleste). Jeg personlig ønsker ikke barn, har satt meg skikkelig inn i tankeboksen mange ganger som kan virke positiv i de fleste tilfeller, men til slutt og sist blir mye mer negativ for meg og mitt liv, enn positiv. Jeg klarer ikke å begrunne valget mitt mer enn å bare si at jeg rett og slett ikke liker tanken på å få barn, ønsker det rett og slett ikke.

Alle kan ha sine grunner, noen trenger ikke mer grunn enn at de enkelt sagt ikke har lyst på barn.

 

Jeg vet ikke om nevnte over har så mye å si for at jeg ikke har lyst på barn, men jeg kan jo ramse opp noen positive og negative ting som jeg tror folk tenker om å få / ikke få barn:

 

Positive:

- Du får en etterkommer, du skaper liv, fører slekten videre :p

- Du slipper å evt bli alene når man blir gammel

- Du får noen å bli glad i som du kan se vokse opp

- Finnes sikkert mye mer positivt, men jeg har jo ikke lyst på barn, så jeg klarer ikke komme på noe mer i farta. Men det klarer nok de som har lyst på barn eller de som har barn :)

 

Negative:

- Du blir økonomisk ansvarlig (spesielt hvis du og din partner skiller veier), som kan ødelegge mye

- Du får et stort ansvar! Dette er et liv du skal sørge for, her kan man ikke slurve for mye

- Hva hvis det skjer noe med planeten i fremtiden? Slik at dine etterkommere må slite seg ihjel for å overleve (denne er lite sannsynlig da)

- Du kan risikere å få et barn som blir en vanskelig plage fordi du ikke klarte å passe på oppveksten til barnet, du kan også risikere handicap barn (tenker da de værste handicap) eller kanskje barnet ditt blir narkoman hvis man ikke passer på

- Livet blir ikke det samme som et fritt og selvstendig liv, man blir tvunget til å tenke på barnet i mange år, man kan ikke gjøre det man vil lenger, dette vil jo gjelde de som har problemer med dette punktet

- Hvis du slår opp med partneren fordi dere ikke passer sammen, så går det også utover barnet

- Man kan overføre dårlige gener fra familien til det nye barnet som vil være en større plage enn glede i livet (dette kan ingen si imot med mindre de lever med disse plagene selv! Så dette kan være nok grunn til å droppe barn)

- Si at man får barn i feil tidsrom, der man studerer og ikke har inntekt... eller der man er på randen av å miste kontrollen over eget liv, tenker jo her egentlig på større depresjoner og psykiske plager, hvis man har det, så kan det gå kraftig ut over barn tenker jeg...

- Kommer ikke på flere i farta, men dette er tanker jeg gjør meg om hvorfor noen folk velger bort barn! Så for dere som ønsker barn, tenk over dette når folk eller venner sier de ikke ønsker barn :)

 

 

Jeg har endret litt på innlegget mitt over, da det første kom ut litt feil, slik at folk gjerne misforstod meg. Men tanken bak denne tråden er å forklare og gjerne komme med tanker om hvorfor slike personer som for eksempel meg, ikke har lyst på barn! :) Folk må gjerne komme med positive innlegg om å få barn også, der det kan være ting vi kanskje ikke tenker over, men jeg sier bare at det finnes folk som ikke føler lysten til å få barn, og det bør folk kunne respektere.

Endret av limitator_X
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne skrevet et langt innlegg, men kan si det slik: du vet ikke hva du går glipp av, men det gjør jeg. Jeg hadde ikke byttet bort et barn mot all tid, penger og frihet i verden. Dermed har ens barn en ganske høy verdi ;)

Det går fint ann å vite hva man (ikke) går glipp av uten å ha prøvd, så jeg vet hva jeg vil. :) Det kan godt være noen følelser som dukker opp når man får et barn, som ellers ikke ville dukket opp. Men jeg vet også hvordan det er å være så glad i noen at jeg ville gitt livet mitt for den personen, og det trenger man ikke barn for. Ville dog aldri byttet bort et barn mot penger.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke dette er en diskusjon verdt å ta. Rett og slett fordi de som representerer hver side er grunnleggende ulike. En som ønsker barn og ikke kan se for seg livet sitt uten barn er en person med en personlighet som har formet ønsket om et liv beriket med barn. En frivillig barneløs person derimot har en helt annen personlighet der ønsket om barn er ikke eksisterende fordi person ikke har de samme livsønskene som en barne-elsker.

 

La oss si Sungen hadde overtalt en frivillig barneløs til å få barn. Da kunne man fortsatt ikke forventet at personen hadde skiftet mening, etter at barnet hadde blitt født. Fordi, ja personlighet er flytende, men etter 28 år er den ganske stabil ut livet. Altså hadde kanskje ikke den frivillige barneløse fått følelsene Sungen har for barn, fordi de to er grunnleggende forskjellige, og fordi deres følelser, meninger, behov, evner og syn er forskjellig.

 

Sungen hadde ikke hatt ett tilfredstillende liv uten barn. En annen hadde ikke hatt ett tilfredstillende liv med barn. Akkurat som vi ikke klarer å overtale Sungen til å angre på valget om å få barn, kan vi heller ikke klare å overtale en frivillig barneløs til å angre på valget om å ikke få barn. 

