Gå til innhold

reklamasjon-firma-enkeltmannsforetak


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er det noen som vet reglene for reklamasjon for optikk. Slik jeg forstår det er det 5 års reklamsjonstid kjøpt av privatperson og 2 år om det er firmakjøpt..... Stemmer dette?

 

Men hva med optikk kjøpt til enkeltmannsforetak, blir dette å regne som et firma og derav 2 års reklamasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reklamasjon bedrift til bedrift er 1 år, eventuelt mer hvis det er bedrift/kommersiell-bruk inkluderende i produkt/garanti-betingelsene.

 

Som enkeltmannsforetak kan du kjøpe varer på ditt egent navn og likevel få bokført/utgiftsført disse i ditt regnskap, men du er egentlig da pliktig og opplyse ved en eventuell reklamasjon at du har brukt varen kommersielt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Garanti er vel ett år i følge loven, så kan produsenten utvide det etter hva de finner ut, mens her er det snakk om "reklamasjon" på produkter som er ment å virke mer enn garanti tiden. Og i Norge er det 5 år for privatperson, mens firmaer ikke har den samme rettigheten.

Lenke til kommentar

Hvor lang garanti har Nikon?

Garanti er vel uavhengig om det er privat eller firmakjøpt?

Fabrikkgarantier er veldig individuelt og kan ha spesifikke klausuler, foreksempel så har endel verktøyprodusenter som retter seg mot privat/hobbymarkedet en klausul i garantibetingelsene som sier at hvis verktøyet blir brukt kommersielt bortfaller enhver form for garanti,men likevel så har man 1 år reklamasjonsrett for bedrifter og 5 år for privatpersoner i Norge.

 

Hva slags garantibetingelser Nikon har vet jeg ikke, men ser at de skriver følgende i reparasjonveiledningen deres.

 

 

Hvis du krever å få reparasjonen dekket av garantien, må vi be deg legge ved et kjøpsbevis (kvittering, faktura) samt en verdensgaranti eller europeisk garanti.

Lenke til kommentar

 

 

... men likevel så har man 1 år reklamasjonsrett for bedrifter og 5 år for privatpersoner i Norge.

 

2 år for næringskjøp og 5 år for privatpersoner. :)

 

Den absolutte nedre reklamasjons-tiden er 2år og 5år hvis varen er tenkt å vare lengre en 2år. Men når det gjelder næringskjøp er det vanlig at det står i betingelsene at det er kun 1år. og det er fullt lovelig. Bla. lefdal, eplehuset, elkjøp etc. bruker 1år ved næringkjøp av elektroniske varer.

 

Utdrag fra Lefdal sine vedtekter.

 

 

Garanti og reklamasjon ved næringskjøp Det er også reklamasjonsrett ved næringskjøp. Reklamasjonsretten gir deg rett til å få utbedret feil og mangler som skyldes produksjonsfeil eller en svakhet i produktet. Denne reklamasjonsretten er for næringskjøp regulert av Kjøpsloven. Reklamasjonsfristen er normalt to år, men den kan være både kortere eller lenger om noe annet er avtalt ved kjøp. Vanlig praksis er et års reklamasjonsrett på PC ved næringskjøp i Norge.
Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

 

 

... men likevel så har man 1 år reklamasjonsrett for bedrifter og 5 år for privatpersoner i Norge.

 

2 år for næringskjøp og 5 år for privatpersoner. :)

 

Den absolutte nedre reklamasjons-tiden er 2år og 5år hvis varen er tenkt å vare lengre en 2år. Men når det gjelder næringskjøp er det vanlig at det står i betingelsene at det er kun 1år. og det er fullt lovelig. Bla. lefdal, eplehuset, elkjøp etc. bruker 1år ved næringkjøp av elektroniske varer.

 

Utdrag fra Lefdal sine vedtekter.

 

 

Garanti og reklamasjon ved næringskjøp Det er også reklamasjonsrett ved næringskjøp. Reklamasjonsretten gir deg rett til å få utbedret feil og mangler som skyldes produksjonsfeil eller en svakhet i produktet. Denne reklamasjonsretten er for næringskjøp regulert av Kjøpsloven. Reklamasjonsfristen er normalt to år, men den kan være både kortere eller lenger om noe annet er avtalt ved kjøp. Vanlig praksis er et års reklamasjonsrett på PC ved næringskjøp i Norge.

