Gå til innhold

[Løst] Hjelp til valg av nytt skjermkort (gaming, 8G VRAM+, pris rundt 3.5K)


bernalex

Anbefalte innlegg

har et fractal define r3. inni her står det intel i5-2500K, 8G RAM, og en AMD Radeon HD 7800. de to sistnevnte begynner bli moden for oppgradering da det er en gaming PC.

 

har noen med litt peiling lyst til å anbefale et nytt skjermkort som f.eks kjører GTA V på fullt? det er det mest krevende spillet jeg har for øyeblikket, og sier meg fornøyd med såpass. 8G VRAM er nok en fordel. jeg har ikke lyst til å bruke mye mer enn 3.5K.

 

nåværende skjermkort: https://www.dustinhome.no/product/5010624027/hd7850-dc2-2gd5

hovedkortet mitt: https://www.dustinhome.no/product/5010625158/p8z77-v-le

 

kan selvsagt gi mer info ved behov. :)

Endret av bernalex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke 8GB VRam for å kjøre GTA V på fullt i 1080P. Det beste valget til maks 3500 er GTX 970.

kommer over 4G i anbefalt VRAM når man setter alt på fullt iaff. og slik jeg har det nå så er den guiden deres grønn, som jeg antar skal bety at alt er kosher og skal kjøre problemfritt(?), og får fortsatt drøye framedrops med vsync 60.

 

P.S.

verdt å nevne at jeg har tenkt å kjøre 1080p som du nevner. bruker to skjermer, typisk kjører spill i windowed fullscreen på den ene. men kan jo tenkes jeg kjøper bedre skjerm med høyere oppløsning etterhvert da.

Endret av bernalex
Lenke til kommentar

Skal du ha høyere oppløsning altså 1440P så er 970 sli min. kravet synes nå jeg. :)

hovedkortet jeg har [se link] støtter crossfire men ikke sli. er det et alternativt for meg å kjøpe et annet amd-skjermkort og kjøre crossfire? eller burde jeg bare kjøpe et nytt amd-skjermkort (med tanke om å kjøpe enda et til crossfire på sikt) og hive ut det jeg har? vet ikke hvordan det er å kjøre forskjellige kort i crossfire.

Endret av bernalex
Lenke til kommentar

 

Skal du ha høyere oppløsning altså 1440P så er 970 sli min. kravet synes nå jeg. :)

hovedkortet jeg har [se link] støtter crossfire men ikke sli. er det et alternativt for meg å kjøpe et annet amd-skjermkort og kjøre crossfire? eller burde jeg bare kjøpe et nytt amd-skjermkort (med tanke om å kjøpe enda et til crossfire på sikt) og hive ut det jeg har? vet ikke hvordan det er å kjøre forskjellige kort i crossfire.

 

CrossFireX er generelt en litt mer hårete opplevelse enn Nvidias SLI når det kommer til nye spill, men ingen av løsningene er i nærheten av å kunne kalles optimale. Spesielt med ditt hovedkort som kun støtter PCIe 2.0 x4-hastighet på kort nr. 2 vil ikke CrossFire være noe å anbefale, selv om det teknisk sett går.

Lenke til kommentar

CrossFireX er generelt en litt mer hårete opplevelse enn Nvidias SLI når det kommer til nye spill, men ingen av løsningene er i nærheten av å kunne kalles optimale. Spesielt med ditt hovedkort som kun støtter PCIe 2.0 x4-hastighet på kort nr. 2 vil ikke CrossFire være noe å anbefale, selv om det teknisk sett går.

Løsningen jeg tenkte på nå var å kjøpe en ny PSU og et billig HD7850 til og kjøre dette i crossfire, for så å oppgradere mobo/cpu/ram/gfx mer seriøst om et år eller to. Bortfaller dette som følge av din observasjon rundt PCIe? (Jeg er litt noob og sånn.)

 

Edit:

Ser ut som det skal gå fint, jtf. diskusjon her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1678895-- beklager cross-postinga her nå.

Endret av bernalex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...