 

Vi må bare godta at vi alle er individer med vidt forskjellig syn på lykke, og hva som gir livet mening. Og vi skal være utrolig glad for det. Hadde alle ønsket et familieliv hadde vi kanskje gått glipp av mennesker som har forandret verden innen forskning, teknologi og viten ved å dedikere seg selv til karrieren. Hadde vi ikke hatt mennesker som ønsket et familieliv hadde vi kanskje ikke hatt det samfunnet vi har i dag.

Endret av Hannah00
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg kunne fint ha levd et lykkelig liv uten barn, hvis tilfeldigheter hadde tilsagt det. Delvis fordi jeg ikke hadde visst hva jeg gikk glipp av og delvis fordi det er mye annet som gjør livet bra.

 

TS, det er ikke mulig for deg å vite hva et barn gjør med deg, uansett hva du tror. Kjærligheten til ens barn kan heller ikke sidestilles med venner, familie eller partner.

 

Jeg mente ikke at du ville byttet et fysisk barn mot penger, tid og frihet. Men du bytter et hypotetisk barn mot disse fordelene.

 

Diskusjonen er sunn, og jeg har full forståelse for at andre ønsker å leve ulikt meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg er valget meget lett. Jeg er nemlig overbevist om at vi er blant de siste som lever det gode liv. Vest-Europa og hele dens kultur bryter sammen i løpet av noen få tiår. Après nous le déluge. Velferdsstaten og demokratiet hadde ikke livets rett. Folket var ikke ansvarsbevisst og nøkternt, men foretrakk å leve i sus og dus, selv om det ikke fantes grunnlag for slikt. Romerriket - ringer det ei bjelle?

Når krybba er tom, bites hestene. Sannsynligvis går Vest-Europa under i en orgie av blod. Uansett blir det en traurig skjebne som venter barn som fødes i disse dager. Jeg vil ingen så vondt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For meg er valget meget lett. Jeg er nemlig overbevist om at vi er blant de siste som lever det gode liv. Vest-Europa og hele dens kultur bryter sammen i løpet av noen få tiår. Après nous le déluge. Velferdsstaten og demokratiet hadde ikke livets rett. Folket var ikke ansvarsbevisst og nøkternt, men foretrakk å leve i sus og dus, selv om det ikke fantes grunnlag for slikt. Romerriket - ringer det ei bjelle?

Når krybba er tom, bites hestene. Sannsynligvis går Vest-Europa under i en orgie av blod. Uansett blir det en traurig skjebne som venter barn som fødes i disse dager. Jeg vil ingen så vondt.

 

Det var da voldsomt hvor mye du 'vet' om framtiden da!

 

Har du snakket med noen om disse dommedagstankene dine?

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt hvor mye du 'vet' om framtiden da! Har du snakket med noen om disse dommedagstankene dine?

Ingen vet noe om fremtiden. Alt er gjetninger, basert på det en kjenner til av historie, status presens og utviklingstendenser man synes se.

Har du interessante synspunkter å komme med, er du velkommen med dem. Personangrep er mindre velkomment.

 

Mine tanker om dette har absolutt ingenting med dommedag å gjøre - et religiøst begrep. Leser du historie, treffer du på mange tilfeller der sivilisasjoner har blitt utslettet. Det skjer oftest ikke ved at de aller fleste menneskene blir drept (Amerika kan være unntaket), men sivilisasjonsbærerne utslettes og etnisiteten utviskes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gjør man det beste ut av situasjonen man er i blir det bra uavhengig om man har barn eller ikke, det å leve uten barn er i dag ett like godt alternativ. Det er ikke slik at barn er en slags uerstattelig kilde til glede, og dette kommer fra en som vet hva han snakker om. Selv om jeg ikke angrer mine avgjørelser kan jeg se hvordan andre kan bli lykkeligere med å gjøre andre valg enn meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo et veldig bredt tema du drar opp som griper inn i det meste, så da får du tilsvarende mye ulike vinklinger på svarene. Til off-topic å være er denne tråden svært mild i forhold til mye annet. Er det noe spesielle aspekter du ønsker å belyse og debattere ?

Når jeg tenker over det, så har du vell egentlig rett, dette temaet kan diskuteres inn i alle vinklinger. Så hvis folk mener de ikke ønsker barn pga evt dårlig fremtid, så respekterer jeg det.

 

Ønsker ikke noen spesielle aspekter å debattere, tenkte bare å lage en tråd der folk kan snakke om dette tema med "ingen-barn", da jeg har hørt en del om det på radio i det siste. Det er et interessant tema, der mange folk dømmer dem som ikke ønsker barn, og der mange ikke forstår hvorfor vi velger bort barn. Men som tidligere bruker sa; Debatten kan også pågå i en uendelighet pga folk er rett og slett forskjellige på dette punktet, enten lever man for barn eller ikke.

 

Men det er interessant og ta opp tema uansett, feks før i tiden var ikke folk så kunnskapsrike og selvstendige som de er idag, så det er mye lettere for mange idag å finne ut hva de kan og vil gjøre. Dessuten forandrer tidene seg, føler barn er mer press og stress nå, enn det gjerne var tidligere. Kanskje mange vurderer å ikke få barn rett og slett pga en økonomisk gjeldsfrykt? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...