Gå til innhold

Nikon AF-S NIKKOR 24mm f/1.8G ED


Anbefalte innlegg

Dette var en meget hyggelig nyhet all den tid F/1.8G serien til Nikon, til nå, gir vanvittig mye for pengene og etter tester ligger meget tett opptil sine storebrødre :)

 

Er det flere enn meg som lovpriser denne serien og som venter spent på tester?

 

Hva tror dere en kan forvente av dette, og hva slags pris vil dere forvente?

 

:dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, billig var det ikke, men holder det følge med resten av f/1.8G familien så er den fortsatt spennende. Satser på at vekta ikke blir for ille. Et D750 og f/1.8G familien må være en drøm både hva gjelder kvalitet og vekt sammenlignet med andre speilreflekser.

Skal bli morr når de første testene dukker opp :)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Har selv Nikons 24mm f/1.4, og er fornøyd. Det er et relativt lett og kompakt objektiv.

I dag har jeg nok kjøpt 1.8, på grunn av pris og ikke minst vekt.

 

Fabrikant - vekt - filterdiameter - pris

Nikon 24mm f/1.8: 335g  - 72mm - 7.700,-

Nikon 24mm f/1.4: 620g - 77mm - 19.500,-

Sigma 24mm f/1.4: 665g - 77mm - 7.000,-

 

Så prismessig er Sigma og Nikon f/1.8 lik. Men her er fordelen at vekta bare er halvparten på Nikon, og at Nikon sin f/1.8 er værtett (noe som Sigma av en eller annen merkelig grunn ikke er). Nikon sin f/1.4 er selvsagt også værtett.

 

Her er noen tester:

 

http://www.imaging-resource.com/news/2015/10/16/nikon-24mm-f-1.8g-lens-review-wide-fast-and-sharp-and-much-more-affordable

 

http://www.cameralabs.com/reviews/Nikon_Nikkor_AF-S_24mm_f1-8G_ED/verdict.shtml

Endret av Boeing
Lenke til kommentar

Vurderer også en vidvinkel til mitt D810. Dette kamera har jo mulighet til en del beskjæring. Vil jeg "tape" kvalitet rent bortsett fra pixel ved beskjæring, ved å gå for 20mm f/1.8G vs 24mm f/1.8G. Slik at jeg ved å velge 20mm f/1.8G får "2 i 1"?

Lenke til kommentar

Vurderer også en vidvinkel til mitt D810. Dette kamera har jo mulighet til en del beskjæring. Vil jeg "tape" kvalitet rent bortsett fra pixel ved beskjæring, ved å gå for 20mm f/1.8G vs 24mm f/1.8G. Slik at jeg ved å velge 20mm f/1.8G får "2 i 1"?

 

Skal vi tro DXO, så ja. Det ser ut som om 24 miliimeteren er den desidert best av trioen, og at 20'en er den dårligste. 

Hadde jeg brydd meg? Nei, ville ha kjøpt 20'en uansett, og heller kost meg med den ekstra vidvinkelen. 

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar!

 

Men det burde være unødvendig med begge to da 20mm også dekker 24mm? Eller blir det litt feil å tenke slik?

Er det i tillegg andre optiske egenskaper som en mister/får ved kun å velge 20mm?

 

Slik som forvrening vil kanskje være verre med en 20mm, men om jeg beskjærer til samme utsnitt som 24mm er vel kanskje dette ganske jevnt....?

 

Er det andre ting å tenke på eller forsvarer 24mm din plass i tillegg til 20mm etter deres tanker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...