 

 

Okei, men hvertfall 2 år som er vanlig, dersom ingenting annet er avtalt. Jeg forholder meg iallefall til 2 år. :)

Lenke til kommentar

Okei, men hvertfall 2 år som er vanlig, dersom ingenting annet er avtalt. Jeg forholder meg iallefall til 2 år. :)

Man må lese reklamasjonsvedtektene til hver enkelt produkt du kjøper, hvis det ikke står spesifisert en tidsperiode så gjelder 2år for næringskjøp, det er du som kjøper som må finne ut av betingelsene ikke butikken.

 

En kamerat av meg fikk ikke reklamert på et kjøleskap som var 14 måneder gammel kjøp hos elkjøp til hans bedrift.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Okei, men hvertfall 2 år som er vanlig, dersom ingenting annet er avtalt. Jeg forholder meg iallefall til 2 år. :)

Man må lese reklamasjonsvedtektene til hver enkelt produkt du kjøper, hvis det ikke står spesifisert en tidsperiode så gjelder 2år for næringskjøp, det er du som kjøper som må finne ut av betingelsene ikke butikken.

 

En kamerat av meg fikk ikke reklamert på et kjøleskap som var 14 måneder gammel kjøp hos elkjøp til hans bedrift.

 

Jepp.

Jeg har forholdt meg til 2 år på bedriftskunter\næringskjøp. Men har ikke vært veldig mange slike tilfeller. Men dersom 1 år er avtalen så er det lite man kan gjøre. annet enn goodwill fra butikkens ståsted (som jeg tydeligvis er god på :p)

Lenke til kommentar

Reklamasjon er hjemlet i forbrukerkjøpsloven, denne gjelder da som tittelen på loven sier bare for forbrukerkjøp. Forbrukerkjøpsloven gir adgang til opp til 5. års reklamasjosnrett for varer som har forventet levetid over 2 år, ellers er den 2 år.

(http://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§27)

 

Bedriftskjøp hvor man utgiftsfører mva. er det kjøpsloven som gjelder.

Kjøpsloven gir kun adgang til å reklamere på varen opp til 2 år fra kjøpsdato.

(http://lovdata.no/lov/1988-05-13-27/§32)

 

Garanti på et produkt bestemmes av produsent og er uavhengig av reklamasjonsrett, kan for eksempel være 6mnd, men da har man reklamasjonsrett etter kjøpsloven i 1.5 år etter utgått garanti.

Lenke til kommentar

Reklamasjon er hjemlet i forbrukerkjøpsloven, denne gjelder da som tittelen på loven sier bare for forbrukerkjøp. Forbrukerkjøpsloven gir adgang til opp til 5. års reklamasjosnrett for varer som har forventet levetid over 2 år, ellers er den 2 år.

(http://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§27)

 

Bedriftskjøp hvor man utgiftsfører mva. er det kjøpsloven som gjelder.

Kjøpsloven gir kun adgang til å reklamere på varen opp til 2 år fra kjøpsdato.

(http://lovdata.no/lov/1988-05-13-27/§32)

 

Garanti på et produkt bestemmes av produsent og er uavhengig av reklamasjonsrett, kan for eksempel være 6mnd, men da har man reklamasjonsrett etter kjøpsloven i 1.5 år etter utgått garanti.

Det stemmer på en prikk, men den kan omgåes i bakgrunn av paragraf 3. og mange benytter seg av denne muligheten.

 

Siden denne "sedvane" ofte blir benyttet er det sikkert en gammel presedens som gjør denne praksisen alminnelig.

 

§ 3.Avtale og handelsbruk.

Bestemmelsene i loven gjelder ikke for så vidt annet følger av avtalen, etablert praksis mellom partene, eller handelsbruk eller annen sedvane som må anses bindende mellom partene.

Lenke til kommentar

Jepp.

Jeg har forholdt meg til 2 år på bedriftskunter\næringskjøp. Men har ikke vært veldig mange slike tilfeller. Men dersom 1 år er avtalen så er det lite man kan gjøre. annet enn goodwill fra butikkens ståsted (som jeg tydeligvis er god på :p)

Opplever det selv jeg, har inntrykk at bedrifter/butikker tar mer vare på nyetablerte/enkeltmannsforetak en større bedrifter når det gjelder og strekke seg langt for å hjelpe en kunde som bruker de relativt mye.

 

Jeg har fått reparert/service langt utover det man kan forvente vederlagsfritt, samt fått dyrere produkter utlevert og blitt fakturert ved et senere tidspunkt.

Akkurat nå har jeg et sveiseapparat til ca. 100.000.- på utlån og sannsynligvis får jeg kjøpt det etter å ha testet det et halv års tid, da som et demo-apparat til en mye mindre kostnad.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...